Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Familie sleept ziekenhuis voor de rechter om weigering IC

06-04-2020 08:10 256 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een ziekenhuis in het Belgische Luik riskeert schadeclaims van coronapatiënten die een bed op de intensive care geweigerd zagen. Eén familie heeft inmiddels al een kort geding aangespannen om een 91-jarige patiënt met verschillende aandoeningen toch op de ic te krijgen. Artsen reageren verontwaardigd. ,,Erg wrang voor degenen die in oorlogssituaties zoals deze dag en nacht het beste van zichzelf staan te geven. Die mensen zouden niet nog eens rechtszaken mogen riskeren.”

Meerdere families hebben het Luikse Montlégia ziekenhuis al onder druk gezet om hoogbejaarde patiënten op te nemen op de intensive care, zo bevestigt het hoofd van dienst aan vakblad MediQuality. Advocaten beroepen zich op de wet op de patiëntenrechten, waarin staat dat artsen verplicht zijn om de wil van de patiënt te respecteren, en dat ze dus niet zomaar een bed of medicijnen kunnen weigeren als die beschikbaar zijn.

https://www.ad.nl/buitenland/familie-sl ... ~a06e537a/
Alle reacties Link kopieren
TO begint, wat vindt jij??
Erg. Begrijp die familie wel maar als er bedden te kort zijn begrijp ik de artsen ook .
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad artsen hun werk nog moeilijker maken.!
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik het lees zijn er helemaal geen bedden tekort.
En ik snap de familie dus niet, de IC is heel erg zwaar. Als hun familielid niet al uit komt dan is de kans dat hij/zij daarna nog iets kan vrij klein.
En ik mis wat de patiënt zelf wil...
Alle reacties Link kopieren
Gordi schreef:
06-04-2020 08:16
Erg. Begrijp die familie wel maar als er bedden te kort zijn begrijp ik de artsen ook .
Ik begrijp die familie helemaal niet. De patient heeft meerdere kwalen en is 91. Volgens mij begrijpt die familie helemaal niet wat het betekent om op de IC terecht te komen en hoe verschrikkelijk zwaar dat is.

Ze mogen het ziekenhuis dankbaar zijn dat de patient de kans krijgt om in zijn/haar eigen huis te sterven waarbij er in elk geval nog iemand in in de buurt kan zijn en er door andere visueel afscheid genomen kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Grote kans dat deze patient in niet corona-tijden ook naar de ic zou worden zijn gebracht.

Liggen op de ic is zwaar, je moet lichamelijk in staat zijn om deze behandeling te ondergaan. In NL wordt altijd vooraf gekeken hoe zinvol het is om een behandeltraject op de ic te starten. Wanneer het alleen maar een vervelende behandeling is, zonder kans dat je er goed uitkomt. Dan wordt er niet aan begonnen.

Waarschijnlijk is dit anders dan in België.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
“Advocaten beroepen zich op de wet op de patiëntenrechten, waarin staat dat artsen verplicht zijn om de wil van de patiënt te respecteren, en dat ze dus niet zomaar een bed of medicijnen kunnen weigeren als die beschikbaar zijn.“

Terecht. Als er beschikbaarheid is. Want daar gaat het blijkbaar om, niet dat er geen bed is.

Het lijkt me zinvol dat er jurisprudentie komt over dit soort keuzes en daarmee de last van de beslissing (deels) weg te halen bij de zorgverleners.

NB: en dan bedoel ik keuzes die vanwege Corona worden gemaakt. Niet keuzes die in normale tijden ook zouden worden gemaakt.
Ik snap die families niet. Het zijn nu andere tijden.
Iedereen boven de 70 in onze familie heeft al gezegd laat mij maar gaan, gevraagd en ongevraagd.
Mijn moeder heeft nog voor corona meegemaakt dat haar vriendin op de IC terechtkwam met longklachten en die vriendin is er zo slecht uitgekomen, geen enkele kwaliteit van leven meer.
Mensen hebben een heel verkeerd idee wat er nog overblijft.
Ik heb zelf slechte longen en ben als de dood op de IC terecht te komen.
Alle reacties Link kopieren
Daar hebben we wetgeving voor, er zijn diverse wetten die de rechten van patiënten vastleggen

En blijkbaar zit er dus een gat in de wet, dan moeten we daar iets aan doen
Alle reacties Link kopieren
Er zijn bedden vrij dus het is niet zo dat deze patient een bed bezet houdt waardoor een andere patient kansloos wordt.

Als de patiënt het zelf wil waarom dan deze patient geen kans geven?

Dus ja ik snap deze famies wel.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
06-04-2020 08:20


Ze mogen het ziekenhuis dankbaar zijn dat de patient de kans krijgt om in zijn/haar eigen huis te sterven waarbij er in elk geval nog iemand in in de buurt kan zijn en er door andere visueel afscheid genomen kan worden.
Waarom dankbaar zijn voor iets wat je niet wil?
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
06-04-2020 08:29
Er zijn bedden vrij dus het is niet zo dat deze patient een bed bezet houdt waardoor een andere patient kansloos wordt.

Als de patiënt het zelf wil waarom dan deze patient geen kans geven?

Dus ja ik snap deze famies wel.
Omdat het medisch zinloos handelen is.
Net zo als dat je bijvoorbeeld iemand met uitgezaaide kanker in de terminale fase niet gaat opereren.

91 he, je moet/mag toch ergens aan overlijden?
Kan best dat hier religie een rol in speelt.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
06-04-2020 08:29
Er zijn bedden vrij dus het is niet zo dat deze patient een bed bezet houdt waardoor een andere patient kansloos wordt.

Als de patiënt het zelf wil waarom dan deze patient geen kans geven?

Dus ja ik snap deze famies wel.
Straks ligt de IC vol met 90 plussers die 4/5 weken liggen en alsnog overlijden.
Kunnen mensen van 40 er niet meer eens in.
Alle reacties Link kopieren
Zebra123 schreef:
06-04-2020 08:36
Straks ligt de IC vol met 90 plussers die 4/5 weken liggen en alsnog overlijden.
Kunnen mensen van 40 er niet meer eens in.
Dat is nu toch niet aan de orde?
het gros van de bejaarden wil niet eens op de IC. Die vinden het wel best zo.
Als er eentje tussen zit die wel behandeld wil worden en er is voldoende capaciteit, dan zou ik zeggen laat maar behandelen dan.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
06-04-2020 08:20
Ik begrijp die familie helemaal niet. De patient heeft meerdere kwalen en is 91. Volgens mij begrijpt die familie helemaal niet wat het betekent om op de IC terecht te komen en hoe verschrikkelijk zwaar dat is.

Ze mogen het ziekenhuis dankbaar zijn dat de patient de kans krijgt om in zijn/haar eigen huis te sterven waarbij er in elk geval nog iemand in in de buurt kan zijn en er door andere visueel afscheid genomen kan worden.

Ik snap je punt, maar kan ook begrijpen dat deze familieleden misschien niet helemaal helder denken.

Overigens geef ik (zonder verdere kennis van zaken) de artsen op het oog wel gelijk. Hoe groot is de kans dat iemand van 91 met meerdere kwalen drie weken lang aan de beademing gaat overleven met enige kwaliteit van leven naderhand?
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
06-04-2020 08:20
Zoals ik het lees zijn er helemaal geen bedden tekort.
En ik snap de familie dus niet, de IC is heel erg zwaar. Als hun familielid niet al uit komt dan is de kans dat hij/zij daarna nog iets kan vrij klein.
En ik mis wat de patiënt zelf wil...
Precies. Helemaal eens. Er zijn in België nog bedden vrij. Dus de keuze is gemaakt niet op basis van plek, maar kwaliteit voor leven.

Aan de andere kant; als er plek is en de patiënt wil nog? Denk alleen dat zij de heftigheid van de ic en daarna niet overzien.

Er zouden dan duidelijkere richtlijnen e.d. moeten komen, om zulke situaties te voorkomen.

Hoe gaat het met jouw vader?
paardenkracht wijzigde dit bericht op 06-04-2020 08:44
30.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zebra123 schreef:
06-04-2020 08:34
Omdat het medisch zinloos handelen is.
Net zo als dat je bijvoorbeeld iemand met uitgezaaide kanker in de terminale fase niet gaat opereren.

91 he, je moet/mag toch ergens aan overlijden?
Kan best dat hier religie een rol in speelt.
Nou dat dus, het is niet dat de beste man nog een heel leven in goede gezondheid voor zich heeft. Misschien krijgt ie nog een maandje extra, de vraag is hoe want ik kan me zo voorstellen dat ie nog slechter van de IC afkomt, als ie er al afkomt, nou ja in leven dan. Wat is dat toch met mensen maar ten koste van alles in leven willen houden. 91 en allerlei aandoeningen, dan zit je tijd er toch echt wel een keer op. Sneu als het je vader is of je opa, maar zo is het leven nou eenmaal.
Alle reacties Link kopieren
paardenkracht schreef:
06-04-2020 08:40
Precies. Helemaal eens. Er zijn in België nog bedden vrij. Dus de keuze is gemaakt niet op basis van plek, maar kwaliteit voor leven.

Hoe gaat het met jouw vader?
Nog steeds op de IC maar het gaat de goede kant op. Hij kan bijna van de intubatie af maar het lukt niet om hem uit de coma te halen ivm delier.
Nu is dat iets wat bij de helft van alle (ook niet Corona) IC patiënten voorkomt dus ze weten er mee te werken.
Dat is dus nog even spannend, en een terugval kan altijd, maar op dit moment zie ik het redelijk zonnig in.
anappleaday wijzigde dit bericht op 06-04-2020 08:47
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
06-04-2020 08:26
Daar hebben we wetgeving voor, er zijn diverse wetten die de rechten van patiënten vastleggen

En blijkbaar zit er dus een gat in de wet, dan moeten we daar iets aan doen
Maar in deze tijden vind ik dat er enigszins flexibel met wetten omgegaan moet kunnen worden....

Ik mis wel wat informatie om mijn mening te kunnen geven:
- waarom zou deze vrouw naar de IC moeten? Was dat de juiste plek voor haar? Of zou ze beter op bijv MC terecht kunnen?
- Zou daar op de IC nog iets te redden zijn? Of was de familie er gewoon nog niet aan toe afscheid te nemen ?
- wat is de reden dat artsen deze vrouw niet op de IC op wilden nemen?
- wat wilde de vrouw zelf?
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
06-04-2020 08:29
Er zijn bedden vrij dus het is niet zo dat deze patient een bed bezet houdt waardoor een andere patient kansloos wordt.

Als de patiënt het zelf wil waarom dan deze patient geen kans geven?

Dus ja ik snap deze famies wel.
Je kunt je afvragen of het de patiënt is die dit wil of de familie.... ze zullen er zijn ongetwijfeld, maar zeker degenen die al allerlei dingen hebben, hoeven niet zo nodig nog allerlei toeters en bellen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
FlowerBomb19 schreef:
06-04-2020 08:39
Dat is nu toch niet aan de orde?
het gros van de bejaarden wil niet eens op de IC. Die vinden het wel best zo.
Als er eentje tussen zit die wel behandeld wil worden en er is voldoende capaciteit, dan zou ik zeggen laat maar behandelen dan.
Feit is dat feit dat er nu een bed is niets zegt over of er niet morgen een bed tekort is. Vooruit zien is regeren en je realiseren dat de 91 jarige straks 3 weken een bed gaat bezetten en dus weigeren is gewoon slim.
Want je gooit hem er niet meer uit als hij er eenmaal ligt he....
Chocolade, altijd goed!
Hier in Nederland ondervangen we dit al deels door in verzorgingshuizen de artsen actief te laten screenen op het insturen van patiënten. Er gaan er hier genoeg in hun eigen bed dood, omdat ze te slecht zijn voor de IC. Dan wordt dat hele traject overgeslagen.

Hoogbejaard en met diverse onderliggende kwalen hoort niet thuis op de IC vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als massahysterie. Uit liefde allemaal, voor die man. Vanuit angst heen te verliezen.
Zich niet voor kunnen stellen hoe ze zonder hem verder kunnen.
Heel fijn dat hij MISSCHIEN nog thuis woonde en elke dag naar de buurtsuper kon lopen. Maar hij is wel 91, en heeft meerdere kwalen.
De rek is er een keer uit.

In Nederland zeggen ze dan dat de IC opname iets moet overbruggen. Dus als je een tijdelijk probleem hebt, waarna je weer verder kan.
Daar lijkt het hier niet op. Hij staat vooraan bij elke complicatie. En als de familie nu al zo doet heeft het ziekenhuis hem altijd al dood willen hebben. Daar is moeilijk mee samen te werken omdat alleen de emotie spreekt.

Stel nou dat er genoeg bedden zijn en hij opgenomen wordt, en hij blijft leven ondanks alle complicaties. Hij levert altijd iets in. Waarschijnlijk zijn bewegingsvrijheid. Revalidatie kost zo zes maanden.

En al die tijd blijft hij op IC, met minimale vooruitgang. Onzekerheid bij de familie. Hoop en vrees, ontsteking, weer hoop en vrees, van de beademing af, weer eraan. Slopend. Voor hem en de familie. Maar dan hebben we er alles aan gedaan.
Dit klinkt als mensen die nog boos worden dat opa geen nieuwe longen krijgt als hij ze nodig heeft.
Sommige dingen kunnen niet meer.

Daar is goed over nagedacht. Dat is getoetst aan de praktijk. Zo nodig wordt het bijgesteld.
Belangrijk hier is dat er met de familie gepraat wordt. Hoe ze zich voelen. En dan rustig begeleiden naar waarom het niet gaat gebeuren.


(En als er opeens een toename op bedden druk is gaat opa natuurlijk nooit plaats maken, stel je voor).
Alle reacties Link kopieren
Wat ik niet begrijp: ergens in dat ziekenhuis ligt een mevrouw die blijkbaar nog steeds gewoon leeft ook nadat medici haar niet op de IC hebben gelegd zoals de familie dat wel wil?

Waar is in vredesnaam de IC voor dan? Lijkt me een uitgemaakte zaak? Ik wil ook weleens wat en over het algemeen oefenen professionals op een professionele wijze huh beroep uit. Dat zal voor artsen niet anders zijn.
enn wijzigde dit bericht op 06-04-2020 08:57
31.36% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven