Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Familiegedoe door niet naleven coronaregels

12-01-2021 13:12 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Mijn opa is oud, ziek en eenzaam. Ik probeer hem al sinds de eerste golf te blijven bezoeken. In de zomer vooral buiten, maar nu binnen op zeer ruime afstand (hij op de bank, ik aan de grote tafel). Ik denk dat er acht meter tussen zit. Af en toe ga ik een cadeautje brengen.
Hem helemaal alleen laten zitten vind ik geen optie. Hij geeft vaak aan dat hij eenzaam is en er is echt nog wel iets mogelijk binnen de regels van het RIVM. 0 risico is er nooit, maar dat nemen we beiden voor lief, ik probeer wel de risico's te beperken waar mogelijk.

Ik heb een familielid dat illegale feestjes geeft en dit niet onder stoelen of banken schuift. Ze deelt alles op social media. Laatst ging ik even naar mijn opa om een bosje bloemen te brengen, toen zag ik dat zij met haar arm om hem heen op de bank zat te 'chillen.' Ik heb toen gevraagd of ze alsjeblieft afstand van elkaar willen houden, vooral gericht naar mijn familielid. Nu krijg ik een bericht van mijn tante dat ik me niet moet bemoeien met de keuzes van anderen.

Ik voel me echt machteloos. Mijn opa is een soort vaderfiguur, een vader heb ik nooit gehad, dus ik denk dat het allemaal extra gevoelig ligt. Daarnaast word ik er gewoon boos om. Dat mensen zo laks omgaan met zijn gezondheid. Disclaimer: dit familielid werkt ook nog in de zorg. Ik snap er gewoon geen hout van. Wat doe ik hieraan?
Op basis van je bericht in het andere topic (eenzaam en terminaal) zeg ik: hoe meer knuffelende familieleden hoe beter.
Wil je dan liever dat hij over 2 maanden eenzaam sterft aan wat hij heeft, in plaats van over 2 weken aan Corona, maar met zijn geliefden om zijn bed?
CharlotteCcc schreef:
12-01-2021 13:46
Nogmaals: dat begrijp ik ook, helemaal van zijn kant. Ik heb alleen liever dat iemand hem dan knuffelt die zeker weet dat hij/zij zich aan de regels houdt en zo de risico's toch enigszins beperkt. Ik snap gewoon niet dat je zo veel schijt kan hebben aan de regels, met feestjes en al, en dan opa onbeschaamd knuffelt. Maar goed, mijn eigen angsten spelen hierin ook op en ik moet het van me af zetten. Ik merk alleen dat ik er momenteel slecht tegen kan en heel boos word om dit soort dingen.

Maar je hebt er in feite niets mee te maken. Het is niet jouw zaak. Het is tussen opa en dat familielid. Tante had zich er ook buiten moeten houden. Maar jij eerst. Je mag van mij overig best je nicht (?) aanspreken op haar gedrag met illegale feestjes en dan opa knuffelen. Maar meer dan je mening geven kan je niet doen. Dus niet "jij moet van opa afblijven" maar "ik zie dat je nog veel naar feestjes gaat en ik vind het niet verstandig dat je dan zo dicht bij kwetsbare ouderen komt, hoe zie je dat zelf".
Alle reacties Link kopieren
Renske_ schreef:
12-01-2021 13:59
Niks. Je opa is een volwassen man.

Al heb je 100x gelijk en is het gedrag van je familielid laakbaar (en ja, ook ik vind het niet slim), dan nog heeft je tante gelijk dat je je er niet mee moet bemoeien.
Ik ga ervan uit dat je opa niet seniel/dement is. Laat het hem in godsnaam zijn eigen keuzes maken. Bemoeien met zaken die je niks aan gaan - en nee hoeveel je ook om je opa geeft, het gaat je niets aan; het is ZIJN leven - is hoogst onaantrekkelijk.

Je zou ook in dit topic van TO kunnen lezen en invoelen dat ze erg aan haar opa gehecht is en hem hard nodig heeft, dus erg verdrietig raakt van het idee dat hij snel zou kunnen overlijden.

Charlotte :hug:
Probeer je eigen behoeftes te scheiden van wat je opa nodig heeft, hoe moeilijk ook, en bij anderen in je familie of bij vriendinnen troost te vinden.
nounou
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
12-01-2021 13:20
Ja? Dus ik kan een lockdownfeestje geven in mijn huis? :facepalm:
Officieel zou dat kunnen. Thuis mogen ze niet controleren en het maximaal aantal gasten is een advies. Zo lang je geen overlast veroorzaakt kan het.

Of je het moet willen is een 2e.

To ik snap jouw kijk op dingen maar het is echt aan je opa om te bepalen of hij het risico wil nemen of niet het is een volwassen man en jij hoeft hem niet te beschermen. Wellicht leeft hij zijn laatste jaren liever met risico op corona dan in eenzaamheid. Die keuze is echt alleen aan hem om te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me goed voorstellen dat je boos bent. Zelf wil je vast ook al te graag je opa een knuffel geven, maar voor zijn veiligheid doe je het niet. Dan zou het het alsnog oplopen van iemand die alleen aan zichzelf denkt. Als je illegale feesten gaat bezoeken en daarna een zieke, oude man om de nek gaat hangen dan zit er echt een steekje bij je los. We komen pas uit de lockdown als het virus uitdooft, en dat gebeurt pas als we het niet meer verspreiden. Dat lijken sommige mensen maar niet te snappen.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
12-01-2021 14:02
Op basis van je bericht in het andere topic (eenzaam en terminaal) zeg ik: hoe meer knuffelende familieleden hoe beter.
Wil je dan liever dat hij over 2 maanden eenzaam sterft aan wat hij heeft, in plaats van over 2 weken aan Corona, maar met zijn geliefden om zijn bed?
Voordat opa ziek werd, stond hij nog heel fris in het leven. Hij was elke dag van huis en actief met allerlei dingen. Toen hij ziek werd, heeft hij zelf mogen beslissen of hij zich nog wilde laten behandelen en dat heeft hij gedaan. Hij heeft er geen vrede mee om nu snel te overlijden, hij geniet nog te veel van zijn leven. Het gaat wel gebeuren helaas, maar ze proberen dus wel om het iets te rekken. Ik denk dus niet dat het een kwestie is van 'opa wil graag knuffelen' (ondanks dat hij wel heel graag weer mensen om zich heen wil hebben), maar ik denk dat hij in dit geval het niet echt durfde te zeggen. Hij laat vaker, vooral door deze familieleden, over zich heen walsen, dat is wel algemeen bekend. Een ander familielid van me is besmet geraakt met corona en had hem daarvoor nog gezien. Hij is toen ook behoorlijk in paniek geraakt. Hij is dus wel enigszins bang van corona.
Sabeltandcavia schreef:
12-01-2021 14:15
Ik kan me goed voorstellen dat je boos bent. Zelf wil je vast ook al te graag je opa een knuffel geven, maar voor zijn veiligheid doe je het niet. Dan zou het het alsnog oplopen van iemand die alleen aan zichzelf denkt. Als je illegale feesten gaat bezoeken en daarna een zieke, oude man om de nek gaat hangen dan zit er echt een steekje bij je los. We komen pas uit de lockdown als het virus uitdooft, en dat gebeurt pas als we het niet meer verspreiden. Dat lijken sommige mensen maar niet te snappen.

Ja zo denk ik er toch echt ook over hoor. Het is opa' s eigen keus, akkoord, maar dat familielid is echt verkeerd bezig.
Alle reacties Link kopieren
Je bent gewoon voor hem opgekomen en ik geef je groot gelijk.
Ik vind hier dingen van.
CharlotteCcc schreef:
12-01-2021 14:15
Voordat opa ziek werd, stond hij nog heel fris in het leven. Hij was elke dag van huis en actief met allerlei dingen. Toen hij ziek werd, heeft hij zelf mogen beslissen of hij zich nog wilde laten behandelen en dat heeft hij gedaan. Hij heeft er geen vrede mee om nu snel te overlijden, hij geniet nog te veel van zijn leven. Het gaat wel gebeuren helaas, maar ze proberen dus wel om het iets te rekken. Ik denk dus niet dat het een kwestie is van 'opa wil graag knuffelen' (ondanks dat hij wel heel graag weer mensen om zich heen wil hebben), maar ik denk dat hij in dit geval het niet echt durfde te zeggen. Hij laat vaker, vooral door deze familieleden, over zich heen walsen, dat is wel algemeen bekend. Een ander familielid van me is besmet geraakt met corona en had hem daarvoor nog gezien. Hij is toen ook behoorlijk in paniek geraakt. Hij is dus wel enigszins bang van corona.
Oh er is ook al een strijd gaande tussen beide families zonder corona.
Eigenlijk heeft corona hier niets mee te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik stuur je even een PM!
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
CharlotteCcc schreef:
12-01-2021 14:15
Voordat opa ziek werd, stond hij nog heel fris in het leven. Hij was elke dag van huis en actief met allerlei dingen. Toen hij ziek werd, heeft hij zelf mogen beslissen of hij zich nog wilde laten behandelen en dat heeft hij gedaan. Hij heeft er geen vrede mee om nu snel te overlijden, hij geniet nog te veel van zijn leven. Het gaat wel gebeuren helaas, maar ze proberen dus wel om het iets te rekken. Ik denk dus niet dat het een kwestie is van 'opa wil graag knuffelen' (ondanks dat hij wel heel graag weer mensen om zich heen wil hebben), maar ik denk dat hij in dit geval het niet echt durfde te zeggen. Hij laat vaker, vooral door deze familieleden, over zich heen walsen, dat is wel algemeen bekend. Een ander familielid van me is besmet geraakt met corona en had hem daarvoor nog gezien. Hij is toen ook behoorlijk in paniek geraakt. Hij is dus wel enigszins bang van corona.

Dat gebeurt helaas vaker in allerlei familie-omstandigheden. Mensen durven niet goed te zeggen dat ze dingen liever niet willen uit angst om ruzie te krijgen met dierbaren. Erg triest. Als je nicht opa wil knuffelen zou ze moeten ophouden met feesten.
Alle reacties Link kopieren
TO, ik snap je wel maar praat eerst eens met je opa. Misschien wil hij dit zelf wel.
Mijn oma van 95 is 2 maanden geleden gestorven aan de gevolgen van corona. Het breekt mijn hart hoe eenzaam zij was de afgelopen maanden en dan bezochten wij haar nog regelmatig. Zo te moeten sterven is toch voor niemand fijn? Toen zij corona had heb ik haar op de corona afdeling opzocht in pak. Slim? Misschien niet, maar dat contact vond ik op dat moment belangrijker.
Alle reacties Link kopieren
Of ze lost het op een creatieve manier op, zoals deze familie gedaan heeft. Roeien met de riemen die je hebt. https://youtu.be/0R1wx7APGCM
Ik vind hier dingen van.
abracadabra schreef:
12-01-2021 14:12
Officieel zou dat kunnen. Thuis mogen ze niet controleren en het maximaal aantal gasten is een advies. Zo lang je geen overlast veroorzaakt kan het.

Of je het moet willen is een 2e.

To ik snap jouw kijk op dingen maar het is echt aan je opa om te bepalen of hij het risico wil nemen of niet het is een volwassen man en jij hoeft hem niet te beschermen. Wellicht leeft hij zijn laatste jaren liever met risico op corona dan in eenzaamheid. Die keuze is echt alleen aan hem om te maken.

Officieel zou dat kunnen?!..... Dat er achter de voordeur niet gecontroleerd wordt is voor jou een reden om te vinden dat het dan mag/kan?
Alle reacties Link kopieren
CharlotteCcc schreef:
12-01-2021 14:15
, hij geniet nog te veel van zijn leven.
Hij is oud, ziek en eenzaam en belt jou huilend op? Dan geniet hij toch niet echt nu?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt denk ik niet heel veel anders dan met je opa erover praten. Daarna is het toch echt aan opa om grenzen te stellen en verder zelf te handelen naar wat je goed vind.

Hier ook een situatie waarbij opa terminaal is en zowel opa als oma hebben besloten soepeler om te gaan met de regels. Wij hebben daarop onze eigen keuzes gemaakt. Leuk is anders, maar meer kun je niet doen.
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
12-01-2021 14:21
Officieel zou dat kunnen?!..... Dat er achter de voordeur niet gecontroleerd wordt is voor jou een reden om te vinden dat het dan mag/kan?
Het is niet aan mij te vinden of iets mag/kan.

Het mag gewoon. Het advies is max 2 mensen buiten je huishouden. Er is geen wet die zegt dat je geen 10 mensen mag uitnodigen.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
12-01-2021 14:22
Hij is oud, ziek en eenzaam en belt jou huilend op? Dan geniet hij toch niet echt nu?
Goede momenten kunnen toch prima bestaan naast eenzaamheid en verdriet. Het is niet het een of het ander.
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
abracadabra schreef:
12-01-2021 14:24
Het is niet aan mij te vinden of iets mag/kan.

Het mag gewoon. Het advies is max 2 mensen buiten je huishouden. Er is geen wet die zegt dat je geen 10 mensen mag uitnodigen.


Mensen zoals jij die deze dringende adviezen, die bedacht zijn voor ons aller welzijn en gezondheid, op deze manier interpreteren maken dat we nu nog steeds in de shit zitten.
Dom. Sorry.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken overigens een hoop mensen die illegale feestjes bijwonen/geven. En daardoor weet ik echt zeker dat ze er niks aan kunnen doen.

Ik doe er niet aan mee. Ik ben niet zo bang voor corona maar voor mij hoeft het niet. Ik bemoei me niet met andere mensen. Ik kan wel geen bleren dat door hun het virus niet uitdooft maar dat is niet mijn taak. Ik ga ook niet alle mensen die te hard rijden er op aanspreken enzo. Iemand zal zijn reden hebben. En diegene doet toch wel wat ie wilt ook al vindt ik het wel of niet oké.
abracadabra schreef:
12-01-2021 14:27
Ik ken overigens een hoop mensen die illegale feestjes bijwonen/geven. En daardoor weet ik echt zeker dat ze er niks aan kunnen doen.

Ik doe er niet aan mee. Ik ben niet zo bang voor corona maar voor mij hoeft het niet. Ik bemoei me niet met andere mensen. Ik kan wel geen bleren dat door hun het virus niet uitdooft maar dat is niet mijn taak. Ik ga ook niet alle mensen die te hard rijden er op aanspreken enzo. Iemand zal zijn reden hebben. En diegene doet toch wel wat ie wilt ook al vindt ik het wel of niet oké.

Ik vind dat wel ons aller taak. Mensen aanspreken op dit gedrag helpt misschien, als is het maar een klein beetje. Er zijn zoveel mensen het slachtoffer van.....
Als ik visite heb op een verjaardag (niet nu maar voor corona) en die visite maakt aanstalten om met drank op achter het stuur te stappen zeg ik daar ook wat van.
Zazamaenade schreef:
12-01-2021 14:11
Je zou ook in dit topic van TO kunnen lezen en invoelen dat ze erg aan haar opa gehecht is en hem hard nodig heeft, dus erg verdrietig raakt van het idee dat hij snel zou kunnen overlijden.

Dan nog. Meer dan met hem praten, kan ze niet doen. Dat ze verdrietig raakt, snap ik. Maar het is niet aan haar om te beslissen hoe hij er vervolgens mee moet omgaan. Dat is toch echt zijn keus.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
12-01-2021 14:18
Je bent gewoon voor hem opgekomen en ik geef je groot gelijk.
Of walst To nu ook over hem heen en praat opa iedereen naar de mond uit vrees dat To of Nichtje wegblijven?

Ik zou ook schrikken als iemand met wie ik in contact sta positief test op corona. Uit bezorgdheid naar degene, uit bezorgdheid naar mij zelf en met wie ik nog meer in contact sta. Dus dat argument van To dat Opa schrok is op meerdere manieren uitlegbaar.

Je hebt gezegd wat je er van vond. Tante zou ik gewoon even negeren of als ze er weer over begint; dat ze zich met haar eigen zaken moet bemoeien. Al zal ze Opa, zijnde haar vader, ook als haar zaak zien...
Alle reacties Link kopieren
CharlotteCcc schreef:
12-01-2021 14:15
Ik denk dus niet dat het een kwestie is van 'opa wil graag knuffelen' (ondanks dat hij wel heel graag weer mensen om zich heen wil hebben), maar ik denk dat hij in dit geval het niet echt durfde te zeggen.
NIVEA
Niet Invullen Voor Een Ander
Alle reacties Link kopieren
Je opa is oud, eenzaam en heeft sowieso niet lang meer. Het is een volwassen man die het zelf moet aangeven als hij iets niet wil, dat is jouw rol niet. Ik kan mij heel goed voorstellen dat hij naar normaal lichamelijk contact snakt.

Een grootouder van mij is in het voorjaar overleden, middenin de lockdownperiode waardoor wij als familie hem niet hebben kunnen bezoeken of afscheid hebben kunnen nemen. Vreselijk. Ik had veel liever gehad dat degene aan corona zou zijn overleden en gewoon met ons contact zou kunnen hebben gehad (dus ook knuffels) dan de pure eenzaamheid in de laatste weken en wat het zetje heeft gegeven tot overlijden.

Ik heb nog een grootouder en ik let goed op dat ik er niet naartoe ga wanneer ik klachten heb. Maar degene krijgt echt wel een knuffel van mij (en vraagt er ook zelf om). Bijna een jaar zonder lichamelijk contact is heel lang en onmenselijk. We zijn sociale dieren en continue afstand houden als alleenstaande is gewoon niet te doen. Daar word je ook ziek van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven