Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Financiële steun voor particuliere vanwege Coronacrisis

02-04-2020 15:55 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees in de kranten dat de regering druk bezig is om ondernemingen financieel bij te staan in deze coronacrisis. Dat is natuurlijk uitstekend.
Ik vraag mij alleen af of er soortgelijke regelingen zijn voor particulieren?
Bijvoorbeeld: in Amerika is het vanwege Corona in veel staten niet toegestaan om huurders uit te zetten, ook niet als ze de huur niet kunnen betalen. Iedereen die onder de $100,000 verdient krijgt daar eenmalig $1,200.

In canada krijgen ouders $300 per kind erbij, plus $400 per persoon. Ook zijn banken verplicht om soepeler om te gaan met betalingsachterstanden als mensen in de problemen komen met hun hypotheek vanwege corona.

Waar kunnen mensen in Nederland op rekenen als er momenteel weinig binnenkomt ?
Maar over wie heb je het dan?

Degenen in loondienst krijgen gewoon hun loon
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 02-04-2020 16:00
44.76% gewijzigd
Als ze (voldoende) werkverleden hebben ww, zo niet, de bijstand als het (gezins)inkomen onder het sociaal minimum ligt.
Alle reacties Link kopieren
als SP nou de baas zou zijn; ja. maar als we dan uit de crisis kwamen was de hele economie één grote tyfus bende, iets wat ze nu willen beperken.
Alle reacties Link kopieren
https://www.nu.nl/coronavirus/6040381/k ... gezet.html

Er is recht op WW of bijstand.
gizzmo-returns schreef:
02-04-2020 15:59
Maar over wie heb je het dan?

Ik neem aan mensen wiens contract niet wordt verlengd, ontslagen worden in proeftijd of niet opgeroepen worden.
_Branwen_ schreef:
02-04-2020 16:01
Ik neem aan mensen wiens contract niet wordt verlengd of ontslagen worden in proeftijd.
Dan is er zo als gezegd de WW of bijstand. Er is altijd al recht op een minimuminkomen in NL
Ik denk dat je niet zomaar dit soort giften kunt vergelijken als je het sociale stelsel dat erbij hoort niet ook vergelijkt...
gizzmo-returns schreef:
02-04-2020 16:02
Dan is er zo als gezegd de WW of bijstand. Er is altijd al recht op een minimuminkomen in NL

Kennelijk weet TO dat niet.
Alle reacties Link kopieren
_Branwen_ schreef:
02-04-2020 16:01
Ik neem aan mensen wiens contract niet wordt verlengd, ontslagen worden in proeftijd of niet opgeroepen worden.
gewoon een uitkering dan toch?
Alle reacties Link kopieren
Mensen in loondienst of met een uitkering krijgen nog minimaal 90% van hun inkomen. Toeslagen worden ook nog gewoon uitbetaald. Wordt je contract ontbonden of niet verlengt, dan gelden daar dezelfde regels voor als voor de coronacrisis.

Werkgevers en zzp-ers die geen omzet meer genereren, die komen nu vooral in de problemen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
FlowerBomb19 schreef:
02-04-2020 15:55
In canada krijgen ouders $300 per kind erbij, plus $400 per persoon.
Waarom? En van welke geld worden deze cadeautjes uitgedeeld?
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
02-04-2020 15:59
Maar over wie heb je het dan?

Degenen in loondienst krijgen gewoon hun loon
Nou iedereen die weinig verdient en nu dus waarschijnlijk minder. geldt niet voor iedereen uiteraard, maar wel voor een hele grote groep.

Wat ik lees is dat de landen die eenmalig of voor de komende maande x bedrag uitkering dit doen omdat het goedkoper en sneller is om dit aan iedereen uit te keren dan uit te gaan zoeken wie het meest nodig heeft etc. Sommige kunnen niet zo lang wachten en hebben geld nu nodig om de huur/hypotheek te betalen.

Het gaat natuurlijk ook niet alleen om geld maar ook om versoepeling van hoe schuldeisers omgaan met betalingsachterstanden. Focus je dus niet teveel op het uitdelen van cash. Ik heb het over het gehele plaatje.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een email gekregen van de hypotheekverstrekker dat een uitstel van betaling mogelijk is van drie maanden als je wordt getroffen. Dus bedrijven zelf zijn proactief.
lilalinda schreef:
02-04-2020 16:05
gewoon een uitkering dan toch?

Zeker. Mits uiteraard aan voorwaarden wordt voldaan.
Alle reacties Link kopieren
FlowerBomb19 schreef:
02-04-2020 16:06
Nou iedereen die weinig verdient en nu dus waarschijnlijk minder. geldt niet voor iedereen uiteraard, maar wel voor een hele grote groep.

Wat ik lees is dat de landen die eenmalig of voor de komende maande x bedrag uitkering dit doen omdat het goedkoper en sneller is om dit aan iedereen uit te keren dan uit te gaan zoeken wie het meest nodig heeft etc. Sommige kunnen niet zo lang wachten en hebben geld nu nodig om de huur/hypotheek te betalen.

Het gaat natuurlijk ook niet alleen om geld maar ook om versoepeling van hoe schuldeisers omgaan met betalingsachterstanden. Focus je dus niet teveel op het uitdelen van cash. Ik heb het over het gehele plaatje.
1. je bent in loondienst en krijgt gewoon je salaris. Zo niet, dan een uitkering
2. je bent ondernemer, dan zijn er regelingen

wat is dan van toepassing voor jou??
Alle reacties Link kopieren
Het heeft weinig zin om steun aan particulieren uit andere landen met elkaar te vergelijken.
In Amerika zijn er miljoenen niet fatsoenlijk verzekerd voor ziektekosten. Alleen om die reden gaan ze al niet naar een arts indien vermoeden corona en blijven ze gewoon werken omdat niet werken geen inkomsten betekent.

Hier word je twee jaar doorbetaald bij ziekte, daar is het arbeidsrecht minimaal en sta je vaak gewoon op straat.
Hier krijg je ww en daarna bijstand.
Is je jaarinkomen laag? Of lager dit jaar door corona dan krijg je (meer) huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget. In jouw genoemde landen ben je vooral op je zelf aangewezen indien je geen inkomsten hebt. Of dat nou door corona komt of niet.

Als zzp kun je gebruik maken van bovenstaande en van BBZ, waar nu ivm corona geen vermogens- en partnertoets op wordt uitgevoerd.

Aan hoeveel geld meer dan alles van bovenstaande en alle andere steunmaatregelen dacht je zelf nog?
Alle reacties Link kopieren
_Branwen_ schreef:
02-04-2020 15:59
Als ze (voldoende) werkverleden hebben ww, zo niet, de bijstand als het (gezins)inkomen onder het sociaal minimum ligt.
dat is hem nou juist. Ik hoor van veel mensen dat hun partner geen of veel minder werk meer heeft, niet voldoende WW opgebouwd en geen recht op bijstand.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
02-04-2020 16:03
Ik denk dat je niet zomaar dit soort giften kunt vergelijken als je het sociale stelsel dat erbij hoort niet ook vergelijkt...
In Canada is dat volgens mij ook prima geregeld.
Alle reacties Link kopieren
_Branwen_ schreef:
02-04-2020 16:04
Kennelijk weet TO dat niet.
??
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
02-04-2020 16:05
Mensen in loondienst of met een uitkering krijgen nog minimaal 90% van hun inkomen. Toeslagen worden ook nog gewoon uitbetaald. Wordt je contract ontbonden of niet verlengt, dan gelden daar dezelfde regels voor als voor de coronacrisis.

Werkgevers en zzp-ers die geen omzet meer genereren, die komen nu vooral in de problemen.
Nee werknemers krijgen 100% van hun loon doorbetaald. De werkgever is verplicht om dit aan te vullen.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
02-04-2020 16:06
Waarom? En van welke geld worden deze cadeautjes uitgedeeld?
van belastingcenten neem ik aan?
Alle reacties Link kopieren
FlowerBomb19 schreef:
02-04-2020 16:08
dat is hem nou juist. Ik hoor van veel mensen dat hun partner geen of veel minder werk meer heeft, niet voldoende WW opgebouwd en geen recht op bijstand.
deze mensen zijn wellicht ZZp-ers?
Alle reacties Link kopieren
FlowerBomb19 schreef:
02-04-2020 16:08
dat is hem nou juist. Ik hoor van veel mensen dat hun partner geen of veel minder werk meer heeft, niet voldoende WW opgebouwd en geen recht op bijstand.
Je hebt altijd recht op 3 maanden ww (tenzij je zelf ontslag neemt, maar ik neem aan dat dat niet ter sprake is) en ik ben benieuwd in wat voor situatie die mensen zitten die na ww geen recht hebben op bijstand.
Alle reacties Link kopieren
Tropischvisje schreef:
02-04-2020 16:06
Ik heb een email gekregen van de hypotheekverstrekker dat een uitstel van betaling mogelijk is van drie maanden als je wordt getroffen. Dus bedrijven zelf zijn proactief.


Check Radar van afgelopen maandag wat daar de gevolgen van kunnen zijn. Echt niet grappig. Uitstel van de hypotheek kan je duizenden euro's aan belastingteruggave kosten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven