Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Financiële steun voor particuliere vanwege Coronacrisis

02-04-2020 15:55 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees in de kranten dat de regering druk bezig is om ondernemingen financieel bij te staan in deze coronacrisis. Dat is natuurlijk uitstekend.
Ik vraag mij alleen af of er soortgelijke regelingen zijn voor particulieren?
Bijvoorbeeld: in Amerika is het vanwege Corona in veel staten niet toegestaan om huurders uit te zetten, ook niet als ze de huur niet kunnen betalen. Iedereen die onder de $100,000 verdient krijgt daar eenmalig $1,200.

In canada krijgen ouders $300 per kind erbij, plus $400 per persoon. Ook zijn banken verplicht om soepeler om te gaan met betalingsachterstanden als mensen in de problemen komen met hun hypotheek vanwege corona.

Waar kunnen mensen in Nederland op rekenen als er momenteel weinig binnenkomt ?
Alle reacties Link kopieren
okkervil schreef:
02-04-2020 16:12
Check Radar van afgelopen maandag wat daar de gevolgen van kunnen zijn. Echt niet grappig. Uitstel van de hypotheek kan je duizenden euro's aan belastingteruggave kosten
Als je bijv 3 maanden uitstel krijgt van je hypotheek, is het logisch dat je over de periode ook geen recht heb op belastingaftrek.
Bijv je betaalt normaal 1000 euro hypotheekrente, 40% hra = netto 600 euro hypotheek.
Bij uitstel betaal je 0 euro hypotheekrente, 0% hra = 0 uitgaven
Alle reacties Link kopieren
Colorado1975 schreef:
02-04-2020 16:34
Onder de overheidsregeling krijgen ze geld om deze mensen door te betalen. Dat is zelf opgehoogd naar 90% van de loonkosten ipv de gebruikelijke 70%.
Dat heb ik al 3x gelezen in dit topic.
Maar dit is vrijblijvend. Een werkgever kan ervoor kiezen om dit niet te accepteren, zie KLM.
Alle reacties Link kopieren
Voor wie het aangaat:
Je onbelaste reiskostenvergoeding blijft onbelast tot en met 6 weken thuiswerk. Daarnaast in principe niet meer. Máár.... dat kan de regering "gewoon" éénmalig aanpassen en voor de toch al drukke belastingdienst zou dat ook het makkelijkst zijn.

Zelfde geldt voor kinderopvangtoeslag. Veel opvang-organisaties hebben gevraagd te blijven betalen, ook als je nu niets gebruikt, de verrekening volgt later (als die organisaties iets geregeld hebben met de overheid) theoretisch heb je vervolgens met terugwerkende kracht ook geen recht meer op toeslag, maar ook daarvoor geldt dat de regering dat kán aanapassen. En voor die zelfde belastingdienst zou dat wel eenvoudiger zijn.
jouw leven is een keuze
FlowerBomb19 schreef:
02-04-2020 16:35
Het topic heb ik niet geopend om de overheid af te zeiken.
Ik vroeg mij alleen af of er voor particulieren ook (aanvullende)maatregelen en regelingen zijn indien zij in de problemen dreigen te komen.

Er zijn op dit moment ongetwijfeld werknemers die het ook moeilijker gaan krijgen ivm corona. Niet alleen ondernemers gaan het zwaar krijgen. Ik kan mij niet voorstellen dat omdat je een werkgever hebt, je opeens geen last meer hebt van de hele crisis.
Als jij gewoon je baan behoudt en je loon doorbetaald krijgt, wat voor last (financieel gezien) verwacht jij dan? Dit is niet bedoeld om af te zeiken, maar ik kan op dit moment niet bedenken wat voor financiële problemen je krijgt, als je situatie hetzelfde blijft.
FlowerBomb19 schreef:
02-04-2020 16:36
Dat heb ik al 3x gelezen in dit topic.
Maar dit is vrijblijvend. Een werkgever kan ervoor kiezen om dit niet te accepteren, zie KLM.
Dat kan. Vervolgens heb je minister Koolmees aan de telefoon hangen met de vraag waar je mee bezig bent. Als de overheid maatregelen in het leven roept om werknemers te beschermen, dan mag je ook een bepaalde verantwoordelijkheid van bedrijven hierbij verwachten. Dat los je niet op door de overheid nog meer verplichtingen te geven.
Alle reacties Link kopieren
FlowerBomb19 schreef:
02-04-2020 16:36
Dat heb ik al 3x gelezen in dit topic.
Maar dit is vrijblijvend. Een werkgever kan ervoor kiezen om dit niet te accepteren, zie KLM.
als je je als bedrijf niet aan de regels houdt, krijg je geen steun
Alle reacties Link kopieren
Colorado1975 schreef:
02-04-2020 16:37
Als jij gewoon je baan behoudt en je loon doorbetaald krijgt, wat voor last (financieel gezien) verwacht jij dan? Dit is niet bedoeld om af te zeiken, maar ik kan op dit moment niet bedenken wat voor financiële problemen je krijgt, als je situatie hetzelfde blijft.
wat ik zei, dus als je je baan verliest en het erg moeilijk is om op korte termijn ergens weer aan de bak te komen specifiek vanwege corona.
Dus niet omdat je een werkgever hebt, wil het zeggen dat je dan onmogelijk in de problemen kan komen. dat gebeurt nu gewoon.

en verder wil ik me niet teveel focussen op geld vanuit de overheid.

Er zijn andere maatregelen die genomen kunnen worden om mensen te ontlasten tijdens de crisis. Bijvoorbeeld dat banken en verhuurders verplichten om geen incassokosten in rekening te brengen bij achterstanden. Ik noem maar even iets.
Alle reacties Link kopieren
Colorado1975 schreef:
02-04-2020 16:37
Als jij gewoon je baan behoudt en je loon doorbetaald krijgt, wat voor last (financieel gezien) verwacht jij dan? Dit is niet bedoeld om af te zeiken, maar ik kan op dit moment niet bedenken wat voor financiële problemen je krijgt, als je situatie hetzelfde blijft.
Je kan, als nu je kinderen thuis zijn, en je geen vitaal beroep hebt, (veel) meer onkosten hebben aan kinderopvang, meer verlies van verlofuren/vakantiedagen/onbetaald verlof.

Ik zit midden in een verbouwing die enorm vertraging oploopt door corona. Weet je wat me dat kost aan aannemers-uren, langer tijdelijke woonruimte huren. Extra kosten voor veiligheidsmaatregelen.....

Al met al loopt dit ook snel in de duizenden euro's hoor! Verkijk je er niet op!
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-04-2020 16:39
als je je als bedrijf niet aan de regels houdt, krijg je geen steun
wie zegt dat die bedrijven die steun gaan aanvragen? nogmaals, niet iedere werkgever is beter af ermee. sommigen weten nu al dat ze vanwege de coronacrisis het verlies niet meer in gaan halen en gaan dus gewoon mensen ontslaan.
Alle reacties Link kopieren
FlowerBomb19 schreef:
02-04-2020 16:44

Er zijn andere maatregelen die genomen kunnen worden om mensen te ontlasten tijdens de crisis. Bijvoorbeeld dat banken en verhuurders verplichten om geen incassokosten in rekening te brengen bij achterstanden. Ik noem maar even iets.
maar als je gewoon je baan houdt, dan hoef je toch niet ontlast te worden?

ik snap denk ik, nog steeds je probleemstelling niet
Alle reacties Link kopieren
En over dat laatste wordt dus ook gesproken met de diverse partijen.

De diverse maatregelen mbt het behoud van werk en inkomen zijn ook niet in beton gegoten. Alles kan worden bijgestuurd indien dit noodzakelijk blijkt. Er zal echter altijd mensen achter het net vissen, de overheid probeert deze groep zo klein als mogelijk te houden.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-04-2020 16:47
maar als je gewoon je baan houdt, dan hoef je toch niet ontlast te worden?

ik snap denk ik, nog steeds je probleemstelling niet
Dat je als particulier óók financieel schade kán lijden door Corona. En of dat dan te verhalen is ergens....
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
02-04-2020 16:06
Waarom? En van welke geld worden deze cadeautjes uitgedeeld?
Ik snap ook niet waarom je dit als land zou doen. Help gewoon degenen die het nodig hebben. Mijn man loopt geen omzet mis en ik houd gewoon mijn baan, waarschijnlijk ga ik juist meer uren maken. Dus je mag mij best voor elk kind 300 euro geven of mij persoonlijk 1200 euro, maar dat zou echt nergens op slaan.
Alle reacties Link kopieren
Maar goed: als er een miljard af kan voor Italië en Spanje, dan kunnen ze ons ook per persoon wel een duizendje geven.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-04-2020 16:07
1. je bent in loondienst en krijgt gewoon je salaris. Zo niet, dan een uitkering
2. je bent ondernemer, dan zijn er regelingen

wat is dan van toepassing voor jou??

Helaas geldt dit niet voor iedere onderneming. Zowel mijn partner als ik komen niet in aanmerking voor een regeling op dit moment.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Veel Amerikanen hebben geen spaargeld maar wel hoge schulden. Er is daar nauwelijks een sociaal vangnet en veel mensen hebben geen ziektekostenverzekering, of kunnen de hoge eigen bijdragen niet betalen. Die $1.200,= dollar die ze éénmalig krijgen, gaat ze echt niet redden.
Alle reacties Link kopieren
FlowerBomb19 schreef:
02-04-2020 16:46
wie zegt dat die bedrijven die steun gaan aanvragen? nogmaals, niet iedere werkgever is beter af ermee. sommigen weten nu al dat ze vanwege de coronacrisis het verlies niet meer in gaan halen en gaan dus gewoon mensen ontslaan.

Coronacrisis of niet, bedrijven kunnen elk moment mensen ontslaan wanneer dit economisch verstandig is. Het ging de laatste jaren goed, dus zijn we dit weer even vergeten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Astromeria schreef:
02-04-2020 17:03
Veel Amerikanen hebben geen spaargeld maar wel hoge schulden. Er is daar nauwelijks een sociaal vangnet en veel mensen hebben geen ziektekostenverzekering, of kunnen de hoge eigen bijdragen niet betalen. Die $1.200,= dollar die ze éénmalig krijgen, gaat ze echt niet redden.
helemaal niet, als ze zonder zorgverzekering in het ziekenhuis komen
Ik denk dat mensen die echt in de problemen komen hier ook niet geholpen zijn met een eenmalig bedrag van rond de duizend euro, al is iets altijd beter dan niets.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
02-04-2020 16:53
Ik snap ook niet waarom je dit als land zou doen. Help gewoon degenen die het nodig hebben. Mijn man loopt geen omzet mis en ik houd gewoon mijn baan, waarschijnlijk ga ik juist meer uren maken. Dus je mag mij best voor elk kind 300 euro geven of mij persoonlijk 1200 euro, maar dat zou echt nergens op slaan.
"Gratis geld" uitdelen zou ook een beetje gek zijn, maar zoals ik net aan gaf; ik maak enórm veel extra kosten rondom mijn verbouwing. En dan heb ik het over duizenden euro's extra. Die ga ik 30 jaar lang betalen in extra rente op mij hypotheek. Ik kán dat, dus dit is zeker niet bedoelt om te klagen maar ik kan me voorstellen dat er gezinnen hierdoor echt in de problemen komen. Dat zou zuur zijn. Zeker als je om je heen dubieuze bedrijfjes wel gered ziet worden.
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
2east schreef:
02-04-2020 16:50
Dat je als particulier óók financieel schade kán lijden door Corona. En of dat dan te verhalen is ergens....
nee, dat is gewoon pech
Alle reacties Link kopieren
2east schreef:
02-04-2020 17:06
"Gratis geld" uitdelen zou ook een beetje gek zijn, maar zoals ik net aan gaf; ik maak enórm veel extra kosten rondom mijn verbouwing. En dan heb ik het over duizenden euro's extra. Die ga ik 30 jaar lang betalen in extra rente op mij hypotheek. Ik kán dat, dus dit is zeker niet bedoelt om te klagen maar ik kan me voorstellen dat er gezinnen hierdoor echt in de problemen komen. Dat zou zuur zijn. Zeker als je om je heen dubieuze bedrijfjes wel gered ziet worden.
Mijn verbouwing duurde, door een andere oorzaak, een half jaar langer
Het leven is niet maakbaar, en soms heb je pech
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-04-2020 17:07
Mijn verbouwing duurde, door een andere oorzaak, een half jaar langer
Het leven is niet maakbaar, en soms heb je pech
Daar ben ik het mee eens. Op een ander moment kun je ook pech (een financiële strop) hebben met een verbouwing, ziekte, bedrijf etc. etc. Er zijn ook mensen die veel geld kwijt zijn aan een vakantie die niet door kan gaan, moet je die dan ook compenseren? In een ander jaar kan iemand ook zijn vakantie moeten overslaan door onvoorziene omstandigheden. Soms heb je pech, inderdaad.
2east schreef:
02-04-2020 17:06
"Gratis geld" uitdelen zou ook een beetje gek zijn, maar zoals ik net aan gaf; ik maak enórm veel extra kosten rondom mijn verbouwing. En dan heb ik het over duizenden euro's extra. Die ga ik 30 jaar lang betalen in extra rente op mij hypotheek. Ik kán dat, dus dit is zeker niet bedoelt om te klagen maar ik kan me voorstellen dat er gezinnen hierdoor echt in de problemen komen. Dat zou zuur zijn. Zeker als je om je heen dubieuze bedrijfjes wel gered ziet worden.
Ik denk dat weinig mensen er niets van zullen merken. Sommigen nu direct al, en sommigen pas later. Zelf ontvang ik bijvoorbeeld een nabestaandenpensioen. Wat de gevolgen voor de pensioenen zullen zijn en hoe lang die zullen doorwerken, zullen we volgend jaar pas weten. Niets is meer te voorspellen ben ik bang.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
02-04-2020 17:13
Daar ben ik het mee eens. Op een ander moment kun je ook pech (een financiële strop) hebben met een verbouwing, ziekte, bedrijf etc. etc. Er zijn ook mensen die veel geld kwijt zijn aan een vakantie die niet door kan gaan, moet je die dan ook compenseren? In een ander jaar kan iemand ook zijn vakantie moeten overslaan door onvoorziene omstandigheden. Soms heb je pech, inderdaad.
we komen er nu als maatschappij achter, dat het leven veel minder 'maakbaar' is dan we dachten
we zijn amper meer gewend om eens flinke pech te hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven