Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ga jij je laten vaccineren?

11-11-2020 00:29 3080 berichten
Ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig naar hoeveel mensen zich uiteindelijk willen gaan laten inenten. Ik las laatst een artikel waarin stond dat ruim 70 procent van de Nederlanders zich laat inenten zodra er een vaccin is. Ik geloof dat niet zo om eerlijk te zijn.

Toch ben ik wel nieuwsgierig naar jullie meningen over dit onderwerp.

Ga jij je laten vaccineren

Totaal aantal stemmen: 861

Nee (26%)
Ja (50%)
Ik weet het nog niet (24%)
Ik denk dat maar heel weinig mensen corona ontkennen. Ben er irl nog nooit een tegengekomen.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
22-11-2020 13:34
Zucht. Ik had het niet specifiek over Chinese anti vaxxers. Ik weet dat de eerste soort vaccins ooit uit China komen, heel vroeg, en ik heb even gegoogeld, idd rond de 17e eeuw. Maar dat zijn natuurlijk niet dezelfde soort vaccinaties die we vandaag kennen. Het enige wat ik duidelijk wou stellen is dat anti vaxxers er heel vroeger ook al waren, in tegenstelling tot wat iemand hier beweerde, niet slechts enkele jaren. Iemand noemde ons eerder al verwend, we zouden te weinig geloven en vertrouwen op de wetenschap en mensen vroeger niet. Dat is dus niet helemaal waar.

Dat was ik en volgens deze bron heb je gelijk:
https://www.historyofvaccines.org/conte ... -movements

Toen ik die opmerking maakte dacht ik niet zo ver terug. Ik dacht eigenlijk gewoon aan de tweede helft van de vorige eeuw. Toen eindelijk pokken en mazelen en zo (bijna) werden uitgeroeid in Nederland. Volgens mij was daar bijzonder weinig controverse over. Maar goed, laat ik dan bij mijn stelling blijven dat de 'wetenschap is ook maar een mening' cultus de afgelopen jaren bijzonder hard gegroeid is. En dat deze tijdgeest niet bepaald helpt als je een nieuw vaccin op de markt moet brengen waarvan de langetermijngevolgen nog niet bekend zijn.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
22-11-2020 14:22
Natuurlijk, maar die angst is er. Angst is een motivatie, daar kan maar weinig tegenop. In het begin gaven veel meer mensen aan wél het vaccin te willen hebben, mocht dat er komen. Ik denk (dus geen bron vragen :-D dit is puur iets wat mij opvalt) dat mensen ook veel angstiger waren voor Corona toen het net opkwam hier in nederland. Ouders wilden scholen dicht en we hielden ons goed aan alle maatregels. Dit is toch gaan verwateren. We werden (denk ik) minder angstig voor Corona. Nu lijkt het middel enger te zijn als de ziekte, mensen vinden het meevallen. En het vaccin? Dat is nu het onbekende.
Zo onbekend is het vaccin niet. Het is op tienduizenden mensen getest. Wat nog niet getest is, is wat er gebeurt na lange tijd, maar dat is voor het virus evenmin zo. Dat is net zo onbekend. Misschien wel onbekender, want aan rna vaccins wordt al meer dan 10 jaar onderzoek gedaan, en dit virus is er pas veel korter.
Ik snap best dat mensen het spannend vinden, maar heb er grote moeite mee dat het daar dan stopt. ‘Ik vind het eng dus ik doe het niet’ kan leuk zijn bij de keuze of je je haar kortinipt of niet, maar dit heeft veel verdere gevolgen. Het eng vinden kan, maar daar hoeft het niet te stoppen. Je kunt best verder doorvragen om na te gaan of die angst terecht is.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
22-11-2020 11:38
Ik zie nu al twee keer ‘bron?’ als een soort laatste roepmiddel. Om maar niet te willen toegeven dat de (ook in mijn ogen ongeloofwaardige) stelling dat antivaxxers al eeuwen bestaan blijkt te kloppen.
Hou daar toch mee op. Zeg gewoon ‘goh, dat wist ik niet’. Of produceer lekker zelf een bron dat antivaxx iets moderns is.

Zie je hoe je jezelf hier nogal tegenspreekt? En het is heel normaal om bij dit soort beweringen gewoon even te laten zien hoe je eraan komt. Als er in deze tijd van nepnieuws iets belangrijk geworden is, is het bronnen controleren.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Avena schreef:
22-11-2020 15:32
Zie je hoe je jezelf hier nogal tegenspreekt? En het is heel normaal om bij dit soort beweringen gewoon even te laten zien hoe je eraan komt. Als er in deze tijd van nepnieuws iets belangrijk geworden is, is het bronnen controleren.
Ze had het al verteld. Maar dat wordt dan niet geaccepteerd. En dat is mijn punt. Zeg op een gegeven moment ‘ah, oké’ in plaats van als laatste roepmiddel ‘bron’. Per se iemand in het ongelijk willen stellen. Zo moe van.
Eze schreef:
22-11-2020 15:30
Wat nog niet getest is, is wat er gebeurt na lange tijd, maar dat is voor het virus evenmin zo. Dat is net zo onbekend. Misschien wel onbekender, want aan rna vaccins wordt al meer dan 10 jaar onderzoek gedaan, en dit virus is er pas veel korter.
Wat doet het virus ertoe? Niemand laat toch het virus in inspuiten?
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
22-11-2020 15:50
Ze had het al verteld. Maar dat wordt dan niet geaccepteerd. En dat is mijn punt. Zeg op een gegeven moment ‘ah, oké’ in plaats van als laatste roepmiddel ‘bron’. Per se iemand in het ongelijk willen stellen. Zo moe van.

Dat laatste maak jij ervan. Dat iemand iets 'al heeft verteld' zegt natuurlijk helemaal niks. Dan kun je hier geheel vrijblijvend wel alles beweren.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
22-11-2020 15:52
Wat doet het virus ertoe? Niemand laat toch het virus in inspuiten?
Het wordt wel een aflevering van de Teletubbies hier, met al die herhaling, maar ik wil het je best nóg een keer uitleggen; als je je niet laat vaccineren, is de kans heel groot dat je ooit het virus oploopt. Dus dat virus doet er nogal veel toe.
Avena schreef:
22-11-2020 15:53
Dat laatste maak jij ervan. Dat iemand iets 'al heeft verteld' zegt natuurlijk helemaal niks. Dan kun je hier geheel vrijblijvend wel alles beweren.
Ze onderbouwde het ook.
Eze schreef:
22-11-2020 15:54
Het wordt wel een aflevering van de Teletubbies hier, met al die herhaling, maar ik wil het je best nóg een keer uitleggen; als je je niet laat vaccineren, is de kans heel groot dat je ooit het virus oploopt. Dus dat virus doet er nogal veel toe.
Heel groot? Welnee. Hoe kom je daarbij?

In 8 maanden tijd heeft 5-10 procent van de Nederlanders het gekregen.
Ik zou dus zo’n 5-10 procent kans hebben het de komende 8 maanden te krijgen. Minder kans als ik heel voorzichtig ben (wat ik ben).
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
22-11-2020 15:55
Ze onderbouwde het ook.

Ja, met dingen die niet konden kloppen. Het aanhalen van eeuwen waarin er nog helemaal geen vaccins bestonden. Maar, ook gezien je andere reacties, volgens mij ben jij hier nu alleen maar een beetje je kont tegen de krib aan het gooien. Je gaat in het wilde weg tegen alles en iedereen in. Dus ik ga even wat anders doen.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Avena schreef:
22-11-2020 15:59
Ja, met dingen die niet konden kloppen. Het aanhalen van eeuwen waarin er nog helemaal geen vaccins bestonden. Maar, ook gezien je andere reacties, volgens mij ben jij hier nu alleen maar een beetje je kont tegen de krib aan het gooien. Je gaat in het wilde weg tegen alles en iedereen in. Dus ik ga even wat anders doen.
Huh? Ben je niet in de war met iemand anders? Dat doe ik helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
22-11-2020 15:59
Ja, met dingen die niet konden kloppen. Het aanhalen van eeuwen waarin er nog helemaal geen vaccins bestonden. Maar, ook gezien je andere reacties, volgens mij ben jij hier nu alleen maar een beetje je kont tegen de krib aan het gooien. Je gaat in het wilde weg tegen alles en iedereen in. Dus ik ga even wat anders doen.
Joh. Google even dan. Deze informatie staat ook op internet.Ik heb het niet zelf bedacht hoor. Ik ben ooit bij een voorstelling geweest over medici door de eeuwen heen, zowel voor psychische problemen als fysieke. Hoe ze daar toen mee bezig gingen. Vaccins kwamen ook aan bod, anti vaxxers en ook de overheid die mensen aanmoedigden wel voor vaccins te kiezen. Met de getekende flyers uit die tijd erbij.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
22-11-2020 15:55
Heel groot? Welnee. Hoe kom je daarbij?

In 8 maanden tijd heeft 5-10 procent van de Nederlanders het gekregen.
Ik zou dus zo’n 5-10 procent kans hebben het de komende 8 maanden te krijgen. Minder kans als ik heel voorzichtig ben (wat ik ben).
Je was van plan over acht maanden dood te gaan, als je risicoschatting daar ophoudt?
(Dat is dan nog los van het feit dat je conclusie dat je ‘dus’ 5-10% kans hebt besmet te worden, niet klopt.)
Eze schreef:
22-11-2020 16:08
Je was van plan over acht maanden dood te gaan, als je risicoschatting daar ophoudt?
(Dat is dan nog los van het feit dat je conclusie dat je ‘dus’ 5-10% kans hebt besmet te worden, niet klopt.)
Doodgaan? Die kans is 0,02 procent voor mensen onder de 60.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
22-11-2020 16:08
Je was van plan over acht maanden dood te gaan, als je risicoschatting daar ophoudt?
(Dat is dan nog los van het feit dat je conclusie dat je ‘dus’ 5-10% kans hebt besmet te worden, niet klopt.)
Huh want iedereen die het virus krijgt gaat dood?
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
22-11-2020 15:55
Heel groot? Welnee. Hoe kom je daarbij?

In 8 maanden tijd heeft 5-10 procent van de Nederlanders het gekregen.
Ik zou dus zo’n 5-10 procent kans hebben het de komende 8 maanden te krijgen. Minder kans als ik heel voorzichtig ben (wat ik ben).
Dat is alleen zo als de maatregelen hetzelfde blijven als nu en als mensen zich er nog aan houden. En dat zal niet zo zijn. Als er straks een deel van de mensen gevaccineerd is lopen zij minder risico en is de druk op de zorg eraf. Dan kan er versoepeld worden, zodanig dat er netto net zoveel of minder mensen in het ziekenhuis komen, maar anders verdeeld: de gevaccineerden lopen dan persoonlijk veel minder risico op het virus en de complicaties ervan dan nu, de niet-gevaccineerden meer dan nu.

Verder heb je het over 8 maanden, maar als teveel mensen reserves hebben bij de vaccins dan gaat het virus ook niet zomaar weg na 8 maanden natuurlijk. Dus dan worden die 8 maanden jaren en gaat daarmee je risico om het een keer op te lopen ook omhoog. Het enige alternatief voor vaccineren om het virus onder de duim te krijgen is groepsimmuniteit doordat >60% het virus doorgemaakt heeft. Dus daarmee wordt de kans om het op te lopen vele malen groter dan 5-10%, tot wel meer dan 60% als er erg veel weigeraars en twijfelaars zijn.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
22-11-2020 15:55
Heel groot? Welnee. Hoe kom je daarbij?

In 8 maanden tijd heeft 5-10 procent van de Nederlanders het gekregen.

Ik zou dus zo’n 5-10 procent kans hebben het de komende 8 maanden te krijgen. Minder kans als ik heel voorzichtig ben (wat ik ben).

OMdaT wE aL mAanDeN allEmaAl biNneN bLijVeN.
Honey, you should see me in a crown
Eurus schreef:
22-11-2020 16:28
OMdaT wE aL mAanDeN allEmaAl biNneN bLijVeN.
Heb ik iets gemist? De bewering is dat ik een grote kans zou hebben om corona te krijgen. Die kans is niet groot. Wat gaat er veranderen tov de afgelopen 8 maanden dan waardoor de kans wel groot wordt om corona te krijgen?
anoniem_364226 wijzigde dit bericht op 22-11-2020 16:52
41.04% gewijzigd
Foutje, dubbel.
nicole123 schreef:
22-11-2020 16:17
Het enige alternatief voor vaccineren om het virus onder de duim te krijgen is groepsimmuniteit doordat >60% het virus doorgemaakt heeft. Dus daarmee wordt de kans om het op te lopen vele malen groter dan 5-10%, tot wel meer dan 60% als er erg veel weigeraars en twijfelaars zijn.
Hahahaha. Jij maakt het steeds gekker! 60% kans om corona te krijgen als begonnen is met het vaccineren van de bevolking? Waar haal je dit in godsnaam vandaan? Dit is complete onzin.
anoniem_364226 wijzigde dit bericht op 22-11-2020 16:55
8.28% gewijzigd
Melofkim schreef:
22-11-2020 16:48
Heb ik iets gemist? De bewering is dat ik een grote kans zou hebben om corona te krijgen. Die kans is niet groot. Wat gaat er veranderen tov de afgelopen 8 maanden dan waardoor de kans wel groot wordt om corona te krijgen?
Je moet niet berekenen hoe groot de kans is dat je het de komende 8 maanden krijgt, maar hoe groot de kans is dat je het de komende 40 jaar krijgt. Ik denk persoonlijk dat die kans vrij groot is.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
22-11-2020 15:30
Zo onbekend is het vaccin niet. Het is op tienduizenden mensen getest. Wat nog niet getest is, is wat er gebeurt na lange tijd, maar dat is voor het virus evenmin zo. Dat is net zo onbekend. Misschien wel onbekender, want aan rna vaccins wordt al meer dan 10 jaar onderzoek gedaan, en dit virus is er pas veel korter.
Ik snap best dat mensen het spannend vinden, maar heb er grote moeite mee dat het daar dan stopt. ‘Ik vind het eng dus ik doe het niet’ kan leuk zijn bij de keuze of je je haar kortinipt of niet, maar dit heeft veel verdere gevolgen. Het eng vinden kan, maar daar hoeft het niet te stoppen. Je kunt best verder doorvragen om na te gaan of die angst terecht is.
Ik snap dan oprecht niet waarom we er bij een vaccin wel massaal ons zorgen maken over wat de lange termijn gevolgen zijn. Terwijl we allemaal Wi-Fi hebben, smartphone op ons nachtkastje en binnenkort 5g. En dan ook nog eens te bedenken hoeveel bewerkte voeding de gemiddelde nederlander eet. Allemaal dingen waarvan we ook niet weten wat de langetermijn gevolgen zijn voor ons lichaam, maar waar amper iemand zich druk om maakt.
mick87 schreef:
22-11-2020 16:55
Ik snap dan oprecht niet waarom we er bij een vaccin wel massaal ons zorgen maken over wat de lange termijn gevolgen zijn. Terwijl we allemaal Wi-Fi hebben, smartphone op ons nachtkastje en binnenkort 5g. En dan ook nog eens te bedenken hoeveel bewerkte voeding de gemiddelde nederlander eet. Allemaal dingen waarvan we ook niet weten wat de langetermijn gevolgen zijn voor ons lichaam, maar waar amper iemand zich druk om maakt.
Denk ik ook over na en weeg ik ook mee in mijn keuzes.
-jolijn- schreef:
22-11-2020 16:54
Je moet niet berekenen hoe groot de kans is dat je het de komende 8 maanden krijgt, maar hoe groot de kans is dat je het de komende 40 jaar krijgt. Ik denk persoonlijk dat die kans vrij groot is.
Waarom? Over 40 jaar is het virus er helemaal niet meer. En ik laat me na een jaar vaccineren.
anoniem_364226 wijzigde dit bericht op 22-11-2020 17:00
0.27% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven