Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Gaan bedrijven dit overleven?

24-03-2020 05:17 167 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me niet af of, maar meer hoeveel bedrijven er failliet gaan door corona. Want als er geen klanten meer komen wordt het lastig, voor de kleine winkeltjes tot aan grote bedrijven. Ligt er ook aan hoe lang het duurt en aan wat de regering er aan geld in wil steken. Wat denken jullie, komt er een ramp na de ramp?
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
24-03-2020 07:35
Het heeft voor mij niets te maken met de Nederlandse regering, die doen het niet slecht in mijn ogen, andere landen zijn vaak nog strenger.

Ik denk ook niet dat ik het beter weet, maar ik kan moeilijk geloven dat een virus heel erg gevaarlijk is als er bijna alleen maar 80 plussers aan overlijden.
Het gevaar van een virus kun je niet alleen aflezen uit de sterftecijfers.

Sowieso hebben veel van de overledenen onderliggend lijden. Maar dan is het minder erg als ze doodgaan?

Ik vind dit vrij schokkende ideeën hoor.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
24-03-2020 06:55
Ik zie steeds dat er bij de maatregelen geprobeerd wordt de balans te vinden tussen het beteugelen van Corona en het instandhouden van de economie.

Ook zie ik dat veel mensen alleen nog maar oog hebben voor het beteugelen van Corona, ongeacht de (o.a. economische) gevolgen.

Welke belangrijker is? Geen idee, ik ben blij dat ik daar geen beslissingen over hoef te nemen.
Dit inderdaad, denk dat we blij mogen zijn met ons kabinet dat ze echt oog hebben voor beide kanten.
Maar dat de corona uiteindelijk wel voorrang heeft op de economie.

Corona zijn gang laten gaan is absoluut niet de oplossing, maar de economie compleet om zeep helpen wil het kabinet ook niet en dat zie je ook wel aan de maatregelen nog steeds.

En dat we straks in een enorme recessie terecht komen dat is een feit. Maar een recessie zou toch wel weer gekomen zijn alleen nu sneller en 1 met enorme impact..
tantejans schreef:
24-03-2020 07:35
Het heeft voor mij niets te maken met de Nederlandse regering, die doen het niet slecht in mijn ogen, andere landen zijn vaak nog strenger.

Ik denk ook niet dat ik het beter weet, maar ik kan moeilijk geloven dat een virus heel erg gevaarlijk is als er bijna alleen maar 80 plussers aan overlijden.
Er overlijden absoluut niet alleen 80 plussers. Misschien even de cijfers opzoeken.

Als je het virus zijn vrije gang laat gaan dan ontwricht het de maatschappij ook, alleen dan hebben wij daar helemaal geen controle meer over. En dan sterven er een hoop extra mensen, die normaal gesproken niet dood hoefde te gaan, door onder andere volle ziekenhuizen en ziek zorg personeel.
tantejans schreef:
24-03-2020 07:35
Het heeft voor mij niets te maken met de Nederlandse regering, die doen het niet slecht in mijn ogen, andere landen zijn vaak nog strenger.

Ik denk ook niet dat ik het beter weet, maar ik kan moeilijk geloven dat een virus heel erg gevaarlijk is als er bijna alleen maar 80 plussers aan overlijden.
Dat laatste klopt niet. En als het niet noodzakelijk was, werden deze ontwrichtende maatregelen niet genomen. Zonder deze maatregelen zijn de gevolgen helemaal niet meer te overzien. De pest bijv heeft indertijd meer dodelijke slachtoffers geëist dan WO1 en WO2 bij elkaar.
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
24-03-2020 07:35
Het heeft voor mij niets te maken met de Nederlandse regering, die doen het niet slecht in mijn ogen, andere landen zijn vaak nog strenger.

Ik denk ook niet dat ik het beter weet, maar ik kan moeilijk geloven dat een virus heel erg gevaarlijk is als er bijna alleen maar 80 plussers aan overlijden.
Daarbij, zonder al deze maatregelen zouden er dus veel meer mensen een ic-bed nodig hebben, die er dan niet voldoende zijn, en zouden er dus ook steeds meer jongere mensen aan overlijden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
JenBarber schreef:
24-03-2020 07:40
Er overlijden absoluut niet alleen 80 plussers. Misschien even de cijfers opzoeken.

Als je het virus zijn vrije gang laat gaan dan ontwricht het de maatschappij ook, alleen dan hebben wij daar helemaal geen controle meer over. En dan sterven er een hoop extra mensen, die normaal gesproken niet dood hoefde te gaan, door onder andere volle ziekenhuizen en ziek zorg personeel.
Eens! Ja maatschappij is nu ook ontwricht maar zonder maatregelen moeten we niet aan willen denken..
Alle reacties Link kopieren
Jemig tantejans heb je de man van, geloof 36, niet op tv gezien? Oké hij gaat misschien niet dood, maar of hij weer helemaal de oude wordt? Overbevolking tegen gaan met een virusje....
die ik wilde bestaat al...
JenBarber schreef:
24-03-2020 07:40
Er overlijden absoluut niet alleen 80 plussers. Misschien even de cijfers opzoeken.

Als je het virus zijn vrije gang laat gaan dan ontwricht het de maatschappij ook, alleen dan hebben wij daar helemaal geen controle meer over. En dan sterven er een hoop extra mensen, die normaal gesproken niet dood hoefde te gaan, door onder andere volle ziekenhuizen en ziek zorg personeel.
Juist. The big picture.
Alle reacties Link kopieren
JenBarber schreef:
24-03-2020 07:40
Er overlijden absoluut niet alleen 80 plussers. Misschien even de cijfers opzoeken.

Als je het virus zijn vrije gang laat gaan dan ontwricht het de maatschappij ook, alleen dan hebben wij daar helemaal geen controle meer over. En dan sterven er een hoop extra mensen, die normaal gesproken niet dood hoefde te gaan, door onder andere volle ziekenhuizen en ziek zorg personeel.
"Het bleek al in Azië en Italië, en nu tonen Nederlandse statistieken het ook aan: de coronaziekte covid-19 eist vooral de levens van de oudsten en de verzwakten. Is de longziekte een aandoening die, net als de griep, de al stervenden het laatste duwtje geeft?"


"Negen op de tien was al ziek
Het zijn veelzeggende cijfers die het RIVM maandag bekendmaakte. Van 122 patiënten die in Nederland aan corona overleden was bekend of ze onderliggende klachten hadden: bij liefst 111 van hen waren die inderdaad aanwezig.

In Italië bekeek men intussen de dossiers van 480 overleden patiënten. Slechts 1,2 procent had géén onderliggende ziekte."


De coronadoden: man, oud en meestal al ziek | De Volkskrant
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7e4a192/
Hippiemeisje schreef:
24-03-2020 07:40
Dat laatste klopt niet. En als het niet noodzakelijk was, werden deze ontwrichtende maatregelen niet genomen. Zonder deze maatregelen zijn de gevolgen helemaal niet meer te overzien. De pest bijv heeft indertijd meer dodelijke slachtoffers geëist dan WO1 en WO2 bij elkaar.
De vergelijking met de pest gaat niet op volgens mij, bij de zwarte dood lag de sterfte in enkele tientallen procenten, kinderen en volwassenen gelijk.
Dit is echt niet zo'n gevaarlijk virus als de pest.
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
24-03-2020 07:44
Jemig tantejans heb je de man van, geloof 36, niet op tv gezien? Oké hij gaat misschien niet dood, maar of hij weer helemaal de oude wordt? Overbevolking tegen gaan met een virusje....
Natuurlijk zal er bij uitzondering een jong en gezond iemand worden geraakt. En dat is vreselijk natuurlijk. Maar er gaan iedere week 3000 mensen in Nederland dood. Dus je moet het ook wel in perspectief blijven zien.
Solomio schreef:
24-03-2020 07:38
Het gevaar van een virus kun je niet alleen aflezen uit de sterftecijfers.

Sowieso hebben veel van de overledenen onderliggend lijden. Maar dan is het minder erg als ze doodgaan?

Ik vind dit vrij schokkende ideeën hoor.
Natuurlijk wil ik ook het liefste dat er niemand aan sterft, daar gaat het niet om.

Ik dacht dat jij altijd objectief bleef, maar dit is ook een milde vorm van emotionele chantage.
Het op de emotie gooien, alsof ik geen gevoel voor mijn medemens zou hebben.

Ik denk niet dat ik de enige ben met zulke gedachten.
tantejans schreef:
24-03-2020 07:49
De vergelijking met de pest gaat niet op volgens mij, bij de zwarte dood lag de sterfte in enkele tientallen procenten, kinderen en volwassenen gelijk.
Dit is echt niet zo'n gevaarlijk virus als de pest.
Nee maar het geeft wel aan wat er gebeurt als je een virus niet op tijd afremt. Hoe snel het dan gaat.
Alle reacties Link kopieren
En het gaat er niet eens zo zeer om dat je als gezonde Nederlander ziek wordt, maar het als niets vermoedende drager niet aan een zwakkere persoon geeft. Wil je toch ook niet op je geweten hebben.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat veel bedrijven het misschien nog wel redden door het noodpakket komende tijd, maar niet als dit TE lang gaat duren.
En sowieso zullen er bedrijven failliet gaan. Kleine bedrijven die het misschien al moeilijk hadden..

Ik denk dat we wel blij mogen zijn met zo’n noodpakket. Volgens mij is dit niet in alle landen zo goed geregeld als hier.
.
Alle reacties Link kopieren
Aardvarkentje schreef:
24-03-2020 07:49
"Het bleek al in Azië en Italië, en nu tonen Nederlandse statistieken het ook aan: de coronaziekte covid-19 eist vooral de levens van de oudsten en de verzwakten. Is de longziekte een aandoening die, net als de griep, de al stervenden het laatste duwtje geeft?"


"Negen op de tien was al ziek
Het zijn veelzeggende cijfers die het RIVM maandag bekendmaakte. Van 122 patiënten die in Nederland aan corona overleden was bekend of ze onderliggende klachten hadden: bij liefst 111 van hen waren die inderdaad aanwezig.

In Italië bekeek men intussen de dossiers van 480 overleden patiënten. Slechts 1,2 procent had géén onderliggende ziekte."


De coronadoden: man, oud en meestal al ziek | De Volkskrant
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7e4a192/
Klopt, maar zonder maatregelen zou de uitkomst zomaar heel anders kunnen zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
24-03-2020 07:49
De vergelijking met de pest gaat niet op volgens mij, bij de zwarte dood lag de sterfte in enkele tientallen procenten, kinderen en volwassenen gelijk.
Dit is echt niet zo'n gevaarlijk virus als de pest.
Klopt, minder gevaarlijk dan de pest, gevaarlijker dan griep.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
24-03-2020 07:54
En het gaat er niet eens zo zeer om dat je als gezonde Nederlander ziek wordt, maar het als niets vermoedende drager niet aan een zwakkere persoon geeft. Wil je toch ook niet op je geweten hebben.
Nou dit is het precies. De maatregelen zijn er om de ziekenhuizen te ontzien en de zwakkere/oudere te beschermen. Maar dan moet er niet gapanikeerd worden dat er een enkele keer een jong en gezond iemand tussen zit.
Alle reacties Link kopieren
Aardvarkentje schreef:
24-03-2020 07:51
Natuurlijk zal er bij uitzondering een jong en gezond iemand worden geraakt. En dat is vreselijk natuurlijk. Maar er gaan iedere week 3000 mensen in Nederland dood. Dus je moet het ook wel in perspectief blijven zien.
Dit roep ik vanaf het begin, maar wel met de wetenschap dat als we niks doen Corona dit aantal ver gaat overtreffen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Aardvarkentje schreef:
24-03-2020 07:04
Ik vraag me ook al de hele crisis af of dit nou echt de oplossing is. Zoveel ondernemingen kapot, dat gaat heel veel mensen raken.
Wat denk je nou? Dat als je alles gewoon op z’n beloop laat en het halve land ziek is, de ziekenhuizen uitpuilen er dagelijks 1000 doden vallen, iedereen rustig blijft shoppen, borrelen en reizen?
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
24-03-2020 07:53
Natuurlijk wil ik ook het liefste dat er niemand aan sterft, daar gaat het niet om.

Ik dacht dat jij altijd objectief bleef, maar dit is ook een milde vorm van emotionele chantage.
Het op de emotie gooien, alsof ik geen gevoel voor mijn medemens zou hebben.

Ik denk niet dat ik de enige ben met zulke gedachten.
Ik zeg vanaf het begin dat ik merk dat veel ouderen zich minder zorgen maken, omdat ze zich sowieso realiseren dat hun einde geen jaren meer weg is.
En dat ik daarom sommige maatregelen te betuttelend vind.

Maar, als we niks doen hebben heel veel mensen helemaal geen keus en geen kans meer en dat vind ik het andere uiterste.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
24-03-2020 07:54
En het gaat er niet eens zo zeer om dat je als gezonde Nederlander ziek wordt, maar het als niets vermoedende drager niet aan een zwakkere persoon geeft. Wil je toch ook niet op je geweten hebben.
Blijkbaar is dat je risico als je om wat voor reden dan ook een zwakkere gezondheid hebt. :roll:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
tantejans schreef:
24-03-2020 07:35
Het heeft voor mij niets te maken met de Nederlandse regering, die doen het niet slecht in mijn ogen, andere landen zijn vaak nog strenger.

Ik denk ook niet dat ik het beter weet, maar ik kan moeilijk geloven dat een virus heel erg gevaarlijk is als er bijna alleen maar 80 plussers aan overlijden.
Ik denk dat de volle IC's ook alleen maar propaganda is.
In werkelijkheid lachen ze zich daar kapot en hebben niks te doen..
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
24-03-2020 07:53
Natuurlijk wil ik ook het liefste dat er niemand aan sterft, daar gaat het niet om.

Ik dacht dat jij altijd objectief bleef, maar dit is ook een milde vorm van emotionele chantage.
Het op de emotie gooien, alsof ik geen gevoel voor mijn medemens zou hebben.

Ik denk niet dat ik de enige ben met zulke gedachten.
Nee ik denk dat veel mensen er wel over nadenken. Naast de economische gevolgen zie ik ook een hoop ander leed door de maatregelen.

Mijn zus is net bevallen, maar de komende 1,5 week mag er geen kraambezoek komen (ook de broertjes/zusjes) mocht niet in het ziekenhuis langskomen. Iemand in mijn omgeving is deze week overleden, ze zat net een paar dagen in een verzorgingstehuis en heeft dus geen familie langs gehad de laatste paar dagen. Iemand in mijn omgeving is geestelijk gehandicapt en woont in een tehuis, die snapt niets van deze maatregelen. Geen bezoek, veel minder personeel.

Economisch denk ik dat dit veel groter wordt dan de crisis van 2008. Ik zie nu al mensen in de problemen komen en het is pas net begonnen. Het bedrijf waar ik voor werk is een klein bedrijf, maar was financieel altijd erg gezond. Onze klanten staan nu ineens veelal op omvallen. Ik houd mijn hart vast voor als dat gebeurd, dan betekent mijn vaste contract niets meer. Mijn vriend heeft een 0-uren contract en zit nu dus thuis. En zo zitten veel vrienden van mij in hetzelfde schuitje.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik vooral hoop is dat de economie er goed genoeg uitkomt, maar dat we ons ook wat meer gaan realiseren dat het leven uit belangrijker zaken bestaat dan de economie.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven