Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Gaan bedrijven dit overleven?

24-03-2020 05:17 167 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me niet af of, maar meer hoeveel bedrijven er failliet gaan door corona. Want als er geen klanten meer komen wordt het lastig, voor de kleine winkeltjes tot aan grote bedrijven. Ligt er ook aan hoe lang het duurt en aan wat de regering er aan geld in wil steken. Wat denken jullie, komt er een ramp na de ramp?
Alle reacties Link kopieren
Ab_Normaal schreef:
26-03-2020 06:58
Hoezo dat?
Het systeem gaat uit van continu economische groei. Dit ten koste van het milieu. Als er een keer iets tegenzit - zoals nu met Corona- stort gelijk de economie in. We zijn te veel een keten van afhankelijkheid . Wanneer iets in die keten minder gaat stort het systeem snel in. Ons niveau van welvaart is niet houdbaar. We leven te veel op de pof. Veel is gebakken lucht en gebaseerd op speculaties. Maar het houdt ergens op. Google maar eens op Arno Wellens en Pikkety. Die hebben hier veel over geschreven.
mick87 schreef:
26-03-2020 08:41
Het systeem gaat uit van continu economische groei. Dit ten koste van het milieu. Als er een keer iets tegenzit - zoals nu met Corona- stort gelijk de economie in. We zijn te veel een keten van afhankelijkheid . Wanneer iets in die keten minder gaat stort het systeem snel in. Ons niveau van welvaart is niet houdbaar. We leven te veel op de pof. Veel is gebakken lucht en gebaseerd op speculaties. Maar het houdt ergens op. Google maar eens op Arno Wellens en Pikkety. Die hebben hier veel over geschreven.
Maar hoe kun je de economie wel draaiende houden nu dan? Stel het escaleert nog meer met het virus. Bedrijven dicht, mensen thuis.
(Ben met je eens dat we veel op de pof leven inderdaad)
Alle reacties Link kopieren
We leven ook met te veel mensen met te veel luxe alsof de gouden bergen tot in hemel rijken en het nooit op kan. Het is gewoon raar om te denken dat er nooit een dip zal zijn en dat je elke jaar 3 op vakantie kunt, elke dag wijn kunt drinken, chocola kunt eten, 3 per week naar de film, theater of uit terwijl er mensen in andere landen al jaren in crisis leven zonder 1e levensbehoeften. 3 weken weken beperkingen en 50% komt niet verder dan arme ik. Hoe levensvatbaar is je bedrijf wanneer je meteen over de kop gaat wanneer het 3-4 weken stil staat? Onze luxes zijn niet duurzaam houdbaar en ze zijn niet voor altijd. Geniet er van zolang het kan maar ga svp ook eens nadenken over wat je nodig hebt om te overleven en wat je hebt omdat het kan maar wat je niet perse nodig hebt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ab_Normaal schreef:
26-03-2020 08:49
Maar hoe kun je de economie wel draaiende houden nu dan? Stel het escaleert nog meer met het virus. Bedrijven dicht, mensen thuis.
(Ben met je eens dat we veel op de pof leven inderdaad)
Geen idee. Ik ben geen econoom. Nederland is een exportland dus dat wordt moeilijk. Als er een lockdown komt. hebben we een groot probleem
viva-amber schreef:
26-03-2020 09:01
We leven ook met te veel mensen met te veel luxe alsof de gouden bergen tot in hemel rijken en het nooit op kan. Het is gewoon raar om te denken dat er nooit een dip zal zijn en dat je elke jaar 3 op vakantie kunt, elke dag wijn kunt drinken, chocola kunt eten, 3 per week naar de film, theater of uit terwijl er mensen in andere landen al jaren in crisis leven zonder 1e levensbehoeften. 3 weken weken beperkingen en 50% komt niet verder dan arme ik. Hoe levensvatbaar is je bedrijf wanneer je meteen over de kop gaat wanneer het 3-4 weken stil staat? Onze luxes zijn niet duurzaam houdbaar en ze zijn niet voor altijdGeniet er van zolang het kan maar ga svp ook eens nadenken over wat je nodig hebt om te overleven en wat je hebt omdat het kan maar wat je niet perse nodig hebt.
Ik denk dat deze crisis dat al erg duidelijk maakt, denk je niet ;)
Als ik kijk hoe de klanten van mijn man reageren, door in deze omstandigheden geld terug te vragen of rekeningen niet te betalen (!) zullen in ieder geval veel kleinere bedrijfjes de nek om worden gedraaid.

Wat zijn mensen toch ongelofelijk asociaal. Sommige mails die mijn man krijgt zijn echt niet te filmen zo dom en egocentrisch.

Mijn man heeft een gezond bedrijfje en kan het gelukkig nog maandenlang uitzingen, maar het kan gewoon niet anders of velen gaan hieraan ten onder.
https://www.nu.nl/economie/6040376/rece ... ocent.html
Alle reacties Link kopieren
Na Corona lijkt me een uitgelezen moment om dat basisinkomen eens in te voeren. Alles hierna is toch al een grote onzekerheid. Kun je net zo goed gaan experimenteren. Vraag me ook af hoe gelukkig het echte Brexit-moment nu uitpakt.
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
24-03-2020 07:00
Idd en als er op dat moment een virus langskomt wat wél echt gevaarlijk is, dan hebben we geen buffer, geen energie, niets.
Hebben jullie in NL een ander virus dan de rest van de wereld?
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
26-03-2020 15:01
Hebben jullie in NL een ander virus dan de rest van de wereld?
Alleen bij Tante Jans denk ik.
ekeim schreef:
26-03-2020 15:27
Alleen bij Tante Jans denk ik.
Nee, ik was even een beetje opstandig eergisteren en gestresst.
Maar inmiddels ben ik weer bijgedraaid.
Het is toch een venijnig virus, iemand noemde het een sluipmoordenaar en ik wil het zeker niet onderschatten.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
26-03-2020 09:01
We leven ook met te veel mensen met te veel luxe alsof de gouden bergen tot in hemel rijken en het nooit op kan. Het is gewoon raar om te denken dat er nooit een dip zal zijn en dat je elke jaar 3 op vakantie kunt, elke dag wijn kunt drinken, chocola kunt eten, 3 per week naar de film, theater of uit terwijl er mensen in andere landen al jaren in crisis leven zonder 1e levensbehoeften. 3 weken weken beperkingen en 50% komt niet verder dan arme ik. Hoe levensvatbaar is je bedrijf wanneer je meteen over de kop gaat wanneer het 3-4 weken stil staat? Onze luxes zijn niet duurzaam houdbaar en ze zijn niet voor altijd. Geniet er van zolang het kan maar ga svp ook eens nadenken over wat je nodig hebt om te overleven en wat je hebt omdat het kan maar wat je niet perse nodig hebt.
Wat is dan de bedoeling?
Allemaal met een inkomen op bijstandsniveau aan de geeuwhonger?
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat mensen, als het weer mag , veel uit eten zullen gaan of andere uitstapjes zullen doen.
Alle reacties Link kopieren
lindaatje1900 schreef:
26-03-2020 18:10
Ik denk dat mensen, als het weer mag , veel uit eten zullen gaan of andere uitstapjes zullen doen.

Nou,eerst maar zien hoeveel mensen dan niet de hand op de knip houden wegens baan/inkomensverlies.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dat de Hema gaat omvallen...
Alle reacties Link kopieren
ekeim schreef:
01-04-2020 10:01
Ik lees dat de Hema gaat omvallen...
dat ligt dan ook aan de keuzes van de eigenaar
Alle reacties Link kopieren
ekeim schreef:
01-04-2020 10:01
Ik lees dat de Hema gaat omvallen...
Die staan volgens mij al jaren op omvallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven