Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Gastouder dicht

19-12-2020 07:01 243 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Een vraag mbt de nieuwe lockdown.
Deze is qua opvang toch net iets anders dan de eerste. In de eerste lockdown maakte onze gastouder de keuze om dicht te gaan. Omdat ik een cruciaal beroep heb, heb ik toen bespreekbaar gemaakt of opvang evt mogelijk was. Ze koos hiervoor dit niet te doen en verwees ons naar evt noodopvang. We hebben er uiteindelijk voor gekozen om het zelf op te lossen met veel gedoe, inzet van vrije dagen, opa/oma enz.

In deze lockdown zou de gastouder nu wel open blijven (dringend advies voor enkel cruciale beroepen.)
Mijn gastouder heeft toen de lockdown begon eigenlijk al soort van afscheid genomen en ons uitgezwaaid met 'tot over 5 weken' en onofficieel besloten zelf dicht te gaan.
Mijjn werk gaat er echter vanuit dat iedereen gewoon opvang krijgt en heeft hier verklaringen voor aangeboden.

Ik zal er verder niet te veel over uitwijden maar door een samenloop van omstandigheden thuis en werk wordt de druk aardig opgevoerd en loop ik op mijn tandvlees en dan komt dit er nog even bovenop.

Mag de gastouder in dit geval zomaar zelf bepalen dat ze geen opvang biedt?

Gastouderbureau heeft overigens al laten weten niet tussen dit soort discussies te gaan zitten.

Ben even benieuwd hoe jullie over de sotuatie denken voor ik het gesprek nog eens aan ga.
aapie. wijzigde dit bericht op 19-12-2020 07:04
8.98% gewijzigd
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
19-12-2020 09:30
Gastouder is zelfstandig ondernemer, denk ik? In dat geval mag gastouder gelukkig zelf besluiten wel of niet de dienst te blijven bieden. Zou wat worden, als de overheid/klanten van gastouder een dusdanige dwingende invloed op een gastouder(=bedrijf) heeft dat die kunnen bepalen wat bedrijf wel of niet doet!

En hoezo moet een ondernemer bemiddelen mij bieden van een alternatief voor de geboden dienst? Vraag je dat ook van PostNl, DHL, de Action, Wibra, welke ondernemer dan ook?
Het gastouderbureau moet bemiddelen. Niemand heeft het hier over dat de gastouder zelf dit zou moeten doen.
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
19-12-2020 09:30
Gastouder is zelfstandig ondernemer, denk ik? In dat geval mag gastouder gelukkig zelf besluiten wel of niet de dienst te blijven bieden. Zou wat worden, als de overheid/klanten van gastouder een dusdanige dwingende invloed op een gastouder(=bedrijf) heeft dat die kunnen bepalen wat bedrijf wel of niet doet!

En hoezo moet een ondernemer bemiddelen mij bieden van een alternatief voor de geboden dienst? Vraag je dat ook van PostNl, DHL, de Action, Wibra, welke ondernemer dan ook?

Het gastouderbureau natuurlijk, niet de gastouder zelf.
Als je via een bemiddelingsbureau een zzp-er inhuurt, en de zzp-er haakt af, dan schakel je dat bemiddelingsbureau weer in toch?
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk komen jullie er snel uit to. Laat je het weten?
Gastouderbureau heeft overigens al laten weten niet tussen dit soort discussies te gaan zitten.

Het gastouderbureau moet bemiddelen en ook per direct een andere optie bieden. Daar zijn ze nu precies voor.

En ik zou de gastouder opzeggen, wat een ontzettend onbetrouwbaar type.
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
19-12-2020 09:41
En ik zou de gastouder opzeggen, wat een ontzettend onbetrouwbaar type.
Nou nou nou, wat een gehak op de gastouder. Hou het even zakelijk. Ze mag dicht als ze dat wil, het is van tevoren gecommuniceerd, het is niet zo dat ze TO op de stoep voor niks heeft laten staan. Kind kan elders naar de noodopvang, gastouderbureau moet dat wel regelen. Dan kunnen we wel stampvoeten dat het zo niet gepland was, maar dat doet niet ter zake. Het is voor iedereen moeilijk en de gastouder is als ondernemer nergens toe verplicht. Gastouderbureau moet het regelen.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Macarinata schreef:
19-12-2020 10:22
Nou nou nou, wat een gehak op de gastouder. Hou het even zakelijk. Ze mag dicht als ze dat wil, het is van tevoren gecommuniceerd, het is niet zo dat ze TO op de stoep voor niks heeft laten staan. Kind kan elders naar de noodopvang. Dan kan TO wel blijven stampvoeten dat ze het zo niet gepland had, maar dat doet niet ter zake. Het is voor iedereen moeilijk en de gastouder is nergens toe verplicht.

De gastouder levert niet, de overeenkomst beëindigen is een zakelijke beslissing. Haar huis met eieren bekogelen zou een niet-zakelijke beslissing zijn.

TO, hier kunnen kinderen niet terecht op een andere locatie dan de locatie waar een contract mee afgesloten is. Noodopvang zoals in de eerste lockdown is er niet meer. Dat maakt de situatie ingewikkeld als de opvang waar een contract mee afgesloten is niet wil. Misschien kun je een kdv benaderen voor een nieuwe formele overeenkomst als je de situatie uitlegt?
Macarinata schreef:
19-12-2020 10:22
Nou nou nou, wat een gehak op de gastouder. Hou het even zakelijk. Ze mag dicht als ze dat wil, het is van tevoren gecommuniceerd, het is niet zo dat ze TO op de stoep voor niks heeft laten staan. Kind kan elders naar de noodopvang. Dan kan TO wel blijven stampvoeten dat ze het zo niet gepland had, maar dat doet niet ter zake. Het is voor iedereen moeilijk en de gastouder is nergens toe verplicht.
Maar kan kind wel elders naar de noodopvang dan? Ik lees overal dat de noodopvang gewoon de eigen opvang is maar dat alleen de kinderen van ouders in vitale beroepen er gebruik van kunnen maken.

En TO is niet aan het stampvoeten. Ze zit met haar handen in het haar. Omdat ze betaalt voor een dienst die ze niet kan afnemen terwijl het wel de bedoeling is dat ze dit in deze uitzonderlijke situatie kan.
Macarinata schreef:
19-12-2020 10:22
Nou nou nou, wat een gehak op de gastouder. Hou het even zakelijk. Ze mag dicht als ze dat wil, het is van tevoren gecommuniceerd, het is niet zo dat ze TO op de stoep voor niks heeft laten staan. Kind kan elders naar de noodopvang, gastouderbureau moet dat wel regelen. Dan kunnen we wel stampvoeten dat het zo niet gepland was, maar dat doet niet ter zake. Het is voor iedereen moeilijk en de gastouder is als ondernemer nergens toe verplicht. Gastouderbureau moet het regelen.
Je bent als ondernemer juist verplicht om je contract na te komen.
Het is de tweede keer dat ze het doet, ik wil van mijn opvang op aan kunnen en dat gevoel zou ik bij deze dame niet meer hebben.
Prima dat het haar goed recht is hoor, mijn goed recht is om het op te zeggen als het niet werkt, over zakelijk zijn gesproken.
Alle reacties Link kopieren
Wat belachelijk dit! Je kan inderdaad niet zomaar naar een andere opvang toe helaas, dus gastouderbureau moet hierin bemiddelen. Dat is precies waar je ze voor betaalt.

Als zij dan een andere gastouder/noodopvang vinden dan spreekt het voor zich dat deze gastouder extra wordt betaald en je eigen gastouder dus niet. Wat ze nu doet is gewoon werk weigeren en dan behoort ze ook geen salaris te krijgen. Ben benieuwd of ze er dan nog steeds zo over denkt. Lekker makkelijk werk weigeren en wel betaald worden. Ze ziet die extra weken vrij doorbetaald zeker wel zitten. Bah.
Alle reacties Link kopieren
Exit gastouder... Lekker makkelijk, geen diensten leveren en wel geld opstrijken, terwijl je normaal kinderen opvangt van mensen in een cruciaal beroep....
Sowieso heb ik een voorkeur voor een kdv boven gastouders. Veel handiger én de kinderen worden, op en enkele uitzondering na, veel meer gestimuleerd op het kdv.
Los van de juridische kant vind ik dat de gastouder zich er wel makkelijk vanaf maakt. Ze roept gewoon dat ze dicht gaat en voelt zich duidelijk totaal niet verantwoordelijk. Ik vind dat een gekke houding van iemand die weet dat ouders met cruciale beroepen zo in de problemen komen. Het lijkt bijna alsof ze het als een uitgelezen kans ziet om 5 weken betaald vakantie te houden.

Wij zitten godzijdank bij een grote kinderopvangorganisatie en die zijn een stuk menselijker en warmer. De medewerksters zijn blij dat er kindjes voor de noodopvang komen en ik geloof dat ze zich het welzijn van de kindjes ook écht oprecht aantrekken. Heb jij dat idee ook van jouw gastouder TO?
Die gastouder heeft misschien zelf ook kinderen die nu ineens thuiszitten en een partner die het niet wil opvangen :idee:
Alle reacties Link kopieren
Wat is de reden dat je gastouder ervoor kiest om dicht te gaan?

Ze MOET niet he? Ze mag gewoon opvangen, ook als er 1 ouder in een gezin 'cruciaal' is.
Ze heeft de kinderen het afgelopen half jaar ook opgevangen toch? Het risico voor haar om zelf ziek te worden lijkt mij nu niet groter dan het afgelopen half jaar.

Sterkte, het is wel een hele vervelende situatie. Ik hoop dat jullie er uit komen.
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
HawaZon schreef:
19-12-2020 10:46
Die gastouder heeft misschien zelf ook kinderen die nu ineens thuiszitten en een partner die het niet wil opvangen :idee:

Dan heeft die gastouder ook recht op noodopvang hè. :idee: Het is een keten, waarvan zij nu de schakel doorbreekt en er een probleem ontstaat.

Daarbij: als je enig zakelijk fatsoen in je donder hebt dan ga je het gesprek aan, leg je uit wat jouw probleem is en denk je mee over een oplossing van het probleem van je klant. Dan gooi je niet de deur dicht zonder verantwoordelijkheid te voelen. Ik zou helemaal klaar zijn met zo’n gastouder (sowieso zou ik nooit voor een gastouder kiezen, snap niet waarom je je kinderen vrijwillig in een achterstandssituatie zou plaatsen).
Alle reacties Link kopieren
HawaZon schreef:
19-12-2020 10:46
Die gastouder heeft misschien zelf ook kinderen die nu ineens thuiszitten en een partner die het niet wil opvangen :idee:
Wat een vieze sneer weer.
TO kiest ervoor om niet haar hele hebben en houwen hier aan jouw rantende neus te hangen en dat is haar goed recht. En omdat je nu je stokpaard niet kunt bestijgen ga je sneren. Ga lekker in een van de andere topics waar je tot in den treure je superieuriteit ten toon spreidt mannelijke partners zitten afzeiken joh.

TO, maandag direct de gastouderorganisatie aan het jasje trekken. Zij kunnen zich hier niet zomaar tussenuit werken.
Succes en sterkte.
Parella schreef:
19-12-2020 11:06
Dan heeft die gastouder ook recht op noodopvang hè. :idee: Het is een keten, waarvan zij nu de schakel doorbreekt en er een probleem ontstaat.

Daarbij: als je enig zakelijk fatsoen in je donder hebt dan ga je het gesprek aan, leg je uit wat jouw probleem is en denk je mee over een oplossing van het probleem van je klant. Dan gooi je niet de deur dicht zonder verantwoordelijkheid te voelen. Ik zou helemaal klaar zijn met zo’n gastouder (sowieso zou ik nooit voor een gastouder kiezen, snap niet waarom je je kinderen vrijwillig in een achterstandssituatie zou plaatsen).
Dat ligt eraan, voor middelbare scholieren is niks geregeld, terwijl ik me kan voorstellen dat een 12 en 14 jarige ook begeleiding nodig hebben en niet 10 uur op een dag alleen thuis kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Macarinata schreef:
19-12-2020 10:22
Nou nou nou, wat een gehak op de gastouder. Hou het even zakelijk. Ze mag dicht als ze dat wil, het is van tevoren gecommuniceerd, het is niet zo dat ze TO op de stoep voor niks heeft laten staan. Kind kan elders naar de noodopvang, gastouderbureau moet dat wel regelen. Dan kunnen we wel stampvoeten dat het zo niet gepland was, maar dat doet niet ter zake. Het is voor iedereen moeilijk en de gastouder is als ondernemer nergens toe verplicht. Gastouderbureau moet het regelen.

TO schreef al eerder dat dat niet kan.
Alle reacties Link kopieren
HawaZon schreef:
19-12-2020 11:24
Dat ligt eraan, voor middelbare scholieren is niks geregeld, terwijl ik me kan voorstellen dat een 12 en 14 jarige ook begeleiding nodig hebben en niet 10 uur op een dag alleen thuis kunnen zijn.
Een gastouder vangt toch meestal de kinderen op in haar eigen huis, hoezo kan kind van to daar niet meer komen als de kinderen van gastouder thuis zijn? Kan me ook niet voorstellen dat het kind van to de kinderen van de gastouder niet kent al. Haar eigen kinderen vangt ze eigenlijk op in plaats van de kinderen van ouders zonder cruciaal beroep. Dit is echt een niet-bestaand probleem verzinnen.
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
19-12-2020 09:30
Gastouder is zelfstandig ondernemer, denk ik? In dat geval mag gastouder gelukkig zelf besluiten wel of niet de dienst te blijven bieden. Zou wat worden, als de overheid/klanten van gastouder een dusdanige dwingende invloed op een gastouder(=bedrijf) heeft dat die kunnen bepalen wat bedrijf wel of niet doet!

En hoezo moet een ondernemer bemiddelen mij bieden van een alternatief voor de geboden dienst? Vraag je dat ook van PostNl, DHL, de Action, Wibra, welke ondernemer dan ook?
Ja eigenlijk wel, als PostNL mijn pakketje bij een postpunt heeft gebracht dat dicht gaat vanwege Corona of vakantie of weet ik veel, dan verwacht ik dat PostNL een andere oplossing biedt waardoor ik toch mijn pakketje op kan halen... Als het gastouderbureau zorgt voor opvang bij een specifieke gastouder en dat gaat niet door om wat voor reden dan ook, dan regelt dat bureau maar een andere oplossing. Je bent toch een zakelijk contract aangegaan zodat een bepaalde dienst geleverd wordt. Waarom zou je dan niet verwachten van een bedrijf dat doe dienst geleverd wordt?
brightonrock wijzigde dit bericht op 19-12-2020 11:43
0.22% gewijzigd
BrightonRock schreef:
19-12-2020 11:39
Een gastouder vangt toch meestal de kinderen op in haar eigen huis, hoezo kan kind van to daar niet meer komen als de kinderen van gastouder thuis zijn? Kan me ook niet voorstellen dat het kind van to de kinderen van de gastouder niet kent al. Haar eigen kinderen vangt ze eigenlijk op in plaats van de kinderen van ouders zonder cruciaal beroep. Dit is echt een niet-bestaand probleem verzinnen.
Omdat het dan te druk wordt? Die kinderen moeten wellicht ook thuis onderwijs volgen en haar man thuis werken, dus lijkt me niet handig als er dan nog 4 kleine kinderen rondlopen.

Je eigen kinderen en man zijn niet optioneel, dus om die nu op straat te zetten, dat gaat wat lastig.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt via de gemeente navragen bij welke aanbieder je noodopvang kan afnemen. De gemeente is in deze verantwoordelijk.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een idee om gewoon eens rustig een gesprek aan te gaan met je gastouder om te kijken waarom ze sluit en of er misschien meer speelt?

Ik ben zelf gastouder en wordt echt boos om de reacties om haar maar gelijk te "dumpen" of gelijk overal geïrriteerd aan de bel te trekken. Communicatie mensen, dat is op elke werkvloer belangrijk! :roll:

Desalniettemin vervelend TO, ik hoop dat jullie er samen uit komen.
Alle reacties Link kopieren
Girl_Undiscovered schreef:
19-12-2020 11:48
Misschien een idee om gewoon eens rustig een gesprek aan te gaan met je gastouder om te kijken waarom ze sluit en of er misschien meer speelt?

Ik ben zelf gastouder en wordt echt boos om de reacties om haar maar gelijk te "dumpen" of gelijk overal geïrriteerd aan de bel te trekken. Communicatie mensen, dat is op elke werkvloer belangrijk! :roll:

Desalniettemin vervelend TO, ik hoop dat jullie er samen uit komen.
Maar dit geldt toch net zo goed voor de gastouder? Dat zou ik als TO nog het vervelendst vinden: dat het gewoon wordt medegedeeld zonder nadere verklaring, en zonder mee te denken over een passende oplossing.
Alle reacties Link kopieren
HawaZon schreef:
19-12-2020 11:42
Omdat het dan te druk wordt? Die kinderen moeten wellicht ook thuis onderwijs volgen en haar man thuis werken, dus lijkt me niet handig als er dan nog 4 kleine kinderen rondlopen.

Je eigen kinderen en man zijn niet optioneel, dus om die nu op straat te zetten, dat gaat wat lastig.
Risico van het vak toch? Gastouder is echt geen uitzondering, heel mensen moeten het toch zien te bolwerken thuis werken met kinderen.... Die kunnen toch ook niet zeggen tegen hun werkgever dat het te moeilijk is en dat ze daarom even een paar weken stoppen met werken? Het thuiswerk van gastouder is het passen op andere kinderen. Er moet gewoon gedacht worden in oplossingen ipv problemen. Als jij dan ook nog problemen gaat verzinnen.
Warrique schreef:
19-12-2020 10:34
Exit gastouder... Lekker makkelijk, geen diensten leveren en wel geld opstrijken, terwijl je normaal kinderen opvangt van mensen in een cruciaal beroep....
Sowieso heb ik een voorkeur voor een kdv boven gastouders. Veel handiger én de kinderen worden, op en enkele uitzondering na, veel meer gestimuleerd op het kdv.
Dat ligt echt aan welke gastouder je hebt. Ik zou mijn kind juist nooit naar een KDV brengen. Alleen als het écht niet anders zou kunnen.

Mijn eigen tweelingzus wordt gelukkig gastouder van mijn kindje. Behalve dat ze ontzettend veel ervaring heeft, omdat ze zelf moeder is én omdat ze lange tijd in de kinderopvang/BSO’s en in het (speciaal) onderwijs gewerkt heeft met kinderen van alle leeftijden, weet ik dat er niemand op de wereld is die zo goed & liefdevol voor mijn kind zal zorgen als zij. En mijn nichtje en neefje zijn daarnaast ontzettend rustige kinderen. Die enorm lief zijn voor andere kinderen.

Mijn tweelingzus is al gastouder geweest en is het nu weer (want gevraagd door een hele goede bekende van ons). De gastkindjes worden zo behandeld, dat ze zich net zo thuis voelen als haar eigen kinderen. Liefdevol, huiselijke sfeer, heel veel individuele aandacht, heel veel kennis mbt de ontwikkeling van het kind, opgroeien met andere kinderen maar wel genoeg rust gezien het aantal kinderen, vaste gezichten, structuur, stabiliteit. Maar ook veel flexibiliteit.

En dat laatste is in mijn geval essentieel. Want ik werk avonddiensten en slaapdiensten. Dus ik kan helemaal niet bij een KDV terecht. Al zou ik het willen. Dus ik ben ontzettend dankbaar en blij dat ik straks een betrouwbare gastouder heb, waar ik mijn kind ten alle tijden met een gerust hart kan achterlaten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven