Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Gastouder dicht

19-12-2020 07:01 243 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Een vraag mbt de nieuwe lockdown.
Deze is qua opvang toch net iets anders dan de eerste. In de eerste lockdown maakte onze gastouder de keuze om dicht te gaan. Omdat ik een cruciaal beroep heb, heb ik toen bespreekbaar gemaakt of opvang evt mogelijk was. Ze koos hiervoor dit niet te doen en verwees ons naar evt noodopvang. We hebben er uiteindelijk voor gekozen om het zelf op te lossen met veel gedoe, inzet van vrije dagen, opa/oma enz.

In deze lockdown zou de gastouder nu wel open blijven (dringend advies voor enkel cruciale beroepen.)
Mijn gastouder heeft toen de lockdown begon eigenlijk al soort van afscheid genomen en ons uitgezwaaid met 'tot over 5 weken' en onofficieel besloten zelf dicht te gaan.
Mijjn werk gaat er echter vanuit dat iedereen gewoon opvang krijgt en heeft hier verklaringen voor aangeboden.

Ik zal er verder niet te veel over uitwijden maar door een samenloop van omstandigheden thuis en werk wordt de druk aardig opgevoerd en loop ik op mijn tandvlees en dan komt dit er nog even bovenop.

Mag de gastouder in dit geval zomaar zelf bepalen dat ze geen opvang biedt?

Gastouderbureau heeft overigens al laten weten niet tussen dit soort discussies te gaan zitten.

Ben even benieuwd hoe jullie over de sotuatie denken voor ik het gesprek nog eens aan ga.
aapie. wijzigde dit bericht op 19-12-2020 07:04
8.98% gewijzigd
Girl_Undiscovered schreef:
19-12-2020 11:48
Misschien een idee om gewoon eens rustig een gesprek aan te gaan met je gastouder om te kijken waarom ze sluit en of er misschien meer speelt?

Ik ben zelf gastouder en wordt echt boos om de reacties om haar maar gelijk te "dumpen" of gelijk overal geïrriteerd aan de bel te trekken. Communicatie mensen, dat is op elke werkvloer belangrijk! :roll:

Desalniettemin vervelend TO, ik hoop dat jullie er samen uit komen.
Dat is aan jou om helder te communiceren hoor, je hebt een contract met mensen. Als je niet kan opvangen dan moet men weten hoe en wat dan trek je niet de deur dicht zonder alternatief. Je zadelt mensen per direct met een heel groot probleem op.
Jouw manier van doen zou voor mij bepalen hoe de toekomst eruit ziet.
BrightonRock schreef:
19-12-2020 11:52
Risico van het vak toch? Gastouder is echt geen uitzondering, heel mensen moeten het toch zien te bolwerken thuis werken met kinderen.... Die kunnen toch ook niet zeggen tegen hun werkgever dat het te moeilijk is en dat ze daarom even een paar weken stoppen met werken? Het thuiswerk van gastouder is het passen op andere kinderen. Er moet gewoon gedacht worden in oplossingen ipv problemen. Als jij dan ook nog problemen gaat verzinnen.
Maar het zijn niet de kinderen van de gastouder. Als het erop aankomt zijn kinderen toch echt de verantwoordelijkheid van de ouders, niet van de gastouder, zij is primair verantwoordelijk voor haar eigen kinderen.
En ik ben absoluut pro gastouder, wij hadden dan ook een geweldige, lieve, flexibele en professionele gastouder, die was 100% het gesprek met ons aangegaan om tot een goede oplossing te komen.
BrightonRock schreef:
19-12-2020 11:52
Risico van het vak toch? Gastouder is echt geen uitzondering, heel mensen moeten het toch zien te bolwerken thuis werken met kinderen.... Die kunnen toch ook niet zeggen tegen hun werkgever dat het te moeilijk is en dat ze daarom even een paar weken stoppen met werken? Het thuiswerk van gastouder is het passen op andere kinderen. Er moet gewoon gedacht worden in oplossingen ipv problemen. Als jij dan ook nog problemen gaat verzinnen.
Klopt, de kinderen van mijn tweelingzus zijn nu uiteraard ook gewoon thuis vanwege de lockdown. Zij vinden de gastkindjes helemaal geweldig. Ze spelen met de peuter en knuffelen met de baby. En ze geven weleens een flesje of een hapje. Lezen een boekje voor. Gaan blokjes bouwen voor de baby. En ze helpen/doen graag mee met activiteiten voor de peuter. En als ze daar even geen zin in hebben, vermaken ze zichzelf en elkaar hartstikke goed. Op hun kamers spelen of zich terug trekken met Netflix/de Nintendo. Het verloopt in ieder geval erg harmonieus. Mijn tweelingzus is blij dat ze gewoon opvang mag blijven bieden.
HawaZon schreef:
19-12-2020 11:59
Maar het zijn niet de kinderen van de gastouder. Als het erop aankomt zijn kinderen toch echt de verantwoordelijkheid van de ouders, niet van de gastouder, zij is primair verantwoordelijk voor haar eigen kinderen.


Oh dus het is prima als jouw arts komende week geen tijd heeft voor jouw kinderen, ook al is er iets ernstigs, want hij/zij is primair verantwoordelijk voor de eigen kinderen?
Lotus90 schreef:
19-12-2020 12:05
Klopt, de kinderen van mijn tweelingzus zijn nu uiteraard ook gewoon thuis vanwege de lockdown. Zij vinden de gastkindjes helemaal geweldig. Ze spelen met de peuter en knuffelen met de baby. En ze geven weleens een flesje of een hapje. Lezen een boekje voor. Gaan blokjes bouwen voor de baby. En ze helpen/doen graag mee met activiteiten voor de peuter. En als ze daar even geen zin in hebben, vermaken ze zichzelf en elkaar hartstikke goed. Op hun kamers spelen of zich terug trekken met Netflix/de Nintendo. Het verloopt in ieder geval erg harmonieus. Mijn tweelingzus is blij dat ze gewoon opvang mag blijven bieden.
Dat ligt aan de situatie. Voor mij zou het bijvoorbeeld absoluut niet werken als mijn man, naast onze eigen kinderen, nog vier andere kleine kinderen zou opvangen in ons huis, terwijl ik vanaf huis moet werken.

Ik kan me voorstellen dat dit voor veel ouders zo is.
Marana schreef:
19-12-2020 12:21
Oh dus het is prima als jouw arts komende week geen tijd heeft voor jouw kinderen, ook al is er iets ernstigs, want hij/zij is primair verantwoordelijk voor de eigen kinderen?
Er bestaan situaties waarin door blijven werken niet mogelijk is. Daarvoor kun je ouderschapsverlof, of zorgverlof opnemen.

TO kan gebruik maken van een andere vorm van opvang. Haar gastouder is niet de enige mogelijkheid.
HawaZon schreef:
19-12-2020 12:43
Dat ligt aan de situatie. Voor mij zou het bijvoorbeeld absoluut niet werken als mijn man, naast onze eigen kinderen, nog vier andere kleine kinderen zou opvangen in ons huis, terwijl ik vanaf huis moet werken.

Ik kan me voorstellen dat dit voor veel ouders zo is.


Je trekt je toch gewoon terug op je eigen verdieping dan? Onzin dat je dan niet zou kunnen werken.
Je moet je verhalen eens wat consistenter gaan houden.
Marana schreef:
19-12-2020 12:46
Je trekt je toch gewoon terug op je eigen verdieping dan? Onzin dat je dan niet zou kunnen werken.
Je moet je verhalen eens wat consistenter gaan houden.
Zes kinderen in huis is iets anders dan een of twee. Zelfs al heb je meerdere verdiepingen. Maar misschien woont de gastouder wel in een klein appartement, je weet het niet. Je weet ook niet wat voor een baan haar man heeft en wat er nog meer speelt. Er zijn zoveel scenario's mogelijk waarom het nu niet uitkomt.

TO: regel kdv, dan heb je het vanaf nu altijd geregeld en ben je niet zo afhankelijk van 1 persoon.
Alle reacties Link kopieren
De gastouder is niet verplicht om open te blijven. Dat is de risico van het kiezen voor een gastouder. Als een gastouder ermee gaat stoppen dan moet je ook opzoek gaan naar alternatieve kinderopvang. Ik vind dat de gastouderbureau wel een rare houding aanneemt. Ze moeten jou een alternatief aanbieden. Het is wel kut voor jou TO.
Alle reacties Link kopieren
Sonnemaatje schreef:
19-12-2020 10:51
Wat is de reden dat je gastouder ervoor kiest om dicht te gaan?

Ze MOET niet he? Ze mag gewoon opvangen, ook als er 1 ouder in een gezin 'cruciaal' is.
Ze heeft de kinderen het afgelopen half jaar ook opgevangen toch? Het risico voor haar om zelf ziek te worden lijkt mij nu niet groter dan het afgelopen half jaar.

Sterkte, het is wel een hele vervelende situatie. Ik hoop dat jullie er uit komen.
Ze moet niet?

Sorry hoor maar gastouder heeft een zakelijke overeenkomst van opvang.

Als je daar geen zin in heb of je contract uren niet nakomt om wat voor reden dan ook, dan krijg je net als andere zzp-er NIET betaald.

TO eerst gastouder aanspreken.
Alle reacties Link kopieren
HawaZon schreef:
19-12-2020 12:50
Zes kinderen in huis is iets anders dan een of twee. Zelfs al heb je meerdere verdiepingen. Maar misschien woont de gastouder wel in een klein appartement, je weet het niet. Je weet ook niet wat voor een baan haar man heeft en wat er nog meer speelt. Er zijn zoveel scenario's mogelijk waarom het nu niet uitkomt.

TO: regel kdv, dan heb je het vanaf nu altijd geregeld en ben je niet zo afhankelijk van 1 persoon.
Je hebt duidelijk geen idee waar het huis van een gastouder aan moet voldoen om kinderen op te mogen vangen.
En “regel een kdv” is zo makkelijk gezegd, maar er bestaan ook banen waarbij een kdv geen optie is, echt waar.
esther55 schreef:
19-12-2020 13:38
Ze moet niet?

Sorry hoor maar gastouder heeft een zakelijke overeenkomst van opvang.

Als je daar geen zin in heb of je contract uren niet nakomt om wat voor reden dan ook, dan krijg je net als andere zzp-er NIET betaald.

TO eerst gastouder aanspreken.
Nee ze mag er gewoon mee stoppen of tijdelijk dichtgaan.
LaFleurNoire schreef:
19-12-2020 14:31
Je hebt duidelijk geen idee waar het huis van een gastouder aan moet voldoen om kinderen op te mogen vangen.
En “regel een kdv” is zo makkelijk gezegd, maar er bestaan ook banen waarbij een kdv geen optie is, echt waar.
Eisen locatie gastouderopvang:
De locatie voor gastouderopvang moet voldoen aan verschillende eisen:

* een aparte slaapruimte voor kinderen jonger dan 1,5 jaar
* voldoende speelruimte binnen en buiten
* een volledig rookvrije woning
*voldoende goed werkende rookmelders

Dus het mag prima een kleine woning zijn, zonder aparte verdieping voor de partner die in alle rust thuis moet kunnen werken.
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt aan het aantal kinderen dat je opvangt hè. In een klein appartement, zoals jij beweert, kan dat meestal niet. Kleine appartementen grossieren nu eenmaal niet zo vaak in veel aparte slaapruimtes, laat staan dat er ruimte genoeg is voor een thuiswerkende partner die in alle rust thuis moet kunnen werken.
HawaZon schreef:
19-12-2020 08:39
Er wordt juist opgeroepen om, waar mogelijk, kinderen zelf op te vangen als maar 1 van de 2 een vitale functie heeft.
‘Waar mogelijk’ inderdaad. In het geval van TO is het niet mogelijk. Dus heeft ze recht op noodopvang, klaar.

Dat de gastouder doorbetaald wordt terwijl ze niet voldoet aan haar plicht noodopvang te bieden vind ik van de zotte.

TO: het gastouderbureau moet dit oplossen. Lijkt me dat je met hen een contact hebt?
DuchessMeganMarkle schreef:
19-12-2020 12:55
De gastouder is niet verplicht om open te blijven. Dat is de risico van het kiezen voor een gastouder. Als een gastouder ermee gaat stoppen dan moet je ook opzoek gaan naar alternatieve kinderopvang. Ik vind dat de gastouderbureau wel een rare houding aanneemt. Ze moeten jou een alternatief aanbieden. Het is wel kut voor jou TO.
De gastouder stopt niet. Ze laat zich gewoon doorbetalen.
Melofkim schreef:
19-12-2020 15:05
‘Waar mogelijk’ inderdaad. In het geval van TO is het niet mogelijk. Dus heeft ze recht op noodopvang, klaar.

Dat de gastouder doorbetaald wordt terwijl ze niet voldoet aan haar plicht noodopvang te bieden vind ik van de zotte.

TO: het gastouderbureau moet dit oplossen. Lijkt me dat je met hen een contact hebt?
In het geval van de gastouder is het nu ook even niet mogelijk.
HawaZon schreef:
19-12-2020 15:48
In het geval van de gastouder is het nu ook even niet mogelijk.
Waarom niet?
En dan moet het bureau een alternatief regelen.
Alle reacties Link kopieren
HawaZon schreef:
19-12-2020 15:48
In het geval van de gastouder is het nu ook even niet mogelijk.

Dat weten we niet, we weten enkel dat ze het niet dóet.
Alle reacties Link kopieren
HawaZon schreef:
19-12-2020 11:59
Maar het zijn niet de kinderen van de gastouder. Als het erop aankomt zijn kinderen toch echt de verantwoordelijkheid van de ouders, niet van de gastouder, zij is primair verantwoordelijk voor haar eigen kinderen.
Ben het hiermee eens. Tegenwoordig lijkt iedereen verantwoordelijk te zijn voor andermans kinderen behalve de ouders zelf. Dit is natuurlijk een uitzonderlijke situatie maar oplossingen zijn in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de ouders.
cappi schreef:
19-12-2020 17:20
Ben het hiermee eens. Tegenwoordig lijkt iedereen verantwoordelijk te zijn voor andermans kinderen behalve de ouders zelf. Dit is natuurlijk een uitzonderlijke situatie maar oplossingen zijn in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de ouders.
Onzin. Ze hebben toch een gastouderbureau in arm genomen? Daar hebben ze juist een overeenkomst mee zodat ze opvang hebben.
cappi schreef:
19-12-2020 17:20
Ben het hiermee eens. Tegenwoordig lijkt iedereen verantwoordelijk te zijn voor andermans kinderen behalve de ouders zelf. Dit is natuurlijk een uitzonderlijke situatie maar oplossingen zijn in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de ouders.
Dat valt mij ook op.

Het is moeilijk voor iedereen, maar aan het einde van het verhaal zijn het wel jouw kinderen en zul je er dus zelf voor moeten zorgen als al het andere wegvalt.

Dan kun je heel gefrustreerd en boos zijn, maar jij hebt samen met je man voor kinderen gekozen. De enige op de wereld die echt verantwoordelijk zijn, zijn jullie twee.

En tuurlijk kun je dan hulp inroepen, maar als iemand aangeeft niet meer te willen/ kunnen oppassen, dan is het aan jou om het zelf te doen, of een alternatief te regelen (eventueel via het gastouderbureau).
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
19-12-2020 10:30
Je bent als ondernemer juist verplicht om je contract na te komen.
Het is de tweede keer dat ze het doet, ik wil van mijn opvang op aan kunnen en dat gevoel zou ik bij deze dame niet meer hebben.
Prima dat het haar goed recht is hoor, mijn goed recht is om het op te zeggen als het niet werkt, over zakelijk zijn gesproken.
Inderdaad, dit noem ik nou een zakelijke insteek. Eenzijdig afspraken veranderen niet. En over calamiteiten dient ook voor zover redelijk mogelijk gecommuniceerd te worden.
Alle reacties Link kopieren
De discussie gaat er u vooral om dat de gastouder heeft besloten om dicht te gaan. Maar eenzelfde situatie zou ook optreden als de gastouder niet open kan wegens eigen ziekte of zo. Ik neem dat daar toch ook iets voor is geregeld in de overeenkomst. Of niet? (ongeacht of het nu met covid heeft te maken of niet).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven