Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Geen mondkapjes meer op meeste plekken.

18-06-2021 20:17 476 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf volgend week geen mondkapjes meer, wat vinden jullie ervan? Of blijven jullie deze gebruiken omdat het een gevoel van veiligheid geeft.

Ik persoonlijk ben er heel erg blij mee en vind het zeker met deze warme dagen eigenlijk niet te doen. Laat staan de mensen die ze de hele dag om moeten hebben voor hun werk.
TsumTsum schreef:
19-06-2021 21:26
Ja dat gevoel heb ik nu ook, voor mijn gevoel gaat het echt veel te snel ineens. Van 1 a 2 bezoekers max naar heel je huis vol als je zou willen en iedereen op 1,5 meter kan zitten (niet dat dat vaak gebeurd binnenshuis heb ik het idee).
Gewoon in je eigen tempo doen, wat voor jou prettig voelt. Zo doe ik het ook.
Lady_Day schreef:
19-06-2021 21:57
Omdat het 'mag' hoef je het nog niet te doen he? Voor mezelf zie ik de komende tijd nog niet echt grote veranderingen.

Ik zal ook nog een kapje blijven dragen als ik naar de Appie ga. In ieder geval tot de 2 weken na mijn 2e vaccinatie. Uit eten? Prima, maar dan wel buiten. Ik blijf ook volledig thuiswerken.

Een heel huis vol bezoek heb ik nooit zin in gehad en dat zal dus ook niet gebeuren. Ik heb kaartjes voor een concert in het najaar maar ik weet nog niet of ik daar wel trek in heb, ook al ben ik dan volledig gevaccineerd. Ik zie het allemaal wel.
+1
Ja zo ga ik het ook doen. Mondkapje gewoon dragen in de supermarkt enzo. Drukte vermijden wat ik voor corona ook al grotendeels deed.
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn gevoel gaat het nu ook heel rap hoor en dat is ook weer een soort van aanpassen maar het gaat ook heel snel met vaccineren nu.
Yasha schreef:
19-06-2021 09:55
Ik blijf voorlopig nog wel een mondkapje dragen in winkels ed. Ook al ben ik volledig gevaccineerd inmiddels.
Een vriendin van mij draagt tegenwoordig buiten standaard een mondkapje. Ze heeft normaal heel veel last van hooikoorts en heeft gemerkt dat ze door het dragen van een mondkapje buiten veel minder hinder heeft.
Wat ik wel stom vind, is dat meerdere mensen het dan blijkbaar nodig vinden om daar commentaar op te leveren. We fietsten laats samen ergens en er waren los van elkaar twee mannen die iets riepen in de trant van “ je kan ook overdrijven, haal dat ding van je gezicht”.
Echt, bemoei je lekker met je eigen leven en laat een ander met rust.

Eens. Maar dat werkt twee kanten op en dat vergeten mensen ook vrij vaak.

Ik hoef er door een ander niet op worden gewezen dat ik geen mondkapjes draag. Prima dat een winkeleigenaar of boa dat doet (en dan zal ik vertellen waarom) maar medeburgers moeten eens leren dat ze zich niet met een ander moeten bemoeien.
Zonnetje_van_de_dag schreef:
18-06-2021 20:17
Of blijven jullie deze gebruiken omdat het een gevoel van veiligheid geeft.

Misschien loont het dan eens de moeite om de verpakking goed te lezen. Om mee te beginnen.
Alle reacties Link kopieren
decatur schreef:
20-06-2021 11:11
Eens. Maar dat werkt twee kanten op en dat vergeten mensen ook vrij vaak.

Ik hoef er door een ander niet op worden gewezen dat ik geen mondkapjes draag. Prima dat een winkeleigenaar of boa dat doet (en dan zal ik vertellen waarom) maar medeburgers moeten eens leren dat ze zich niet met een ander moeten bemoeien.
Tja dat werkt voor iedereen anders. Ik was laatst in een winkel waarbij er zoveel mandjes zoveel mensen regel was zoals in vele winkels momenteel. Er was maar 1 persoon aan het werk, die was elders bezig, en er liepen duidelijk te veel mensen. Veel mensen zonder mandje.
Toen de medewerker dat zag sprak ze niet degene zonder mandje aan maar de mensen met mandje want die moeten de mensen zonder mandje aanspreken dat dit niet de bedoeling is. Met de leus: "samen krijgen we corona eronder" keek ze boos naar alle mensen met mandje en ging weer verder.

Het is een beetje een grijs gebied heb ik gemerkt. Iemand aanspreken die iets doet wat niet verplicht is (bv straks een mondkapje blijven dragen en/of nu al ook op straat) is wel erg brutaal en onnodig want die persoon houdt zich keurig aan regels doet niets wat verboden is.
Iemand die momenteel geen mondkapje draagt in een ruimte waar het wel verplicht is houdt zich, wellicht, niet aan de regels. Als ik mijn mondkapje vergeet en iemand zegt: "U vergeet uw mondkapje" bedank ik dat persoon en doe hem alsnog op. Als ik geen kapje op kan doen vanwege medische redenen dan zeg je: Dank u maar ik ben vrijgesteld. En ja dat zal je waarschijnlijk vaak moeten zeggen dat is een beetje een gevolg van de huidige regels.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Is het 'boodschappenuurtje voor ouderen' eigenlijk nog steeds een ding? Ik houd me er nog netjes aan en wacht steeds keurig tot 9.00 met boodschappen doen, maar zie en hoor er eigenlijk niets meer over.
Alle reacties Link kopieren
Auran schreef:
20-06-2021 18:07
Is het 'boodschappenuurtje voor ouderen' eigenlijk nog steeds een ding? Ik houd me er nog netjes aan en wacht steeds keurig tot 9.00 met boodschappen doen, maar zie en hoor er eigenlijk niets meer over.
Goeie. Geen idee. De ouderen zijn inmiddels toch wel ingeënt?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben blij dat ze worden afgeschaft. Op mijn werk moeten klanten ze dragen en doen dit regelmatig niet, wat dagelijks discussie geeft en waarbij ik me politieagent voel. Dus dat zal zeker ergernis schelen.

En ook prive zal ik ze zeker niet meer dragen(ik heb uberhaupt nooit geloofd dat ze werkten). Gisteren in de dierentuin ook, 25 graden buiten, een hele warme ruimte in en dan ook nog het kapje, niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
19-06-2021 08:46
Ik was gister in een winkel en daar zette een klant het mondkapje af om iets met zijn vrouw te bespreken. Medewerker zag het en verzocht de man het weer op te zetten. Antwoord van de man: Mevrouw, met mondkapje op kan ik niet praten :facepalm: Hij zette het wel weer op maar ze liepen snel de winkel uit. Volgens de medewerker kwam het regelmatig voor dat mensen het toch weer af doen.

Wel fijn voor de winkels dat ze nu zelf mogen beslissen en dat er geen maximum meer is voor in de winkel. Er waren nog steeds mensen die helemaal in discussie gingen als ze heel even moesten wachten.
Toch wel bijzonder he. Zo had ik laatst ook een klant die eerst zonder kwam en dus werd weggestuurd (hij wilde er ook niet 1 kopen), en hem daarna tot 2x toe afzette en geen afstand hield. Zowel mijn collega als ik spraken hem erop aan, hoe moeilijk kan het zijn denk je dan. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Auran schreef:
20-06-2021 18:07
Is het 'boodschappenuurtje voor ouderen' eigenlijk nog steeds een ding? Ik houd me er nog netjes aan en wacht steeds keurig tot 9.00 met boodschappen doen, maar zie en hoor er eigenlijk niets meer over.
Hier is het afgeschaft.
Alle reacties Link kopieren
Auran schreef:
20-06-2021 18:07
Is het 'boodschappenuurtje voor ouderen' eigenlijk nog steeds een ding? Ik houd me er nog netjes aan en wacht steeds keurig tot 9.00 met boodschappen doen, maar zie en hoor er eigenlijk niets meer over.
Bij de Aldi is dat uurtje afgeschaft
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook wel heel snel gaan nu.
Ik behoor tot een risico groep, dus ik heb de eerste vaccinatie al gehad: tweede krijg ik volgende week, maar toch vind ik het spannend, het is geen 100% bescherming en hoe lang werkt zo’n vaccinatie… Ook duikt er elke keer weer zo’n vervelende variant op, stel dat je die net te pakken krijgt.
Meerdere mensen in mijn omgeving hebben op de IC gelegen en zijn nog steeds al maanden aan het revalideren en er zijn helaas ook een paar mensen die ik ken, overleden aan Corona.
Heb wel een enorme hekel aan die mondkapjes, maar denk dat ik ze voorlopig nog wel draag in supermarkten en ik ga proberen op rustige tijdstippen boodschappen te doen
Auran schreef:
20-06-2021 18:07
Is het 'boodschappenuurtje voor ouderen' eigenlijk nog steeds een ding? Ik houd me er nog netjes aan en wacht steeds keurig tot 9.00 met boodschappen doen, maar zie en hoor er eigenlijk niets meer over.
Ik heb daar heel eerlijk gezegd nooit echt goed op gelet en vergat het steeds. Ik ga nooit heel vroeg boodschappen doen maar sommige winkels zoals Jumbo hadden hier 2x een ouderen uurtje. Is dus wel een paar keer voorgekomen dat ik tijdens zo'n uurtje boodschappen ben gaan doen en daar kwam ik dan in de winkel achter omdat er relatief veel ouderen in de winkel waren. Ben er nooit op aangesproken ofzo. Ik denk ook dat het inmiddels overal wel is afgeschaft anders had Rutte of Hugo er nog wel iets over gezegd maar dat doen ze al maanden niet meer. Meestal staat het op de site vermeld.
IBIopviva schreef:
20-06-2021 11:41
Tja dat werkt voor iedereen anders. Ik was laatst in een winkel waarbij er zoveel mandjes zoveel mensen regel was zoals in vele winkels momenteel. Er was maar 1 persoon aan het werk, die was elders bezig, en er liepen duidelijk te veel mensen. Veel mensen zonder mandje.
Toen de medewerker dat zag sprak ze niet degene zonder mandje aan maar de mensen met mandje want die moeten de mensen zonder mandje aanspreken dat dit niet de bedoeling is. Met de leus: "samen krijgen we corona eronder" keek ze boos naar alle mensen met mandje en ging weer verder.

Het is een beetje een grijs gebied heb ik gemerkt. Iemand aanspreken die iets doet wat niet verplicht is (bv straks een mondkapje blijven dragen en/of nu al ook op straat) is wel erg brutaal en onnodig want die persoon houdt zich keurig aan regels doet niets wat verboden is.
Iemand die momenteel geen mondkapje draagt in een ruimte waar het wel verplicht is houdt zich, wellicht, niet aan de regels. Als ik mijn mondkapje vergeet en iemand zegt: "U vergeet uw mondkapje" bedank ik dat persoon en doe hem alsnog op. Als ik geen kapje op kan doen vanwege medische redenen dan zeg je: Dank u maar ik ben vrijgesteld. En ja dat zal je waarschijnlijk vaak moeten zeggen dat is een beetje een gevolg van de huidige regels.

En stel dat dat zo is. Dat iemand gewoon omdat hij het niet wil geen mondkapje draagt. Dan nog is het niet aan jou en mij om daar iets over te zeggen. Bemoei je gewoon met jezelf en laat het aanspreken over aan de eigenaar van een winkel of een boa. Wees desnoods een snitch als het je niet zint dat iemand geen mondkapje draagt, maar hou gewoon je mond.

Ik vergeet nooit een mondkapje. Ik heb hem simpelweg nooit op. Om een medische reden ja. En dat gaat werkelijk niemand wat aan. Ja, de winkeleigenaar/medewerker. En een boa mag het ook vragen. Maar een burger zoals jij en ik. Je kan werkelijk een eind opvliegen dan. Het gaat je namelijk helemaal niets aan of ik al dan niet een medische aandoening hebt. En nee, ik ben dus helemaal niet van plan om dat vaak te zeggen. En nee, dat is ook niet een gevolg van de huidige regels. In de huidige regels staat namelijk niet dat je als je broeders hoeder meent te moeten optreden. In de regels staat wel dat er een boa/handhaver naar mag vragen. En die krijgt dan vervolgens netjes antwoord. Ik laat mijn kaartje zien en mijn medicatie. Maar burgerman jan(s) kan toch echt zijn/haar mond houden.

Ik bedoel uiteraard met jij en jou niet jou persoonlijk. Maar in het algemeen de malloten die dit soort idioot gedrag meent te moeten vertonen.
decatur schreef:
20-06-2021 21:02
En stel dat dat zo is. Dat iemand gewoon omdat hij het niet wil geen mondkapje draagt. Dan nog is het niet aan jou en mij om daar iets over te zeggen. Bemoei je gewoon met jezelf en laat het aanspreken over aan de eigenaar van een winkel of een boa. Wees desnoods een snitch als het je niet zint dat iemand geen mondkapje draagt, maar hou gewoon je mond.

Ik vergeet nooit een mondkapje. Ik heb hem simpelweg nooit op. Om een medische reden ja. En dat gaat werkelijk niemand wat aan. Ja, de winkeleigenaar/medewerker. En een boa mag het ook vragen. Maar een burger zoals jij en ik. Je kan werkelijk een eind opvliegen dan. Het gaat je namelijk helemaal niets aan of ik al dan niet een medische aandoening hebt. En nee, ik ben dus helemaal niet van plan om dat vaak te zeggen. En nee, dat is ook niet een gevolg van de huidige regels. In de huidige regels staat namelijk niet dat je als je broeders hoeder meent te moeten optreden. In de regels staat wel dat er een boa/handhaver naar mag vragen. En die krijgt dan vervolgens netjes antwoord. Ik laat mijn kaartje zien en mijn medicatie. Maar burgerman jan(s) kan toch echt zijn/haar mond houden.

Ik bedoel uiteraard met jij en jou niet jou persoonlijk. Maar in het algemeen de malloten die dit soort idioot gedrag meent te moeten vertonen.


Als jij geen mondkapje draagt en ik heb daar geen last van (grote winkel, ik kan jou ontwijken) dan zal ik niks zeggen. Maar als je bijvoorbeeld ook geen afstand houdt (ik zeg niet dat jij dit doet), dan breng je mij in gevaar. Ik geloof namelijk, samen met wat wetenschappers en de beleidsmakers van de meeste landen, wél dat mondkapjes enige bescherming bieden.

Als je mij naar mijn mening (en de huidige maatstaven van de instanties), ongevraagd in gevaar brengt en zonder mondkapje in een winkelpad langs mij heen reikt ofzo, dan zeg ik vriendelijk dat ik mij graag aan de coronaregels wil houden en of u de 1,5 m. in acht wil nemen, zéker zonde mondkapje.

En het is uiteraard gewoon mijn recht om dat te zeggen, of "monkapjeslozen" dat nou leuk vinden of niet.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat mij ook wel heel snel voor mijn gevoel. Zal wel deels zijn omdat het me aardig wat tijd heeft gekost om hier aan te "wennen", nu de "indoctrinatie" van het mondkapjesnormaal weer afleren :)
Parella schreef:
20-06-2021 21:36
Als jij geen mondkapje draagt en ik heb daar geen last van (grote winkel, ik kan jou ontwijken) dan zal ik niks zeggen. Maar als je bijvoorbeeld ook geen afstand houdt (ik zeg niet dat jij dit doet), dan breng je mij in gevaar. Ik geloof namelijk, samen met wat wetenschappers en de beleidsmakers van de meeste landen, wél dat mondkapjes enige bescherming bieden.

Als je mij naar mijn mening (en de huidige maatstaven van de instanties), ongevraagd in gevaar brengt en zonder mondkapje in een winkelpad langs mij heen reikt ofzo, dan zeg ik vriendelijk dat ik mij graag aan de coronaregels wil houden en of u de 1,5 m. in acht wil nemen, zéker zonde mondkapje.

En het is uiteraard gewoon mijn recht om dat te zeggen, of "monkapjeslozen" dat nou leuk vinden of niet.

Ik hou zeker de anderhalve meter in acht. En meer als ik zie dat mensen schrikken van mijn mondkapjesloze gezicht. Ja, daar denk/vind ik wat van, maar dat hou ik voor me.

Wat betreft je laatste alinea. Ik denk vooral dat mensen die geen mondkapje willen ook moeilijk doen over de 1,5e meter. Ik draag dan weliswaar geen mondkapje, ik let wel degelijk op de anderhalve meter.

En niks mis met elkaar een beetje scherp houden, maar dat gebemoeizucht over mondkapjesdragen vind ik ronduit stuitend. Gelukkig doen veel mensen zoals jij. Gewoon ontwijken.

Wat betreft die wetenschappers. Er zijn even zoveel onderzoeken die het tegendeel beweren, maar die ken je denk ik al wel.
Heb je al eens op het doosje gekeken trouwens?
decatur schreef:
20-06-2021 22:43

Wat betreft die wetenschappers. Er zijn even zoveel onderzoeken die het tegendeel beweren, maar die ken je denk ik al wel.
Heb je al eens op het doosje gekeken trouwens?
Waarom zouden we op het doosje moeten kijken? Of respecteer je de keuze van de mensen die wel een mondkapje willen dragen niet?
Alle reacties Link kopieren
Wat staat er op 'het doosje' dan?
Alle reacties Link kopieren
Op de doosjes staat dat mondkapjes niet werken tegen de verspreiding van covid-19, dat wordt er bedoeld denk ik?
CherokeeRose1977 schreef:
20-06-2021 22:55
Waarom zouden we op het doosje moeten kijken? Of respecteer je de keuze van de mensen die wel een mondkapje willen dragen niet?

O zeker wel. Ik ben heel erg van leven en laten leven. Wat voor veel mensen erg moeilijk schijnt te zijn tegenwoordig.

Iedereen die ook na volgende week nog een mondkapje draagt, moet dat vooral blijven doen. Hun leven, hun keuze.
Dat ik er - in stilte - iets van vind doet niks aan respect af. Ik laat me er IRL namelijk niet over uit.

Maar het is een legatieme tip hoor. Om eens op het doosje te kijken. Doe je er niks mee, even goede vrienden.
Ben ik dat zonder mondkapje ook voor jou? Respecteer jij mij dat ik er geen een wil dragen?

Ik draag er overigens geen op basis van niet kunnen. Niet zozeer niet willen. Ik heb het wel degelijk geprobeerd, maar dat was gezien mijn medische situatie geen succes. Integendeel zelfs. Het lezen van het doosje maakte de beslissing om voor de uitzondering te kiezen ineens een stuk makkelijker.

Uiteraard heb ik niet alleen een doosje gelezen. De nodige wetenschappelijke artikelen ook.
Alle reacties Link kopieren
Zelf onderzoek doen, natuurlijk. Ik heb overigens medische mondmaskers voor als het druk is in het OV. Maar ik zal 'het doosje' nog eens goed uitpluizen.

Het interesseert me niet of iemand nou wel of niet zo'n stoffen masker opheeft zo lang ze maar afstand houden. En dat laatste is nog best wel moeilijk geloof ik. Een paar dagen geleden had ik nog zo'n Gerda die bij de zelfscan van de Appie over me heen ging hangen om mij te verkondingen dat ze er heeeeeeeelemaal klaar mee was. Ze was met nog 3 van die types, die het niet nodig vonden aan het verzoek van de winkelmedewerker te voldoen om allen een mandje te pakken want ze gingen toch maar alleen een flesje water halen.

Nou ja, fijn voor de medewerkers dat ze straks dat maskergezeik niet meer hebben. Lijkt me echt verschrikkelijk om mensen de hele dag op de regels te moeten wijzen.
Alle reacties Link kopieren
Parella schreef:
20-06-2021 21:36
Ik geloof namelijk, samen met wat wetenschappers en de beleidsmakers van de meeste landen, wél dat mondkapjes enige bescherming bieden.
.
Bij ons in B zeggen wetenschappers net dat een mondkapjes dragen geen bescherming voor jezelf biedt. Je kan ook langs je ogen besmet worden bijvoorbeeld.
Een mondkapjes draag je om je eigen eventueel besmette speekseldruppels bij je te houden en anderen niet te besmetten.
Ik dacht dat dit al lang voor iedereen duidelijk was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven