Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Gescheiden ouders, kind nog naar andere ouder in weekend?

01-04-2020 22:42 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe doen jullie dit?

Gescheiden, bij mij thuis zeer strikte regels ivm opvolgen van adviezen RIVM.
Vader woont in andere woonplaats, dochter gaat normaal om het weekend daarheen.

Zouden jullie dochter dan ook in deze periode daarheen laten gaan of bijv laten videobellen zolang deze situatie van toepassing is?
Gaat om een puber.

Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Zucht. Altijd loepen dus.
SallySpectra* schreef:
01-04-2020 23:14
Je kind groeit wel snel trouwens. Vorige week zat het in groep 5. En toen was de vader niet in beeld. Fijn dat de relatie zo snel weer hersteld is!
Groep 5 = 8 à 9?
Wie weet een 10-jarige hier en daar.

Sommige 9 à 10-jarigen gedragen zich al als puber, hé :mrgreen:.


(Maar waarom loep ik niet vaker???)
Alle reacties Link kopieren
Hier ook twee pubers en co ouderschap, week op, week af. Gaat nu gewoon zoals het altijd gaat. Tenzij er zieken of Corona- klachten gaan spelen. Dan blijven de kinderen waar ze zijn om de andere ouder vrij te houden van het virus. En om de boodschappen evt voor de deur te zetten voor het quarantaine-gezin.
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
Alle reacties Link kopieren
Ik hoef mijn gezinssamenstelling niet te verantwoorden maar voor de duidelijkheid ik heb er zelfs 3 ja echt waar😭 en hij woont in Duitsland.
Maar ben wel klaar met de kortzichtigheid van sommige mensen qua reactie, dank aan degenen met een normaal antwoord.

En voor de sensatiezoekers en degenen die graag willen stoken, misschien is the bold & the beautiful of een andere soap kijken een idee? 😁
anoniem_396669 wijzigde dit bericht op 01-04-2020 23:28
Reden: Aanvulling
22.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel degelijk een serieus onderwerp wat je niet zomaar kunt afdoen met 'de vader heeft evenveel recht op het kind.' Het gaat in eerste instantie om het kind en uiteraard ook om de rechten van de vader (dat is evident!), maar het advies is ook: zo min mogelijk verplaatsingen.
De regel dat je nog drie mensen thuis mag ontvangen is naar mijn persoonlijke mening veel te ruim. Ik ben van begin af aan al veel voorzichtiger, gooi alles in de was als we buiten zijn geweest en doe daarna alle contactoppervlakken met gewoon schoonmaakmiddel en bleek. Elke dag. Wij houden drie meter afstand, nodigen niemand thuis uit en zien anderen alleen zeer beperkt, buiten en met meters afstand. Zwaaien naar oma vanaf buiten en praten terwijl zij in de deuropening blijft, enz.
Mijn puber groeit hoofdzakelijk hier op (vader woont wat verder) en heeft dus geen significante rol in de dagelijkse verzorging en opvoeding. Contact en omgang is wel gewoon goed, maar ik zit er wel mee.
Hij woont al een tijd samen met nieuwe partner die ook een kind heeft, die wellicht wel naar vader gaat enz. Probleem is dat je niet weet welke regels anderen hanteren. Moet ik dan, terwijl ik een zorgvuldig strikt beleid voer, ons redelijk isoleer en me suf poets, allemaal maar loslaten? Terwijl de zorg uiteindelijk op mij neerkomt, ook als de boel misgaat. En dan?
Ik ben de laatste die kind bij vader weghoudt en heb dat ook nooit gedaan, maar in dit geval wil ik toch wel zeer strikte afspraken. Vader vond het zelf ook beter dat ze de afgelopen weken niet kwam, maar ze beginnen elkaar nu te missen. En dus gaan we een oplossing zoeken, dat staat buiten kijf. Maar die is niet zomaar lukraak 'ga maar die kant op en we zien wel.'
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
HoeRegelen schreef:
01-04-2020 23:19
Ik hoef mijn gezinssamenstelling niet te verantwoorden maar voor de duidelijkheid ik heb er zelfs 3 ja echt waar😭 en hij woont in Duitsland.
Maar ben wel klaar met de kortzichtigheid van sommige mensen qua reactie, dank aan degenen met een normaal antwoord.

En voor de sensatiezoekers en degenen die graag willen stoken, misschien is the bold & the beautiful of een andere soap kijken een idee? 😁
Maar waarom gaat jouw vraag dan specifiek over je puber dochter?

Als ik je loep heb je een kind in groep 5, geen contact met de vader, zelf ziek, geen opvang, geen werk en bezig met een uitkering.

Je hoeft absoluut niets te verantwoorden. Maar begrijp je dan niet dan zo'n topic juist vragen op roept?
Alle reacties Link kopieren
Argentovivo schreef:
01-04-2020 23:43
Ik vind het wel degelijk een serieus onderwerp wat je niet zomaar kunt afdoen met 'de vader heeft evenveel recht op het kind.' Het gaat in eerste instantie om het kind en uiteraard ook om de rechten van de vader (dat is evident!), maar het advies is ook: zo min mogelijk verplaatsingen.
De regel dat je nog drie mensen thuis mag ontvangen is naar mijn persoonlijke mening veel te ruim. Ik ben van begin af aan al veel voorzichtiger, gooi alles in de was als we buiten zijn geweest en doe daarna alle contactoppervlakken met gewoon schoonmaakmiddel en bleek. Elke dag. Wij houden drie meter afstand, nodigen niemand thuis uit en zien anderen alleen zeer beperkt, buiten en met meters afstand. Zwaaien naar oma vanaf buiten en praten terwijl zij in de deuropening blijft, enz.
Mijn puber groeit hoofdzakelijk hier op (vader woont wat verder) en heeft dus geen significante rol in de dagelijkse verzorging en opvoeding. Contact en omgang is wel gewoon goed, maar ik zit er wel mee.
Hij woont al een tijd samen met nieuwe partner die ook een kind heeft, die wellicht wel naar vader gaat enz. Probleem is dat je niet weet welke regels anderen hanteren. Moet ik dan, terwijl ik een zorgvuldig strikt beleid voer, ons redelijk isoleer en me suf poets, allemaal maar loslaten? Terwijl de zorg uiteindelijk op mij neerkomt, ook als de boel misgaat. En dan?
Ik ben de laatste die kind bij vader weghoudt en heb dat ook nooit gedaan, maar in dit geval wil ik toch wel zeer strikte afspraken. Vader vond het zelf ook beter dat ze de afgelopen weken niet kwam, maar ze beginnen elkaar nu te missen. En dus gaan we een oplossing zoeken, dat staat buiten kijf. Maar die is niet zomaar lukraak 'ga maar die kant op en we zien wel.'
Tenzij een van jullie in een risicogroep valt, lijkt dat me wel verstandig, ja. Waarom wil je per se zoveel strikter zijn dan de algemene adviezen?
Argentovivo schreef:
01-04-2020 23:43
Ik vind het wel degelijk een serieus onderwerp wat je niet zomaar kunt afdoen met 'de vader heeft evenveel recht op het kind.' Het gaat in eerste instantie om het kind en uiteraard ook om de rechten van de vader (dat is evident!), maar het advies is ook: zo min mogelijk verplaatsingen.
De regel dat je nog drie mensen thuis mag ontvangen is naar mijn persoonlijke mening veel te ruim. Ik ben van begin af aan al veel voorzichtiger, gooi alles in de was als we buiten zijn geweest en doe daarna alle contactoppervlakken met gewoon schoonmaakmiddel en bleek. Elke dag. Wij houden drie meter afstand, nodigen niemand thuis uit en zien anderen alleen zeer beperkt, buiten en met meters afstand. Zwaaien naar oma vanaf buiten en praten terwijl zij in de deuropening blijft, enz.
Mijn puber groeit hoofdzakelijk hier op (vader woont wat verder) en heeft dus geen significante rol in de dagelijkse verzorging en opvoeding. Contact en omgang is wel gewoon goed, maar ik zit er wel mee.
Hij woont al een tijd samen met nieuwe partner die ook een kind heeft, die wellicht wel naar vader gaat enz. Probleem is dat je niet weet welke regels anderen hanteren. Moet ik dan, terwijl ik een zorgvuldig strikt beleid voer, ons redelijk isoleer en me suf poets, allemaal maar loslaten? Terwijl de zorg uiteindelijk op mij neerkomt, ook als de boel misgaat. En dan?
Ik ben de laatste die kind bij vader weghoudt en heb dat ook nooit gedaan, maar in dit geval wil ik toch wel zeer strikte afspraken. Vader vond het zelf ook beter dat ze de afgelopen weken niet kwam, maar ze beginnen elkaar nu te missen. En dus gaan we een oplossing zoeken, dat staat buiten kijf. Maar die is niet zomaar lukraak 'ga maar die kant op en we zien wel.'
Jij vindt het zorgvuldig, een ander vindt dit heel overdreven. Jij mag het zelf heel goed en knap vinden dat je strenger bent dan de rivm-richtlijnen, een ander kan dat neurotisch, nutteloos (want het is maar de vraag of wat jij doet met chloor enzo echt zo goed is) en obsessief vinden. Dus bij wie ligt dan het probleem?
Alle reacties Link kopieren
@viva live

Het kind van andere topic is niet van dezelfde vader.
Ik was ziek, had griep, werk 32 uur en bij nieuwe wet is sprake van ontslag bij ziekte . Ik heb met mijn werkgever, het uitzendbureau, af kunnen spreken dat ik weer bij hetzelfde bedrijf aan de slag kan bij herstel. Opvang voor de jongste is inmiddels geregeld en ook de werktijden zijn aangepast dus dat is opgelost.

Ik snap ook dat dat dan vragen op kan roepen maar vind sommige reacties best vreemd. Deze vraag ging over mijn dochter, de andere niet. Was me er niet bewust dat ik dan alsnog mijn gezinssamenstelling in beide volledig moest noemen omdat naar mijn idee het andere topic totaal losstaat van dit topic.

Maar maakt ook niet uit,ben allang blij om de verschillende reacties te lezen.

@Argentovivo
Dit is ook hoe ik het hier thuis doe en zit dus met dezelfde vragen en gedachten vandaar dit topic. Bedankt voor je reactie
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
02-04-2020 00:02
Jij vindt het zorgvuldig, een ander vindt dit heel overdreven. Jij mag het zelf heel goed en knap vinden dat je strenger bent dan de rivm-richtlijnen, een ander kan dat neurotisch, nutteloos (want het is maar de vraag of wat jij doet met chloor enzo echt zo goed is) en obsessief vinden. Dus bij wie ligt dan het probleem?
Dat inderdaad. Gezien de manier waarop ze omgaat met naar buiten gaan, is het gewoon onmogelijk dat die contactoppervlakken besmet zijn - tenzij er iemand in huis ongemerkt besmet is, en dan heeft het ook weinig zin meer. Dat gedoe met chloor is nergens goed voor, en voor je luchtwegen is het niet heel gezond. Je kind weghouden bij de andere ouder omdat die zich niet op dezelfde manier een slag in de rondte poetst, is schadelijk voor het kind.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
02-04-2020 00:02
Jij vindt het zorgvuldig, een ander vindt dit heel overdreven. Jij mag het zelf heel goed en knap vinden dat je strenger bent dan de rivm-richtlijnen, een ander kan dat neurotisch, nutteloos (want het is maar de vraag of wat jij doet met chloor enzo echt zo goed is) en obsessief vinden. Dus bij wie ligt dan het probleem?

Lieve schat, het is een besmettelijk VIRUS. Dat catastrofale gevolgen kan hebben. Kijk naar de oproepen van verpleegkundigen, artsen in Italië, enz. En trouwens ook in ons land.

Ik snap wat je zegt hoor, maar er zijn meer naties dan ons polderlandje, waar maatregelen niet eerst de 'instemming' van de bevolking moeten hebben. Ik vind het ronduit belachelijk dat supermarktmedewerkers wekenlang werden blootgesteld aan a-sociaal gehamster voordat er regelgeving kwam. Nadat men nog eens en masse de stranden en natuurgebieden betrad met sportclubjes enz.

Ik denk zelf na en hanteerde elke maatregel, waarvan eerst gezegd werd dat die niet nodig was, al een week daarvoor. En blijf dat doen.

Ieder zijn ding en zoveel meningen. Ik dus ook de mijne. Waarover ik géén discussie tot in ten treuren voer. Prima als mensen mij neurotisch en overdreven vinden. Dan blijven ze tenminste uit onze buurt. Tot nader order. En die is niet persé wat Rutte zegt. Want ik hanteerde het daarvoor al.

En ja, ik vind mijzelf daarin heel knap en blijf dat vinden.

Ik ervaar ook geen probleem, noch de vader van mijn kind. Met wie ik in goed overleg ben. Gelukkig denkt hij hetzelfde en praten we over werkbare oplossing.

Waarvan Chloor er overigens één is. Bewezen desinfecterend, net als sommige anderen middelen. Moet je ze echter wel goed gebruiken. En dat doen we dan dus ook. Want ook daarover laten we ons informeren.

Samengevat begrijp ik je punt terdege. Echter heb ik nu nogal lak aan sommige meningen, wat ik normaliter niet heb.

:-)-)
argentovivo wijzigde dit bericht op 02-04-2020 02:08
0.95% gewijzigd
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
01-04-2020 23:49
Tenzij een van jullie in een risicogroep valt, lijkt dat me wel verstandig, ja. Waarom wil je per se zoveel strikter zijn dan de algemene adviezen?

Zie eerdere bericht voor antwoord. Daarbij valt ex wel in risicogroep vanwege ondergane operaties en heeft hij een verpleegkundige achtergrond. Waardoor hij ook extra voorzichtig is. Wat ik wil zeggen: het is niet per definitie dat je pas moet doen wat het 'advies' is zodra dit wordt afgekondigd. Vooral omdat de Nederlandse 'adviezen' nogal na-ijlen op anderen. Kijk naar wat Johnson en Macron in vijf minuten zeiden, waar kabinet Rutte twee weken en vele Kamerdebatten over deed. Ik heb groot respect voor Rutte's aanpak, maar het is eigen aan ons poldermodel dat sommigen maatregelen gewoon te laat waren.

En daarom nam ik zelf al de mijne.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
02-04-2020 00:57
Dat inderdaad. Gezien de manier waarop ze omgaat met naar buiten gaan, is het gewoon onmogelijk dat die contactoppervlakken besmet zijn - tenzij er iemand in huis ongemerkt besmet is, en dan heeft het ook weinig zin meer. Dat gedoe met chloor is nergens goed voor, en voor je luchtwegen is het niet heel gezond. Je kind weghouden bij de andere ouder omdat die zich niet op dezelfde manier een slag in de rondte poetst, is schadelijk voor het kind.

Wij gaan er vanuit dat als we boodschappen van buiten naar binnen brengen, die aanraken met opbergen enz. er toch enig risico is en lopen daarom dagelijks het rijtje af. Met de ramen lang open enz. Dus geen zorg over onze luchtwegen ;-)
De conclusie dat ik kind bij vader weghoudt is volstrekt ongerechtvaardigd, zoals je bij goed lezen ook zelf kunt bedenken.
Helaas kunnen sommigen blijkbaar niet lezen.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Even off topic misschien maar wat als de vader boven de 60 is ? Zouden jullie je kind dan ook er naar toe sturen?
Alle reacties Link kopieren
Mag ze niet zelf kiezen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Argentovivo schreef:
02-04-2020 01:50

Samengevat begrijp ik je punt terdege. Echter heb ik nu nogal lak aan sommige meningen, wat ik normaliter niet heb.

:-)-)
Dat blijkt anders helemaal niet uit wat je schrijft.
Alle reacties Link kopieren
die 10 mensen die getest zijn zitten dan nu 2 weken in quarrantaine en kunnen jouw kind dus niet meer aansteken. jouw ex heeft geen klachten begrijp ik? heeft hij wel contact met 1 van die geteste mensen gehad de afgelopen tijd? in dld mag er nl al 1,5 week niet meer dan 1 persoon buiten het gezin om aanwezig zijn. lijkt mij sterk dat ex bij alle 10 op bezoek is geweest? en dan nog, als kind naar ex gaat dit weekend zijn die 2 weken al om en is al zeker of die mensen het hebben of niet of ze moeten allemaal de regels aan hun laars hebben gelapt en dat lijkt mij dan weer bijzonder sterk. ik vind je erg neurotisch overkomen met je chloor, dat is ook helemaal niet goed voor de gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
wacht ff, waarom gaat het hier ineens al berichten lang over argentovivo? ik zie nu dat zij helemaal de to niet is. die laatste opmerking was dan niet voor to bedoeld. (tenzij ze aan het dubbelnicken is..)
Alle reacties Link kopieren
[quote=HoeRegelen post_id=31185225 time=1585773779 user_id=396669]

Gescheiden, bij mij thuis zeer strikte regels ivm opvolgen van adviezen RIVM.
Vader woont in andere woonplaats, dochter gaat normaal om het weekend daarheen.

Zouden jullie dochter dan ook in deze periode daarheen laten gaan of bijv laten videobellen zolang deze situatie van toepassing is?






Ik zou het kind een tijdje bij de vader laten, is voor vader en kind ook veel leuker. Het kind kan dan af en toe wel even met jou videobellen.
Alle reacties Link kopieren
Argentovivo schreef:
02-04-2020 02:18
Wij gaan er vanuit dat als we boodschappen van buiten naar binnen brengen, die aanraken met opbergen enz. er toch enig risico is en lopen daarom dagelijks het rijtje af. Met de ramen lang open enz. Dus geen zorg over onze luchtwegen ;-)
De conclusie dat ik kind bij vader weghoudt is volstrekt ongerechtvaardigd, zoals je bij goed lezen ook zelf kunt bedenken.
Helaas kunnen sommigen blijkbaar niet lezen.
Ik kan prima lezen hoor, tussen de regels door zelfs. Je schrijft wel dat je de laatste bent om je kind weg te houden, maar ondertussen is het wel al een tijd niet bij de vader geweest. Dat niet weghouden is dus gewoon niet waar.
Alle reacties Link kopieren
kunnen we argentovivo laten voor wat ze is en ons in dit topic bezig houden met de situatie en vraag van to? ik vind het erg verwarrend worden.
Alle reacties Link kopieren
De zoon van mijn man (16 jr) komt normaliter ook om het weekend hier, maar nu even niet. Wij blijven thuis, alleen de supermarkt komen we, maar zoon ziet zijn vrienden daar, komt bij die gezinnen over de vloer en 'chilt' daar. Ook komt hij bij familie aan die kant thuis, zijn moeder werkt ook nog gewoon op kantoor waar ook collega's zijn. Dit alles bij elkaar maakt dat er wel degelijk een risico is dat hij iets meeneemt deze kant op. Wij hebben namelijk geen invloed op hoe andere mensen zich gedragen en zich dus wel/niet voldoende aan de maatregelen houden. Man zit in een risico groep en de jongste hier heeft luchtweg problemen. In overleg met moeder hebben we dit besloten. Is niet leuk, vader en zoon bellen en de kinderen onderling beeldbellen af en toe.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
02-04-2020 09:23
Ik kan prima lezen hoor, tussen de regels door zelfs. Je schrijft wel dat je de laatste bent om je kind weg te houden, maar ondertussen is het wel al een tijd niet bij de vader geweest. Dat niet weghouden is dus gewoon niet waar.

Weer een typische kort door de bocht conclusie die zo vaak op het forum getrokken wordt en niet klopt.
Kind is ziek geweest en vader vond het zelf ook geen goed idee dat het die kant opging. Mede door de situatie daar.
Dat was voor mijn reactie echter niet relevant te vermelden.
Nu blijkt dat de situatie nog even gaat duren, zijn we dus in overleg hoe de omgang alsnog weer op te starten.
Mijn reactie sloeg op wat de TO feitelijk aandraagt: hoe ga je om met zo’n situatie als je voorzichtiger bent dan mensen die alleen de adviezen volgen en/of waarvan je niet weet wat ze doen. Dat is wel degelijk een serieus probleem, het gaat om een virus waarover nog weinig bekend is. Dat in andere landen maatregelen zoals ik die neem heel normaal zijn, betekent dat er verschillende visies zijn.
Met ‘ik begrijp je heel goed’ probeer ik dus te zeggen dat ik snap dat er mensen zijn die de Nederlandse adviezen als richtlijn nemen en degenen die strikter zijn obsessieve zeurpieten vinden, maar dat, net als sommige anderen, ter kennisgeving aanneem en mijn eigen richtlijnen volg.
Mocht de vader dat overdreven vinden en geheel aan de andere kant zitten, is dat dus een ding wat je niet zomaar kunt aftroeven met kort door de bocht reacties of het op negatieve wijze ter verantwoording roepen van de TO die haar hele leefsituatie moet ‘uitleggen’.
Omdat deze ‘sfeer’ het topic redelijk begon te bepalen heb ik gereageerd met mijn visie.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Kan het het even samenvatten, av?
Alle reacties Link kopieren
De Nederlandse, t.o.v. buurlanden nogal losse adviezen, zijn vooral gericht op mensen wonend op hetzelfde adres.
TO vraagt terecht wat te doen als (alleenstaande) ouder/hoofdverzorger qua omgang met de andere ouder, waar je onvoldoende weet qua gedrag, buiten dat ieder contactmoment met 'poppetjes' niet wonend op hetzelfde adres, per definitie een risico is. Niet omdat iemand dat wil, maar dit een feit is.
Ik ageerde tegen kort door de bocht reacties als 'ga jij maar videobellen,' 'de vader heeft evenveel recht op het kind als jij,' of aannames dat kind bij vader wordt weggehouden, al dan niet gebaseerd op geloep, wat diverse forummers het recht lijkt te geven de TO ter 'verantwoording' te roepen omdat hij/zij een week geleden een scheet heeft gelaten of haar baan kwijt is.
Het geoordeel op grond van dit soort 'feiten' is exact wat sommige forummers wegjaagt, terwijl die, als je tussen regels doorleest, slechts om zinnig meedenken vragen. Niet om ondoordachte onliners en afdwalingen of Argentovivo nu wel of geen geobsedeerde chloorfetisjist is. Die discussie wil ik best (deels) aangaan en heb ik ook al gedaan, maar daar gaat het hier niet om. Excuses als mijn opmerkingen mede tot die afdwaling geleid hebben.
Punt is dat in deze tijd op sommige vragen géén eenduidig antwoord bestaat en ik het niet raar vind dat een alleenstaande (en daarmee dus extra kwetsbare) ouder, deze vraag stelt.
De hoofdzorg komt, als het fout gaat, namelijk alleen op haar neer. Hetgeen ik ook aan tegen mijn ex zei. En daar was hij het mee eens(!) Sinds jaren niet zo'n goed gesprek gehad.
Wij lossen het onderling op. Ik gun dat overleg iedereen die in dit parket zit. Het is crisis. Laten we dus lief zijn voor elkaar en niet te snel oordelen.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven