Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Gevolgen corona basis-onderwijs

01-04-2020 11:04 308 berichten
Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken:
De kinderen missen straks al 6 weken school, dat is toch best wel veel en het is nog maar de vraag of ze daarna natuurlijk wel naar school kunnen.

Niet iedere ouder heeft de mogelijkheid om evenveel te investeren in het schoolwerk; werk, meerdere kinderen die op verschillende niveaus werken, eventueel zelf de stof niet begrijpen of niet weten hoe je het goed kan uitleggen, de taal zelf niet (goed) machtig zijn... Er zijn legio redenen te bedenken waardoor het niet lukt / kan....

Wat gaan de gevolgen straks zijn? gaan ze de hele klas gewoon het jaar over laten doen? Allemaal over naar de volgende groep? Ik denk dat het straks echt heel erg maatwerk gaat worden.... Hoe gaan scholen dat doen? Waar liggen de kansen en uitdagingen?
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste: wacht het gewoon es af.

Ten tweede: 6 weken school missen is toch niet zoveel? Dat halen ze heus wel weer in.

Ten derde: als het goed is leveren scholen al maatwerk, dat blijven ze gewoon doen.

Ten vierde: blijven zitten is sowieso zelden een goed idee, dat verandert nu niet ineens.

Enz.
Enz.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Stel je voor dat alle kinderen straks een achterstand hebben van 12 weken, of pas na de zomervakantie weer naar school kunnen, zouden ze dan beginnen met in sneltreinvaart vanaf waar ze gestopt zijn? Dat ze dezelfde leerkracht houden na de zomer, en er heel veel stof doorjassen? Of gaan ze zich focussen op de kernvakken?

En hoe gaat dat met de groep-achters? Ik zou het wel heel sneu vinden als die straks zonder rituelen naar de middelbaar gaan. En hoe gaan ze dat daar dan weer doen? Kijken waar alle kinderen staan?

Of gaan alle kinderen pas over na de herfstvakantie, dat de boel een beetje uitgesmeerd wordt?

Ik snap ook wel dat niemand een antwoord heeft, maar ik heb de vragen wel.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Met dat gewoon es afwachten ben ik het trouwens helemaal eens, Solomio. Dat doe ik ook gewoon. Maar mijn vragen zijn meer een kijkje in mijn hoofd. Druk maak ik me er niet om, ik geloof dat die kinderen flexibel genoeg zijn om dit op te vangen. EN ik geloof dat er genoeg kunde bij de leerkrachten is, om dit in goede banen te leiden.

Maar zou er al een scenario zijn?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Inderdaad afwachten.
Je maakt je gek zo.
Ja, afwachten is wel een goed idee opzich maar mijn zoon loopt nu al behoorlijk voor. Als in: qua lezen, leest hij nu (eind groep 3) al boekjes niveau AVI M5 (bedoelt voor eind groep 5). En qua rekenen loopt hij ook erg voor en krijgt nu al extra moeilijk werk.

Ik zou dus wel graag willen weten wat ze gaan doen, want als hij volgend jaar groep 3 moet overdoen omdat ze besluiten dat de hele klas groep 3 moet overdoen, dan ga ik nu acuut stoppen met hem uberhaupt nog iets schools te leren. Want dan verveelt ie zich straks te pletter volgend jaar.
Mijn kind in groep 8 zou in ieder geval enorm balen als ze moest blijven zitten :)
Zelf hoop ik voor de groep 8’ers dat de scholen in de zomer wat langer doorgaan zodat ze nog gewoon hun afscheidsdingetjes kunnen doen. Allebei mijn kinderen willen sowieso gewoon naar school, desnoods in de vakantie.

Maar we moeten het afwachten.
Ik houd overal rekening mee eigenlijk, behalve met blijven zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er op de basisscholen nu al druk hierover gesproken wordt. Ik denk dat ze daar, eventueel met hulp van externe experts op onderwijskundig gebied, ook de beste beslissing kunnen nemen. Ik heb vertrouwen in de expertise van anderen, dus ik ga het afwachten. Wij doen echt maar een paar uur school per dag met onze zoon. Meer werk is er niet en we hebben ook niet de energie en tijd om eindeloos zaken te verzinnen. Het is wat het is. Ik denk niet dat onze zoon achter gaat lopen en de juf heeft ook geen klachten over wat we doen. En verder wachten we het af.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
01-04-2020 11:24
Mijn kind in groep 8 zou in ieder geval enorm balen als ze moest blijven zitten :)
Zelf hoop ik voor de groep 8’ers dat de scholen in de zomer wat langer doorgaan zodat ze nog gewoon hun afscheidsdingetjes kunnen doen. Allebei mijn kinderen willen sowieso gewoon naar school, desnoods in de vakantie.

Maar we moeten het afwachten.
Ik houd overal rekening mee eigenlijk, behalve met blijven zitten.
Ik kan me voorstellen dat ze geen vakantiespreiding doen, maar allemaal voor de laatste periode kiezen. Er gaan denk ik toch wel minder mensen op vakantie en dat geeft ook de regio's die als eerste vakantie zouden hebben extra tijd.
En inderdaad, misschien een weekje langer door, of misschien zelfs zaterdagochtend nog naar school, zoals onze ouders nog hebben meegemaakt.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk laten ze geen hele klassen het jaar opnieuw doen. Kinderen die eventueel doubleren heeft een school allang in het vizier. Bij terugkomst op school zal goed gekeken moeten worden welke hiaten er zijn ontstaan en hier zal op in gezet moeten worden.

Dit virus is voorlopig nog niet weg, dus er is een kans dat maatregelen als ‘met klachten thuis blijven’ voorlopig nog wel aanhouden. Dat betekent dat kinderen nog meer onderwijs missen.

Er wordt dus veel flexibiliteit en vaardigheden van leerkrachten verwacht om dit bij te spijkeren.
Alle reacties Link kopieren
Ze krijgen nu werk van school. Dat is dan misschien niet evenveel als ze op school zouden doen, maar toch wel een groot gedeelte daarvan. Uiteindelijk hebben ze dan niet veel 'gemist'.
Op de snappet en andere digitale platformen kunnen ze toch ook gewoon verder?
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
01-04-2020 11:25
Ik denk dat er op de basisscholen nu al druk hierover gesproken wordt. Ik denk dat ze daar, eventueel met hulp van externe experts op onderwijskundig gebied, ook de beste beslissing kunnen nemen. Ik heb vertrouwen in de expertise van anderen, dus ik ga het afwachten. Wij doen echt maar een paar uur school per dag met onze zoon. Meer werk is er niet en we hebben ook niet de energie en tijd om eindeloos zaken te verzinnen. Het is wat het is. Ik denk niet dat onze zoon achter gaat lopen en de juf heeft ook geen klachten over wat we doen. En verder wachten we het af.
Zo sta ik er ook in, en ik denk dat dat een heel gezonde benadering is.

Ik sprak van de week een juf die zei dat thuis les geven voor sommige ouders echt een eyeopener is. Opeens begrijpen ouders precies wat zij hen maar niet duidelijk kon maken. Sommige ouders die zich niet voor konden stellen dat hun kind niet te motiveren is, zien het opeens voor hun ogen gebeuren.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
De school hier geeft elke dag 1.5-2 uur les via een live stream. Als er vragen zijn over de lesstof kan dit tot 15:15 en gebeurd dat ook via een live stream.
Ze hebben netjes al hun werkboeken en schriften thuis gekregen. Veel stof is daarnaast online beschikbaar gekomen. Hier kunnen ze compleet zelfstandig mee aan de slag , want het wordt door de computer nagekeken.

Ik ben er als moeder denk ik nu maar 1,5 uur effectief mee bezig.

Dus ik verwacht geen enorme achterstanden hier. Dit gaat overigens over groep 3.
Alle reacties Link kopieren
Denk je nou echt dat ze (bijna) een hele klas een jaar (40 schoolweken) over laten doen omdat ze 6 weken wat minder gedaan hebben? Dat zou absurd zijn toch? Dus zet dat scenario gewoon uit je hoofd, hoef je je er ook niet druk over te maken.

Ja, de verschillen tussen kinderen zullen groter worden denk ik. Kinderen uit achterstandsgezinnen en/of met niet-Nederlandstalige ouders krijgen minder begeleiding en lopen achterstand op, andere kinderen hebben ouders die ze juist heel veel kunnen bieden of gaan zonder de afleiding van klasgenoten veel sneller door de stof heen. Gelukkig was het al zo dat scholen steeds meer maatwerk aanbieden, ook voor de coronacrisis liepen leerlingen niet allemaal gelijk op. Dat zal straks nog iets sterker zijn. Daar zullen ze goed over nadenken en daar zal juist een kind als jouw zoon, die sowieso al voorliep, ook van profiteren.

Ik heb een dochter van net 5 in groep 1. Ze zit cognitief op het niveau van begin groep 3, maar is qua werkhouding en sociaal-emotioneel echt nog een kleuter en speelt vooral met kinderen uit groep 1. Daarom zal ze na de zomer gewoon naar groep 2 gaan, ook al beheerst ze alle 'leerstof' daarvan al. Omdat dochter erg slecht zelf kan spelen en haar broer uit groep 4 elke dag 6 flinke taken aan schoolwerk moet doen, houden we dochter nu ook bezig/rustig met allerlei taakjes. Daar zitten ook schoolse dingen tussen, want we kunnen niet voortdurend met haar knutselen en spelletjes doen. Dochter doet nu in een dag 10x zoveel als normaal op school, dus haar cognitieve voorsprong zal straks nog wel een stuk groter zijn dan het eerst was, terwijl ze sociaal-emotioneel juist weinig ervaringen opdoet. Het zij zo, daar zullen wij, zijzelf en school wel een weg in vinden. Ik vind het een luxe-probleem vergeleken met de kinderen die nu achterstanden oplopen eigenlijk en maak me er niet druk over.

Ik zou als ik jou was ervan proberen te profiteren dat je maar 1 kind hebt en niet werkt. Ik heb die vrijheid niet omdat ik de oudste ook nog heb die wel schoolwerk moet doen en daarnaast nog een dreumes en een baan, maar als ik alleen onze kleuter had dan zou ik het schoolwerk beperken en veel meer tijd aan andere dingen besteden. Een virtuele rondleiding in een museum, dagelijks een fietstocht van 2 uur met tussendoor een (leeg) speeltuintje of park, zelf deeg maken en broodjes bakken, etc etc. Op school moet je zoon voor het grootste deel van de tijd in de pas lopen en taal- en rekenwerkjes maken, thuis kun je hem uitdagen om zichzelf te verbreden. Ga desnoods samen met hem Spaans of Chinees leren, ga filosoferen, schaken, een kinderkookboek van A tot Z doorwerken, laat hem alle insecten die in Nederland te vinden zijn uit zijn hoofd leren, whatever. Als je het op die manier omdenkt is het juist een mooie kans voor hem om thuis met 1-op-1 aandacht met dingen bezig te gaan waar de juf op school de mogelijkheid niet voor heeft.
nicole123 wijzigde dit bericht op 01-04-2020 11:54
0.26% gewijzigd
Fijn zeg. Bij ons is het tot nu toe vooral veel herhaalwerk geweest, volgende week gaan ze wel starten met filmpjes en dergelijke.
Ik lees dat veel kinderen door hun stof heen vliegen. Hier is dat dus het tegenovergestelde.
Het zijn herhalingen, geen nieuwe stof en ik schrik enorm van de hoeveelheid fouten in het werk.
Het lijkt alsof de basis niet eens bekend is.

Bij ouder-gesprekken kregen wij dat beeld niet. En nu is het echt zo schrikbarend dat we bang zijn voor een enorme achterstand. Hoewel.....wie zijn wij om dat te beoordelen. Beiden HBO/Universitair geschoold echter geen lesgeefervaring. Voel me momenteel alsof we aanmodderen en de grond steeds vochtiger aan het worden is.
Uiteindelijk is 6 weken op een heel schooljaar vast nog wel in te halen. Mijn kind zit in groep 2 maar was in februari al klaar met wat ze moet kunnen om naar groep 3 te gaan. En ik denk dat voor de meeste kinderen die gewoon op niveau zitten geldt dat ze niet heel veel nieuwe stof missen maar vooral oefening en herhaling. Hele klassen dan laten blijven zitten is onzinnig.

Voor groep 8 is het wel sneu dat alle feestelijkheden en afscheid niet doorgaan, maar ook voor hen lijkt het me onzinnig om dat jaar over te doen. Meester kinderen zijn wel toe aan de overgang naar de middelbare school.

Ik verwacht dat min kind gewoon overgaat en ouders van wiens kind overgaan niet zeker was hebben dat in februari al gehoord.
mindervanmij schreef:
01-04-2020 11:50
Fijn zeg. Bij ons is het tot nu toe vooral veel herhaalwerk geweest, volgende week gaan ze wel starten met filmpjes en dergelijke.
Ik ben zeer verbaasd hoe snel en hoe goed alles hier geregeld is.

Al de week voor de sluiting van de scholen is er van alles geregeld en werd al geïnventariseerd wie een laptop/ chroombook / internet thuis heeft en wie niet. En maandag werd al gelijk gestart met het online werken met huiswerk programma en die dinsdag konden alle schoolboeken opgehaald worden.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
01-04-2020 11:50
Fijn zeg. Bij ons is het tot nu toe vooral veel herhaalwerk geweest, volgende week gaan ze wel starten met filmpjes en dergelijke.
6 weken alleen maar herhaling is oersaai, dus goed dat ze daar nu verandering in brengen. Maar vergeet niet dat de halve basisschooltijd bestaat uit herhaling. Bij mijn oudste in groep 4 zijn ze gewoon direct doorgegaan met de reguliere lesstof en ik heb nu in 2 weken tijd al 3x het thema 'hoe los ik een som als 47+35 op?' voorbij zien komen. Op school doen ze dat ook.
iedereen heeft het nu over 6 weken, maar het is natuurlijk nog niet zeker of het bij die 6 weken blijft. Al zit natuurlijk wel de meivakantie er dan bij, als het verlengt wordt. En in de laatste periode van het jaar doen ze vaak weinig meer, meestal is het veel dingen zoals koningsdag, buitenspeeldag, afscheidsdag enz. Dus wellicht valt het mee, als ze dat allemaal laten schieten
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
01-04-2020 11:53
Ik lees dat veel kinderen door hun stof heen vliegen. Hier is dat dus het tegenovergestelde.
Het zijn herhalingen, geen nieuwe stof en ik schrik enorm van de hoeveelheid fouten in het werk.
Het lijkt alsof de basis niet eens bekend is.

Bij ouder-gesprekken kregen wij dat beeld niet. En nu is het echt zo schrikbarend dat we bang zijn voor een enorme achterstand. Hoewel.....wie zijn wij om dat te beoordelen. Beiden HBO/Universitair geschoold echter geen lesgeefervaring. Voel me momenteel alsof we aanmodderen en de grond steeds vochtiger aan het worden is.
Ik snap dat je daar flink van schrikt! Het is wel zo dat dit natuurlijk al zo was, maar dat je dat nu pas ziet. Stel dat dit thuiswerken er niet was geweest, dan had je het misschien pas gemerkt als je kind totaal was vastgelopen. Zoals iemand anders hier al schreef: sommige ouders zien opeens dingen bij hun kind (qua beheersing van stof of qua werkhouding) die ze eerder nooit meemaakten. En dat kan juist ook heel positief zijn, straks kun je hier nog beter samen met school mee aan de slag, omdat je precies weet waar de zwakke plekken zitten. Wel raar dat school het nooit eerder heeft aangegeven, daar zou ik als het allemaal weer normaal loopt wel het gesprek over aangaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet eens of het herhaling is of niet. Ik stuur kind (groep 7) om 9 uur achter de computer met een rooster (half uur per vak ongeveer) en dan gaat hij zelf aan de slag.
Een keer stond ik er in het begin bij en toen klikte hij zo door de instructie heen. Daar vroeg ik wat over, maar hij zei dat hij dat op school ook deed omdat hij toch alles al snapte zonder instructie. OK, prima.
Ik hoef dus qua basisvakken helemaal niets uit te leggen of te begeleiden. Dat doe ik alleen bij werkstukken en tekeningen.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
01-04-2020 11:58
iedereen heeft het nu over 6 weken, maar het is natuurlijk nog niet zeker of het bij die 6 weken blijft. Al zit natuurlijk wel de meivakantie er dan bij, als het verlengt wordt. En in de laatste periode van het jaar doen ze vaak weinig meer, meestal is het veel dingen zoals koningsdag, buitenspeeldag, afscheidsdag enz. Dus wellicht valt het mee, als ze dat allemaal laten schieten
Tsja, dan is het 10 weken. Of desnoods 15 weken als het tot de zomervakantie duurt (minus alle uitval van feestdagen, schoolreisjes, sportdagen, etc etc dus effectief zo'n 13 weken). Dat is nog altijd nog bij lange na geen heel leerjaar. En het is geen vakantie, misschien doen ze bijv 75% van de stof. Dan missen leerlingen op z'n slechtst 25% x 13 weken = ruim 3 weken. Ik kan daar nog steeds niet wakker van liggen, dat trekt wel weer bij hoor. Ik maak me er drukker over hoe ik ervoor zorg dat het hier al die tijd tussen de kinderen geen oorlog wordt, hoe wij het kunnen blijven combineren met ons werk en hoe we kunnen voorkomen dat ze helemaal gek worden van verveling en van het sociaal isolement.
Ik moet sturen, bijsturen, begeleiden, herhalen, uitleggen......alles tegelijk, elke dag weer en het lijkt alsof de ene dag het de dag ervoor geleerde alweer weg is.

Scores school zijn goed. Oudergesprekken haken weliswaar in op werkhouding die anders kan, leervermogen en begrijpen zijn in orde.
Ttroeteltje schreef:
01-04-2020 11:53
Ik lees dat veel kinderen door hun stof heen vliegen. Hier is dat dus het tegenovergestelde.
Het zijn herhalingen, geen nieuwe stof en ik schrik enorm van de hoeveelheid fouten in het werk.
Het lijkt alsof de basis niet eens bekend is.

Bij ouder-gesprekken kregen wij dat beeld niet. En nu is het echt zo schrikbarend dat we bang zijn voor een enorme achterstand. Hoewel.....wie zijn wij om dat te beoordelen. Beiden HBO/Universitair geschoold echter geen lesgeefervaring. Voel me momenteel alsof we aanmodderen en de grond steeds vochtiger aan het worden is.

Gaat dat dan om stof die beheerst zou moeten worden of niet?

Bij spelling bijvoorbeeld is de werkwoordspelling in groep vier nog niet aan de orde. Daar is 'hij word' nog gewoon goed, en een woord als 'vakansie' ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven