Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Gevolgen corona basis-onderwijs

01-04-2020 11:04 308 berichten
Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken:
De kinderen missen straks al 6 weken school, dat is toch best wel veel en het is nog maar de vraag of ze daarna natuurlijk wel naar school kunnen.

Niet iedere ouder heeft de mogelijkheid om evenveel te investeren in het schoolwerk; werk, meerdere kinderen die op verschillende niveaus werken, eventueel zelf de stof niet begrijpen of niet weten hoe je het goed kan uitleggen, de taal zelf niet (goed) machtig zijn... Er zijn legio redenen te bedenken waardoor het niet lukt / kan....

Wat gaan de gevolgen straks zijn? gaan ze de hele klas gewoon het jaar over laten doen? Allemaal over naar de volgende groep? Ik denk dat het straks echt heel erg maatwerk gaat worden.... Hoe gaan scholen dat doen? Waar liggen de kansen en uitdagingen?
Dat vind ik moeilijk te beoordelen.
Snelheid, concentratie, gemakzucht?

Woorden overschrijven bij bepaalde opdrachten om een zin af te maken en dan woorden fout overschrijven.
Aftreksommen grotendeels fout.
Dat soort zaken.
Verder staat lesstof zelden op zich en weten leerkrachten ook dat kinderen dingen gemist hebben. Als volgend jaar dingen aan bod komen die teruggrijpen in wat dit jaar geleerd had moeten worden, dan zien leerkrachten snel genoeg welk stukje er ontbreekt bij de hele klas en kan daar gewoon wat meer focus op worden gelegd dan dat anders gedaan zou worden. Vooral kinderen met lastige thuissituaties zullen het meeste lijden onder deze crisis. Kinderen van wie de ouders ouders bang zijn voor een achterstand en daar mee bezig zijn, zijn in deze situatie in het voordeel. Betrokken ouders zijn sowieso altijd een voordeel voor de schoolcarrière van een kind.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
01-04-2020 12:10
Ik moet sturen, bijsturen, begeleiden, herhalen, uitleggen......alles tegelijk, elke dag weer en het lijkt alsof de ene dag het de dag ervoor geleerde alweer weg is.

Scores school zijn goed. Oudergesprekken haken weliswaar in op werkhouding die anders kan, leervermogen en begrijpen zijn in orde.
Maar als de scores van school goed zijn, is dan niet het punt dat je zelf teveel verwacht? Zoals ik al schreef, mijn zoon volgt zijn reguliere programma en heeft al 3x hetzelfde thema gehad voor rekenen, binnen 2 weken. Ze herhalen op school ook heel veel, ze hoeven het niet in 1x te beheersen. Mijn zoon haalt op school ook goede cijfers, maar zit tijdens zijn rekenwerk hier wel te janken en schelden dat hij het niet snapt en dat het te moeilijk is. Vooral toen er nog geen filmpjes van de juf met uitleg beschikbaar waren (deze zijn er nu wel omdat ik dat gevraagd heb aan de juf). Dat jij veel moet begeleiden en uitleggen komt waarschijnlijk omdat de normale instructie van de juf of meester mist. Doen ze iets met instructiefilmpjes o.i.d. of moeten jullie dat als ouders maar helemaal oplossen, of moet het kind zelf maar zwemmen als de ouder dat niet oppakt?
Ttroeteltje schreef:
01-04-2020 12:14
Dat vind ik moeilijk te beoordelen.
Snelheid, concentratie, gemakzucht?

Woorden overschrijven bij bepaalde opdrachten om een zin af te maken en dan woorden fout overschrijven.
Aftreksommen grotendeels fout.
Dat soort zaken.

Overschrjven zou gewoon goed moeten, daar kun je kind dan ook op aanspreken. Laat kind zelf de fouten op zoeken, markeer de regel waar de fout zit en laat zoeken.

De sommen die opgegeven worden zouden wel goed moeten zijn want je geeft geen sommen op die te moeilijk zijn. Laat je kind het aan jou uitleggen dan weet je waar de fout zit. Snapt hij de methode niet, maakt hij fouten in de berekening, zijn de splitsingen wel geautomatiseerd?
Wij pakken het op, echter zoeken naar manieren want ondanks zelf niet dom is het overbrengen van leerstof echt een ding hier.

Ik zie daarin echt tekortkomingen van mijzelf.

Geen filmpjes, geen werkboeken. Opdrachten via internet.
We hebben zelf Scula aangeschaft.

Ik heb nu even geen tijd echter kom dadelijk terug.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
01-04-2020 11:53
Ik lees dat veel kinderen door hun stof heen vliegen. Hier is dat dus het tegenovergestelde.
Het zijn herhalingen, geen nieuwe stof en ik schrik enorm van de hoeveelheid fouten in het werk.
Het lijkt alsof de basis niet eens bekend is.

Bij ouder-gesprekken kregen wij dat beeld niet. En nu is het echt zo schrikbarend dat we bang zijn voor een enorme achterstand. Hoewel.....wie zijn wij om dat te beoordelen. Beiden HBO/Universitair geschoold echter geen lesgeefervaring. Voel me momenteel alsof we aanmodderen en de grond steeds vochtiger aan het worden is.
Ik schrik ook over de basis. Zowel zoon (groep 8) en dochter (groep 5) hebben bij lange na bv de tafels en sommen onder de 20 niet geautomatiseerd waardoor ze bij alle sommen enorm lang aan het nadenken zijn. Dochter wist niet dat ze bij begrijpend lezen het gros van de antwoorden uit de tekst kan halen ( terwijl begrijpend lezen op de hele school zwak is en er veel aandacht aan wordt besteed) ze leest de tekst en gokt dan maar wat. We weten dat bij dochter taal en verwerking een ding is, maar zien dit duidelijk terug in haar manier van werken, terwijl ze op school aangeven niets van haar ASS te merken.
En inderdaad, bij de oudergesprekken alleen maar horen dat het zo lekker loopt...
Met de moed van de wanhoop en tegen beter weten in Blijf ik geloven, omdat dat wel moet
Alle reacties Link kopieren
Troeteltje: is het niet ook een kwestie van thuis een slechtere werkhouding hebben dan op school? Afleiding doordat het kind thuis is, mindere/andere structuur, speelgoed binnen handbereik, eventuele broertjes of zusjes die afleiden, geen vreemde ogen van de juf die dwingen, etc? Mijn zoon is het type 'ik wil alles snel perfect af hebben maar er vooral weinig moeite voor doen'. Op school gaat dat wel, want voor de juf doet hij alles. Hier thuis ontploft hij als hij even een som niet weet, gaat hij ongeconcentreerd expres foute antwoorden zitten invullen, etc. Dat zit bij hem niet in de beheersing van de leerstof, maar in de hele situatie.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
01-04-2020 12:22
Wij pakken het op, echter zoeken naar manieren want ondanks zelf niet dom is het overbrengen van leerstof echt een ding hier.

Ik zie daarin echt tekortkomingen van mijzelf.

Geen filmpjes, geen werkboeken. Opdrachten via internet.
We hebben zelf Scula aangeschaft.

Ik heb nu even geen tijd echter kom dadelijk terug.
Ik zou dat even bij de leerkracht aankaarten. Ik heb dat zelf in de eerste week al gedaan, toen zoon elke dag keihard schreeuwend en jankend achter zijn rekenwerk zat. Naar aanleiding daarvan heeft ze vanaf de tweede week filmpjes gemaakt, ter instructie voor elke rekenles. Dat scheelt enorm. Zoon schreeuwt nu nog maar een enkele keer in plaats van de halve rekenles.

Ik probeerde het ook zelf uit te leggen, maar dat werkte niet. Je legt het toch weer net iets anders uit dan de juf, mijn zoon was al gefrustreerd dus de uitleg kwam dan niet meer aan, ik ben zijn moeder en niet de juf dus tegen mij gaat hij veel eerder uit zijn plaat, etc etc. Ik geef nu geen instructie meer, hooguit help ik hem om iets op te lossen door hem te helpen met welke stappen hij moet zetten of door hem te herinneren aan de strategie die hij vanuit school geleerd heeft om bepaalde dingen op te lossen.
nicole123 wijzigde dit bericht op 01-04-2020 12:32
27.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje, hier ben ik ook geschrokken van één van onze kinderen hoor.
Naast het niveau ook een barre werkhouding.

Al is er bij ons het vermoeden dat het niveau vooral komt door de werkhouding.
Hier dus even de teugels heel strak aangetrokken wat dat betreft en we hebben de juf gevraagd om extra werk/manieren om bij te spijkeren.
Deze week begonnen en ik merk nu toch wel een beetje dat de werkhouding begint te verbeteren.

Ander kind vliegt door z'n werk heen. Daar heb ik net meer werk voor gevraagd. Zonde als die straks vervalt in een slechte werkhouding, omdat het nu allemaal aan komt waaien.
zilverelfje schreef:
01-04-2020 12:24
Ik schrik ook over de basis. Zowel zoon (groep 8) en dochter (groep 5) hebben bij lange na bv de tafels en sommen onder de 20 niet geautomatiseerd waardoor ze bij alle sommen enorm lang aan het nadenken zijn. Dochter wist niet dat ze bij begrijpend lezen het gros van de antwoorden uit de tekst kan halen ( terwijl begrijpend lezen op de hele school zwak is en er veel aandacht aan wordt besteed) ze leest de tekst en gokt dan maar wat. We weten dat bij dochter taal en verwerking een ding is, maar zien dit duidelijk terug in haar manier van werken, terwijl ze op school aangeven niets van haar ASS te merken.
En inderdaad, bij de oudergesprekken alleen maar horen dat het zo lekker loopt...

Goed lezen is belangrijk hiervoor, dus ook met intonatie zodat je hoort dat het begrepen wordt. Verder laat ik de kinderen altijd in het verhaal het antwoord zoeken en markeren. Mijn leerlingen hoeven dan niet alle antwoorden op te schrijven maar geven door middel van kleurtjes en tekentjes aan waar het antwoord in de tekst staat. Misschien handig om het nu ook anders aan te pakken? Zie, wat jij nu ziet en constateert als een kans!
Alle reacties Link kopieren
Klein voordeeltje van al dat thuiswerken: Ik denk echt dat ik na dit hele gebeuren wel een tijdje meer begrip en medewerking krijg van ouders.
Ik heb nu het 3e mailtje binnen van ouders die mij schrijven dat ze nu meer begrijpen wat ik bedoel.
Voor dit alles vonden deze ouders vooral dat het aan de school lag en hun kind deed dat niet.
Ik hoop,dat ze niet te kort van geheugen zijn , ik heb de mailtjes toch maar even opgeslagen.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
01-04-2020 12:35
Klein voordeeltje van al dat thuiswerken: Ik denk echt dat ik na dit hele gebeuren wel een tijdje meer begrip en medewerking krijg van ouders.
Ik heb nu het 3e mailtje binnen van ouders die mij schrijven dat ze nu meer begrijpen wat ik bedoel.
Voor dit alles vonden deze ouders vooral dat het aan de school lag en hun kind deed dat niet.
Ik hoop,dat ze niet te kort van geheugen zijn , ik heb de mailtjes toch maar even opgeslagen.
Dat zei een kennisje van mij dus ook. Ik denk dat het zeker voor bewustwording zorgt.
Ieder nadeel heb zijn voordeel, om Cruijf er maar even bij te halen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Eén voordeel: Iedereen zit in hetzelfde schuitje.

Wacht het rustig af, daar komt t.z.t. heus meer informatie over. 6 weken geen school is echt geen enorme ramp voor een kind, die halen ze echt zo weer in. Ik denk eerder dat het er 12-16 worden en dat ze dus tot de zomervakantie niet meer naar school gaan. Dan gaat het natuurlijk over een langere periode.

En dan nog denk ik dat ze iedereen over laten gaan en volgend jaar het eerste kwartaal gaan steken in herhaling, herhaling en herhaling tot iedereen weer redelijk op niveau zit. Het is nu even niet anders. Kinderen die er aan het begin van het jaar al niet goed voor stonden die zullen wellicht een jaar doubleren.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
01-04-2020 12:35
.
Ik heb nu het 3e mailtje binnen van ouders die mij schrijven dat ze nu meer begrijpen wat ik bedoel.
.
Hoeveel ouders mailen er eigenlijk?

Normaal ga ik alleen even naar de leerkracht als kind een probleem heeft met een presentatie of zo, en ik heb nu ook eigenlijk niks te melden. Maar er zijn toch wel ouders die echt vaak de school inlopen om even te kijken en kletsen en dergelijke. Gebeurt dat nu ook via mail? Hebben er mensen meer of minder vragen en opmerkingen?

Mijn kind mailt zijn opdrachten vanaf zijn eigen adres en hij krijgt dan ook altijd antwoord terug met 'en hoe gaat het?' maar hij vindt het nooit nodig om daar op te antwoorden ;-)
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
01-04-2020 12:57
Hoeveel ouders mailen er eigenlijk?

Normaal ga ik alleen even naar de leerkracht als kind een probleem heeft met een presentatie of zo, en ik heb nu ook eigenlijk niks te melden. Maar er zijn toch wel ouders die echt vaak de school inlopen om even te kijken en kletsen en dergelijke. Gebeurt dat nu ook via mail? Hebben er mensen meer of minder vragen en opmerkingen?

Mijn kind mailt zijn opdrachten vanaf zijn eigen adres en hij krijgt dan ook altijd antwoord terug met 'en hoe gaat het?' maar hij vindt het nooit nodig om daar op te antwoorden ;-)
Er zijn een aantal ouders van mijn mentorleerlingen die mij gemaild hebben. Vooral om tips te vragen hoe ze bv. hun kind aan het werk krijgen.
Ook een mail van een ouder die zich zorgen maakte over de overgang van haar zoon.
Wat raar dat jouw kind het niet nodig vindt om even te reageren op de docent als deze vraagt hoe het gaat. Dat zou ik bij mijn kind heel lastig vinden, onbeschoft ook. Het is toch een kleine moeite om even te reageren.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
01-04-2020 13:02
Er zijn een aantal ouders van mijn mentorleerlingen die mij gemaild hebben. Vooral om tips te vragen hoe ze bv. hun kind aan het werk krijgen.
Ook een mail van een ouder die zich zorgen maakte over de overgang van haar zoon.
Wat raar dat jouw kind het niet nodig vindt om even te reageren op de docent als deze vraagt hoe het gaat. Dat zou ik bij mijn kind heel lastig vinden, onbeschoft ook. Het is toch een kleine moeite om even te reageren.
inderdaad een erg onbeschoft kind ja
Alle reacties Link kopieren
Hier pakt de school het thuisonderwijs goed op, moet ik zeggen (kind in groep 3). Elke week een schema met de onderwerpen en voor elk taal- en rekenblokje een zelf ingesproken filmpje op YouTube met uitleg. Meerdere contactmomenten per week waarin kleine groepjes kinderen hun vragen kunnen stellen.

Zoon vindt het heerlijk om huiswerk te hebben. 'Nu duurt het tenminste allemaal niet zo lang, mama!' Schiet door de opdrachtjes heen. Wat ik jammer voor hem vind, is dat de leerkrachten net hadden toegezegd dat hij meer verdieping zou krijgen om hem meer uit te dagen en dat valt nu natuurlijk weg. Maar goed, dan heeft hij wat meer vrije tijd.

Ik verwacht echt dat hij gewoon naar groep 4 kan na de zomer, dat zou hij nu al kunnen. Ik hoop vooral dat de juffen de hele klas mee kunnen trekken, zodat iedereen bij elkaar blijft. Ze doen er in elk geval alles aan.
Is het ook niet soms dat de verwachtingen te hoog zijn? Die kinderen zitten nog op de basisschool - ze staan dus nog niet boven de basis. Alles wat jij al lang gedachteloos toepast, daar moeten zij nog heel bewust over nadenken. Dat is niet meer dan logisch.

Als je even tijd hebt, misschien dit even doorlezen (is misschien al bekend bij sommigen, maar ik vond het heel verhelderend):

https://wijzeroverdebasisschool.nl/reke ... d-van-okt/

Dat helpt om je in te leven in hoe moeilijk optellen, aftrekken en tafels kunnen zijn als je het niet al jaren en jaren geïnternaliseerd hebt.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
01-04-2020 13:02
Er zijn een aantal ouders van mijn mentorleerlingen die mij gemaild hebben. Vooral om tips te vragen hoe ze bv. hun kind aan het werk krijgen.
Ook een mail van een ouder die zich zorgen maakte over de overgang van haar zoon.
Wat raar dat jouw kind het niet nodig vindt om even te reageren op de docent als deze vraagt hoe het gaat. Dat zou ik bij mijn kind heel lastig vinden, onbeschoft ook. Het is toch een kleine moeite om even te reageren.
Sorry, ik dacht dat je basisschool gaf. Dan is het niet echt te vergelijken qua oudercontact.
Tot nu toe was het op de school van mijn jongste voornamelijk herhaling. Ik ben wel benieuwd hoe ze dit de komende week gaan oppakken, want ik weet wel zeker dat een groot deel van de kinderen instructie voor nieuwe dingen nodig heeft.
Verder zal het komende jaar een uitdaging worden voor de leerkrachten: ik verwacht dat de niveauverschillen groter zullen zijn. Dit is iets waar we nu al tegenaan lopen: school van zoon is goed in individuele leerlijnen, maar samenwerken met andere kinderen levert bij zoon doorlopend problemen op.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
01-04-2020 13:22
Sorry, ik dacht dat je basisschool gaf. Dan is het niet echt te vergelijken qua oudercontact.
Oh, ja daar had ik ook wat duidelijker over kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
01-04-2020 12:34
Goed lezen is belangrijk hiervoor, dus ook met intonatie zodat je hoort dat het begrepen wordt. Verder laat ik de kinderen altijd in het verhaal het antwoord zoeken en markeren. Mijn leerlingen hoeven dan niet alle antwoorden op te schrijven maar geven door middel van kleurtjes en tekentjes aan waar het antwoord in de tekst staat. Misschien handig om het nu ook anders aan te pakken? Zie, wat jij nu ziet en constateert als een kans!
Ik ben het inderdaad aan het aanpakken, vorige week meegekeken wat haar systeem was (geen systeem dus) en gisteren samen gedaan. De antwoorden zijn multiplegok, ook die leest ze niet goed. Tafels ben ik er 1 voor 1 nu aan het instampen bij alledrie.
Vind het met name ook verbazingwekkend dat school niets herkend van haar ass gedrag. (Meerdere gesprekken over gehad, er ligt een compleet onderzoeksverslag van vorig jaar, én juf heeft haar broer( die meer externaliserend is) in de klas gehad.). Ik dacht dat de overvraging ( die ze dus normaal thuis uit) lag in het sociale stuk. Maar ik zie nu hoe ze worstelt met starten/ overzicht/ begrijpen van wat ze moet doen/ vastlopen etc, (dat komt echt niet puur door de veranderde situatie) dat ik het idee heb dat ze daarin ook enorm op haar tenen loopt. Plus de gebrekkige basis, dan snap ik wel dat ze van 1/2 cito scores nu op overwegend 4 scores zit. Vind het thuisonderwijs in haar geval zeer verhelderend.
Met de moed van de wanhoop en tegen beter weten in Blijf ik geloven, omdat dat wel moet
Alle reacties Link kopieren
Adelaide schreef:
01-04-2020 13:19
Is het ook niet soms dat de verwachtingen te hoog zijn? Die kinderen zitten nog op de basisschool - ze staan dus nog niet boven de basis. Alles wat jij al lang gedachteloos toepast, daar moeten zij nog heel bewust over nadenken. Dat is niet meer dan logisch.

Als je even tijd hebt, misschien dit even doorlezen (is misschien al bekend bij sommigen, maar ik vond het heel verhelderend):

https://wijzeroverdebasisschool.nl/reke ... d-van-okt/

Dat helpt om je in te leven in hoe moeilijk optellen, aftrekken en tafels kunnen zijn als je het niet al jaren en jaren geïnternaliseerd hebt.
Zoon zit in groep 8, verwachtte echt niet dat hij nog standaard lang moet nadenken bij sommen als 5x7 of 23-6
Met de moed van de wanhoop en tegen beter weten in Blijf ik geloven, omdat dat wel moet
Alle reacties Link kopieren
Wij krijgen elke dag een heel schema van werk wat we moeten doen. Inclusief instructie filmpjes van de juffen. Vandaag zat er ook een extra in, ze moesten een mail sturen naar de juf met hoe ze zich voelen en wat ze vinden van thuisonderwijs. Ook moesten we er een leuke foto bij doen, omdat de juffen hun ook zo missen.

Standaard elke dag is : Spelling, Rekenen, Begrijpend lezen, redactiesommen, kopieerpakket. Dit wordt uitgebreid met een gym oefening of bijv een opdracht doen van freek vonk.
Gisteren hadden we voor het eerst begrijpend lezen via nieuwsbegrip. Dat vond mijn dochter heel erg leuk. Zij vindt begrijpend lezen heel moeilijk, maar merkte wel dat het digitaal iets beter ging dan puur op papier.

Wij hebben van onze school digitaal werk, maar ook hebben we de werkboekjes van spelling en begrijpend lezen. En dus een samengesteld kopieerpakket.

Ik ben vandaag voor het eerst enorm geschrokken over de snelheid van het rekenwerk.
Heb het hier al eerder gezegd, mijn dochter is een dyscalcuut. Met een eigen leerlijn (rekenen niveau groep 5 alle andere vakken gewoon groep 6)

Maandag en dinsdag had ze lessen over vermenigvuldigen. (via het RID is ze daar ook net mee gestart, dus echt net met de basis van vermenigvuldigen)
vandaag moest ze gaan delen... maar niet normaal delen. Nee, delen met restgetallen...

Ik zag de paniek ... het wordt enorm goed uitgelegd, daar niet van... maar je zag haar kijken van hoe moet ik dit in godsnaam gaan doen.
Kind gefrustreerd, huilen, gewoon maar maar wat invullen om er vanaf te zijn...
Gelukkig kan ze hulpmiddelen gebruiken (we hebben een tafelbord met blokjes die je om kan keren, som op de ene kant, antwoord op de andere kant). Maar toch schrok ik ervan...

Het enige waar ik (en school !!!) mee bezig is is dat ze groep 8 zal verlaten met het reken niveau van groep 6. Dat is een belangrijk basis niveau. Deze hele situatie helpt niet mee, maar we blijven ons hier voor inzetten.
Eigenlijk had ze de cito M5 half maart moeten doen, maar helaas... de school ging dicht. Het is dus nu de vraag wanneer ze die dan wel kan doen. Waarschijnlijk ergens na de mei vakantie (als we dan eventueel weer naar school mogen)

Ik denk persoonlijk ook niet dat ze hele klassen gaan laten zitten.
Wij kregen vandaag van school een mail dat ze na de mei vakantie gaan kijken op welk didactisch niveau elk kind zit. En daarna weer extra volop aan de slag gaan.

Overigens werk ik zelf 32 uur per week. 4 dagen van 8 uur.
Ik help dochter waar het moet, en werk langer door als het moet.
het zij zo.
Alle reacties Link kopieren
Overigens is de begeleiding vanuit school bij het thuisonderwijs prima geregeld, en wat ik zo lees op de appgroep worden alle kinderen stevig begeleid, ik verwacht geen enorme achterstanden of niveauverschillen na de corona stop bij ons op school ( kleine dorpsschool, 11 ll per leerjaar/ combiklassen van 20-22 ll)
Met de moed van de wanhoop en tegen beter weten in Blijf ik geloven, omdat dat wel moet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven