Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Gevolgen corona basis-onderwijs

01-04-2020 11:04 308 berichten
Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken:
De kinderen missen straks al 6 weken school, dat is toch best wel veel en het is nog maar de vraag of ze daarna natuurlijk wel naar school kunnen.

Niet iedere ouder heeft de mogelijkheid om evenveel te investeren in het schoolwerk; werk, meerdere kinderen die op verschillende niveaus werken, eventueel zelf de stof niet begrijpen of niet weten hoe je het goed kan uitleggen, de taal zelf niet (goed) machtig zijn... Er zijn legio redenen te bedenken waardoor het niet lukt / kan....

Wat gaan de gevolgen straks zijn? gaan ze de hele klas gewoon het jaar over laten doen? Allemaal over naar de volgende groep? Ik denk dat het straks echt heel erg maatwerk gaat worden.... Hoe gaan scholen dat doen? Waar liggen de kansen en uitdagingen?
Misschien ter bemoediging...ik heb mijn eigen kind in de klas. Een prima leerling met een goede werkhouding. Nu we thuis de lessen moeten doen verloopt het moeizaam. Weinig concentratie, onnodige foutjes en ook wel gemopper. We gaan over een tijdje wel zien of er veel achterstand is bij de leerlingen. Dan vinden we daar wel weer een oplossing voor.
zilverelfje schreef:
01-04-2020 13:50
Zoon zit in groep 8, verwachtte echt niet dat hij nog standaard lang moet nadenken bij sommen als 5x7 of 23-6
Nee, in groep 8 zou je wel verwachten dat dit bij een gemiddelde leerling ondertussen vrij makkelijk gaat (tafels t/m 10 geautomatiseerd hebben valt onder het fundamenteel streefniveau van einde basisschool). Dat wordt echter lang niet altijd gehaald, merk ik ook (ik ben VO docent). Maar zou bij jouw zoon natuurlijk ook heel goed concentratie kunnen zijn nu.
Adelaide schreef:
01-04-2020 13:19
Is het ook niet soms dat de verwachtingen te hoog zijn? Die kinderen zitten nog op de basisschool - ze staan dus nog niet boven de basis. Alles wat jij al lang gedachteloos toepast, daar moeten zij nog heel bewust over nadenken. Dat is niet meer dan logisch.

Als je even tijd hebt, misschien dit even doorlezen (is misschien al bekend bij sommigen, maar ik vond het heel verhelderend):

https://wijzeroverdebasisschool.nl/reke ... d-van-okt/

Dat helpt om je in te leven in hoe moeilijk optellen, aftrekken en tafels kunnen zijn als je het niet al jaren en jaren geïnternaliseerd hebt.
Leuk, dat heb ik op de PABO gehad en dan merk je inderdaad weer hoe lastig het is en hoe fijn het is als het kwartje valt qua slimmigheidjes / wetmatigheden die in het getallenstelsel zitten.
Alle reacties Link kopieren
Adelaide schreef:
01-04-2020 14:16
Nee, in groep 8 zou je wel verwachten dat dit bij een gemiddelde leerling ondertussen vrij makkelijk gaat (tafels t/m 10 geautomatiseerd hebben valt onder het fundamenteel streefniveau van einde basisschool). Dat wordt echter lang niet altijd gehaald, merk ik ook (ik ben VO docent). Maar zou bij jouw zoon natuurlijk ook heel goed concentratie kunnen zijn nu.
Automatiseren is inderdaad een probleem, en zijn werkhouding is op school problematisch. Maar ik schrik echt hoeveel tijd er verloren gaat aan zijn rekenwerk door zulke simpele sommen.
Met de moed van de wanhoop en tegen beter weten in Blijf ik geloven, omdat dat wel moet
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
01-04-2020 12:57
Hoeveel ouders mailen er eigenlijk?

Normaal ga ik alleen even naar de leerkracht als kind een probleem heeft met een presentatie of zo, en ik heb nu ook eigenlijk niks te melden. Maar er zijn toch wel ouders die echt vaak de school inlopen om even te kijken en kletsen en dergelijke. Gebeurt dat nu ook via mail? Hebben er mensen meer of minder vragen en opmerkingen?

Mijn kind mailt zijn opdrachten vanaf zijn eigen adres en hij krijgt dan ook altijd antwoord terug met 'en hoe gaat het?' maar hij vindt het nooit nodig om daar op te antwoorden ;-)
Als het nu prima gaat dan zou ik niet mailen inderdaad.

Ik praat normaliter vrijwel alleen op 10-minutenavonden met de juffen en meester van mijn kinderen. Heel soms bij onze kleuter iets tussendoor. Zoon in groep 4 gaat zelfstandig de klas in en uit, dus die juf en meester zien we sowieso nauwelijks.

Nu is het anders en heb ik veel meer contact. Sowieso moeten ze elke dag een dagboek invullen met wat ze gedaan hebben en hoe ze dat vonden. De juf of meester schrijft dagelijks terug. Voor kleuter vullen wij dit in en bij onze 7-jarige die vindt dat hij met 3 halve regels genoeg heeft geschreven vullen we het soms nog iets aan. Ook worden we geacht foto's te sturen. Eigenlijk is dit gewoon de vervanging van het contact tussen onze kinderen en hun leraren dat er nu nauwelijks is.

Verder moeten wij opeens klaargestoomd worden als thuisleraren, met ad hoc bedachte materialen/instructies en/of gebrek daaraan, en daar heb ik ook wel wat mailtjes al aan gewijd. Zoals de vraag naar instructiefilmpjes aan de juf van de oudste en hoe we het beste om kunnen gaan met zijn enorme frustraties rondom het rekenen. Bij de juf van de jongste heb ik gevraagd of ze een Squla account voor haar wilde aanmaken en of ze de weektaak voortaan op vrijdag zou kunnen sturen ipv op maandag. En ik heb de juf en meester van de oudste een mailtje gestuurd met complimenten dat ze het zo voortvarend en betrokken oppakken allemaal en dat wij daar grote bewondering voor hebben. Dat hebben ze in deze tijd wel verdiend vond ik.

Maar even een kletspraatje over niks dat deed ik op de fysieke school niet en nu digitaal ook niet, ze hebben wel wat beters aan hun hoofd met 25 leerlingen die ze op afstand moeten begeleiden en alle wielen die ze uit moeten vinden met online systemen en wat straks etc.
Alle reacties Link kopieren
Nicole waar loopt je zoon met rekenen tegenaan?
Alle reacties Link kopieren
fanatic schreef:
01-04-2020 15:13
Nicole waar loopt je zoon met rekenen tegenaan?
Tegen zijn eigen karakter. Hij wil erg graag winnen en geen fouten maken. Hij vindt het moeilijk om door te zetten en ergens echt moeite voor te doen. Hij heeft een kort lontje, is snel gefrustreerd. En hij is vrij extreem in zijn emoties, dus als hij frustratie ervaart dan schreeuwt hij het meteen uit. Op school weet hij dat in te houden, maar thuis laat hij het de vrije loop.

Er is niet iets heel specifieks met rekenen wat hij niet aankan, hij doet het eigenlijk juist heel goed. Alleen opgaven maken van nieuwe stof zonder enige instructie, dat ging echt niet goed. En als hij nu (na instructie) een keer een opgave fout heeft dan vindt hij dat ook vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
Aha, hij zit zichzelf dus eigenlijk in de weg.
Een perfectionistisch jongetje dus eigenlijk.
Lijkt me lastig.

Mijn dochter zit haarzelf ook in de weg met rekenen maar dat komt door haar dyscalculie. Raakt in paniek van het zien van sommen waarvan ze denkt wat moet ik hier in godsnaam mee.... Gaat dan huilen, gillen, stampen. Terwijl als ze rustig doet ze gewoon het antwoord kan vinden.
Alle reacties Link kopieren
fanatic schreef:
01-04-2020 16:07
Mijn dochter zit haarzelf ook in de weg met rekenen maar dat komt door haar dyscalculie. Raakt in paniek van het zien van sommen waarvan ze denkt wat moet ik hier in godsnaam mee.... Gaat dan huilen, gillen, stampen. Terwijl als ze rustig doet ze gewoon het antwoord kan vinden.
Dat lijkt me ook heel moeilijk! Als zoon gaat huilen, gillen en stampen is er ook geen beginnen meer aan, dan dring ik niet meer tot hem door en kan hij ook moeilijk zichzelf tot bedaren brengen. Gelukkig heeft hij een invoelende juf, die me schreef dat als het niet gaat en hij niet meer zelf rustig kan worden we gewoon maar moeten stoppen met het rekenwerk. Dan maar niet alle sommen af, het wordt later toch wel weer een keer herhaald. Het is het niet waard om wekenlang zo'n heftig gefrustreerd kind te hebben, niet voor ons, niet voor hem, niet voor zijn zusjes en niet voor de buren.

En de juf heeft me wat info toegestuurd over de 'leerkuil', misschien ook iets voor jou om te googelen en te bekijken met je dochter. Met dyscalculie zal ze soms diepe leerkuilen door moeten, maar als je zegt dat als ze rustig blijft ze het wel zou kunnen, dan heeft ze er misschien wel wat aan om te beseffen hoe het proces van leren in z'n werk gaat en welke gedachten erbij helpen en welke niet.
nicole123 wijzigde dit bericht op 01-04-2020 16:38
17.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
01-04-2020 16:34
Dat lijkt me ook heel moeilijk! Als zoon gaat huilen, gillen en stampen is er ook geen beginnen meer aan, dan dring ik niet meer tot hem door en kan hij ook moeilijk zichzelf tot bedaren brengen. Gelukkig heeft hij een invoelende juf, die me schreef dat als het niet gaat en hij niet meer zelf rustig kan worden we gewoon maar moeten stoppen met het rekenwerk. Dan maar niet alle sommen af, het wordt later toch wel weer een keer herhaald. Het is het niet waard om wekenlang zo'n heftig gefrustreerd kind te hebben, niet voor ons, niet voor hem, niet voor zijn zusjes en niet voor de buren.
Ik stuur dochter naar boven om rustig te worden.
als ze gekalmeerd is kan ze weer naar beneden. Op school vertoont ze dit gedrag niet,
maar thuis dus wel. want bij je ouders kan het hahaha.

zij moet wel echt alle sommen af hebben. Ze doet de digitale versie van wereld in getallen. Dus er staan elke dag taken voor haar klaar die ze moet doen. Doet ze dat niet dan komt ze te ver achter.
En we lopen natuurlijk al een heel leerjaar achter met rekenen vanwege die eigen leerlijn.
ze zit nu in groep 6, rekent op niveau groep 5. Maar eind groep 8 moet ze verlaten met de kennis van eind groep 6.
dus zolang hebben we eigenlijk niet meer
Alle reacties Link kopieren
fanatic schreef:
01-04-2020 16:37
Op school vertoont ze dit gedrag niet,
maar thuis dus wel. want bij je ouders kan het hahaha.
Ja, dat dus!

Zie boven nog mijn edit over de leerkuil, misschien kan dat haar helpen (vóór ze gefrustreerd wordt).
Wat fijn dat er herkenbaars is en dat er hier juffen meeschrijven. Ik neig momenteel echt naar onzekerheid en zelftwijfel. Zie dit echt als een gebrek aan kennis en kunde in en bij mezelf. Merk dat er ook spanning ontstaat bij partner.
We willen goed, te goed wellicht.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 01-04-2020 17:44
0.74% gewijzigd
fanatic schreef:
01-04-2020 16:37
Ik stuur dochter naar boven om rustig te worden.
als ze gekalmeerd is kan ze weer naar beneden. Op school vertoont ze dit gedrag niet,
maar thuis dus wel. want bij je ouders kan het hahaha.

zij moet wel echt alle sommen af hebben. Ze doet de digitale versie van wereld in getallen. Dus er staan elke dag taken voor haar klaar die ze moet doen. Doet ze dat niet dan komt ze te ver achter.
En we lopen natuurlijk al een heel leerjaar achter met rekenen vanwege die eigen leerlijn.
ze zit nu in groep 6, rekent op niveau groep 5. Maar eind groep 8 moet ze verlaten met de kennis van eind groep 6.
dus zolang hebben we eigenlijk niet meer

Als dochter een eigen leerlijn volgt, dan is er een uitstroomniveau bepaalt en loopt ze dus niet meer een heel jaar achter. Belangrijk om dat in je achterhoofd te houden. Jouw kind gaat het uitstroomniveau van een gemiddelde groep 8 leerling niet halen door die eigen leerlijn.

Ik begeleid een leerling in groep 6 voor wie het uitstroomniveau in groep 8 bepaald is op rekenen eind groep 6 beheersen. Dat houdt in dat we nu samen groep 5 sommen maken en kijken waar de knelpunten zitten. In groep 7 gaat deze leerling eerste halfjaar van groep 6 maken en in groep 8 het tweede halfjaar van groep 6. Leerling verlaat dan hopelijk de basisschool op het moment dat alles van groep 6 beheerst wordt. Zo zal de basis van deze leerling goed genoeg zijn voor vmb-basis of misschien kader.
De enige logische manier om die achterstand op te vangen, is normale vakanties af te schaffen/te reduceren. Het Paasverlof is verloren moeite, maar genoeg dagen in Mei die je kan inzetten om achterstand in te halen, en nadien heb je dan nog het groot verlof en indien nodig zelfs het de verlofperiodes volgend jaar. Die achterstand gaat sowieso op de één of andere manier opgehaald moeten worden; de verwachtingen/eindtermen naar beneden bijstellen is wel het domste dat je kan doen.

Hier voorlopig baby en kleuter, dus echt veel impact komt daar nog niet, maar voor hadden ze al in de basisschool/middelbare school gezeten, dan hadden we sowieso een privé-leerkracht ingeschakeld om niks van achterstand op te bouwen.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
01-04-2020 18:59
De enige logische manier om die achterstand op te vangen, is normale vakanties af te schaffen/te reduceren. Het Paasverlof is verloren moeite, maar genoeg dagen in Mei die je kan inzetten om achterstand in te halen, en nadien heb je dan nog het groot verlof en indien nodig zelfs het de verlofperiodes volgend jaar. Die achterstand gaat sowieso op de één of andere manier opgehaald moeten worden; de verwachtingen/eindtermen naar beneden bijstellen is wel het domste dat je kan doen.

Hier voorlopig baby en kleuter, dus echt veel impact komt daar nog niet, maar voor hadden ze al in de basisschool/middelbare school gezeten, dan hadden we sowieso een privé-leerkracht ingeschakeld om niks van achterstand op te bouwen.
Poeh, overdrijven is ook een vak. Een paar weken-maanden wat minder les (het meeste gaat wel gewoon door, ze lezen, schrijven en rekenen nog steeds) op een schoolcarrière van minstens 12 jaar. Daarvoor vakanties afschaffen en een privéleraar inschakelen? o_o Ze lopen het wel weer in hoor. Kinderen zijn ook wel eens ziek, als ze daarmee in hun schoolcarrière in totaal een paar weken tot maanden missen schiet je toch ook niet compleet in de stress? Ik gun de juf en meester van mijn oudste hun vakanties ten zeerste, die werken zich nu compleet uit de naad om allerlei nieuwe digitale dingen op te zetten, te bellen en mailen met ouders en leerlingen, achter zorg-leerlingen aan te gaan, etc etc.
Nu het de eigen situatie betreft maakt iedereen zich druk om evt achterstand.
Er zijn hier zat kinderen die jaren onderwijs hebben gemist dan ook pas de taal leren en thuis nul ondersteuning krijgen. En nee niet alleen buitenlandse kinderen, we hebben ook tig duizend thuisblijvers die op geen school welkom zijn.
Aan die kinderen worden bij de cito ook dezelfde eisen gesteld dan aan kinderen die dit allemaal anders hebben.
Echt, de meeste kinderen komen wel over die max 3 maanden achterstand heen.

Daarnaast vind ik de toon wel vaak richting weer afschuiven op het onderwijs.
'Hoe gaat het onderwijs het oplossen dat ik mijn kinderen geen goed thuisonderwijs heb gegeven'
We mogen de lat ook wel een beetje opschroeven voor onszelf om daarin problemen te voorkomen natuurlijk.
Mijn kinderen zijn thuis echt wel aan het werk, ik heb extra materiaal thuis. Mijn doel is juist om te voorkomen dat er maanden achterstanden ontstaan.
Ik ben juist met ze aan het voorwerken, vooral bij mijn ene kind, die echt achterloopt, kan dat geen kwaad.
nicole123 schreef:
01-04-2020 19:34
Poeh, overdrijven is ook een vak. Een paar weken-maanden wat minder les (het meeste gaat wel gewoon door, ze lezen, schrijven en rekenen nog steeds) op een schoolcarrière van minstens 12 jaar. Daarvoor vakanties afschaffen en een privéleraar inschakelen? o_o Ze lopen het wel weer in hoor. Kinderen zijn ook wel eens ziek, als ze daarmee in hun schoolcarrière in totaal een paar weken tot maanden missen schiet je toch ook niet compleet in de stress? Ik gun de juf en meester van mijn oudste hun vakanties ten zeerste, die werken zich nu compleet uit de naad om allerlei nieuwe digitale dingen op te zetten, te bellen en mailen met ouders en leerlingen, achter zorg-leerlingen aan te gaan, etc etc.
Jij jouw kids, wij de onze zeg maar. "Zolang ze nog maar lezen, schrijven en rekenen" is niet wat wij zouden beschouwen als voldoende scholing.

Dus ja, de drie weken die ze nu stil liggen tot aan het Paasverlof en die slechts deels gecompenseerd worden door "thuiseducatie", die mogen gerust nadien opgehaald worden door nadien wat aan reguliere verlofdagen in te boeten. Als die drie weken er uiteindelijk 6 worden door tot Mei de scholen gesloten te houden, dan kan dat gerust ingehaald worden door het groot verlof met een maand in te korten.
Iedereen zit maar te roepen dat het is wat het is, dat ieder solidair moet zijn en dat iedereen zich nu maar moet aanpassen aan de tijdelijke situatie, maar als het om iets fundamenteels als de scholing van kinderen gaat, dan zou het plots compleet ondenkbaar zijn om verlofperiodes te herbekijken?

En jazeker, als we kids hadden die basisschool/secundair hadden die voor 6-8-nog langer weken geen school meer zouden hebben, dan zouden we niet aarzelen privé-leerkrachten in te schakelen. Er valt ook nog te werken en ook al kan manlief hier prima alles van wiskunde en wetenschappen onderwijzen, we zij geen van beide onderwijzer dus we gaan ook niet pretenderen dat beter te kunnen.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
01-04-2020 16:40
Ja, dat dus!

Zie boven nog mijn edit over de leerkuil, misschien kan dat haar helpen (vóór ze gefrustreerd wordt).
De leerkuil helpt bij haar niet. Hebben we al geprobeerd.
zij wordt al gefrustreerd op het moment dat ze getallen ziet staan...
en ook al weet ze ze prima, als ze haar dag niet heeft dan gebeurt er niet veel
ook niet als ik haar zeg dat ze het prima kan. Ze weet dat ze het prima kan.
Maar soms heeft ze gewoon een dag dat er een soort van rekenwoede uit moet of zo.

En dan daarna gaat het weer 5 dagen goed
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
01-04-2020 17:05
Als dochter een eigen leerlijn volgt, dan is er een uitstroomniveau bepaalt en loopt ze dus niet meer een heel jaar achter. Belangrijk om dat in je achterhoofd te houden. Jouw kind gaat het uitstroomniveau van een gemiddelde groep 8 leerling niet halen door die eigen leerlijn.

Ik begeleid een leerling in groep 6 voor wie het uitstroomniveau in groep 8 bepaald is op rekenen eind groep 6 beheersen. Dat houdt in dat we nu samen groep 5 sommen maken en kijken waar de knelpunten zitten. In groep 7 gaat deze leerling eerste halfjaar van groep 6 maken en in groep 8 het tweede halfjaar van groep 6. Leerling verlaat dan hopelijk de basisschool op het moment dat alles van groep 6 beheerst wordt. Zo zal de basis van deze leerling goed genoeg zijn voor vmb-basis of misschien kader.
Hoi Andersom
dat legde ik ook uit in mijn post.
haar uitstroom niveau staat ook op E6 ingeschaald
daar zijn we hard mee bezig .
Het-groepje schreef:
01-04-2020 19:43
Nu het de eigen situatie betreft maakt iedereen zich druk om evt achterstand.

Best bijzonder want een deel van diezelfde ouders reppen met geen woord over achterstand als ze buiten de reguliere vakanties op vakantie willen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom, die leerling die je begeleidt , heeft die ook extra hulp via een instantie?
Of anders gevraagd : is het ook een kind met Dyscalculie?
Mijn dochter krijgt 1x per week les via RID. Daar leren ze haar hoe ze op een andere manier moet rekenen.

Dochter doet gemiddeld 2 boeken en een beetje in 1 jaar.
Begin groep 5 startte ze met E3, heeft toen M4 afgemaakt, en bijna E4.. Net niet gehaald.
Nu dit jaar groep 6 : Gestart met E4, toen door naar M5 maar die moeten we dus nog afnemen omdat school dicht ging. E4 had ze nog een boek voor. Maar de stof van groep 5 moest ze ineens op de laptop maken. We merken wel dat de stof beter binnen komt via de digitale leerwijze. Maar het is nog steeds heel moeilijk.
Ze is nu bezig met het tweede deel van groep 5.
Het-groepje schreef:
01-04-2020 19:43
Nu het de eigen situatie betreft maakt iedereen zich druk om evt achterstand.
Er zijn hier zat kinderen die jaren onderwijs hebben gemist dan ook pas de taal leren en thuis nul ondersteuning krijgen. En nee niet alleen buitenlandse kinderen, we hebben ook tig duizend thuisblijvers die op geen school welkom zijn.
Aan die kinderen worden bij de cito ook dezelfde eisen gesteld dan aan kinderen die dit allemaal anders hebben.
Echt, de meeste kinderen komen wel over die max 3 maanden achterstand heen.

Daarnaast vind ik de toon wel vaak richting weer afschuiven op het onderwijs.
'Hoe gaat het onderwijs het oplossen dat ik mijn kinderen geen goed thuisonderwijs heb gegeven'
We mogen de lat ook wel een beetje opschroeven voor onszelf om daarin problemen te voorkomen natuurlijk.
Mijn kinderen zijn thuis echt wel aan het werk, ik heb extra materiaal thuis. Mijn doel is juist om te voorkomen dat er maanden achterstanden ontstaan.
Ik ben juist met ze aan het voorwerken, vooral bij mijn ene kind, die echt achterloopt, kan dat geen kwaad.
Ik vind het wel grappig. Moord en brand werd er geschreeuwd dat de scholen dicht moesten en Rutte duidelijk zelf geen kinderen heeft. Nu in week 3 loopt het gros van die ouders te janken dat het allemaal niet te doen en zo waar is en dat ligt vooral aan de scholen die maar van alles verwachten. Oh, en laten we ook de III score op de cito de school verantwoordelijk voor houden.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
01-04-2020 20:05
Jij jouw kids, wij de onze zeg maar. "Zolang ze nog maar lezen, schrijven en rekenen" is niet wat wij zouden beschouwen als voldoende scholing.

Dus ja, de drie weken die ze nu stil liggen tot aan het Paasverlof en die slechts deels gecompenseerd worden door "thuiseducatie",
Maar je hebt geen enkel idee wat een Nederlands kind nu aan schoolwerk thuis krijgt. Krijgen de Belgische kinderen dan alleen maar bezigheidstherapie dat je er zo laatdunkend over doet? (Maar kinderen in de schoolleeftijd heb je niet, dus veel kun je ook van de Belgische kinderen niet af weten, lijkt mij.)
fanatic schreef:
01-04-2020 21:19
Andersom, die leerling die je begeleidt , heeft die ook extra hulp via een instantie?
Of anders gevraagd : is het ook een kind met Dyscalculie?

Mijn dochter krijgt 1x per week les via RID. Daar leren ze haar hoe ze op een andere manier moet rekenen.

Dochter doet gemiddeld 2 boeken en een beetje in 1 jaar.
Begin groep 5 startte ze met E3, heeft toen M4 afgemaakt, en bijna E4.. Net niet gehaald.
Nu dit jaar groep 6 : Gestart met E4, toen door naar M5 maar die moeten we dus nog afnemen omdat school dicht ging. E4 had ze nog een boek voor. Maar de stof van groep 5 moest ze ineens op de laptop maken. We merken wel dat de stof beter binnen komt via de digitale leerwijze. Maar het is nog steeds heel moeilijk.
Ze is nu bezig met het tweede deel van groep 5.

Nee, zijn geen buitenstaanders bij betrokken. De IB-er maakt het plan en ik doe de praktische uitvoering. (Ik ben leerkrachtondersteuner)
Quincy2 schreef:
01-04-2020 21:26
Maar je hebt geen enkel idee wat een Nederlands kind nu aan schoolwerk thuis krijgt. Krijgen de Belgische kinderen dan alleen maar bezigheidstherapie dat je er zo laatdunkend over doet? (Maar kinderen in de schoolleeftijd heb je niet, dus veel kun je ook van de Belgische kinderen niet af weten, lijkt mij.)
Afgaande op wat de pubers van onze beste vrienden meekrijgen: jazeker, dat is wat herhaling en bezigheidstherapie.

Maar goed, als ze dan toch volwaardig les krijgen en niets achterstand oplopen, dan mag er toch ook geen probleem zin om alle reguliere examens op alle mogelijke niveau's gewoon door te laten gaan? :biggrin:

Cute ook trouwens dat je als ouders klaarblijkelijk niet het beste met je kinderen mag voorhebben :biggrin:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven