Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Gevolgen corona basis-onderwijs

01-04-2020 11:04 308 berichten
Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken:
De kinderen missen straks al 6 weken school, dat is toch best wel veel en het is nog maar de vraag of ze daarna natuurlijk wel naar school kunnen.

Niet iedere ouder heeft de mogelijkheid om evenveel te investeren in het schoolwerk; werk, meerdere kinderen die op verschillende niveaus werken, eventueel zelf de stof niet begrijpen of niet weten hoe je het goed kan uitleggen, de taal zelf niet (goed) machtig zijn... Er zijn legio redenen te bedenken waardoor het niet lukt / kan....

Wat gaan de gevolgen straks zijn? gaan ze de hele klas gewoon het jaar over laten doen? Allemaal over naar de volgende groep? Ik denk dat het straks echt heel erg maatwerk gaat worden.... Hoe gaan scholen dat doen? Waar liggen de kansen en uitdagingen?
Sinjoren schreef:
01-04-2020 21:33
Afgaande op wat de pubers van onze beste vrienden meekrijgen: jazeker, dat is wat herhaling en bezigheidstherapie.

Maar goed, als ze dan toch volwaardig les krijgen en niets achterstand oplopen, dan mag er toch ook geen probleem zin om alle reguliere examens op alle mogelijke niveau's gewoon door te laten gaan? :biggrin:

Cute ook trouwens dat je als ouders klaarblijkelijk niet het beste met je kinderen mag voorhebben :biggrin:
Werkelijk?
Mijn kind moet gewoon het normale programma doorlopen voor dit jaar. En van andere scholen hoor ik niet anders. Voor België net zo.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
01-04-2020 21:33

Cute ook trouwens dat je als ouders klaarblijkelijk niet het beste met je kinderen mag voorhebben :biggrin:
Heel cute ja, een privé-leraar. Ik vind het wat voorbarig hoor, na 2,5 week onderwijs op afstand.
Alle reacties Link kopieren
Nemain• schreef:
01-04-2020 21:35
Werkelijk?
Mijn kind moet gewoon het normale programma doorlopen voor dit jaar.
Mijn oudste is wel 6 uur per dag bezig uit zijn gewone schoolboeken. Van gemaakte opgaven moet hij foto's maken en opsturen bijvoorbeeld.

Maar het topic ging toch over basisonderwijs? Waarom er dan Belgische pubers ter sprake komen...?
Nemain• schreef:
01-04-2020 21:35
Werkelijk?
Mijn kind moet gewoon het normale programma doorlopen voor dit jaar. En van andere scholen hoor ik niet anders. Voor België net zo.
Small chance aangezien ze hier publiekelijk ook al bevestigd hebben dat aangeboden leerstof idd herhaling is en dat de plannen voor nieuwe leerstof mochten de scholen ook na Pasen dicht blijven, nog in ontwikkeling waren.

Maar ook daar, als ze bij jullie toch gewoon het normale programma doorlopen: waarom examens dan afschaffen?
Quincy2 schreef:
01-04-2020 21:37
Heel cute ja, een privé-leraar. Ik vind het wat voorbarig hoor, na 2,5 week onderwijs op afstand.
Awwww, pat pat :)
Beetje beter leren lezen snoes.

Maar again, aardig dat je je zo druk maakt in anderen die dat voor hun kids zouden doen.
Sinjoren schreef:
01-04-2020 21:43
Small chance aangezien ze hier publiekelijk ook al bevestigd hebben dat aangeboden leerstof idd herhaling is en dat de plannen voor nieuwe leerstof mochten de scholen ook na Pasen dicht blijven, nog in ontwikkeling waren.

Maar ook daar, als ze bij jullie toch gewoon het normale programma doorlopen: waarom examens dan afschaffen?
Geen idee wat daar het argument voor is. Maar ik gok dat het is, omdat niemand weet hoe de boel er dan voor staat en of er dan dus examens gemaakt zouden kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
01-04-2020 21:43
Small chance aangezien ze hier publiekelijk ook al bevestigd hebben dat aangeboden leerstof idd herhaling is en dat de plannen voor nieuwe leerstof mochten de scholen ook na Pasen dicht blijven, nog in ontwikkeling waren.

Maar ook daar, als ze bij jullie toch gewoon het normale programma doorlopen: waarom examens dan afschaffen?
In mijn tijd had je nu al geen les meer als 6e klasser.

En de centrale examens, die nu niet doorgaan, waren met 100 man in de gymzaal. Dat zal logistiek wel niet mogelijk zijn geweest om anders te doen. Heb me er niet in verdiept.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
01-04-2020 21:33
Nee, zijn geen buitenstaanders bij betrokken. De IB-er maakt het plan en ik doe de praktische uitvoering. (Ik ben leerkrachtondersteuner)
Maar heeft het kind wel een dyscalculie verklaring?
Of gewoon "slecht in rekenen"

Wij hebben geen leerweg ondersteuners meer op onze school.
we hadden ze wel hoor, maar volledig uitbezuinigd.

Mijn dochter is de enige op school (400+ leerlingen) met een verklaring
wat ik wel begrijp aangezien het onderzoek zelf ook niet vergoed wordt
daarom denkt men dat er zo weinig dyscalcuten zijn. Terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo is
veel ouders kunnen gewoon het onderzoek en de begeleiding niet betalen.
schandalig vind ik het
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
01-04-2020 21:44
Awwww, pat pat :)
Beetje beter leren lezen snoes.

Maar again, aardig dat je je zo druk maakt in anderen die dat voor hun kids zouden doen.
IN anderen?

Ik vind het nog steeds voorbarig. Dan heb je wel erg weinig vertrouwen in het onderwijs en je eigen kinderen. En in jezelf natuurlijk.
Nemain• schreef:
01-04-2020 21:45
Geen idee wat daar het argument voor is. Maar ik gok dat het is, omdat niemand weet hoe de boel er dan voor staat en of er dan dus examens gemaakt zouden kunnen worden.
Ietwat voorbarig niet?
Als het vertrouwen er dan toch is dat alle leerstof gewoon gegeven en opgenomen worden als anders, dan is de organisatie van examens, zelfs al moeten die ook op afstand en digitaal gebeuren, een eitje. Een eitje waar ze nog zowat 3 maand voor hebben om dat te organiseren nota bene.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
01-04-2020 20:05
Jij jouw kids, wij de onze zeg maar. "Zolang ze nog maar lezen, schrijven en rekenen" is niet wat wij zouden beschouwen als voldoende scholing.
Lezen, schrijven en rekenen is bij mijn zoon in de klas (groep 4) 90% van de lesstof. Is dat in België heel anders of heb je geen idee omdat je helemaal geen kinderen op de basisschool hebt? Dus ja, ik ben er prima tevreden mee, als hij dat bijhoudt en de rest wat minder. Dat hij een paar maanden geen Engels, muziek, biologie, gym, tekenen en verkeersles krijgt (allemaal een half uur per week ofzo) dat vind ik niet zo'n punt. En dat los ik deels ook zelf wel weer op door ze bijv. naar Freek Vonk te laten kijken, ze te laten te voetballen, ze Engelse filmpjes te laten zien en Engelse Tiptoi te laten spelen, een tekening te laten maken voor een oude eenzame mevrouw in de buurt, ze mee te laten zingen en dansen met Kinderen voor Kinderen filmpjes, ze een virtuele rondleiding door een museum te laten kijken en met ze de natuur in te gaan of gewoon de straat op met een insectenpotje. Dat is misschien niet helemaal precies wat ze op school zouden doen, maar net zo leuk en nuttig lijkt mij. Ik ben geen volleerde onderwijzer, maar voor die paar maanden kan ik daar best wat voor verzinnen en creatief in zijn.

Dat de examens niet doorgaan is omdat het niet zeker is of in mei er al zulke grote groepen bij elkaar mogen komen weer. Dat zal pas eind april blijken en het is nogal wat om de eindexamenkandidaten tot die tijd in onzekerheid te laten. Het is niet dat ze de stof thuis niet zouden kunnen oefenen. Juist eindexamenkandidaten krijgen in maart en april echt geen nieuwe stof meer, dat is vooral een kwestie van herhalen, leren en oefenen.

En ik merk duidelijk dat jullie zelf geen onderwijzers zijn ja. Je hebt echt geen idee hoe hard veel onderwijzers nu bezig zijn om het onderwijs zoveel mogelijk door te laten gaan voor hun leerlingen. Degenen die jij spreekt hebben het blijkbaar slecht getroffen, ik hoor in mijn omgeving vooral andere geluiden en ben heel tevreden over wat de school hier doet, in ieder geval voor mijn oudste. Voor de kleuters wordt wat minder gedaan, maar die hoeven ook nog niet zoveel te leren dus dat snap ik wel.
Sinjoren schreef:
01-04-2020 21:56
Ietwat voorbarig niet?
Als het vertrouwen er dan toch is dat alle leerstof gewoon gegeven en opgenomen worden als anders, dan is de organisatie van examens, zelfs al moeten die ook op afstand en digitaal gebeuren, een eitje. Een eitje waar ze nog zowat 3 maand voor hebben om dat te organiseren nota bene.
Jij wint. Je hebt helemaal gelijk en ik ben zo blij dat er mensen zoals jij zijn die vertellen hoe het echt werkt in de wereld :worship:
Quincy2 schreef:
01-04-2020 21:50
IN anderen?

Ik vind het nog steeds voorbarig. Dan heb je wel erg weinig vertrouwen in het onderwijs en je eigen kinderen. En in jezelf natuurlijk.
Jij mag dat gerust voorbarig vinden. Ik ken mezelf en ik ken manlief; ik weet dat we geen van beide leerkrachten zijn en dat we ook niet pretenderen om dat te kunnen zijn voor langere periodes. En ik ken ons beider verwachtingspatroon ook :biggrin: .
Nemain• schreef:
01-04-2020 21:57
Jij wint. Je hebt helemaal gelijk en ik ben zo blij dat er mensen zoals jij zijn die vertellen hoe het echt werkt in de wereld :worship:
Je sais, je sais. It's a tough job, but someone has to do it :popcorn:
Alle reacties Link kopieren
Overigens had mijn nichtje (middelbare school) gewoon een geschiedenis toets en gaan de tentamens van mijn buurmeisje (universiteit) ook gewoon door. Allebei digitaal. Dus niks eisen naar beneden o.i.d., dat gaat gewoon door hier in Nederland, in mijn omgeving althans. Alleen de centrale examens, die gaan niet door omdat die in enorme grote groepen gehouden worden en het niet te organiseren lijkt te zijn om dat in kleinere groepen of op afstand te doen. Je zit met de centrale examens namelijk met allerlei eisen, bijv. dat iedereen de examens precies tegelijk doet om te voorkomen dat er antwoorden doorgespeeld worden. En dat er gesurveilleerd wordt. De school-examens die de eindexamenleerlingen nog moesten doen gaan naar mijn weten wel gewoon door, bijv. de mondelinge examens over de gelezen literatuur bij de talen. Dat kan wel goed op afstand.
nicole123 schreef:
01-04-2020 21:57
Lezen, schrijven en rekenen is bij mijn zoon in de klas (groep 4) 90% van de lesstof. Is dat in België heel anders of heb je geen idee omdat je helemaal geen kinderen op de basisschool hebt? Dus ja, ik ben er prima tevreden mee, als hij dat bijhoudt en de rest wat minder. Dat hij een paar maanden geen Engels, muziek, biologie, gym, tekenen en verkeersles krijgt (allemaal een half uur per week ofzo) dat vind ik niet zo'n punt. En dat los ik deels ook zelf wel weer op door ze bijv. naar Freek Vonk te laten kijken, ze te laten te voetballen, ze Engelse filmpjes te laten zien en Engelse Tiptoi te laten spelen, een tekening te laten maken voor een oude eenzame mevrouw in de buurt, ze mee te laten zingen en dansen met Kinderen voor Kinderen filmpjes, ze een virtuele rondleiding door een museum te laten kijken en met ze de natuur in te gaan of gewoon de straat op met een insectenpotje. Dat is misschien niet helemaal precies wat ze op school zouden doen, maar net zo leuk en nuttig lijkt mij. Ik ben geen volleerde onderwijzer, maar voor die paar maanden kan ik daar best wat voor verzinnen en creatief in zijn.
Mooi hoor; fijn voor jou. Wat is nu concreet je probleem? Vind je het niet kunnen dat wij het anders zien, het anders willen, het anders zouden doen en het anders doen?
Dat de examens niet doorgaan is omdat het niet zeker is of in mei er al zulke grote groepen bij elkaar mogen komen weer. Dat zal pas eind april blijken en het is nogal wat om de eindexamenkandidaten tot die tijd in onzekerheid te laten. Het is niet dat ze de stof thuis niet zouden kunnen oefenen. Juist eindexamenkandidaten krijgen in maart en april echt geen nieuwe stof meer, dat is vooral een kwestie van herhalen, leren en oefenen.
Ergo, er is geen enkele reden om die examens niet te organiseren. Als de bijeenkomst van grote groepen je enige bezwaar is, dan zijn er genoeg manieren om dat op te lossen.
En ik merk duidelijk dat jullie zelf geen onderwijzers zijn ja. Je hebt echt geen idee hoe hard veel onderwijzers nu bezig zijn om het onderwijs zoveel mogelijk door te laten gaan voor hun leerlingen. Degenen die jij spreekt hebben het blijkbaar slecht getroffen, ik hoor in mijn omgeving vooral andere geluiden en ben heel tevreden over wat de school hier doet, in ieder geval voor mijn oudste. Voor de kleuters wordt wat minder gedaan, maar die hoeven ook nog niet zoveel te leren dus dat snap ik wel.
Wat een geluk dat je op een forum als dit geen ervaringsdeskundige noch een uitvoeringsdeskundige moet zijn, om gewoon je mening en visie over iets neer te schrijven. 't Zou hier anders maar heel leeg zijn :biggrin: .
Leuk hoor dat ze heel hard bezig zijn, maar dat verandert nu letterlijk eens niets aan wat we eerder gezegd hebben.
nicole123 schreef:
01-04-2020 21:57
En dat los ik deels ook zelf wel weer op door ze bijv. naar Freek Vonk te laten kijken, ze te laten te voetballen, ze Engelse filmpjes te laten zien en Engelse Tiptoi te laten spelen, een tekening te laten maken voor een oude eenzame mevrouw in de buurt, ze mee te laten zingen en dansen met Kinderen voor Kinderen filmpjes, ze een virtuele rondleiding door een museum te laten kijken en met ze de natuur in te gaan of gewoon de straat op met een insectenpotje. Dat is misschien niet helemaal precies wat ze op school zouden doen, maar net zo leuk en nuttig lijkt mij. Ik ben geen volleerde onderwijzer, maar voor die paar maanden kan ik daar best wat voor verzinnen en creatief in zijn.

Dit vind ik zo belangrijk, niet alleen nu in tijden van het Coronavirus, maar eigenlijk altijd wel. Misschien zonder Corona niet dagelijks maar wel gewoon je kinderen betrekken bij dingen.

Bijvoorbeeld op de camping kijken hoe de zon draait en hoe je de tent gaat neerzetten. Samen koken en dan op niveau er rekenen aan toevoegen. Recept verdubbelen/halveren. Samen klokkijken toepassen, niet oefenen. Dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
01-04-2020 22:06
Mooi hoor; fijn voor jou. Wat is nu concreet je probleem?
Ik heb helemaal geen probleem, ik zeg alleen dat jij er een enorm overtrokken probleem van maakt. Maar al huur je 10 privé leerkrachten in voor de mogelijke achterstanden van je kleuter, ga je gang hoor. Heb ik geen last van.

En fijn dat je ondanks dat je geen expert bent zo goed weet hoe je die examens moet organiseren. Ga eens langs in Brussel zou ik zeggen, iemand als jou hebben ze nodig.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
01-04-2020 22:12
Dit vind ik zo belangrijk, niet alleen nu in tijden van het Coronavirus, maar eigenlijk altijd wel. Misschien zonder Corona niet dagelijks maar wel gewoon je kinderen betrekken bij dingen.

Bijvoorbeeld op de camping kijken hoe de zon draait en hoe je de tent gaat neerzetten. Samen koken en dan op niveau er rekenen aan toevoegen. Recept verdubbelen/halveren. Samen klokkijken toepassen, niet oefenen. Dat soort dingen.
Helemaal mee eens, maar deels ook wel lastig nu. Ik kies wat dit soort dingen betreft nu vooral voor dingen die ons als ouders weinig hands-on werk bezorgen. Dus iets met een filmpje (Freek of Kinderen voor Kinderen, etc) of bijv. zo'n insectenpotje waar ze zelf mee aan de slag kunnen. Mijn kinderen zijn afgelopen week druk bezig geweest met mieren vangen en een 'mierendierentuin' voor ze te maken in het plantsoentje, dat konden ze mooi zelf. We zouden er misschien nog meer uit kunnen halen als we ons er meer tegenaan zouden bemoeien, maar we moeten al een kind in groep 4 begeleiden, zorgen dat onze kleuter niet verveeld raakt (want dan gaat ze haar broer klieren en kan die niet meer werken) en onze 1-jarige verzorgen en dan ook nog eens thuiswerken. Ik merk dat je voor bijv. koken samen met je kinderen je best wat tijd en rust nodig hebt en dat is nu soms ver te zoeken. In een vakantie dan is dat veel makkelijker, dan heb je die tijd en rust veel meer. In het materiaal dat we voor onze kleuter van school gekregen hebben staat ook dat we haar vooral moeten betrekken bij de dagelijkse dingen, zoals het huishouden. Maar juist dat huishouden is het eerste dat nu blijft liggen en als het gedaan wordt dan graag even snel en efficiënt en bij voorkeur niet met een kleuter erbij die je van de regen in de drup werkt.
nicole123 schreef:
01-04-2020 22:15
Ik heb helemaal geen probleem, ik zeg alleen dat jij er een enorm overtrokken probleem van maakt. Maar al huur je 10 privé leerkrachten in voor de mogelijke achterstanden van je kleuter, ga je gang hoor. Heb ik geen last van.

En fijn dat je ondanks dat je geen expert bent zo goed weet hoe je die examens moet organiseren. Ga eens langs in Brussel zou ik zeggen, iemand als jou hebben ze nodig.
Ach, die vragen zich al jaren af hoe ze er nog maar in moeten slagen om iedereen elektronisch te laten stemmen of beter nog, hoe ze dan met die stemmen aan een regering moeten beginnen; daarvan moet je weinig meer verwachten :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
01-04-2020 22:26
Helemaal mee eens, maar deels ook wel lastig nu. Ik kies wat dit soort dingen betreft nu vooral voor dingen die ons als ouders weinig hands-on werk bezorgen. Dus iets met een filmpje (Freek of Kinderen voor Kinderen, etc) of bijv. zo'n insectenpotje waar ze zelf mee aan de slag kunnen. Mijn kinderen zijn afgelopen week druk bezig geweest met mieren vangen en een 'mierendierentuin' voor ze te maken in het plantsoentje, dat konden ze mooi zelf. We zouden er misschien nog meer uit kunnen halen als we ons er meer tegenaan zouden bemoeien, maar we moeten al een kind in groep 4 begeleiden, zorgen dat onze kleuter niet verveeld raakt (want dan gaat ze haar broer klieren en kan die niet meer werken) en onze 1-jarige verzorgen en dan ook nog eens thuiswerken. Ik merk dat je voor bijv. koken samen met je kinderen je best wat tijd en rust nodig hebt en dat is nu soms ver te zoeken. In een vakantie dan is dat veel makkelijker, dan heb je die tijd en rust veel meer. In het materiaal dat we voor onze kleuter van school gekregen hebben staat ook dat we haar vooral moeten betrekken bij de dagelijkse dingen, zoals het huishouden. Maar juist dat huishouden is het eerste dat nu blijft liggen en als het gedaan wordt dan graag even snel en efficiënt en bij voorkeur niet met een kleuter erbij die je van de regen in de drup werkt.
Zo te lezen doe je dat stiekem toch wel. Maar dan in een druk huishouden :-).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
01-04-2020 21:44
Awwww, pat pat :)
Beetje beter leren lezen snoes.

Maar again, aardig dat je je zo druk maakt in anderen die dat voor hun kids zouden doen.
Waarom schrijf jij zo sarcastisch en hatelijk?
Je schrijft in een eerdere reactie dat je wil dat de vakanties ingekort worden? Wie moeten die klassen dan bemannen?
Andersom schreef:
01-04-2020 22:12
Dit vind ik zo belangrijk, niet alleen nu in tijden van het Coronavirus, maar eigenlijk altijd wel. Misschien zonder Corona niet dagelijks maar wel gewoon je kinderen betrekken bij dingen.

Bijvoorbeeld op de camping kijken hoe de zon draait en hoe je de tent gaat neerzetten. Samen koken en dan op niveau er rekenen aan toevoegen. Recept verdubbelen/halveren. Samen klokkijken toepassen, niet oefenen. Dat soort dingen.
Dit inderdaad, vooral als ze wat jonger zijn vinden ze huishouden en helpen met koken ook gewoon nog heel erg leuk om te doen. Helaas vervliegt deze interesse als ze ouder worden, maar ik hoop dan altijd maar dat er iets van blijft hangen. Ik moet wel zeggen dat het echt grote drukte lastiger is. Dan moet er gewoon in 15 min eten op tafel staan en heb je niet altijd de tijd om uitgebreid met je kleuter te gaan staan koken of de 2376 vragen per dag te beantwoorden.

Soms heeft het ook voordelen: ik vind een vakantiebestemming uitzoeken en regelen verschrikkelijk om te doen, ik heb er echt een hekel aan. Puberdochter vindt het ontzettend leuk. Ik laat het haar dus sinds een jaar of twee doen: we bepalen een budget en voorwaarden en zij mag haar gang gaan.
Alle reacties Link kopieren
Alecta wat leuk !! die ga ik in mijn achterhoofd houden voor over een jaar of 4/5
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
02-04-2020 12:42
Soms heeft het ook voordelen: ik vind een vakantiebestemming uitzoeken en regelen verschrikkelijk om te doen, ik heb er echt een hekel aan. Puberdochter vindt het ontzettend leuk. Ik laat het haar dus sinds een jaar of twee doen: we bepalen een budget en voorwaarden en zij mag haar gang gaan.
Oh wat een leuke win-win! Helaas voor mijn kinderen hebben zij een moeder die dit zelf juist heel leuk vindt en zodanig control-freakerig is dat ze het niet graag uit handen wil geven. De kinderen een vaste dag in de week laten koken (en zelf boodschappen ervoor doen) dat lijkt me wel weer zalig, maar dat vinden ze vast minder leuk als ze puber zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven