Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Gevolgen corona basis-onderwijs

01-04-2020 11:04 308 berichten
Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken:
De kinderen missen straks al 6 weken school, dat is toch best wel veel en het is nog maar de vraag of ze daarna natuurlijk wel naar school kunnen.

Niet iedere ouder heeft de mogelijkheid om evenveel te investeren in het schoolwerk; werk, meerdere kinderen die op verschillende niveaus werken, eventueel zelf de stof niet begrijpen of niet weten hoe je het goed kan uitleggen, de taal zelf niet (goed) machtig zijn... Er zijn legio redenen te bedenken waardoor het niet lukt / kan....

Wat gaan de gevolgen straks zijn? gaan ze de hele klas gewoon het jaar over laten doen? Allemaal over naar de volgende groep? Ik denk dat het straks echt heel erg maatwerk gaat worden.... Hoe gaan scholen dat doen? Waar liggen de kansen en uitdagingen?
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
04-04-2020 13:58
Ik denk verder dat de meeste ouders en meesters en juffen met de beste bedoelingen hard bezig zijn, maar dat het ook nog een kwestie van zoeken en ‘trial & error’ is. Een online les met de hele klas in groep 4 lijkt mij persoonlijk garantie voor drama, ik ben blij dat wij dat niet hebben met onze zoon in groep 4. Als hij het wel zou hebben zou ik weinig anders ervan verwachten dan dat hij zijn klasgenootjes even ziet en de verwachtingen van de instructie heel laag hebben liggen.

Het is lastig denk ik om iedereen tevreden te stellen. De ene ouder of leerling vindt dat ze teveel stof moeten doen, de ander vindt het te weinig. Voor de één is het te moeilijk zonder goede face to face instructie, voor de ander is het te makkelijk. De een wil dingen zelf palen, de ander vindt dat teveel werk en wil dat school het werk precies aanlevert. We moeten allemaal een beetje flexibel zijn en geven en nemen denk ik. Scholen hebben in de eerste weken geleerd wat er wel en niet werkt en kunnen dingen verbeteren. Maar als ze dat doen is het ook weer niet altijd goed: ik heb al ouders horen klagen dat er vanaf volgende week weer van alles omgegooid wordt en dat ze dat heel irritant vinden omdat ze net een beetje gewend waren.
Daarom vind ik het jammer dat er soms zo gehakketakt wordt op de andere partij. Meesters en juffen doen hun best, ouders doen hun best en kinderen doen hun best. Ook al zie je het niet, van de juf misschien niet, van de ouders misschien niet, van de kinderen wellicht helemaal niet.
mindervanmij schreef:
04-04-2020 13:20
Even iets anders: ik vraag me af hoe mijn zoon gemotiveerd blijft. De sommen die hij moet maken zijn zó simpel voor hem, ik weet dat hij al veel verder is qua rekenen. Het is constant maar herhaling van dezelfde sommen, eventueel met een andere strategie om ze op te lossen, maar een groot gedeelte van deze sommen (optellen en aftrekken tot 10 of 20) heeft hij duidelijk al in zijn hoofd zitten.

Normaal zit de motivatie er dan nog in dat ie met zijn vriendjes kan spelen als ie die saaie sommetjes heeft gemaakt, maar nu?
Heb je dit al met de juf besproken?
Wij hebben hetzelfde. Het gewone rekenboekje heeft hij zelfs niet meer gekregen. Alleen het plusboekje. En daar moet hij echt wel voor werken om sommige momenten.

Ik zou vragen of je hem een kwartier mag laten rekenen en dan puur voor de basis en de automatisering en daarna verdieping of verbreding aanbieden. Kan hij bijvoorbeeld al schaken? Zelfstandig informatie opzoeken over een onderwerp en vervolgens vertellen wat hij geleerd heeft. Bijvoorbeeld over Egypte, dinosauriërs , treinen, vliegtuigen of iets anders.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
04-04-2020 13:52
Ja, ik vind het shocking, want mijn zoon had normaal gesproken deze weken op school gezeten en dus ook constant mee moeten doen met het maken van sommetjes die hij een half jaar geleden al kon. Dan vraag ik me echt af waarom ze zo moeilijk doen met leerplicht en alles. Leerplicht is het dus niet, eerder aanwezigheidsplicht
Mooi dat je daar nu achter bent, beter nu dan pas in groep 8 of als hij vast zou lopen van verveling. Ik zou nu duidelijker aangeven dat zoon extra werk nodig heeft, zelf extra werk zoeken en dat inleveren bij de juf ipv het reguliere (of het reguliere werk compacter) en een mental note maken voor jezelf dat je begin groep 4 met de nieuwe juf of meester bespreekt hoe je zoon het beste uitgedaagd kan worden in de klas.

Stop met het glas half leeg zien en zie het als een kans ipv in de slachtofferrol te kruipen. Mijn dochter vind de thuisschool heel veel leuker dan de gewone school, ondanks het missen van haar juf en vriendjes. Ik denk omdat ze nu veel uitdagender dingen doet. De letters leren en tot 10 tellen is echt slaapverwekkend voor haar. Ik hoop er voor haar wat dat betreft een mooie periode van te maken, waar ik ook weer van leer over wat zij nodig heeft en haar huidige en toekomstige juffen via mij ook.
Alle reacties Link kopieren
Maar als sommen te makkelijk zijn dan geef je dit toch aan? Bij dochter hebben we nu plusboeken gekregen en nog iets anders. De simpele rekensommen mag ze allemaal overslaan, want dat kan ze al lang volgens de juf. En we hebben nog extra wachtwoorden gekregen voor allemaal online programma’s. En de juf heeft haar zelf persoonlijk gevraagd via de telefoon of ze een dagboek bij wil houden. Is ze nu ook druk mee en omdat de juf het heeft gevraagd gaat dat zonder tegenzin. Met hetgeen wat in haar standaard schema staat is dochter met een uur klaar. Maar met allemaal extra taakjes probeer ik 3 uur vol te maken met schoolwerk en moet dingen en dan de rest van de dag vermaakt ze zich wel.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
03-04-2020 10:58
Meer mensen deze mail/brief ontvangen en wat is jullie mening er over?
We hebben geen brief gekregen, uit het nieuws gehoord. Maar we zijn het sowieso eens met het advies van school. Die Cito was bijzaak.
Alle reacties Link kopieren
TO, mijn groep vierder die vlot rekent vindt dit ook erg leuk:
https://wedstrijd.beverwedstrijd.nl/ind ... mpetitions
Hij maakt de opgaven voor groep 5/6, en die voor 7/8.
Alle reacties Link kopieren
Advies van de Onderwijsraad:

https://nos.nl/artikel/2330635-onderwi ... ijven.html
Ik hoop het niet, dit voelt voor mijn kinderen echt niet als vakantie en de juffen en meesters werken zich ook uit de naad .
Mevrouw75 schreef:
16-04-2020 14:50
Advies van de Onderwijsraad:

https://nos.nl/artikel/2330635-onderwi ... ijven.html
Of ga langer door tijdens het zomerverlof als alternatief, maar idd de enige logische optie.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
16-04-2020 18:19
Of ga langer door tijdens het zomerverlof als alternatief, maar idd de enige logische optie.
Waarom moeten leerkrachten hun vakantie inleveren, terwijl de meeste er hard aan toe zijn? Het is niet zo dat iedereen nu op zijn luie gat zit.
Fizz schreef:
16-04-2020 18:34
Waarom moeten leerkrachten hun vakantie inleveren, terwijl de meeste er hard aan toe zijn? Het is niet zo dat iedereen nu op zijn luie gat zit.
Terwille van de maatschappij uiteraard.; terwille van alle kids die al dan niet achterlopen in hun opleiding, die nood hebben aan bijbenen, terwille van leerprogramma's die afgewerkt moeten worden. Zijn kinderen dat niet waard of zo? Waar is de fameuze "we doen dit samen"-slogan nu?
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
16-04-2020 18:54
Terwille van de maatschappij uiteraard.; terwille van alle kids die al dan niet achterlopen in hun opleiding, die nood hebben aan bijbenen, terwille van leerprogramma's die afgewerkt moeten worden. Zijn kinderen dat niet waard of zo? Waar is de fameuze "we doen dit samen"-slogan nu?
Jij woont in België en wellicht is je daardoor de discussie in Nederland over de hoge werkdruk in het onderwijs volledig ontgaan. Daarnaast is er ook nog eens een groot tekort aan leerkrachten, dus wie wil je dan in de zomervakantie voor de klas zetten?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een heel dom advies.
Ten eerste: kinderen lopen in die paar maanden echt geen enorme achterstanden op. Het onderwijs gaat namelijk gewoon door, maar dan op een andere manier. Natuurlijk is die manier niet ideaal maar dat is helaas niet anders. En in de afgelopen weken is er ook al heel veel in ontwikkeld.
Kinderen die leren altijd al moeilijk vinden, daar is het extra lastig voor, dat klopt, maar kinderen die normaalgesproken prima mee komen die moeten heus niet eens doubleren ofzo.
Leraren werken dus ook gewoon door de hele tijd. En stressvoller dan normaal, kan ik uit ervaring vertellen. Ook voor kinderen is het stressvoller. Die 5 weken effectieve vakantie (want de laatste week werken we alweer fulltime hoor) hebben leraren dus broodnodig. Straks in de meivakantie werken we ook gewoon door aan een plan van aanpak op de situatie na de meivakantie, die pas in die vakantie bekend wordt.

Verder: stel dat we straks halverwege juli bijvoorbeeld eindelijk er op uit kunnen in eigen land, we ons eindelijk weer een beetje kunnen ontspannen buitenshuis, en dat we dan daarin beperkt worden omdat we weer eerder naar school moeten. Dus dan wordt die ontspanning die gezinnen broodnodig hebben direct weer afgepakt.

En stel dat we idd in eigen land erop uit kunnen, dan zitten vakantieparken natuurlijk te springen om vakantiegangers. Beetje lullig als die dan wegblijven omdat de scholen eerder open gaan.

En stel dat sommige grenzen toch open gaan en mensen alsnog op hun geboekte vakantie kunnen, maar die moeten annuleren omdat de scholen eerder beginnen. De verzekering keert dan heus niks uit en je vakantie alsnog naar de maan.

En stel dat je in de zorg werkt en in augustus eindelijk vrij hebt. Maar je kunt dan niks met je gezin ondernemen, want je kinderen moeten naar school.

En zo kan ik tig redenen bedenken waarom dit een slecht advies is.

Iets anders wat gesuggereerd wordt is al even onverstandig: langere werkdagen. Nee 8 uren per dag achter een beeldscherm voor alleen school, dat is gunstig voor een kind! Dus al die onderzoeken naar teveel schermtijd slaan ook opeens nergens meer op? Kinderen (en leraren) moeten naar buiten, en ook daar leren ze heel veel van.

Dat notabene een Onderwijsraad dit adviseert vind ik dieptreurig en maakt me kwaad. Blijkbaar zitten er geen leraren in die Onderwijsraad. Het lijkt of deze adviezen zijn bedacht tijdens een digitale vrijdagmiddagborrel.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Fizz schreef:
16-04-2020 19:09
Jij woont in België en wellicht is je daardoor de discussie in Nederland over de hoge werkdruk in het onderwijs volledig ontgaan. Daarnaast is er ook nog eens een groot tekort aan leerkrachten, dus wie wil je dan in de zomervakantie voor de klas zetten?
De leerkrachten uiteraard, wie anders. Fijn en leuk hoor dat er "hoge werkdruk" is, fijn en leuk dat er tekorten zijn, wat maakt dat uit in het gegeven "we moeten er samen door" of "we doen het voor de kinderen"? Again, zijn de kinderen dat niet waard dan?
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren, misschien moet je leraren en ouders een keuze geven.
Leraren die hun vakantie op willen offeren dan dubbel uitbetalen en ouders die er gebruik van willen maken kunnen hun kinderen sturen.
Maar je kunt het niet verplichten. Zie ook mijn vorige post.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
16-04-2020 19:15
De leerkrachten uiteraard, wie anders. Fijn en leuk hoor dat er "hoge werkdruk" is, fijn en leuk dat er tekorten zijn, wat maakt dat uit in het gegeven "we moeten er samen door" of "we doen het voor de kinderen"? Again, zijn de kinderen dat niet waard dan?
We hebben er niets aan als er straks nog meer leerkrachten met een burn-out thuiszitten. Juist door de instelling "we doen het voor de kinderen" maken leerkrachten allang veel meer uren dan waarvoor ze betaald worden. In het onderwijs wordt standaard onbetaald overgewerkt. Die grote vakantie is voor veel leerkrachten simpelweg nodig om bij te komen.
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
16-04-2020 16:07
Ik hoop het niet, dit voelt voor mijn kinderen echt niet als vakantie en de juffen en meesters werken zich ook uit de naad .
Zes weken vakantie lijkt me ook verre van ideaal als we dan nog steeds het huis nauwelijks uitkomen. Eerder starten met school (en structuur) lijkt me dan voor kinderen zo gek niet.
Alle reacties Link kopieren
Eze, dan denk je dus puur vanuit je eigen gevoel.
Denk eens aan leerkrachten, aan mensen in de zorg met vakantie in augustus aan mensen in de horeca/toerisme-branche. Zie ook mijn eerste reactie hierboven op dit onverstandige advies. En wat Fizz(?) zegt.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren
a_nick_is_crini schreef:
16-04-2020 19:23
Eze, dan denk je dus puur vanuit je eigen gevoel.
Denk eens aan leerkrachten, aan mensen in de horeca/toerisme-branche. Zie ook mijn eerste reactie hierboven op dit onverstandige advies. En wat Fizz(?) zegt.
Leerkrachten (werken nu idd), mensen in de horeca (werken nu niet eens allemaal), mensen die een vakantie hebben geboekt en nog niet geannuleerd zullen ook aan hún eigen gevoel denken. Waarom iemand anders dan niet?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
16-04-2020 19:20
We hebben er niets aan als er straks nog meer leerkrachten met een burn-out thuiszitten. Juist door de instelling "we doen het voor de kinderen" maken leerkrachten allang veel meer uren dan waarvoor ze betaald worden. In het onderwijs wordt standaard onbetaald overgewerkt. Die grote vakantie is voor veel leerkrachten simpelweg nodig om bij te komen.
Het hele idee van ‘we doen het samen’ lijkt te betekenen ‘er kan nog wel een tandje bij’ Voor de leraren die hun vakantie moeten opschorten ( stom plan), de kinderen die dagen van 8 uur moeten maken (burnouts op 9jarige leeftijd??), ouders die nu dubbel of driedubbel belast worden, zorgmedewerkers die Moeten blijven werken, ook zonder bescherming. Het is niet alsof onze maatschappij al uitblonk in kalmte en rust...
Alle reacties Link kopieren
Maar denk ook aan de kinderen he. Als zij dadelijk geen zomervakantie hebben, worden ze er ook echt niet beter van! Mijn leerlingen hebben allemaal keihard gewerkt de afgelopen weken en zijn heel erg aan vakantie toe. Je kunt ze dan toch niet een zomervakantie afnemen.

Komt ook nog eens bij: hoe ga je dat doen met ouders die al een vakantie hebben geboekt? Ga je dan nu al zeggen sorry dat kan niet? Terwijl de vakantie misschien nog helemaal niet geannuleerd is.

En Sinjoren ik vind je laatste bericht niet echt inlevend. Maar goed, dat kan ik mis hebben. Als je het zo graag voor de kinderen wil doen, moet je je misschien om laten scholen en zelf in de zomervakantie voor de klas gaan staan.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
16-04-2020 19:15
De leerkrachten uiteraard, wie anders. Fijn en leuk hoor dat er "hoge werkdruk" is, fijn en leuk dat er tekorten zijn, wat maakt dat uit in het gegeven "we moeten er samen door" of "we doen het voor de kinderen"? Again, zijn de kinderen dat niet waard dan?
Dus concreet stel je voor klassen te formeren met 45+ kinders om die bezetting rond te krijgen? Want dat is de situatie in NL namelijk. Al vóór de coronacrisis.
Nee heb je, ja kun je krijgen
a_nick_is_crini schreef:
16-04-2020 19:19
Sinjoren, misschien moet je leraren en ouders een keuze geven.
Leraren die hun vakantie op willen offeren dan dubbel uitbetalen en ouders die er gebruik van willen maken kunnen hun kinderen sturen.
Maar je kunt het niet verplichten. Zie ook mijn vorige post.
Tuurlijk kan je dat verplichten; dat is ook gewoon maar kwestie van een keuze te maken :)
Fizz schreef:
16-04-2020 19:20
We hebben er niets aan als er straks nog meer leerkrachten met een burn-out thuiszitten. Juist door de instelling "we doen het voor de kinderen" maken leerkrachten allang veel meer uren dan waarvoor ze betaald worden. In het onderwijs wordt standaard onbetaald overgewerkt. Die grote vakantie is voor veel leerkrachten simpelweg nodig om bij te komen.
Dat geldt voor iedereen, maar dat zijn de maatregelen voor iedereen vakkundig onmogelijk aan het maken, dus so what? Ouders die nu thuiswerken er in parallel een halve dagtaak bij hebben door hun kinderen ook schoolse begeleiding te moeten geven, snakken ongetwijfeld ook naar vakantie, maar hen zie je niet klagen (ook al hebben zij op de koop toe nog minder verlof dan leerkrachten). En ook hier opnieuw: als dat nodig is voor de kinderen, dan moet dat maar. Al snap ik wel dat "we doen het samen" iets scary wordt van zodra het dichterbij komt.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
16-04-2020 19:27
Leerkrachten (werken nu idd), mensen in de horeca (werken nu niet eens allemaal), mensen die een vakantie hebben geboekt en nog niet geannuleerd zullen ook aan hún eigen gevoel denken. Waarom iemand anders dan niet?
Natuurlijk mag je denken wat je wilt, maar ik denk dat het geen reëel voorstel is. Ik denk ook dat weinig leerkrachten hun vakantie willen inkorten. Daarnaast zijn vooral de oudere scholen geen prettige gebouwen om in de warmste maanden van het jaar in de klas te zitten. Van airconditioning hebben ze in het (primair) onderwijs volgens mij nog nooit gehoord.
lemoos2 schreef:
16-04-2020 19:35
Dus concreet stel je voor klassen te formeren met 45+ kinders om die bezetting rond te krijgen? Want dat is de situatie in NL namelijk. Al vóór de coronacrisis.
Als dat de situatie al is van voor Corona, waarom zou het dan niet de situatie nadien kunnen zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven