Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Gevolgen van stopzetten niet urgente zorg

25-03-2020 18:39 120 berichten
Hi,

Er is natuurlijk al heeeeeeel veel gezegd en geschreven over corona, maar er is één onderwerp waar ik in de media maar weinig over hoor: de gevolgen van het stilzetten van alle niet urgente zorg. Voor zover ik weet zien huisartsen alleen nog patiënten met ernstige klachten. Maar hoe zit het dan met al die mensen die (zonder het te weten) iets ernstigs onder de leden hebben en met vage, beginnende klachten normaal gesproken de huisarts bezoeken. Zij worden nu dus niet gezien en niet onderzocht, waardoor zij mogelijk in een te laat stadium hulp gaan krijgen.

Of ander voorbeeld: ik hoorde van een kankerpatiënt die net klaar was met al zijn behandelingen dat hij eigenlijk deze week op controle moest komen om te kijken of de behandelingen voldoende geholpen hadden. Deze afspraak is voorlopig uitgesteld. Ik maak me hier best wel zorgen over. Hoeveel levens gaat ons dit kosten? M.a.w. we zijn heel hard bezig om al die coronapatienten te helpen, maar dat gaat dan dus ten koste van andere mensenlevens?

Hoe zien jullie dit? Ben ik nou de enige die zich dit afvraagt?
puntillita schreef:
25-03-2020 20:34
.
Het nut van zo’n controle wordt nu afgewogen tegen het risico om in het ziekenhuis met corona besmet te raken. Lijkt me een hele goede reden om een nacontrole waar je niet heel veel spannends bij verwacht een paar maanden uit te stellen. Zonde van alle chemo als de patiënt door corona overlijdt... :sarcastic:
Het punt is dat men natuurlijk niet weet wat er uit zo'n controle komt, dat gaat men juist tijdens die controleafspraak onder zoeken. Er worden nu afwegingen gemaakt die enerzijds levens redden en anderzijds mogelijk levens gaan kosten. Al die afspraken die nu niet doorgaan waren natuurlijk niet gepland voor de lol. Dat waren afspraken die met een reden gepland waren. En naast corona krijgen mensen ook nog steeds kanker of andere ernstige ziektes. En dat begint geregeld met vage, onschuldige klachten waarvoor men normaliter de huisarts bezoekt en daarna eventueel wordt doorverwezen naar een ziekenhuis voor verder onderzoek. Dat staat nu dus voor een groot deel stil. Naast de verhalen die ik uit mijn persoonlijke omgeving ken, lees ik er hier in dit topic ook enkele. En dat vind ik dus echt wel zorgwekkend.
Alle reacties Link kopieren
Kissie30 schreef:
25-03-2020 21:25
Het punt is dat men natuurlijk niet weet wat er uit zo'n controle komt, dat gaat men juist tijdens die controleafspraak onder zoeken. Er worden nu afwegingen gemaakt die enerzijds levens redden en anderzijds mogelijk levens gaan kosten. Al die afspraken die nu niet doorgaan waren natuurlijk niet gepland voor de lol. Dat waren afspraken die met een reden gepland waren. En naast corona krijgen mensen ook nog steeds kanker of andere ernstige ziektes. En dat begint geregeld met vage, onschuldige klachten waarvoor men normaliter de huisarts bezoekt en daarna eventueel wordt doorverwezen naar een ziekenhuis voor verder onderzoek. Dat staat nu dus voor een groot deel stil. Naast de verhalen die ik uit mijn persoonlijke omgeving ken, lees ik er hier in dit topic ook enkele. En dat vind ik dus echt wel zorgwekkend.
Maar dat heeft ook te maken met protocollen. Dat wil niet zeggen dat er daadwerkelijk iets gevonden wordt. Voor hetzelfde geldt is diegene tijdens alle controles ook schoon.

Neemt niet weg dat ik je zorgen begrijp hoor.
Imho ben je nogal aan het overdrijven Krissie. En je constateert iets in je omgeving en noemt dat iets dat overal gebeurt. Niet logisch. Kom eens met een concreet voorbeeld, want tot nog toe is het enkel stemmingmakerij.
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet zien huisartsen alleen nog patiënten met ernstige klachten. Maar hoe zit het dan met al die mensen die (zonder het te weten) iets ernstigs onder de leden hebben en met vage, beginnende klachten normaal gesproken de huisarts bezoeken. Zij worden nu dus niet gezien en niet onderzocht, waardoor zij mogelijk in een te laat stadium hulp gaan krijgen.

En hoeveel mensen gaan er (in normale tijden) niet naar de huisarts met vage, beginnende klachten omdat ze denken ‘joh, dat gaat wel weer over/ik heb geen tijd/geen zin om naar de dokter te gaan’

Die worden dan dus ook niet gezien en niet onderzocht, waardoor ze mogelijk in een te laat stadium hulp gaan krijgen.

Ik ben van mening dat een arts een weloverwogen keuze maakt of ze iemand wel of niet zien.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Kissie30 schreef:
25-03-2020 20:00
Ik ben gebeld door mijn huisarts met deze mededeling en ik ken 2 mensen voor wie dat ook geldt.

Ik heb dan blijkbaar een Hele Slechte huisarts want die gaat niet alle patiënten in de praktijk bellen om te vertellen dat ze niet welkom zijn.
Die van jou had nu tijd over om dat te doen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
viva-life22 schreef:
25-03-2020 21:32
Maar dat heeft ook te maken met protocollen. Dat wil niet zeggen dat er daadwerkelijk iets gevonden wordt. Voor hetzelfde geldt is diegene tijdens alle controles ook schoon.

Neemt niet weg dat ik je zorgen begrijp hoor.
Tuurlijk wil het niet zeggen dat er iets gevonden wordt bij iedereen. Maar die controles zijn natuurlijk gebaseerd op dat er gebleken is in het verleden dat die nodig zijn.
himalaya schreef:
25-03-2020 22:10
Ik heb dan blijkbaar een Hele Slechte huisarts want die gaat niet alle patiënten in de praktijk bellen om te vertellen dat ze niet welkom zijn.
Die van jou had nu tijd over om dat te doen?
Nu doe je een aanname. In mijn geval en de gevallen die ik ken ging het om afspraken voor vervolgonderzoeken die al gepland stonden en nu afgezegd werden. Het is dus zeker niet zo dat iedereen pro actief geïnformeerd is voor zover ik weet.
puntillita schreef:
25-03-2020 21:42
Imho ben je nogal aan het overdrijven Krissie. En je constateert iets in je omgeving en noemt dat iets dat overal gebeurt. Niet logisch. Kom eens met een concreet voorbeeld, want tot nog toe is het enkel stemmingmakerij.
Als je de OP en de rest van het topic leest, lees je meerdere voorbeelden. Daarnaast zijn er meerdere forummers die dit herkennen. Daarmee zeg ik niet dat dit overal gebeurd, ik zeg dat het gebeurd. Dat is iets anders hè ;) En ik uit hier mijn zorgen omdat het fijner is om die te delen met anderen dan het bij je te houden. Geenszins stemmingmakerij dus. Daarbij gaat het niet om het inzoomen op specifieke voorbeelden, maar om het geheel. Er wordt nu minder zorg geboden aan patienten zonder corona en dat vind ik hoe dan ook een zorgelijke ontwikkeling. Uiteraard mag jij daar anders naar kijken.
himalaya schreef:
25-03-2020 22:07
En hoeveel mensen gaan er (in normale tijden) niet naar de huisarts met vage, beginnende klachten omdat ze denken ‘joh, dat gaat wel weer over/ik heb geen tijd/geen zin om naar de dokter te gaan’

Die worden dan dus ook niet gezien en niet onderzocht, waardoor ze mogelijk in een te laat stadium hulp gaan krijgen.

Ik ben van mening dat een arts een weloverwogen keuze maakt of ze iemand wel of niet zien.
Klopt, maar die mensen zijn er nu nog steeds. Dat is nu niet veranderd. Voor wat betreft weloverwogen keuzes; de bevolkingsonderzoeken zijn tijdelijk stopgezet. Bij de meeste van die onderzoeken krijgen mensen gelukkig goed nieuws, maar er is ook een categorie die slecht nieuws krijgt. Die groep gaat dat slechte nieuws nu later krijgen. En als dat wellicht maanden later is, kan dat in bepaalde gevallen te laat zijn. Dit is een afweging die gemaakt is. Ongetwijfeld heel overwogen. Maar i.m.o. wel heel zorgelijk.
Ik heb in het verleden wel eens op m'n kop gehad van de huisarts dat ik met bepaalde klachten te lang was door blijven lopen onder het nom van "gaat wel over".

En nu heb ik ook weer 2 dingen waar ik eigenlijk mijn huisarts wil naar laten kijken maar ik heb zoiets van daar wil ik nu mijn huisarts niet mee lastig vallen, die heeft het vast al druk genoeg. Op de site van thuisarts staat dat het waarschijnlijk geen kwaad kan en dat het vanzelf over kan gaan.

Maar ik vind het wel een eng idee dat je nu dus over zulke dingen na moet denken van is het ernstig genoeg of kan het wachten? Krijg ik wel hulp als ik bel of moet ik voorlopig maar aan de spoeling en pijnstillers? Ik hoor van mensen dat ze nu veel voorzichtiger zijn dan anders want wat als ik m'n been breek of een ongeluk krijg?!
TsumTsum schreef:
25-03-2020 23:41
Ik heb in het verleden wel eens op m'n kop gehad van de huisarts dat ik met bepaalde klachten te lang was door blijven lopen onder het nom van "gaat wel over".

En nu heb ik ook weer 2 dingen waar ik eigenlijk mijn huisarts wil naar laten kijken maar ik heb zoiets van daar wil ik nu mijn huisarts niet mee lastig vallen, die heeft het vast al druk genoeg. Op de site van thuisarts staat dat het waarschijnlijk geen kwaad kan en dat het vanzelf over kan gaan.

Maar ik vind het wel een eng idee dat je nu dus over zulke dingen na moet denken van is het ernstig genoeg of kan het wachten? Krijg ik wel hulp als ik bel of moet ik voorlopig maar aan de spoeling en pijnstillers? Ik hoor van mensen dat ze nu veel voorzichtiger zijn dan anders want wat als ik m'n been breek of een ongeluk krijg?!
Ja dit is dus ook waar ik bezorgd over ben. Het coronavirus zelf is niet het enige gevaar in deze tijd. Wat als je iets anders krijgt, word je dan wel op tijd geholpen? Er ligt nu zo de focus op corona dat ik het gevoel heb dat andere medische problemen nu naar de achtergrond zijn geschoven. En dat vind ik eng.
Alle reacties Link kopieren
@ Tsum tsum, bellen kan altijd. De arts kan dan bepalen of hij het nodig vind je op het spreek uur te zien of dat je inderdaad nog even aan moet kijken.

@ TO, je titel geeft het antwoord eigenlijk ook al: niet urgente zorg ..... Echt probeer een beetje vertrouwen te hebben, je maakt jezelf onnodig ongerust op deze manier.
Kissie30 schreef:
25-03-2020 22:59
Tuurlijk wil het niet zeggen dat er iets gevonden wordt bij iedereen. Maar die controles zijn natuurlijk gebaseerd op dat er gebleken is in het verleden dat die nodig zijn.
.
Nou, dat valt wel mee. Vaak is het zo dat de patiënt terugkeer van ziekte zelf tussen controles in opmerkt door lichamelijke klachten / symptomen.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
25-03-2020 21:42
Imho ben je nogal aan het overdrijven Krissie. En je constateert iets in je omgeving en noemt dat iets dat overal gebeurt. Niet logisch. Kom eens met een concreet voorbeeld, want tot nog toe is het enkel stemmingmakerij.
Krissie is niet de enige hoor. De nrc plaatste twee dagen terug een interview met een arts die ook signaleerde dat de zorg voor niet-coronapatienten nu niet op het niveau kan zijn dat je zou willen, en dat daar mensen door zullen sterven.
Het alternatief is dat er nog meer patiënten sterven aan covid-19.

Heel lullig voor individuele patiënten, maar het doel van onze zorg is uiteindelijk om zo efficiënt em effectief mogelijk verdeeld te worden over de hele bevolking. Ik ben ervan overtuigd dat er zorgvuldig gehandeld wordt en ècht urgente patienten - buiten Corona om - zo goed mogelijk geholpen worden.
Ik heb gisteren ook telefonisch te horen gekregen van de huisarts dat ik momenteel niet in aanmerking kom voor verder onderzoek. Ook bloedonderzoek doet men niet momenteel, ook niet via het ziekenhuis. Ik maak me wel zorgen, maar begrijp ook dat de coronacrisis nu voorrang heeft op de niet urgente zaken. Ik las hier op het forum van iemand die geen levensverlengende kankerbehandeling kan krijgen ivm de coronacrisis. Wat lijkt me dat afschuwelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dit speelt op meer plekken dan alleen het ziekenhuis, ook psychische zorg in de zin van gesprekken die alleen nog online kunnen en meervoudig gehandicapten kinderen die nu verplicht bij hun ouders zitten. Ben benieuwd wat de effecten zijn op alle lagen.

Voor veel dingen is nu geen ruimte is, wat logisch is, maar denk dat er veel effecten zijn die nu nog lastig in te schatten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het is wat het is. We hebben te maken met overbelaste zorg en een gevaarlijk virus dat zó besmettelijk is dat zelfs de minst kwetsbare groep voor de veiligheid niet naar school kan.
Bij het besluit of iemand in deze tijd bekeken of behandeld moet worden, zal dus helaas niet alleen gekeken worden naar hoe noodzakelijk die behandeling is, maar ook naar wat de risico's op besmetting met corona voor de patiënt en anderen zijn op het moment dat je besluit dat die persoon gezien of geholpen moet worden. En dat is dan nog los van de vraag of die behandeling wegens overbelaste zorg überhaupt mogelijk is. Het is triest dat die overwegingen gemaakt moeten worden, maar als je de bedenkt dat er door corona nu ruim 1800 patienten zijn opgenomen waarvan er waarschijnlijk een paar honderd het weekend niet zullen halen, dan snap je hoop ik ook dat de prioriteit nu daar ligt.

Gelukkig hebben we in Nederland een goede en eerlijke gezondheidszorg. Ik weet niet of er landen zijn waar je beter af bent.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
26-03-2020 06:01
Het is wat het is. We hebben te maken met overbelaste zorg en een gevaarlijk virus dat zó besmettelijk is dat zelfs de minst kwetsbare groep voor de veiligheid niet naar school kan.
Bij het besluit of iemand in deze tijd bekeken of behandeld moet worden, zal dus helaas niet alleen gekeken worden naar hoe noodzakelijk die behandeling is, maar ook naar wat de risico's op besmetting met corona voor de patiënt en anderen zijn op het moment dat je besluit dat die persoon gezien of geholpen moet worden. En dat is dan nog los van de vraag of die behandeling wegens overbelaste zorg überhaupt mogelijk is. Het is triest dat die overwegingen gemaakt moeten worden, maar als je de bedenkt dat er door corona nu ruim 1800 patienten zijn opgenomen waarvan er waarschijnlijk een paar honderd het weekend niet zullen halen, dan snap je hoop ik ook dat de prioriteit nu daar ligt.

Gelukkig hebben we in Nederland een goede en eerlijke gezondheidszorg. Ik weet niet of er landen zijn waar je beter af bent.
Er gaan wat dingen mis in je redenering. Ten eerste: de scholen zijn niet dicht omdat dat een goede manier is om Corona te bestrijden. De scholen zijn dicht om het draagvlak voor de rest van de maatregelen overeind te houden. Belangrijk, maar zegt niets over kinderen en corona.

Ten tweede: dat er honderden mensen overlijden is afschuwelijk, maar is op zichzelf juist geen reden om andere zorg op te schorten. Bij het verdelen van wat er nu mogelijk is, gaat het juist om de mensen die je wel kunt redden.
En het gaat ook nog eens niet alleen om losse aantallen: als er iemand van 85 met een hele broze gezondheid overlijdt, is dat verdrietig, maar kun je nog zeggen dat die persoon een heel leven achter zich heeft. Dat is anders wanneer er iemand op zijn 35e overlijdt aan klachten die normaal gesproken behandeld zouden zijn.

En nee, ik denk niet dat iemand nu precies de afweging kan maken wat op de lange termijn de minst erge strategie zou zijn. Niemand weet nog precies wat de gevolgen gaan zijn, en bovendien zien we nú de ziekenhuizen vollopen met ernstig zieke mensen en is het heel begrijpelijk dat de eerste reactie is dat we daar iets aan moeten doen.
Kissie30 schreef:
25-03-2020 19:20
Niet alleen bij mijn huisarts. Ook bij de huisartsen van andere mensen in mijn omgeving (die overigens niet allemaal in dezelfde regio wonen).
Mijn huisarts doet nog wat ze normaal ook doet, staat zelfs op haar website dat je gewoon een afspraak kan maken via de assistente.
Ze heeft wel een apart luchtwegspreekuur.
nessemeisje schreef:
25-03-2020 19:36
Ja ja, je hebt dus via via, of van horen zeggen een verhaal gehoord en verbindt daar allerlei conclusies aan. Met als uitkomst: Coronazieken worden geholpen ten koste van andere mensenlevens..
Wat dacht je? Er is nog niet genoeg gespeculeer, dus ik gooi er nog maar een wat-als-scenario tegenaan?
Ben je arts? Verpleegkundige? Heb je ook maar enigszins iets professioneels van doen met de medische wereld of ben je gewoon de zoveelste leek met teveel tijd?

:applause:
Alle reacties Link kopieren
Anyco schreef:
26-03-2020 09:01
Mijn huisarts doet nog wat ze normaal ook doet, staat zelfs op haar website dat je gewoon een afspraak kan maken via de assistente.
Ze heeft wel een apart luchtwegspreekuur.

Hier en in de omgeving ook.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Mijn mri en daaropvolgende afspraak voor de uitslag bij de neurochirurg zijn ook uitgesteld tot nader order. Voor mij betekent dat niet iets levensbedreigend, wel dat ik langer door moet lopen met ernstige pijn en we niet weten waardoor die pijn veroorzaakt wordt.
Revalidatie is ook gestopt tot nader order, terwijl die wel belangrijk is voor het herstel na mijn rugoperatie.

Het komt op ons nogal over alsof er vanuit gegaan wordt dat alle niet-levensbedreigende aandoeningen even on-hold staan, terwijl het voor veel mensen een nauwelijks houdbare en leefbare situatie oplevert. Ik hoop echt dat het beleid in ziekenhuizen veranderd waardoor zaken als pijnbestrijding o.a. toch weer door kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap eigenlijk niet zo goed wat je wilt met je bericht? Dit is toch een van de verwachte gevolgen van corona, deze complete overbelasting van de zorg? DE reden waarom men dringend verzocht wordt om zich aan de richtlijnen te houden? Waarom ben je verbaasd? Ik vind het verschrikkelijk voor alle mensen die nu de hulp niet krijgen die ze wel nodig hebben, maar verbazing daar heb ik geen last van, dit was toch te voorspellen? Dit is nu juist waarom ik mij mateloos irriteer aan mensen die (te) laks omgaan met het navolgen van de richtlijnen, zoveel mensen zijn daar de dupe van.

Jou OP irriteert mij ergens, ook weer die ietwat verwijtende toon waarbij je aangeeft dat de zorg voor corona patienten ten koste gaat van de zorg voor niet-corona patienten. Verwijt het de gezonde mede nederlanders maar die zo laks zijn, ipv de zorg die zijn uiterste best doet.
whateffa wijzigde dit bericht op 26-03-2020 09:30
33.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je last van hypochondrie Kissie? Want je beschrijving van vage klachten laten checken is voor mij totaal niet herkenbaar en vind ik ook wel wat hypochondrisch geredeneerd. Volgens mij kun je gewoon de huisarts bellen en wordt er dan gekeken of je gezien moet worden. Als je wellicht op andere momenten wel een extra bloedonderzoek krijgt en nu niet, dan is dat dus omdat de arts op basis van zijn kennis van jouw klachten en jou heeft besloten dat het risico voor jou kleiner is dat het ernstig is. Vertrouw op je huisarts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven