Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Het nieuwe oude normaal

06-01-2021 00:01 151 berichten
Nu we gaan beginnen met vaccineren en we het nieuwe normaal met babystapjes achter ons zullen gaan laten, ben ik heel benieuwd hoe de maatschappij er over een jaar uit zal zien.

Welke dingen uit de coronatijd zullen behouden blijven? En welke willen we zo snel mogelijk kwijt?

Hebben we ervan geleerd en gaan we dingen heel anders doen? Of kunnen we niet wachten tot het weer bij het oude is en zijn we vrij snel alles vergeten? Als jezelf of dierbaren niet direct geraakt waren tenminste.

Ik ben benieuwd wat jullie denken.

Het nieuwe oude normaal

Totaal aantal stemmen: 130

Is heel normaal (9%)
Is niet normaal zo anders (8%)
We deden voorheen helemaal niet normaal (21%)
Is er zoveel veranderd dan (9%)
Is iets waar ik niet op kan wachten zo snel wil ik het (29%)
Is niet voor mij het nieuwe normaal bevalt me veel te goed (17%)
Anders (6%)
Ik mis drukke cafés en bars.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat ik voor het grootste gedeelte thuis mag blijven werken: ideaal voor iemand met faalangst! Als de rest van Nederland nu ook grotendeels thuis blijft werken, is het fileprobleem meteen opgelost.

Verder had ik altijd een hekel aan het ongewenste lichamelijk contact. Wat is het voor mij een opluchting om niemand meer met tegenzin een hand, een knuffel of drie zoenen te moeten geven en te ontvangen. Daardoor kon ik vooraf echt op zien tegen sociale situaties. Ik heb nog nooit zo’n relaxte oud- en nieuw gehad als dit jaar. Overigens betekent dit niet dat ik over het algemeen een hekel heb aan lichamelijk contact, maar ik wil het alleen met een heel select groepje mensen. Dus wat mij betreft hoeven alle vormen van sociaal (on)wenselijk lichamelijk contact niet meer terug te keren!
Ik had het daar deze week nog met m'n moeder over dat sommige dingen inmiddels zo normaal zijn geworden dat het wellicht wel blijvend is.

Ik denk dat er straks minder handen geschud gaan worden en die 3 zoenen op de wang mogen ook weg blijven. Verder denk ik dat we elkaar wat meer ruimte blijven gunnen, dat hoop ik tenminste, en dat mensen eerder thuis blijven bij ziekte i.p.v. de bikkel uithangen die zich hoe dan ook naar het werk sleept en zich alleen door de leidinggevende naar huis laat sturen.

En persoonlijk zou ik het mondkapje tot op zekere hoogte blijven gebruiken. Bij ziekte, om m'n neus warmer te houden in de winter, als er veel smog in de lucht hangt. Vind het gewoon zonde om straks die mondkapjes helemaal niet meer te gebruiken.
Ik hoop dat de restaurants gauw weer open zijn dat mis ik echt uiteten.
En ik kan me verheugen om zo gauw t weer mogelijk is in t vliegtuig te stappen en naar de andere kant van de wereld op vakantie te gaan.

Ik zou ontzettend blij zijn als er weer geknuffeld mag met familie en vrienden. Ik was altijd al selectief in wie ik dat wel doe
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat het komende 3 maanden al normaal wordt. Er komt eerst een nog strengere lockdown.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Mag blijven:
-Niezen in elleboog
-Vaker handen wassen
-De afstand die we bewaren tot anderen in de openbare ruimte
-Handen wassen als je ergens binnen komt of als je thuiskomt
-Thuis blijven als je ziek bent

Hoeft ik niet terug:
-Beleefdheidszoenen met Jan en alleman.

Wel terug:
-Welgemeend handen schudden
-Dingen samen doen zonder eerst je mondkapje hoeven te pakken of zonder eerst na te denken hoe het veilig kan.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 06-01-2021 07:26
3.95% gewijzigd
Foutje
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 06-01-2021 07:26
98.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Terug: mensen over de vloer, samen eten, borrelen, zonder afstand te hoeven houden. Pretparken, concerten, uit eten, theater, kroegen. Ik kan niet wachten! Oh ja en knuffelen met familie!

Die desinfectie bij openbare ruimtes mag van mij wel blijven. Veel meer thuiswerken ook. Zeker zodra je verkouden bent.

Snel stoppen met: mondkapjes ajb!
Alle reacties Link kopieren
PhiIae schreef:
06-01-2021 00:03
Ik hoop dat de digitale vergaderingen blijven. Om een of andere reden gaan die zoveel efficiënter dan wanneer we met z’n allen om een grote tafel zitten.
Ook zijn daardoor besprekingen die per e-mail kunnen nu weer gewoon e-mails en daardoor heb ik veel minder onzin besprekingen per dag.
Ik hoop juist het tegendeel, maar verwacht het wel. Maar dat heeft meer met mijn werk te maken en niet met jouw werk;)
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
06-01-2021 06:28
Ik denk niet dat het komende 3 maanden al normaal wordt. Er komt eerst een nog strengere lockdown.
Hoe streng verwacht je dan?
Mensen hebben in het afgelopen jaar weer geleerd om meer rekening te houden met elkaar en ik hoop echt dat dat beklijft.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat de lockdown eerst verlengd wordt, iig tot eind januari maar wellicht zelfs half februari.
Meer winkels dicht, kruidvat, bloemenwinkels die buiten verkopen, opticiens, etc ook gesloten.

En scholen nog langer dicht.

En daarna gaan we denk ik nig wel over de zomer heen voor we weer iets meer normaal gaan doen. en dan alleen voor mensen die gevaccineerd zijn. Want dat moet een keuze blijven....

Maar verder hoef ik het zoenen met jan en alleman niet terug. Zonder handenschudden gaat ook prima.
Mondkapje daar stopte ik het liefst gisteren al mee.
Afstand tot iedereen in openbare ruimtes vind ik ook prima.
Horeca etc graag snel weer open!
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat er geen luidruchtige feesten meer zijn. Ik heb geen illusie dat die echt afgeschaft gaan worden. :proud: Maar voor nu is dat best fijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Er is overigens één smoelie waar ik zoooo benieuwd naar ben. Ik zie hem regelmatig, met dat heerlijke lijf en die prachtige krullenbol en die mooie helderblauwe ogen, dus ik kan niet wachten tot ik de rest van hem te zien krijg.
Ik begin er overigens niet over omdat ik er iets van vind, maar het moet me toch eventjes van het hart en dat is dat ik me er geen voorstelling van kan geven dat er mensen zijn die altijd bedekt door het leven gaan en dus nooit echt iemand zien en ik vraag me dan ook af op welke gronden zij elkaar leren kennen, elkaar lezen, banden aangaan op basis van wat? Wat dat betreft vind ik dit jaar al uitputtend.
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
06-01-2021 00:27
De nieuwjaarszoenen met collega’s, heerlijk dat dat dit jaar niet was.
Helemaal mee eens!

Ik hoop dat er minder gevlogen wordt en de industrie in meer landen schoner wordt.

Tijdens de eerste lockdown knapte het milieu enorm op en werden zelfs de toppen van de Himalaya weer zuchtbaar.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
06-01-2021 06:28
Ik denk niet dat het komende 3 maanden al normaal wordt. Er komt eerst een nog strengere lockdown.
Klopt. Gedurende de zomer wordt het weer wat los gelaten. Tot de winter er weer aan komt, dan gaat het weer verder dicht. Dit gaat door tot op het punt dat mensen het echt zat zijn of tot op het punt dat er zoveel werklozen zijn dat de zorg niet meer betaald kan worden. Vervolgens gaat China hier fabrieken neer planten en zijn de rollen omgedraaid.

Wat we dus overhouden: ondernemers aan de bedelstaf.


Een wat dramatische voorstelling van zaken, maar net zo reëel als eind januari weer open zijn.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
06-01-2021 00:36
Wat blijft: thuiswerken wel, en ook die afhaalboxen bij restaurants. Wat ook blijft is het vuurwerkverbod.
Vliegen zal ook veel duurder worden, en dat is goed. Het was te bezopen voor woorden dat je voor 4 tientjes heen en weer Pisa kon vliegen.
Dat denk ik niet. Na de verkiezingen zullen CDA/PVV en VVD de grootste partijen zijn. Die zijn niet tegen het verbieden van consumentenvuurwerk. (Wel knalvuurwerk).

Verder denk ik dat er weinig verandert eerlijk gezegd. Dit omdat de oude patronen er ook niet voor niks waren. De huidige patronen zijn ingegeven door ''moeten''. Maar als die ''moet'' wegvalt, zal alles redelijk snel weer richting de wenselijke patronen gaan.

Zelfde wat betreft thuiswerken. Dat is nu vaak nog fulltime. Dat zal dan een korte tijd (half jaar/jaar ofzo) richting een periode gaan waarin men bewust met COVID in het achterhoofd nog drie dagen per week thuiswerkt, en dan twee voor team meetings/presentaties etc. Maar als COVID verder naar de achtergrond verdwijnt, worden managers ongeduldig. Die zien hun personeel te weinig, en klaasje wil altijd op dinsdag en donderdag vrij, maar keesje juist op maandag en woensdag. En dus heeft de manager nooit het hele team bij elkaar, waardoor telkens de helft niet bij de opleidings-sessie aanwezig is of net weer die ene presentatie mist. En dan wil de manager van het 'gezeik'' af en wil gewoon dat iedereen weer naar kantoor komt. Misschien dat de vrijdag dan een standaard thuiswerkdag wordt ofzo, en dat dat alles is dat overblijft.
Cateautje schreef:
06-01-2021 07:57
Er is overigens één smoelie waar ik zoooo benieuwd naar ben. Ik zie hem regelmatig, met dat heerlijke lijf en die prachtige krullenbol en die mooie helderblauwe ogen, dus ik kan niet wachten tot ik de rest van hem te zien krijg.

Je maakt me nieuwsgierig....



Van mij mag het vuurwerkverbod ook blijven, de drie keer zoenen mag wegblijven, een hand geven vind ik prima. En thuiswerken mag blijven voor diegenen die willen, wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren
FlexieBelle schreef:
06-01-2021 08:18

Van mij mag het vuurwerkverbod ook blijven,
de drie keer zoenen mag wegblijven,
een hand geven vind ik prima.
En thuiswerken mag blijven voor diegenen die willen, wat mij betreft.
allemaal eens
Alle reacties Link kopieren
Ik las ergens dat er voor de jeugd een roaring 20's aan gaat komen en mijn oudste gaat volgend jaar naar de middelbare, ik verheug me voor haar maar maak me ook zorgen :proud:

Maar de museumbezoekjes met max zoveel mensen, het concert dat wij hebben meegemaakt waarbij je met je eigen gezelschap apart zat in een grote ruimte met een paar andere gezelschappen, de rust op straat, max zoveel mensen in een winkel...
Mag van mij allemaal blijven.
Ik wil ook best meer betalen om een paar keer per jaar ipv heel vaak bepaalde ervaringen mee te maken, mits er rust is gegarandeerd.
De efteling was leuk maar alsnog uren in de rij staan vond ik toch minder. Dan betaal ik liever meer, om zoals in artis lekker rustig te kunnen zijn.
daenerys79 schreef:
06-01-2021 07:36
Ik denk ook dat de lockdown eerst verlengd wordt, iig tot eind januari maar wellicht zelfs half februari.
Meer winkels dicht, kruidvat, bloemenwinkels die buiten verkopen, opticiens, etc ook gesloten.

En scholen nog langer dicht.

En daarna gaan we denk ik nig wel over de zomer heen voor we weer iets meer normaal gaan doen. en dan alleen voor mensen die gevaccineerd zijn. Want dat moet een keuze blijven....

Maar verder hoef ik het zoenen met jan en alleman niet terug. Zonder handenschudden gaat ook prima.
Mondkapje daar stopte ik het liefst gisteren al mee.
Afstand tot iedereen in openbare ruimtes vind ik ook prima.
Horeca etc graag snel weer open!
Nog strenger? Bloemenwinkels snap ik niet dat ze open zijn. Maar opticien is toch gewoon noodzakelijk, is zorg. Zelfde voor Kruidvat.

Het zoenen hoef ik ook zeker niet terug, iets meer afstand ook prima.

Hoop dat de opvang snel weer open gaat. Werken met kinderen thuis is niet te doen. Ik kan prima thuiswerken en zou het fijn vinden als ik dat in de toekomst wat vaker kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Naniene schreef:
06-01-2021 08:27
Nog strenger? Bloemenwinkels snap ik niet dat ze open zijn.
het onderwijs kan verder dicht (ook voor eindexamenleerlingen)
in Duitsland mag je in sommige regio's nog maximaal 1 persoon op bezoek hebben

het kan echt nog strenger.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-01-2021 00:09
En dat mensen die een verkoudheid hebben gewoon thuisblijven ipv in het OV te gaan zitten en daarna de kantoortuin vol te hoesten.
Dat moet idd zeker blijven
Het enige dat voor mij mag blijven is nieuwjaar zonder dat zware vuurwerk.
Voor de rest hoop ik dat het zo snel mogelijk terug normaal is over de hele wereld en dat zoiets nooit meer zolang moet gaan duren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven