Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Het nieuwe oude normaal

06-01-2021 00:01 151 berichten
Nu we gaan beginnen met vaccineren en we het nieuwe normaal met babystapjes achter ons zullen gaan laten, ben ik heel benieuwd hoe de maatschappij er over een jaar uit zal zien.

Welke dingen uit de coronatijd zullen behouden blijven? En welke willen we zo snel mogelijk kwijt?

Hebben we ervan geleerd en gaan we dingen heel anders doen? Of kunnen we niet wachten tot het weer bij het oude is en zijn we vrij snel alles vergeten? Als jezelf of dierbaren niet direct geraakt waren tenminste.

Ik ben benieuwd wat jullie denken.

Het nieuwe oude normaal

Totaal aantal stemmen: 130

Is heel normaal (9%)
Is niet normaal zo anders (8%)
We deden voorheen helemaal niet normaal (21%)
Is er zoveel veranderd dan (9%)
Is iets waar ik niet op kan wachten zo snel wil ik het (29%)
Is niet voor mij het nieuwe normaal bevalt me veel te goed (17%)
Anders (6%)
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
06-01-2021 10:23
Welke musea zijn zo druk dat er limieten moeten komen?

Ik kan er meestal rolschaatsen en hoelahoepen tegelijk zonder dat een mens het zal merken.
Nou het Rijksmuseum bijvoorbeeld.
Ik ben daar in de zomer geweest en het was echt een verademing.
Alle reacties Link kopieren
Wat terug mag zoals het eerst was:
- Reizen (ja, milieu, ik snap het, maar zolang ik niet met de trein naar een ander continent kan zal ik dus blijven vliegen, en plant ik met liefde een bos aan compensatiebomen)
- Festivals
- Concerten
- Horeca
- Groepsgrootte

Wat mag blijven zoals het nu is:
- Thuiswerken

Wat me is opgevallen in de afgelopen periode is hoeveel mensen de wetenschap als slechts een mening of 'een manier om naar een probleem te kijken' beschouwen, en hoezeer mensen niet snappen dat de ene mening niet evenveel waard is als de andere. Die entitlement verbaas ik me iedere keer weer over; 'ik mag ook meedoen en meepraten ookal snap ik totaal niet wat er gebeurd noch wat het inhoudt, want anders is het stom en per definitie zwendel'.
Iets positiefs wat me is opgevallen is dat binnen mijn vriendenkring de individuele vriendschappen onder sommigen hechter is geworden, omdat je elkaar alleen nog 1 op 1 of met hooguit 3 spreekt.
Barnsteen schreef:
06-01-2021 10:49
Zo jammer dit :|
Waarom? Ik heb een vriendin die niet kan wachten tot de parenclubs weer open gaan.... ieder z'n ding... toch?
Alle reacties Link kopieren
Suusje666 schreef:
06-01-2021 10:52
Wat terug mag zoals het eerst was:
- Reizen (ja, milieu, ik snap het, maar zolang ik niet met de trein naar een ander continent kan zal ik dus blijven vliegen, en plant ik met liefde een bos aan compensatiebomen)
- Festivals
- Concerten
- Horeca
- Groepsgrootte

Wat mag blijven zoals het nu is:
- Thuiswerken

Wat me is opgevallen in de afgelopen periode is hoeveel mensen de wetenschap als slechts een mening of 'een manier om naar een probleem te kijken' beschouwen, en hoezeer mensen niet snappen dat de ene mening niet evenveel waard is als de andere. Die entitlement verbaas ik me iedere keer weer over; 'ik mag ook meedoen en meepraten ookal snap ik totaal niet wat er gebeurd noch wat het inhoudt, want anders is het stom en per definitie zwendel'.
Iets positiefs wat me is opgevallen is dat binnen mijn vriendenkring de individuele vriendschappen onder sommigen hechter is geworden, omdat je elkaar alleen nog 1 op 1 of met hooguit 3 spreekt.
Dit merk ik ook.
En ik merk ook dat er sommige vriendengroepen verwateren omdat ik daar dus 1 op 1 eigenlijk weinig mee heb.
Ik hoop dat blijft:

thuiswerken
schone vliegtuigen (die werden steeds smeriger)
handen wassen!!!! Ik had geen idee dat mensen dat zo weinig deden, zo smerig.
restaurants die blijven bezorgen
1,5 meter afstand
niet meer jan-en-alle-man hoeven te zoenen
cruiseschepen moeten verbannen worden, wat die in havensteden veroorzaken is bizar.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn veel dingen die ik graag zie blijven/komen:
- (deels) thuiswerken en digitale alternatieven voor borrels. In ieder geval keuze tussen in real Life of via zoom/teams.
- groter online aanbod (mee kunnen kijken naar een concert)
- meer eigen ruimte, niet zo druk overal
- thuisblijven bij ziekte als norm, niet zwaar verkouden in een volle trein als het niet hoeft.
- begroeten met drie zoenen of knuffel alleen met een select aantal mensen. Maar niet met mensen die verder van je afstaan.
- ik had voor corona het gevoel dat je echt wel ‘moest genieten’ op vooral een extraverte manier. Uiteten, veel sociale afspraken, reizen, evenementen. Ik ben toch meer een huismus die af en toe graag op pad gaat maar zeker niet altijd. Hopelijk voelt dat straks geaccepteerder. Nu wel, omdat de meeste mensen vooral thuis zijn.
dagdromer1986 wijzigde dit bericht op 06-01-2021 11:07
3.82% gewijzigd
AnAppleADay schreef:
06-01-2021 09:23
Oh dit!
Het zou toch fantastisch zijn als ze twee keer per maand 'rustdag' zouden invoeren waarbij je tegen hogere betaling met minder mensen aanwezig bent.
En vooral kindvrij!
lilalinda schreef:
06-01-2021 08:30
het onderwijs kan verder dicht (ook voor eindexamenleerlingen)
in Duitsland mag je in sommige regio's nog maximaal 1 persoon op bezoek hebben

het kan echt nog strenger.
Oh ja kan wel zeker strenger, het zal voor mij weinig veranderen.. ik kom nergens. Ik vraag me alleen af hoeveel winkels er echt nog dicht kunnen ;).

Tja ik ben er niet blij mee, het is voor de kinderen vooral niet echt goed dit, maarja het is wat het is he.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook voor zo’n rustdag met minder bezoekers ja!
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
06-01-2021 10:55
Waarom? Ik heb een vriendin die niet kan wachten tot de parenclubs weer open gaan.... ieder z'n ding... toch?

Parenclubs geven wat minder milieuschade dan vliegen.
.
Alle reacties Link kopieren
Kussen en handen schudden definitief afschaffen.

Maar zag ik Big Brother dat ze dat alweer doen...moeilijk af te leren misschien .
Barnsteen schreef:
06-01-2021 11:12
Parenclubs geven wat minder milieuschade dan vliegen.
:-D dat ligt dan wel aan het milieu waar je bent opgegroeid....
.
anoniem_63ff409a1944d wijzigde dit bericht op 06-01-2021 11:17
Reden: Mosterd
99.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-01-2021 11:07
En vooral kindvrij!
"Ongeïnteresseerd kind" vrij lijkt me beter.
Toen mijn zoon negen jaar was, wilde hij vrolijk naar elk museum. Zelfs zeuren om naar het Louvre te gaan. Gelukkig gingen we dat jaar twee keer naar Parijs. Een georganiseerde busreis, waarbij we na aankomst lekker ons eigen plan trokken, en een dagje vanaf de camping wat een uur met de trein was. Die keer gaf hij zijn vader een rondleiding in de Sacré-Coeur.

Vanaf de middelbare school veranderde dat.

Ik ben blij dat hij van alles heeft meegepakt toen hij een kind was, de meeste pubers hebben wel wat anders aan de kop dan cultuur.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 06-01-2021 11:24
0.22% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
06-01-2021 11:14
Kussen en handen schudden definitief afschaffen.

Maar zag ik Big Brother dat ze dat alweer doen...moeilijk af te leren misschien .
En dan verschijnt er weer zo'n dom berichtje in beeld dat alle bewoners negatief getest zijn én in quarantaine hebben gezeten...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik hoop dat er wat minder toeristen deze kant opkomen dan voorheen, maar ik weet dat dat ijdele hoop is. Toch: een mens mag dromen.
semmy1986 schreef:
06-01-2021 06:10
Ik hoop dat de restaurants gauw weer open zijn dat mis ik echt uiteten.
En ik kan me verheugen om zo gauw t weer mogelijk is in t vliegtuig te stappen en naar de andere kant van de wereld op vakantie te gaan.
:high5:
Ik denk dat over een jaar alles weer is zoals het was :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Wat ik ook hoop dat blijft: virtuele loopwedstrijdjes. Heerlijk, geeft me wel de drive maar niet de stress van een echt loopje.
Alle reacties Link kopieren
PhiIae schreef:
06-01-2021 00:03
Ik hoop dat de digitale vergaderingen blijven. Om een of andere reden gaan die zoveel efficiënter dan wanneer we met z’n allen om een grote tafel zitten.
Ook zijn daardoor besprekingen die per e-mail kunnen nu weer gewoon e-mails en daardoor heb ik veel minder onzin besprekingen per dag.
Ja en nee. Hoe langer we thuis werken hoe meer ik merk dat het oppervlakkiger wordt. Iedereen is steeds meer een productiemachine geworden om alle taken af te krijgen, maar inhoudelijk diepgaande meetings die toch nodig zijn om verder te komen vinden zo goed als niet plaats. Daarvoor moet je echt bij elkaar zitten.
Alle reacties Link kopieren
Liara schreef:
06-01-2021 11:29
Ik denk dat over een jaar alles weer is zoals het was :cheer2:
Inderdaad. Ik ken niemand die zegt dat ze door deze crisis eens goed zijn gaan nadenken of we niet moeten stoppen met zaken die we voor de crisis deden. De meesten kunnen niet wachten om weer weekendjes weg te gaan en verre reizen te gaan maken. En de luchtvaartmaatschappijen moeten na de crisis ook weer volle vliegtuigen hebben dus die gaan er ook vol in.
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
06-01-2021 12:05
Ja en nee. Hoe langer we thuis werken hoe meer ik merk dat het oppervlakkiger wordt. Iedereen is steeds meer een productiemachine geworden om alle taken af te krijgen, maar inhoudelijk diepgaande meetings die toch nodig zijn om verder te komen vinden zo goed als niet plaats. Daarvoor moet je echt bij elkaar zitten.
Deze zomer was ik 2 a 3 keer per week op kantoor, dat vond ik echt de perfecte combinatie.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
06-01-2021 12:09
Deze zomer was ik 2 a 3 keer per week op kantoor, dat vond ik echt de perfecte combinatie.
Dat had mijn man ook. Die heeft normaal één thuiswerkdag per week, in die periode twee. Dat ging prima.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ritmodelanoche schreef:
06-01-2021 08:17
Dat denk ik niet. Na de verkiezingen zullen CDA/PVV en VVD de grootste partijen zijn. Die zijn niet tegen het verbieden van consumentenvuurwerk. (Wel knalvuurwerk).

Verder denk ik dat er weinig verandert eerlijk gezegd. Dit omdat de oude patronen er ook niet voor niks waren. De huidige patronen zijn ingegeven door ''moeten''. Maar als die ''moet'' wegvalt, zal alles redelijk snel weer richting de wenselijke patronen gaan.

Zelfde wat betreft thuiswerken. Dat is nu vaak nog fulltime. Dat zal dan een korte tijd (half jaar/jaar ofzo) richting een periode gaan waarin men bewust met COVID in het achterhoofd nog drie dagen per week thuiswerkt, en dan twee voor team meetings/presentaties etc. Maar als COVID verder naar de achtergrond verdwijnt, worden managers ongeduldig. Die zien hun personeel te weinig, en klaasje wil altijd op dinsdag en donderdag vrij, maar keesje juist op maandag en woensdag. En dus heeft de manager nooit het hele team bij elkaar, waardoor telkens de helft niet bij de opleidings-sessie aanwezig is of net weer die ene presentatie mist. En dan wil de manager van het 'gezeik'' af en wil gewoon dat iedereen weer naar kantoor komt. Misschien dat de vrijdag dan een standaard thuiswerkdag wordt ofzo, en dat dat alles is dat overblijft.
Helaas blijft het bij ons wel de norm thuiswerken ook na Corona, ze hebben tijdens Corona allerlei kantoren afgestoten dus er is niet eens genoeg plek meer voor ons om met zijn allen op kantoor te werken.

Ik vind een een verdeling tussen thuiswerken en kantoor wel oke, als ik maar niet meer 5 dagen thuis hoef te zitten.
Snoesje666 schreef:
06-01-2021 11:21
En dan verschijnt er weer zo'n dom berichtje in beeld dat alle bewoners negatief getest zijn én in quarantaine hebben gezeten...
Waarom vind je dat een dom berichtje? Blijkbaar is dat nodig omdat er nog steeds mensen zijn die denken: "daar doen ze het ook, dus ik mag ook"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven