Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Het 'recht' op onderwijs vs. 'recht' op zelfbescherming

26-11-2020 18:06 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik geef o.a. 1-op-1 studiebegeleiding op het mbo. (16-22 jaar oud)

Vandaag was er een student met een ernstige, luchtweginfectie (vastgesteld door de huisarts, antibiotica voorgeschreven, maar negatief getest op corona. Hij moest wel flink hoesten en snotteren, hij was flink ziek.

Ik ben bang om zelf ook verkouden te raken, want dat heeft voor mij momenteel grote gevolgen, zoals in quarantaine en thuisisolatie totdat ikzelf ook een negatieve test heb. (Mijn autistische zoon is volgende week jarig, het zou heel sneu zijn wanneer zijn feestje en sinterklaas voor hem niet door kan gaan omdat ík wegens verkoudheidsklachten geen bezoek mag ontvangen.)

Ik heb de student naar huis gestuurd om uit te zieken, met een aanbod voor online 1-op-1 begeleiding.

Maar nu is er discussie: heeft de student 'recht' op fysiek les omdat hij een negatieve test heeft, of heb ik het 'recht' om mijzelf tegen verkoudheidsklachten of luchtweginfectie te beschermen door de student naar huis te sturen?

Het advies van het RIVM is vaag: men hoeft niet meer in isolatie na een negatieve test, maar bij klachten zoals hoesten of koorts moet men de basisregels volgen en thuis blijven...

Wat had ik moeten/mogen doen, vinden/denken jullie? Heb ik overdreven?

Zouden jullie naast iemand gaan zitten die snipverkouden is en zich de longen uit het lijf hoest, ook al is het geen Corona?
[Hier had uw advertentie kunnen staan]
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp jou wel.
Nee. Heb ook weleens een collega die negatief maar fors verkouden was naar huis gestuurd.
Als ze de boel aansteekt heb je een sneeuwbal aan testen en thuisblijven.

Ik vind dus dat je goed gehandeld hebt.
Alle reacties Link kopieren
of heb ik het 'recht' om mijzelf tegen verkoudheidsklachten of luchtweginfectie te beschermen door de student naar huis te sturen?

Je bent zelfstandige? Dan bepaal jij de regels. Maar dan ook waarschijnlijk geen inkomen.

In loondienst? Dan neem ik aan dat de werkgever richtlijnen heeft?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Pre Corona vond ik ook al dat mensen met een flinke infectie lekker hun bacillen thuis moesten houden. Ik heb geen zin in jouw keelpijn/ gehoest/ enz.
Daarnaast los je het prima op door een online alternatief aan te bieden.
Ik snap die toevoeging dat je zoon autistisch is niet zo.

Verder lijkt online begeleiding me een prima idee, want dat die student hoestend en proestend fysieke begeleiding komt halen snap ik ook niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Eens, bovendien zou die student zelf ook beter thuis kunnen blijven als hij flink ziek is. Een kuur krijg je niet voor een snotneus en een kriebelhoest.
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt je werkgever?

Waarom zou de verjaardag van je zoon voor gaan op zijn recht op normaal onderwijs wanneer hij fit genoeg is om op school te zijn en hij geen corona heeft?

Regels voor 1,5 meter huishoudens en bezoek
Mensen die op 1 adres wonen, vormen samen een huishouden. Denk aan: echtgenoten, geregistreerde partners, samenwonenden, (groot)ouders en kinderen. Zij hoeven thuis en buitenshuis onderling geen 1,5 meter afstand te houden. Maar zij houden zich wel aan het volgende:

Ontvang zo min mogelijk bezoek. Mocht u toch bezoek ontvangen: beperkt dit tot maximaal 1 groep van maximaal 3 personen per dag en zorg ervoor dat mensen 1,5 meter afstand van elkaar houden en de hygienemaatregelen naleven. Kinderen tot en met 12 jaar tellen niet mee.

Wat ben je allemaal van plan mbt feestjes?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
26-11-2020 18:10
Je bent zelfstandige? Dan bepaal jij de regels. Maar dan ook waarschijnlijk geen inkomen.

In loondienst? Dan neem ik aan dat de werkgever richtlijnen heeft?
Precies dat ja. Een gewone verkoudheid kun je altijd krijgen wanneer je met mensen werkt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Lady*Voldemort schreef:
26-11-2020 18:11
Ik snap die toevoeging dat je zoon autistisch is niet zo.

Verder lijkt online begeleiding me een prima idee, want dat die student hoestend en proestend fysieke begeleiding komt halen snap ik ook niet zo.

Ik wel. Verjaardagsfeestje afzeggen had hier voor minstens een week meltdowns gezorgd.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat alle genodigde onder de 12 zijn?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Bij ons op school, VO, is de regel bij klachten blijf je thuis, ook met een negatieve test. Stel een leerling is 'slechts' verkouden en steekt een docent of medeleerling aan, dan is het door alle bewegingen buiten school niet meer te traceren dat zij ook alleen maar verkouden zijn. gevolg: docent/leerling zit thuis tot er een testuitslag is.Voor de leerling is dat heel naar want hij loopt een achterstand op, voor de docent/school nog vervelender, want er is lesuitval.
Alle reacties Link kopieren
Recht op ‘fysiek les’? Je biedt een alternatief aan, les op afstand. Er wordt niemand iets onthouden.

Ik werk op een middelbare school. Ik stuur liever één leerling naar huis of ander lokaal (en dan via Zoom of Teams) dan dat ik daags erop als een rochelende kettingroker met loopneus uit mijn bed rol, een spoedtest moet regelen en die dag zes lessen moet laten uitvallen (is bijna 180 leerlingen gedupeerd in hun onderwijsrecht). En ik ga echt niet streamen vanuit de file in de teststraat.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Merys schreef:
26-11-2020 18:16
Ik wel. Verjaardagsfeestje afzeggen had hier voor minstens een week meltdowns gezorgd.
Ik had al niet eens een verjaardagsfeestje gepland nu.

Maar online begeleiding is nog steeds een prima alternatief dus ik snap het probleem niet zo.
anoniem_648c663507eb3 wijzigde dit bericht op 26-11-2020 18:20
18.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat stukje van mijn zoon is natuurlijk niet relevant voor de student qua beslissing of regel. Ik schreef het om te verduidelijken waarom het voor mij persoonlijk erg slecht uit zou komen om juist nú een verkoudheid (of luchtweginfectie) op te lopen.

Laat dat dus maar buiten beschouwing qua regels/argumenten.

De student zelf kon zich prima vinden in mijn advies om eerst thuis uit te zieken en eventueel begeleiding op afstand te krijgen.
katatoniaaa wijzigde dit bericht op 26-11-2020 18:23
1.96% gewijzigd
[Hier had uw advertentie kunnen staan]
Katatoniaaa schreef:
26-11-2020 18:20
Dat stukje van mijn zoon is natuurlijk niet relevant qua beslissing of regel. Ik schreef het om te verduidelijke waarom het voor mij persoonlijk erg slecht uit zou komen om juist nú een verkoudheid (of luchtweginfectie) op te lopen.

Laat dat dus maar buiten beschouwing qua regels/argumenten.

De student zelf kon zich prima vinden in mijn advies om eerst thuis uit te zieken en eventueel begeleiding op afstand te krijgen.
Nou prima dan toch? Lekker laten zeuren hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik gok dat MBO liever 1 student naar huis stuurt dan dat straks de hele tent getest moet worden.

En iedereen 3 dagen thuis zit te wachten op de uitslag van al die testen.
Dan heeft student in kwestie helemaal geen les.

Groot gelijk dus.


Al hoop ik dat het kalf al niet verdronken is en hij al niemand heeft aangestoken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Saartjepoes2 schreef:
26-11-2020 18:11
Pre Corona vond ik ook al dat mensen met een flinke infectie lekker hun bacillen thuis moesten houden. Ik heb geen zin in jouw keelpijn/ gehoest/ enz.
Daarnaast los je het prima op door een online alternatief aan te bieden.
Ja dit. Alsof de reden om thuis te blijven alleen maar corona kan zijn tegenwoordig.
Ben je strontverkouden of wat dan ook en besmettelijk dan ga je niet naar werk, school wat dan ook om gezellig iedereen aan te steken.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
26-11-2020 18:10
Je bent zelfstandige? Dan bepaal jij de regels. Maar dan ook waarschijnlijk geen inkomen.

In loondienst? Dan neem ik aan dat de werkgever richtlijnen heeft?
In loondienst op een standaard mbo. Dus de directie bepaalt...
[Hier had uw advertentie kunnen staan]
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Het doet goed om te lezen dat mijn gedachtengang niet overdreven angsthazerig is. Daar was ik benieuwd naar...
[Hier had uw advertentie kunnen staan]
Alle reacties Link kopieren
Recht op fysiek onderwijs?
Ik had deze student zeker naar huis gestuurd. Toestemming aan mijn werkgever zou ik niet gevraagd hebben. Dat kan ik als docent heel goed zelf bepalen.
Ik snap trouwens niet waarom je bij deze student ook nog eens thuisonderwijs aanbiedt.
Ik neem aan dat jij er al een hele werkdag op had zitten en de student is gewoon ziek.
Alle reacties Link kopieren
Katatoniaaa schreef:
26-11-2020 18:20
Dat stukje van mijn zoon is natuurlijk niet relevant voor de student qua beslissing of regel. Ik schreef het om te verduidelijken waarom het voor mij persoonlijk erg slecht uit zou komen om juist nú een verkoudheid (of luchtweginfectie) op te lopen.

Laat dat dus maar buiten beschouwing qua regels/argumenten.

De student zelf kon zich prima vinden in mijn advies om eerst thuis uit te zieken en eventueel begeleiding op afstand te krijgen.
Waarom dan? Jij wil nu jouw zelfbedachte regel opleggen en dat kan niet. Vraag het aan je werkgever. Met name werkgever in de zorg, bij de overheid en in het onderwijs verwachten van hun personeel dat zij zich privé aan de regels houden. Dus wanneer je je gelijk wil halen dan bespreek je de regels met je werkgever ipv dat je ook nog hier mensen de wet gaat voor schrijven over hoe je mag reageren.

To is geen arts en bepaalt niet voor een ander wat ziek is. De leerling komt op school met een negatieve corona test. Er is geen reden om hem weg te sturen.
viva-amber wijzigde dit bericht op 26-11-2020 18:34
7.90% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
26-11-2020 18:11
Verder lijkt online begeleiding me een prima idee, want dat die student hoestend en proestend fysieke begeleiding komt halen snap ik ook niet zo.
De student zei dat hij dat moest van zijn mentor omdat hij in het verleden al gedoe met de leerplicht heeft gehad wegens te vaak ziekmelden.
[Hier had uw advertentie kunnen staan]
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
26-11-2020 18:32
Waarom dan? Jij wil nu jouw zelfbedachte regel opleggen en dat kan niet. Vraag het aan je werkgever. Met name werkgever in de zorg, bij de overheid en in het onderwijs verwachten van hun personeel dat zij zich privé aan de regels houden. Dus wanneer je je gelijk wil halen dan bespreek je de regels met je werkgever ipv dat je ook nog hier mensen de wet gaat voor schrijven over hoe je mag reageren.

To is geen arts en bepaalt niet voor een ander wat ziek is. De leerling komt op school met een negatieve corona test.

Eens. Dat is het lastige, dat ik het niet kan/mag bepalen. Maar mag ik mijzelf beschermen?

Het is niet mijn intentie om via een 'zelfbedachte' (???) regel op te leggen of iemand 'de wet voor te schrijven'. Ik worstel met het RIVM advies van 'thuisblijven bij klachten zoals verkoudheid' versus 'de deur uit mogen na een negatieve test.

Verkouden jonge kinderen mogen wel 'gewoon' naar school. Maar hoe zit het met 18+?

(De directie twijfelde ook.)
katatoniaaa wijzigde dit bericht op 26-11-2020 18:46
Reden: Aanvulling
6.18% gewijzigd
[Hier had uw advertentie kunnen staan]
Recht op onderwijs is toch niet hetzelfde als recht op fysiek les. Ik vind dat fysiek onderwijs de laatste tijd toch wel erg opgehemeld wordt terwijl er gewoon verschillende manieren van onderwijs zijn waarbij in sommige gevallen (bv. praktijkonderwijs) fysiek onderwijs het beste werkt maar in andere gevallen ook andere vormen goed kunnen werken. Dus het lijkt me dat je prima hebt gehandeld in deze tijd waarin ook een gewone verkoudheid nogal consequenties heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven