Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Hoe ervaren jullie het mondkapje?

03-07-2020 08:51 201 berichten
Ik moet voor mijn werk veel reizen met het ov. En het valt me op dat iedereen het mondkapje moeiteloos lijkt te dragen.

Ik vind het zelf verschríkkelijk. Heel benauwend. Na twee minuten voel ik me al echt ellendig erdoor. Ik heb al zo’n papieren geprobeerd een een van stof.

Ik vroeg me dus af of meer mensen dat hebben. Of juist niet.
Alle reacties Link kopieren
peachy-br schreef:
03-07-2020 11:02
Ik zorg gewoon dat ik de hele tijd aan het drinken ben of iets aan het eten. Dan hoef je hem namelijk niet op. Het helpt toch niets. En met een medisch mondkapje op die wel beschermt ben je strafbaar. Het is 1 grote lariekoek!

Hoezo hoef je hem niet op als je eet en drinkt? Wat is dat voor onzin. Je kan simpelweg niet eten en drinken want je bent verplicht hem op te houden. Echt, egoistische en asociale houding. Mensen zoals jij kan ik niet uitstaan. Als ik dat zou zien in de trein krijg je op je flikker van mij.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Alle reacties Link kopieren
Nog niet mee te maken gehad.. Wel een pakje wegwerp mondkapjes liggen voor op vakantie. Dan zal ik er niet aan ontkomen om een keer in het OV te zitten.
Alle reacties Link kopieren
Haha ik moet stiekem wel een beetje lachen om al die reacties met dat het o zo vervelend is hihi.

Ik heb er nul problemen mee, ik heb die dingen sowieso uren per dag op tijdens mijn werk al 15 jaar. Nooit als vervelend ervaren, ook nooit een nieuwe collega of stagiaire meegemaakt die het als vervelend ervaart.
Smile, it looks good on you.
Alle reacties Link kopieren
dignity schreef:
03-07-2020 09:44
Dat is toch teveel uit je eigen perspectief bekeken. Een collega van mij had een tijdje terug (pre corona) een werkbezoek in een ziekenhuis waarbij hij mee mocht kijken bij een operatie, en werd binnen twee minuten onpasselijk van het mondkapje en viel flauw. Dat is echt geen mietje, maar hij kon er gewoon totaal niet tegen. Chirurg vertelde ook dat hij dat vaker had meegemaakt.
Misschien werd hij voor het eerst geconfronteerd met zijn eigen slechte adem :biggrin:
Mijn neef die nog studeert schrok door het verplichte mondkapje ook van de brakke lucht die uit zijn eigen bakkes kwam, terwijl hij die ochtend wel zijn tanden had gepoetst.
Alle reacties Link kopieren
Rooss4.0 schreef:
03-07-2020 12:17


Ik vind het ook heel apart dat passagiers het wel moeten dragen en chauffeurs niet. De vervoersmaatschappijen hebben het afgedwongen immers, vanuit het rijk werden mondkapjes in eerste instantie weggezet als nutteloos.
Minstens anderhalve meter afstand houden is veel effectiever dan een mondkapje, maar als die afstand niet kan dan is een mondkapje beter dan niks
Alle reacties Link kopieren
In het begin was het even wennen, momenteel vind ik het best prettig.
Liever zonder, maar met een mondkapje ben ik heel bewust (rustig) aan het ademhalen omdat het anders benauwd word.
Was wel even oefenen. Na een uur of twee wordt het wel vervelend.
Niet, want we dragen dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet heel prettig, maar het moet. Dus vermijd ik het OV maar.
Geen enkele moeite mee. Maar ik ben het ook gewend.
Alle reacties Link kopieren
Het was tijdens de warme dagen wel vervelend in het ov, benauwd.
Wat mij in het begin erg geholpen heeft is tijdens de reis luisteren naar een podcast, dan concentreer je je op iets anders.
Nu vind ik het wel te doen. Ik heb katoenen maskers met een ijzerdraadje bovenin, die vouw ik goed op mijn neus en dan beslaat mijn bril niet.
Alle reacties Link kopieren
pineapplepizza schreef:
03-07-2020 13:05
Haha ik moet stiekem wel een beetje lachen om al die reacties met dat het o zo vervelend is hihi.

Ik heb er nul problemen mee, ik heb die dingen sowieso uren per dag op tijdens mijn werk al 15 jaar. Nooit als vervelend ervaren, ook nooit een nieuwe collega of stagiaire meegemaakt die het als vervelend ervaart.
Ik ook. Zo'n mensen die moord en brand schreeuwen en "mijn vrijheid!!!" omdat ze eens een half uurtje een mondkapje moeten dragen. Zo'n chirurg die dat de hele dag draagt rolt met zijn ogen.
rumforviva schreef:
03-07-2020 09:23
Ik vind warme lucht inademen afschuwelijk en vind het ook heel benauwd. Kan ook niet met mijn hoofd onder een dekbed. Waar mogelijk trek ik het even naar beneden. Ogenschijnlijk ziet het er misschien moeiteloos uit, maar schijn bedriegt.

Ander nadeel, ik eet en drink vaak in de trein. Dat kan nu dus ook niet.
Haha precies dat laatste.
Ik zit dus kippig met wazig zicht honger te lijden, eigenlijk.
Ik had een heel raar mondkapje gekregen van Ali, maar die blijkt heel fijn. Het slaat nergens op qua bescherming want het is een soort pantystof, maar die zit heel koeltjes op je gezicht en is goed te doen. Dikkere stik ik de moord in inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
03-07-2020 12:26
Het is ook een beetje poppenkast. De reden is bescherming van anderen, voor je eigen bescherming heb je er niets aan. Ik heb een pakje van 10 gekocht, en was van plan om er een per dag te gebruiken. De kinderen hebben hun eigen leuke modelletje. Die gebruiken ze meerdere dagen en ze worden gewassen wanneer nodig.
Poppenkast omdat het anderen beschermt? Beetje egoïstisch, niet?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
03-07-2020 16:43
Niet, want we dragen dat niet.
Ik hoop dat het verplicht wordt in de supermarkt hier.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
03-07-2020 17:29
Ik hoop dat het verplicht wordt in de supermarkt hier.
Weinig kans toe; maar goed, dat zien we dan wel weer. Hier draagt quasi niemand ze; ook de medewerkers zelf niet.
Afschuwelijk. Ik vind het echt helemaal niks. Het is oncomfortabel, het is onduidelijk of het helpt tegen Corona, en zelfs als het helpt dan is het op dit moment vrij zinloos omdat Corona al ver op z’n retour is.

Ik heb ook meer begrip gekregen voor Islamitische vrouwen met hun cultureel verplichte oncomfortabele klederdracht.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
03-07-2020 17:31
Weinig kans toe; maar goed, dat zien we dan wel weer. Hier draagt quasi niemand ze; ook de medewerkers zelf niet.
Hier ook niet. Meer en meer Belgen zijn voorstander van mondkapjes. Iets van 70% nu al. Het helpt en dat is het belangrijkste.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
03-07-2020 17:37
Hier ook niet. Meer en meer Belgen zijn voorstander van mondkapjes. Iets van 70% nu al. Het helpt en dat is het belangrijkste.
Als werkelijk 70% van de Belgen voorstander zou zijn, dan zouden er ook veel meer mensen dat dragen :).
Vertrouw niet zomaar een zogenaamde enquête vanop HLN :).
Het OV wordt steeds gezelliger met de mondkapjesplicht.

https://youtu.be/7OmkAf2oi-E
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
03-07-2020 17:40
Als werkelijk 70% van de Belgen voorstander zou zijn, dan zouden er ook veel meer mensen dat dragen :).
Vertrouw niet zomaar een zogenaamde enquête vanop HLN :).
Ik vermoed dat veel mensen zich nog altijd 'raar' voelen als weinig mensen een mondkapje dragen en zij wel. Als het verplicht wordt, is het veel makkelijker. Niemand wil uit de toon vallen. Dat hoor ik iig heel vaak.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
03-07-2020 17:40
Het OV wordt steeds gezelliger met de mondkapjesplicht.

https://youtu.be/7OmkAf2oi-E
Hij heeft gelijk. Mensen die een flesje drinken vasthouden omdat ze dan het dragen van een mondkapje kunnen omzeilen, zijn gewoon asociaal.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Rooss4.0 schreef:
03-07-2020 12:17
Behoorlijk irritant. Na een uur of anderhalf word ik er wat wagenziek van en het voelt vies omdat je steeds je eigen uitgeblazen adem lijkt in te ademen.

Ik vind het ook heel apart dat passagiers het wel moeten dragen en chauffeurs niet. De vervoersmaatschappijen hebben het afgedwongen immers, vanuit het rijk werden mondkapjes in eerste instantie weggezet als nutteloos.
In taxibusje hoeft een mondkapje pas als de afstand binnen het voertuig minder dan anderhalve meter is. Bij taxibusjes voor wmo-vervoer is de grens 4 passagiers en afhankelijk van het type busje is er dan net wel of net geen mondkapje nodig. Chauffeurs weten dat en moeten dan reizigers verzoeken het mondkapje op te zetten anders mogen ze niet verder. De chauffeur moet dan ook een medisch mondkapje gaan dragen als er geen fysieke afscheiding in het voertuig is. Vrijwillig mondkapje dragen mag zeker en gezien de doelgroep van ouderen/gehandicapten etc
worden ze soms door begeleiding al klaar gezet met kapje omdat mensen het zelf moeilijk kunnen.Ik ben deze week nog niet op kantoor geweest, maar we volgen de versoepelingen natuurlijk ook. Dus waar het maximum tot 1 juli op 4 passagiers lag in een busje zal dit nu ook wel volle bak mogen en dan zijn mondkapjes noodzakelijk.
doornroosje9 schreef:
03-07-2020 17:44
Ik vermoed dat veel mensen zich nog altijd 'raar' voelen als weinig mensen een mondkapje dragen en zij wel. Als het verplicht wordt, is het veel makkelijker. Niemand wil uit de toon vallen. Dat hoor ik iig heel vaak.
Ik wil heel graag uit de toon vallen, vooral wanneer de rest graag een zinloze lap stof voor zijn of haar mond bindt.
doornroosje9 schreef:
03-07-2020 17:47
Hij heeft gelijk. Mensen die een flesje drinken vasthouden omdat ze dan het dragen van een mondkapje kunnen omzeilen, zijn gewoon asociaal.
Volgens de huisregels van de NS mag je nog altijd drinken in de trein. Ik zou lekker zijn blijven zitten. En die knul die zich ermee komt bemoeien spoort niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het tot nu toe gelukkig weten te ontlopen. Ik krijg het er benauwd door en het gevoel te weinig frisse lucht te krijgen.

Ook is de huid van een deel van mijn gezicht veel gevoeliger geworden na een operatie jaren geleden. Een mondkapje raakt dat gebied en levert dan een voortdurende overprikkeling op. Dus ik ontloop het OV en de luchtvaart nog even..
I'm not lazy
I'm on energy saving mode

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven