Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Hoe gaan jouw ouders van 65 plus om met corona?

29-12-2020 19:08 75 berichten
Mijn ouders doen eigenlijk niet veel meer buiten samen wandelen. De boodschappen bestellen ze online, ze willen niemand meer op bezoek, gaan echt nergens meer heen en wachten af op het vaccin.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
29-12-2020 22:21
Mijn moeder is 70 en beperkt zich in niets. Ze zegt dat ze 6 herseninfarcten heeft overleefd, en ze wel ziet wat er verder op haar pad komt. Afstand houden wil ze dus ook niet. Ze ontvangt bijna dagelijks vrienden, elke dag minstens twee, vaak drie verschillende zorgmedewerkers.
Mijn vader en zijn vriendin zien niemand. Die komen amper nog buiten de deur, en denken dat de Corona je ieder moment kan bespringen. Ze hebben ook beide (net als mijn moeder) een dermate zwakke gezondheid dat ze Corona bijna 100% zeker niet zullen overleven.
Snapt zij niet dat zij ook verantwoordelijkheid draagt voor de gezondheid van die zorgmedewerkers en de andere clienten van die zorgmedewerkers. (En haar vrienden en de familie en vrienden van die vrienden)
Mijn ouders zijn veel thuis, boodschappen doen is het enige uitje naast wandelen. Wassen hun handen indien nodig, dragen mondkapjes op de juiste manier. Ze komen bij ons op anderhalve meter op de koffie of het eten. Zijn allebei 78.

Schoonouders 80+ doen het met de beste bedoelingen allemaal net niet goed. Gaan samen boodschappen doen, herbruiken mondkapjes die ze in hun jaszak bewaren. Dragen de mondkapjes zo, dat ze wel nog goed en makkelijk er langs kunnen ademen. (Met flinke kier, hebben ze eergisteren nog even aan ons uitgelegd) Laten zich niet testen bij verkoudheid en 'vergeten' dat ook even te melden als we bij ze langs komen. Ze ontvangen geen bezoek en gaan ook weinig op bezoek dus we hopen er het beste van.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders leven hun leven maar wanen zich ook enigszins immuun omdat ze al aan de beurt geweest zijn. Ze weten dat de kleine kans bestaat dat ze nogmaals ziek worden maar omdat die kans zo klein is passen ze niet heel erg meer op.
Dus ze hebben vaak ons of de kleinkinderen over de vloer en spreken met vrienden af. En ze waren ook notoire hotel-om-uit-eten-te-kunnen gasten.
Maar goed, wel altijd netjes binnen de regels en aangezien ze het zwaar genoeg hebben gehad hun ik het ze ook wel.

Schoonouders zijn erg voorzichtig, mede doordat ze bij mijn vader hebben gezien hoe heftig het kan zijn. Maar schoonmoeder vindt het wel heel moeilijk dat ze haar kinderen niet allemaal bij elkaar kan hebben maar wel elke dag voor een klas met 30 kinderen moet staan. Het voelt heel dubbel.
Alle reacties Link kopieren
Eind 60.

Wel bezoek en uitstapjes, geen grote feestjes of onbekenden.
De ene week ben ik wel welkom, een volgende week "toch weer liever niet". Hangt dus maar af van hoe de vlag erbij staat.

Close vrienden lopen de deur plat. De ene keer moet dat persé in open lucht, de andere keer mag iedereen alsnog binnen zitten.

Boodschappen al sinds maart met een mondmasker op en alles wordt eerst 3 dagen "gelucht" op 't terras. Diepvriesspul wordt afgewassen voor 't de diepvries in gaat.

Ik kan er geen touw aan vastknopen dus en laat ze maar doen.



Schoonmoeder is 87 (en nog behoorlijk zelfredzaam én eigenwijs).

Wil persé zelf haar boodschappen blijven doen.
(In maart en april met véél moeite even mogen overnemen, maar dat was tijdelijk.)
Heeft van ons dus maar mondmaskers en een pot zeep gekregen.
Of ze die mondmaskers draagt is een andere zaak.

Die boodschappen zijn haar enige "uitje" en behalve wij én de overburen ziet ze sowieso nooit iemand.

Man heeft een poging gedaan er ook in te drammen dat ze afstand houdt in winkels en met onbekenden. Maar tja, hij passeert 1 à 2 keer per week, we zien dus niet alles.



Tot nu toe niemand besmet of ziek.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
29-12-2020 22:32
Snapt zij niet dat zij ook verantwoordelijkheid draagt voor de gezondheid van die zorgmedewerkers en de andere clienten van die zorgmedewerkers. (En haar vrienden en de familie en vrienden van die vrienden)
Nee, dat stukje denkvermogen is ze kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders zijn 70. Mijn vader is een echte complotdenker. Heeft het voortdurend over nanochips, de great reset, dat soort dingen.
Mijn moeder is wat minder uitgesproken, maar vindt alles wel zwaar overdreven.

Ze houden zich min of meer aan de maatregelen, onder flink protest en gezucht en geklaag. Maar wij komen daar gewoon, ze knuffelen ons, etc.
Ze zijn verder gewoon goed gezond en geen echte risicogroep behalve qua leeftijd.

Mijn schoonouders zijn iets jonger en als de dood voor corona. Juist weer het hele andere uiterste.
..
Alle reacties Link kopieren
Die van mij (eind 70 en volop in de risicogroep) hebben het in maart al gehad. Dat wisten we destijds niet. Wel dat ze een week of 3 flink ziek waren en dat mijn moeder, zoals elke winter met haar zwakke longen, een longontsteking had. Maar er werd niet getest.
Pas in augustus, toen ze een antistoffentest deden, werd bevestigd dat ze het hebben gehad.
Ze voelen zich nu zo’n beetje onschendbaar en houden zich matig aan de regels. Ze hadden het liefst gewoon met z’n allen kerst gevierd.
Lady_Day schreef:
29-12-2020 19:10
Mijn moeder gaat 1x per week tijdens het ouderenuurtje boodschappen doen, af en toe krijgt ze bezoek of gaat ze op bezoek en elke dag laat ze met iemand de hond uit. Dat was het dan wel. Zodra het kan laat ze zich vaccineren. Ben ik heel blij om, hoef ik daar in ieder geval geen discussie mee te voeren.

Mijn moeder doet wat ze altijd deed. Is voorzichtig, maar laat zich niet gek maken. Bezoek komt er niet, buiten afspreken wel.
Ze laat zich absoluut niet vaccineren. Ben ik heel blij om, hoed ik daar in ieder geval geen discussie mee te voeren.
Alle reacties Link kopieren
Renske_ schreef:
31-12-2020 18:47
Mijn moeder doet wat ze altijd deed. Is voorzichtig, maar laat zich niet gek maken. Bezoek komt er niet, buiten afspreken wel.
Ze laat zich absoluut niet vaccineren. Ben ik heel blij om, hoed ik daar in ieder geval geen discussie mee te voeren.
Renske is weer aan het rellen
Alle reacties Link kopieren
Renske_ schreef:
31-12-2020 18:47
Mijn moeder doet wat ze altijd deed. Is voorzichtig, maar laat zich niet gek maken. Bezoek komt er niet, buiten afspreken wel.
Ze laat zich absoluut niet vaccineren. Ben ik heel blij om, hoed ik daar in ieder geval geen discussie mee te voeren.
Dus hoe lang ga je dan niet binnen op bezoek ? Tot dat het virus op miraculeuze wijze is verdwenen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
smulrol schreef:
31-12-2020 18:49
Renske is weer aan het rellen

O, dit moet een meepraat topic zijn?

Zij blij dat haar moeder wel gevaccineerd wordt, ik blij dat de mijne daar niet voor kiest.

Maar wees gerust. Renske heeft het wel een beetje gezien op dit forum. Wat ontzettend jammer is, want ze komt hier al 20 jaar.
Maar het is gewoon ziekelijk om te zien hoe het hier verworden is.
Dus ik taai snel af.
blijfgewoonbianca schreef:
31-12-2020 18:52
Dus hoe lang ga je dan niet binnen op bezoek ? Tot dat het virus op miraculeuze wijze is verdwenen ?

Grapjurk. Alsof niet op bezoek gaan en vaccineren de enige optie is. Ze zou me toch een stampij maken als ik er niet meer kwam.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders wandelen ook, maar halen ook een drankje to go. Bezoek komt er wel, maar 2 per keer. Mijn nichtje van 5 is er ook veel. Voor mijn ouders zou eenzaamheid erger zijn dan corona. Met 0 bezoek willen ze niet leven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
31-12-2020 19:00
Mijn ouders wandelen ook, maar halen ook een drankje to go. Bezoek komt er wel, maar 2 per keer. Mijn nichtje van 5 is er ook veel. Voor mijn ouders zou eenzaamheid erger zijn dan corona. Met 0 bezoek willen ze niet leven.

Dit geldt dus ook voor mijn moeder.
Alle reacties Link kopieren
Renske_ schreef:
31-12-2020 18:57
Grapjurk. Alsof niet op bezoek gaan en vaccineren de enige optie is.

Wat helpt dan wel : aluminium hoedje ?




Ze zou me toch een stampij maken als ik er niet meer kwam.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mijn ouders zijn 75. En leven sinds maart min of meer geïsoleerd. 1x per week boodschappen halen, wat fiets- en wandeltochten. Geen bezoek.

Ik snap het deels, want nogal wat kwalen waardoor de kans dat ze corona overleven klein is. Maar ik heb hen sinds maart slechts 3x gezien, in de zomer toen het beter ging en we buiten konden zitten. Nu willen ze dat niet meer, dus het enige contact is per telefoon en online.

Het is hun eigen keuze, zij voelen zich hier prettig bij en vermaken zich prima met z'n tweetjes. Dus ik probeer me hierbij neer te leggen. Maar ik vind het moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees best veel mensen die lijken te denken dat als hun ouder Corona krijgt, het meteen afgelopen is. Maar met uitzondering van echte hoog-risico groepen (al terminaal van iets anders etc), is er geen groep waar het vaker slecht dan goed afloopt hoor. Zelfs in die verpleeghuizen overleven meer mensen dan dat er dood gaan.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je het risico maar moet nemen, helemaal niet. Maar de gedachte: als ze het krijgen, is dat vrijwel zeker het einde, is gewoon voor vrijwel niemand correct. Even om de ergste paniek wat te beperken.
blijfgewoonbianca schreef:
31-12-2020 19:03

Niet vaccineren is tegenwoordig al aluhoedje?
Hoe simpel kun je zijn, zeg. De verwachte vaccinatiegraad is momenteel net geen 60%. Allemaal aan het aluminiumfolie.
Alle reacties Link kopieren
Renske_ schreef:
31-12-2020 19:16
Niet vaccineren is tegenwoordig al aluhoedje?
Hoe simpel kun je zijn, zeg. De verwachte vaccinatiegraad is momenteel net geen 60%. Allemaal aan het aluminiumfolie.
Ja, joh, ben ik simpel. Wat jij wil.
Maar je moeder wil niemand binnen en ook geen vaccin. Dus ik vraag wanneer kan je dan weer binnen bij je moeder. En dan kom jij met “ er zijn nog meer opties “ . Nou,.....please do tell.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
31-12-2020 19:14
Ik lees best veel mensen die lijken te denken dat als hun ouder Corona krijgt, het meteen afgelopen is. Maar met uitzondering van echte hoog-risico groepen (al terminaal van iets anders etc), is er geen groep waar het vaker slecht dan goed afloopt hoor. Zelfs in die verpleeghuizen overleven meer mensen dan dat er dood gaan.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je het risico maar moet nemen, helemaal niet. Maar de gedachte: als ze het krijgen, is dat vrijwel zeker het einde, is gewoon voor vrijwel niemand correct. Even om de ergste paniek wat te beperken.
Ik laat toch écht liever niet experimenteren met of ze het wel of niet overleven eens ze het ziekenhuis in knallen.

Ik weet niet hoe de cijfers nu zitten, maar in maart en april overleed - in België - ongeveer 1 op 4 van alles wat op de IC belandde met Corona.
Je moet maar het slechte lotje getrokken hebben.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
En al overlijd je niet, je kunt er wel goed ziek van worden en dan ben je bovendien een besmettingsbron voor de handen aan je bed.
Ik vind hier dingen van.
blijfgewoonbianca schreef:
31-12-2020 19:22
Ja, joh, ben ik simpel. Wat jij wil.
Maar je moeder wil niemand binnen en ook geen vaccin. Dus ik vraag wanneer kan je dan weer binnen bij je moeder. En dan kom jij met “ er zijn nog meer opties “ . Nou,.....please do tell.

Dan zal ik het even op z’n Jip en Jannekes uitleggen. Ze ontvangt geen bezoek binnen. Vriendinnen, broer en buren. Ze spreekt wel af met hen buiten. Vanwege de aerosolen.
Wij, mijn zussen en ik, en onze kinderen komen wel. Uiteraard niet bij klachten.
Wij houden ons netjes aan de regels. Met uitzondering van twee dingen: geen test en geen vaccin. Bij klachten uiteraard wel quarantaine conform is aangegeven.

Ik erger me er daarnaast mateloos aan dat geen vaccin willen in deze direct wordt gelinkt aan wappie en antivaxxer zijn. Het vaccin mag hier dan wel zo’n beetje als heilige graag worden gezien, dat is buiten dit forum allerminst zo.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder van 72 ging laatst verkouden op bezoek bij m'n oma van 98 :'(
En ik werk op een corona afdeling in het ziekenhuis dus ze heeft toch echt de gruwelverhalen wel uit de eerste hand.
Zeer eigewijs. Gelukkig bleek het geen corona. Maar 'dat wist ze toch al zeker dus..... ' :O
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
31-12-2020 19:22
Ik laat toch écht liever niet experimenteren met of ze het wel of niet overleven eens ze het ziekenhuis in knallen.

Ik weet niet hoe de cijfers nu zitten, maar in maart en april overleed - in België - ongeveer 1 op 4 van alles wat op de IC belandde met Corona.
Je moet maar het slechte lotje getrokken hebben.
Maar dan moet je al überhaupt op de IC belanden he (dat is gelukkig een kleine minderheid en de cijfers zijn nu iets beter, maar je wilt sowieso liever niet op een IC belanden).
Ik zeg toch ook dat ik niet bedoel dat mensen niet voorzichtig moeten zijn? Ik merk alleen dat sommige mensen echt doodsbang zijn omdat ze serieus denken dat besmetting vrijwel zeker een doodsvonnis is. En dat is nou ook weer niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
31-12-2020 19:50
En al overlijd je niet, je kunt er wel goed ziek van worden en dan ben je bovendien een besmettingsbron voor de handen aan je bed.
Nee, daar heb je gelijk in. Ik wil ook zeker niet besmet raken, maar inderdaad met name omdat ik geen deel van de verspreiding wil zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven