Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Hoe gaan jullie om met angst?

31-03-2020 14:03 29 berichten
Omgaan met angst is iets waar ik normaal al veel moeite mee heb. Ik ben gediagnosticeerd met ziektevrees (geen klassieke hypochondrie) en een extreme angst om dood te gaan door ziekte. Ik ben hiervoor in behandeling. Momenteel telefonisch en online gezien het coronagebeuren.

Toch merk ik dat ik mijn angsten maar heel moeilijk de baas kan. Het is heerlijk weer, ik voel me goed, heb zin om van alles te doen en verheug me op de aankomende zomer. Met dat verheugende gevoel komt een continu knagend gevoel dat ik voor de zomer misschien wel dood ben. Elk positief ding heeft een angstige bijgedachte. Het begint me echt op te breken. Ik pas alle technieken die ik inmiddels geleerd heb toe maar het helpt niet.

Mijn "normale" angsten vind ik makkelijker weg te relativeren, dan kan ik kijken naar mensen om me heen die helemaal niet bang zijn en dat helpt. Als ik nu om me heen kijk is zo ongeveer iedereen bang.

Ik probeer niet alle nieuwsberichten omtrent corona te lezen en zeker niet de hele dag door. Toch blijven de dingen die ik wel gelezen en/of gehoord heb enorm hangen en zorgt voor nog meer gepieker.

Als je dan leest dat gezonde jonge mensen overlijden, een kind van 12, een puber van 16, een verpleegster van 30... Het doet me happen naar adem.

Helaas rook ik nog steeds en ben ik iets te dik. Volgens de huidige nieuwsberichten ben je dan bijna ten dode opgeschreven. Of in elk geval, zo komt het bij mij binnen.

Aan de psycholoog heb ik niet heel veel, mij word aangeraden om de adviezen van van RIVM op te volgen. Verder vindt de psycholoog het zelf ook eng heb ik het idee. Uiteraard luister ik naar het rivm maar.. de angst blijft. Ik ben me ervan bewust dat dat voor veel mensen geldt en dat ik niet de enige ben maar ik vraag me wel af wat jullie doen om te relativeren.
Rokers sterven ook krankzinnig jong. (Google even) ik zeg het niet om je te pesten. Gebruik deze nare onzekere tijd constructief, bijvoorbeeld door keihard te gaan werken aan stoppen met roken. Dat het je rust geeft is inderdaad een heel zwak excuus. Ga mediteren. Dat geeft pas echt rust en is ook nog een uitstekend middel om je andere angsten te bezweren én je wordt er lichamelijk en geestelijk gezonder van. Stoppen met roken en oefenen met mediteren vraagt wel even wat meer inzet en energie van je dan je verliezen in allerlei angsten. Ik zou zeggen, probeer het eens.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
31-03-2020 18:19
Ik ben 38, 44 vind ik dus echt krankzinnig jong. En dan hebben we het enkel over Nederland, in andere landen, en dan heb ik het over welvarende landen met goede zorg, zijn ze wel jonger gestorven. Juist dat vind ik zo moeilijk weg te relativeren..

Dat gebeurt ook tijdens een gewone griepgolf. Of bij het verslikken in iets, Of bij het oversteken op straat. Of of of of


De kans is misschien iets groter dan het winnen van de staatsloterij. Maar nog steeds relatief klein. Kan het gebeuren ja, wat is de kans dat dit gaat gebeuren, klein.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
De gemiddelde leeftijd van overledenen is ergens in de 80. Ruime meerderheid mannen met onderliggende gezondheidsproblemen (en heel vaak overgewicht).

Natuurlijk ook wel eens een jonger iemand maar dat zijn echt grote uitzonderingen en ook daar zijn vaak onderliggende gezondheidsproblemen.

Wellicht is het beter voor jou om het nieuws maar zeer minimaal te volgen. Kijk geen talkshows of journaal. Maar om de dag de NOS site bijvoorbeeld. En niet tig andere sites met teveel heftige en onjuiste informatie. Kijk liever naar leuke films of series, ga online sporten en probeer juist iedere dag buiten te komen. Bel met je omgeving om te helpen relativeren.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
31-03-2020 14:08
ten eerste goed dat je er over schrijft

ten tweede waar jij last van hebt daar heeft iedereen last van

ik maak me bv druk over mijn baan

Jij bent iedereen? :sarcastic:
Ik heb zeker geen extreme angst zoals TO dat heeft. En velen met mij.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven