Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Hoe voorzichtig moet je zijn?

01-04-2020 18:17 91 berichten
Ik blijf binnen ga alleen baar buiten voor boodschappen.

Wat ik me afvraag. Moet ik mijn boodschappen ontsmetten? Hoe doe je dat dan. Ik lees dat het virus ureb tot dagen kan blijven leven. Hoe groot is de kans dat je zo tich besmet word. Via je boodschappen? Of eten thuis laten bezorgen. Kan je daardoor ook het vurus krijgen. Iemand meer duidelijkheid?
Natuurlijk moet je je boodschappen ontsmetten. Als ik jou was, zou ik de Cemsto erbij halen. <einde sarcasme modus>
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonvader (zowel hij als mijn schoonmoeder zitten zwaar in de risicogroep) doet:
Handen wassen bij thuiskomst
Boodschappen uitpakken
Nog een keer handen wassen

Volgens mij is dat wel het maximale wat zinvol is.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
01-04-2020 18:51
https://www.nu.nl/coronavirus/6041698/d ... virus.html
Nu.nl heeft het in een handig schema
spullen wassen hoeft niet.

En toch ga ik het voor alle zekerheid straks wel even doen!
Ik heb zojuist drie Gremlins gekocht....
'SORRY, DE PAGINA DIE JE ZOEKT BESTAAT NIET! Kunnen we je blij maken met een andere pagina?'
Uit De Morgen:

Wat met uw aankoopwaren?
Er zijn geen aanwijzingen dat het coronavirus doorgegeven wordt via voeding, en de ingrediënten koken of bakken doodt het virus. Maar verpakkingen zijn mogelijk wel aangeraakt door anderen. Hoewel voedselbedrijven stellen dat de verpakkingen geen gekend risico met zich meedragen, kunt u enkele voorzorgsmaatregelen toepassen:

• Was niet verpakte verse producten grondig onder stromend water, en laat ze daarna drogen.

• Laat verpakte goederen 72 uur staan alvorens ze te gebruiken, of maak de verpakking schoon met water en zeep of verdund bleekmiddel.
Lady_Day schreef:
01-04-2020 18:38
Ik was mijn handen voordat ik de boodschappen uitpak en ook weer na het uitpakken.

Handen wassen en niet aan je gezicht zitten. Dat is het belangrijkste wat je kunt doen.

Zo doe ik het ook. Maar dat deed ik eerlijk gezegd ook al in het normale griepseizoen.
Ik begin met steeds meer af te vragen wat we eigenlijk aan het doen zijn.

Het virus lijkt zich ook te concentreren op een bepaalde groep met adipositas. Daar val ik niet onder. En volgens mij kunnen mensen met adipositas daar zelf ook wat aan doen. Nu van mij extreme discipline wordt gevraagd verwacht ik een beetje terug dat van mensen met adipositas extreme discipline wordt gevraagd om hun corpus magnitudine in verhouding te brengen.
RikM schreef:
01-04-2020 19:50
Zo doe ik het ook. Maar dat deed ik eerlijk gezegd ook al in het normale griepseizoen.
Ik waste mijn handen nooit na het boodschappen doen, of er moest poep aan mijn boodschappen zitten.

Tegenwoordig met die corona en zo doe ik het wel, omdat ik een braaf burger ben en omdat ik geen zin heb om iemand ergens mee te besmetten.

Maar voor ik mijn boodschappen ga wassen moet er toch nog heel veel water door de IJssel stromen hoor.
ik vind de verhalen zo tegenstrijdig.. Als ik Florence geloof dan kan ik zonder risico na een uurtje alle verpakkingen aflikken maar volgens een amerikaanse arts moet ik alles afnemen of 72 uur laten staan (terwijl ik sommige boodschappen wel gewoon moet gebruiken vanaf de dag van aanschaf). Ik vind het enorm stressvol allemaal. Wie heeft gelijk? Het RIVM zegt vrij vertaald dat ze het gewoon niet weten en maar aannemen dat de kans heel klein is..

Ondertussen moet ik morgen mijn wekelijkse boodschappen halen en zit ik nu al half te hyperventileren.
Bombus-Sylvarum schreef:
01-04-2020 19:54
Ik begin met steeds meer af te vragen wat we eigenlijk aan het doen zijn.

Het virus lijkt zich ook te concentreren op een bepaalde groep met adipositas. Daar val ik niet onder. En volgens mij kunnen mensen met adipositas daar zelf ook wat aan doen. Nu van mij extreme discipline wordt gevraagd verwacht ik een beetje terug dat van mensen met adipositas extreme discipline wordt gevraagd om hun corpus magnitudine in verhouding te brengen.
Wat denk je? Als ik genoeg niet alledaagse termen gebruik kom ik slimmer over? Heb je trouwens een bron van dat het virus zich voornamelijk richt op mensen met overgewicht?
GinnyJones schreef:
01-04-2020 20:00
Wat denk je? Als ik genoeg niet alledaagse termen gebruik kom ik slimmer over? Heb je trouwens een bron van dat het virus zich voornamelijk richt op mensen met overgewicht?
In Jinek is dit gisteren en eerder aangegeven door IC-hoofdarts Van der Voort en bevestigd door de voorzitter van de IC-vereniging (dhr. Gommers).

90 - 100 % van de coronapatiënten heeft overgewicht.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/220609/A ... vergewicht
Afwassen doe ik niet :D Wel na de boodschappen weggezet te hebben de kratten ff schoon met een doekje en dan handen wassen. Na een paar uur mag ik aannemen dat je het rustig aan kunt pakken.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
01-04-2020 19:56
ik vind de verhalen zo tegenstrijdig.. Als ik Florence geloof dan kan ik zonder risico na een uurtje alle verpakkingen aflikken maar volgens een amerikaanse arts moet ik alles afnemen of 72 uur laten staan (terwijl ik sommige boodschappen wel gewoon moet gebruiken vanaf de dag van aanschaf). Ik vind het enorm stressvol allemaal. Wie heeft gelijk? Het RIVM zegt vrij vertaald dat ze het gewoon niet weten en maar aannemen dat de kans heel klein is..

Ondertussen moet ik morgen mijn wekelijkse boodschappen halen en zit ik nu al half te hyperventileren.
Bedenk even: iedereen doet boodschappen. Lang niet iedereen wordt ziek.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik doe: wanneer ik de winkelwagen heb weggezet, voor ik de auto in stap even wat handgel gebruiken. Thuis zodra ik binnenkom handen wassen. Daarna boodschappen opruimen en nog een keer mijn handen wassen. Het wassen deed ik altijd al, de handgel niet, maar die had ik nog thuis staan, dus kan ik hem net zo goed gebruiken.
Bombus-Sylvarum schreef:
01-04-2020 20:04
In Jinek is dit gisteren en eerder aangegeven door IC-hoofdarts Van der Voort en bevestigd door de voorzitter van de IC-vereniging (dhr. Gommers).

90 - 100 % van de coronapatiënten heeft overgewicht.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/220609/A ... vergewicht
Nou, ik weet niet wat jij leest maar ik lees dit;

Peter van der Voort, hoofd intensive care van het UMCG, heeft vrijdagavond laten weten dat de achttien ic-coronapatiënten in het Groningse ziekenhuis allemaal overgewicht hebben. Dat zei hij in het praatprogramma Jinek van RTL4, waar Van der Voort te gast was.

Hij vertelde in de uitzending dat de patiënten vrijwel allemaal hetzelfde postuur hebben en lijden aan adipositas, oftewel zwaarlijvigheid. Zijn collega Diederik Gommers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NVIC), bevestigde dat beeld.

'Van alle coronapatiënten op de intensive care, heeft twee derde tot tachtig procent last van overgewicht', zegt Gommers. Wat de reden daarvan is, is nog niet onderzocht.
Ademen moeilijker

Volgens Gommers kan het ermee te maken hebben dat mensen met overgewicht vaker dan gemiddeld suikerziekte hebben en daarmee kwetsbaar zijn voor het virus. Ook zou een zware borstkas ervoor kunnen zorgen dat ademen moeilijker wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga niet al mijn boodschappen ontsmetten, maar wel goed mijn handen wassen als ik thuis kom.
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
01-04-2020 18:47
Ik laat de houdbare spulletjes in de boodschappentas staan en die ruim ik de volgende dag weer op.
Dat doe ik ook. Gewoon een dagje wachten, dat scheelt al.
En niet vergeten om de diepvriesspullen wel even uit je tas te halen. ;-)
merano wijzigde dit bericht op 01-04-2020 20:38
0.33% gewijzigd
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
01-04-2020 20:14
Dat doe ik ook. Gewoon een dagje wachten, dat scheelt al.
En niet vergeten on de diepvriesspullen wel even uit je tas te halen. ;-)

Dit.
En wie zich zorgen maakt, kan de diepvries en koelkast producten eerst afnemen met een chlooroplossing voordat je de producten opbergt (althans, dat lees ik in de post van Vlaamsemeid hierboven, die quote uit De Morgen).

De andere boodschappen, de houdbare producten, laat je dan eerst X uren staan voordat je ze opbergt.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
01-04-2020 19:56
ik vind de verhalen zo tegenstrijdig.. Als ik Florence geloof dan kan ik zonder risico na een uurtje alle verpakkingen aflikken maar volgens een amerikaanse arts moet ik alles afnemen of 72 uur laten staan (terwijl ik sommige boodschappen wel gewoon moet gebruiken vanaf de dag van aanschaf). Ik vind het enorm stressvol allemaal. Wie heeft gelijk? Het RIVM zegt vrij vertaald dat ze het gewoon niet weten en maar aannemen dat de kans heel klein is..

Ondertussen moet ik morgen mijn wekelijkse boodschappen halen en zit ik nu al half te hyperventileren.
Tegen het hyperventileren: in een column van een statisticus in de Volkskrant las ik vanmorgen dit: voor elke leeftijdsgroep is de kans dat je aan Corona overlijdt ongeveer even groot als de kans dat je het komende jaar aan iets anders overlijdt.

Van de gedachte dat je het komende jaar zou overlijden, ga je waarschijnlijk niet hyperventileren. Dat hoeft dus voor Corona ook niet. Houd je gewoon aan de Nederlandse richtlijnen en dan is het genoeg.
Levensmiddelenverpakkingen reinigen met zeep of bleek, zoals ergens werd geadviseerd, lijkt me een stuk riskanter dan ze gewoon opbergen. Bleek in je eten wil je echt niet.
Gebruna schreef:
01-04-2020 20:25
Dit.
En wie zich zorgen maakt, kan de diepvries en koelkast producten eerst afnemen met een chlooroplossing voordat je de producten opbergt (althans, dat lees ik in de post van Vlaamsemeid hierboven, die quote uit De Morgen).

Je gaat je boodschappen toch niet schoonmaken met chloor of bleek, kom op nou.
Bombus-Sylvarum schreef:
01-04-2020 20:04
In Jinek is dit gisteren en eerder aangegeven door IC-hoofdarts Van der Voort en bevestigd door de voorzitter van de IC-vereniging (dhr. Gommers).

90 - 100 % van de coronapatiënten heeft overgewicht.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/220609/A ... vergewicht
Dat hoef je toch niet per se in (potjes) Latijn aan te stippen? Dat staat echt heel erg sneu hoor Bosbij.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
01-04-2020 20:27
[...]
Levensmiddelenverpakkingen reinigen met zeep of bleek, zoals ergens werd geadviseerd, lijkt me een stuk riskanter dan ze gewoon opbergen. Bleek in je eten wil je echt niet.

Etenswaren zoals groente kun je toch gewoon wassen? En die worden daarna vaak nog gekookt.
Die bleekoplossing lijkt mij bedoeld voor het afnemen van (plastic) verpakkingen; als iemand dat een prettiger idee lijkt, is daar toch niets mee mis?
RikM schreef:
01-04-2020 20:30
Je gaat je boodschappen toch niet schoonmaken met chloor of bleek, kom op nou.
Hoe doe je dat dan met een prei, of een stronk andijvie? Dat vraag ik me dan weer af.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
01-04-2020 20:30
Je gaat je boodschappen toch niet schoonmaken met chloor of bleek, kom op nou.

Ik doe dat zelf ook niet.
Alle regels goed naleven en handen wassen, lijkt mij voldoende.
Maar als iemand er stress van krijgt en liever iets dóet om die stress te verminderen, dan kan dat toch gewoon?
GinnyJones schreef:
01-04-2020 20:11
Nou, ik weet niet wat jij leest maar ik lees dit;

Peter van der Voort, hoofd intensive care van het UMCG, heeft vrijdagavond laten weten dat de achttien ic-coronapatiënten in het Groningse ziekenhuis allemaal overgewicht hebben. Dat zei hij in het praatprogramma Jinek van RTL4, waar Van der Voort te gast was.

Hij vertelde in de uitzending dat de patiënten vrijwel allemaal hetzelfde postuur hebben en lijden aan adipositas, oftewel zwaarlijvigheid. Zijn collega Diederik Gommers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NVIC), bevestigde dat beeld.

'Van alle coronapatiënten op de intensive care, heeft twee derde tot tachtig procent last van overgewicht', zegt Gommers. Wat de reden daarvan is, is nog niet onderzocht.
Ademen moeilijker

Volgens Gommers kan het ermee te maken hebben dat mensen met overgewicht vaker dan gemiddeld suikerziekte hebben en daarmee kwetsbaar zijn voor het virus. Ook zou een zware borstkas ervoor kunnen zorgen dat ademen moeilijker wordt.
We lezen hetzelfde. Ik snap je punt ook niet zo goed. Gommers vertelde ook dat data uit China hetzelfde laat zien.

Het punt is dat mijn BMI 19,3 is en ik dus ook geen enkel risico loop. Vooral mensen met meerdere medische complicaties (maar die moesten sowieso al voorzichtig zijn), oudere mensen en mensen met (fors) overgewicht lopen een risico.
Gebruna schreef:
01-04-2020 20:36
Ik doe dat zelf ook niet.
Alle regels goed naleven en handen wassen, lijkt mij voldoende.
Maar als iemand er stress van krijgt en liever iets dóet om die stress te verminderen, dan kan dat toch gewoon?

Ik denk dat je juist stress krijgt als je jezelf zo bang maakt dat je je boodschappen dwangmatig gaat wassen met chloor. Maar goed, iedereen moet het inderdaad zelf weten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven