Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Hoe voorzichtig moet je zijn?

01-04-2020 18:17 91 berichten
Ik blijf binnen ga alleen baar buiten voor boodschappen.

Wat ik me afvraag. Moet ik mijn boodschappen ontsmetten? Hoe doe je dat dan. Ik lees dat het virus ureb tot dagen kan blijven leven. Hoe groot is de kans dat je zo tich besmet word. Via je boodschappen? Of eten thuis laten bezorgen. Kan je daardoor ook het vurus krijgen. Iemand meer duidelijkheid?
Vlaamsemeid schreef:
02-04-2020 09:28
Wrong, zie onder meer deze bron (site medisch centrum huisartsen Leuven):

Hoelang overleeft het coronavirus op gladde oppervlakken en materialen?

Het Coronavirus kan tot 4 uur op koper overleven, 24 uur op karton en 2 tot 3 dagen op plastic en roestvrij staal. De overleving op kleding is wellicht zeer beperkt. Wie virusdruppeltjes via de handen in de mond, neus of ogen binnenkrijgt, kan besmet raken met het virus. Het is belangrijk om regelmatig en grondig de handen te wassen na contact met oppervlakken die door veel mensen worden aangeraakt. Door een oppervlak te ontsmetten, worden de virusdeeltjes verwijderd. Op absorberend materiaal (zoals karton, papier, textiel…) kan het virus niet goed overleven. Het virus is zeer gevoelig voor uitdrogen, warmte en zonlicht.
Maar er was een verschil tussen levend blijven en besmettelijk zijn toch?
Alle reacties Link kopieren
Ja daar is verschil tussen.

Het virus aantreffen betekent niet persé dat het voldoende is en nog besmetten kan.
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
02-04-2020 09:23
Als men het coronavirus (en ook áaal andere besmettelijke dierziekten die door de jaren heen al zijn gepasseerd, H.I.V., Sars, Q-koorts, MKZ, Spaanse griep, Ebola etc etc etc) nou ECHT zo erg en angstig vindt, zou men nu echt eens onmiddellijk moeten stoppen met het veroorzaken ervan: namelijk met zijn allen stoppen met de dierenfokkerijen en dus het kopen uit de dierenindustrie. Niet meer de opdracht geven tot het fokken van dieren voor dierproducten. Zolang men met zijn allen hiermee doorgaat is het gewoon weer wachten op het volgende virus.
Dus mocht men het werkelijk allemaal zo erg en vervelend vinden allemaal, dan zorg je met zijn allen dat je stopt met het kopen van dierlijke producten in de winkel en dus met de dierenproductie, waardoor in de kern al die diervirussen verspreid en veroorzaakt worden.
kan allemaal waar zijn, maar is volstrekt OT
GinnyJones schreef:
02-04-2020 09:51
Maar er was een verschil tussen levend blijven en besmettelijk zijn toch?
volgens deze site niet:

https://www.scientias.nl/het-coronaviru ... ervlakken/
Vlaamsemeid schreef:
02-04-2020 10:11
volgens deze site niet:

https://www.scientias.nl/het-coronaviru ... ervlakken/
En dat is dus het vervelende, iedereen zegt wat anders.. er lijkt geen geruststelling meer mogelijk..
Alle reacties Link kopieren
Vlaamsemeid schreef:
02-04-2020 10:11
volgens deze site niet:

https://www.scientias.nl/het-coronaviru ... ervlakken/
Ik ben niet erg onder de indruk van dat artikel op die site. Geen bronvermelding naar het oorspronkelijke artikel etc. En de eigenaren van de site zou ik ook geen experts op dit gebied willen noemen. Ik zou dit zeker niet zomaar aannemen. Volg gewoon de RIVM richtlijnen.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
02-04-2020 10:18
En dat is dus het vervelende, iedereen zegt wat anders.. er lijkt geen geruststelling meer mogelijk..

Deze website is de Telegraaf onder de populair wetenschappelijke media. Ik zou een andere bron kiezen dan deze.
Ik ben persoonlijk niet echt op zoek naar geruststeling... ik wil weten waar ik aan toe ben.

Het gaat hier ook om voortschrijdend inzicht he? Begin maart nog noemde onze minister van Volksgezondheid dr Wathelet die toen pleitte voor een lockdown een drama queen... In februari hadden virologen het over een griepje dat vooral 90-jarigen met kanker en diabetes trof..

Elke dag wordt er meer duidelijk over dit virus. En het hangt van je eigen ingesteldheid af of je net wel of net niet op zoek gaat naar geruststelling, of naar zoveel mogelijk up to date informatie.
anoniem_6533c576c6a23 wijzigde dit bericht op 02-04-2020 10:34
0.09% gewijzigd
aikidoka schreef:
02-04-2020 10:23
Ik ben niet erg onder de indruk van dat artikel op die site. Geen bronvermelding naar het oorspronkelijke artikel etc. En de eigenaren van de site zou ik ook geen experts op dit gebied willen noemen. Ik zou dit zeker niet zomaar aannemen. Volg gewoon de RIVM richtlijnen.
toch wel, klik 'nieuwe studie' maar aan: link naar The New England Journal of Medicine:

https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMc2004973
anoniem_6533c576c6a23 wijzigde dit bericht op 02-04-2020 10:34
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, al zit je hele keuken onder de corona... het moet nog steeds je lichaam binnen zien te komen he. Gewoon vaak handen wassen en niet aan je gezicht zitten. Dat eerste vind ik heel makkelijk, het tweede minder. Afleren van een onbewuste gewoonte.
En wat betreft 'volg gewoon de richtlijnen': de richtlijnen zijn in elk land een beetje anders he? Dat wi lzeggen dat sommige landen wellicht te voorzichtig zijn, of andere net te laks... De tijd zal het uitwijzen...

Deze coronacrisis is nieuw voor de wetenschappers en politici ook... je kan er niet zomaar van uitgaan dat jouw overheid het toevallig bij het rechte eind heeft...
Alle reacties Link kopieren
Even weer on-topic:
Ik denk niet dat je in Nederland je inkopen moet wassen maar het kan geen kwaad als je het wel doet. Waar ik woon (Spanje) is het wel aangeraden door de overheid.

Wij gaan met handschoenen en mondmasker naar de winkel. Mondmaskers en handschoenen zijn sinds enkele dagen verplicht om de supermarkt binnen te mogen. Echter niet alle winkels houden zich daar strikt aan.

Als je thuis komt, wordt er aangeraden je schoenen en jas uit te doen in de hal. Schoenen gaan in een plastiek zak. Als je de boodschappen kan laten staan in de garage of zo, dan doen. Maar als je op een appartement woont zoals ik is dat niet mogelijk. Dus dan boodschappen er uit halen en wassen met een mengeling van water en bleekwater of zeep. Je kan zowat alles wassen dat verpakt is, van blik tot karton. Groenten en fruit goed wassen onder water. Er zijn bepaalde bleekmiddelen die ook toegelaten worden voor het wassen van groenten en fruit (erg verdund dan) maar dát vind ik net te ver gaan en durf ik niet. Dus ik probeer nu zoveel mogelijk voorverpakt te kopen. Niet goed voor het milieu, ik weet het...
Als alles gewassen is, gaan douchen en andere kleren aantrekken. De kledij die je droeg gaat in de was.

Ja, het is enorm vermoeiend maar met de coronacrisis hier is niets te veel moeite.
anoniem_248039 wijzigde dit bericht op 02-04-2020 10:38
5.94% gewijzigd
Lady_Day schreef:
02-04-2020 10:32
Nou ja, al zit je hele keuken onder de corona... het moet nog steeds je lichaam binnen zien te komen he. Gewoon vaak handen wassen en niet aan je gezicht zitten. Dat eerste vind ik heel makkelijk, het tweede minder. Afleren van een onbewuste gewoonte.
dat is absboluut waar, vandaar dat er zo op handen wassen wordt gehamerd.

Maar zie bijvoorbeeld ook:

Zelfs als mensen meer dan twee meter van elkaar verwijderd zijn, kunnen ze elkaar nog steeds besmetten. Dat suggereert een nieuwe studie van het Massachusetts Institute of Technology (MIT). Volgens de onderzoekers zou dat betekenen dat we de regels rond ‘social distance’, die vandaag ook in ons land van kracht zijn, moeten herbekijken. “Dit onderzoek verklaart waarom het virus zo snel om zich heen grijpt”, zegt Steven Callens, viroloog van het UZ Gent.

Wetenschappers zijn het niet eens. Logisch ook, dit is een neiuw virus.
podiki25 schreef:
02-04-2020 10:35
Even weer on-topic:
Ik denk niet dat je in Nederland je inkopen moet wassen maar het kan geen kwaad als je het wel doet. Waar ik woon (Spanje) is het wel aangeraden door de overheid.

Wij gaan met handschoenen en mondmasker naar de winkel. Mondmaskers en handschoenen zijn sinds enkele dagen verplicht om de supermarkt binnen te mogen. Echter niet alle winkels houden zich daar strikt aan.

Als je thuis komt, wordt er aangeraden je schoenen en jas uit te doen in de hal. Schoenen gaan in een plastiek zak. Als je de boodschappen kan laten staan in de garage of zo, dan doen. Maar als je op een appartement woont zoals ik is dat niet mogelijk. Dus dan boodschappen er uit halen en wassen met een mengeling van water en bleekwater of zeep. Je kan zowat alles wassen dat verpakt is, van blik tot karton. Groenten en fruit goed wassen onder water. Er zijn bepaalde bleekmiddelen die ook toegelaten worden voor het wassen van groenten en fruit (erg verdund dan) maar dát vind ik net te ver gaan en durf ik niet. Dus ik probeer nu zoveel mogelijk voorverpakt te kopen. Niet goed voor het milieu, ik weet het...
Als alles gewassen is, gaan douchen en andere kleren aantrekken. De kledij die je droeg gaat in de was.

Ja, het is enorm vermoeiend maar met de coronacrisis hier is niets te veel moeite.
Waw, dat wist ik niet... Kijk, zulke maatregelen zijn toch ook ingegeven door wetenschappers, neem ik aan? En dat is dan opeens pas zinvol als er massaal veel mensen sterven zoals nu in Itaië en Spanje? Want hier is dat ondenkbaar?

Ik denk dat we over enkele weken allemaal met een mondmaskertje en handschientjes naar de superakrt gaan...
Vlaamsemeid schreef:
02-04-2020 10:30
Ik ben persoonlijk niet echt op zoek naar geruststeling... ik wil weten waar ik aan toe ben.

Het gaat hier ook om voortschrijdend inzicht he? Begin maart nog noemde onze minister van Volksgezondheid dr Wathelet die toen pleitte voor een lockdown een drama queen... In februari hadden virologen het over een griepje dat vooral 90-jarigen met kanker en diabetes trof..

Elke dag wordt er meer duidelijk over dit virus. En het hangt van je eigen ingesteldheid af of je net wel of net niet op zoek gaat naar geruststelling, of naar zoveel mogelijk up to date informatie.
Weten waar je aan toe bent is voor mij geruststellend. Tenminste, zo zie ik het.
Alle reacties Link kopieren
Vlaamsemeid schreef:
02-04-2020 10:40
Waw, dat wist ik niet... Kijk, zulke maatregelen zijn toch ook ingegeven door wetenschappers, neem ik aan? En dat is dan opeens pas zinvol als er massaal veel mensen sterven zoals nu in Itaië en Spanje? Want hier is dat ondenkbaar?

Ik denk dat we over enkele weken allemaal met een mondmaskertje en handschientjes naar de superakrt gaan...
Kijk Spanje en Italië zijn er natuurlijk al een tijdje langer en slechter aan toe. Toen wij op het aantal geïnfecteerden van Nederland of Belgïe zaten was het ook minder streng. De virologen hier pleitten al sinds februari voor strenge maatregelen maar toen vond de regering dat allemaal nog niet nodig. Hoe meer geinfecteerden, hoe strenger de maatregelen worden. Het virus is wel overdraagbaar via voorwerpen maar de kans is kleiner het virus te krijgen door een blikje erwten aan te raken dan door rechtstreeks in contact te komen met een besmet persoon.
Toch pleitten deskundigen hier voor absoluut niet buiten gaan, alles te wassen als je buiten geweest bent en overal handschoenen en maskers aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven