Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Je aan de RIVM adviezen houden

26-03-2020 23:55 1342 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd in hoeverre jullie je aan de adviezen / regels houden.
Ik zie om me heen zoveel mensen “gewoon” leven alsof er niks aan de hand is.
De achterburen bijvoorbeeld zitten gewoon te wijnen in de achtertuin met de halve straat op bezoek.

Zelf zijn we met het gezin thuis. En dan echt alleen thuis en in de tuin.
Één a twee keer per week gaat een van ons even boodschappen doen, en dat is het.
Onze kinderen spelen niet in de speeltuin of met vriendjes van school (mede omdat de anderen geen afstand willen/kunnen houden). Verjaardag van een van onze kinderen ook niet gevierd met visite.

Er wordt hier in de buurt zo laks mee omgegaan, dat ik wel benieuwd ben hoe dat bij jullie gaat.
isa__88 schreef:
27-03-2020 07:20
Denk eerlijk gezegd dat ze het niet direct zullen verlengen tot 1 juni. Denk ook vanwege de economische gevolgen dat ze dat liever ook niet willen en daarom ook niet zullen doen.
Denk eerder dat mocht er een verlenging komen dat ze het met 2 weken verlengen. Geloof niet dat ze meteen zullen zeggen tot 1 juni, dan breekt er wel paniek uit denk ik.
Ze moeten juist alles gesloten houden tot minimaal na de meivakantie, anders krijg je nog een hele volksverhuizing door het land.
Hier in mijn dorp zie ik vooral mensen die zich er goed aan houden gelukkig. Er is amper iemand op straat, op een paar wandelaars en hardlopers na.
Ik ga zelf alleen naar buiten als het moet voor boodschappen en zie verder alleen mijn moeder ( die goed gezond is ), die komt af en toe eten of we lopen samen een rondje om het meer heen. Ook dan gaan tegenliggers met een nette boog om ons heen en wij ook om hen.
Ik maak mijn huis wat vaker schoon dan normaal, ontsmet mijn telefoon en laptop wat meer en doe mijn deurklinken. Ik loop s'avonds met de kat een klein rondje en ook dan komen we eigenlijk niemand tegen.
Verder is er voor mij weinig verandert want ik zit altijd al veel binnen.
Ja, mijn contract word niet verlengt vanaf 12 april. Maar ja dat viel te verwachten ( catering ).
Alle reacties Link kopieren
Mijn man moet naar zijn werk, ik werk zoals altijd
vanuit huis. We hebben alles afgezegd (zoals iedereen). Ik loop drie keer in de week een rondje hard, ik ga om zeven uur 's ochtends naar buiten en dan kom ik bijna niemand tegen - ja, aan de overkant van de weg zie ik dan iemand lopen en daar zwaai ik heel blij naar, omdat ik gewoon überhaupt vrolijk ben van het lopen en omdat ik iemand zie. Als het moet, ga ik door de prut en de bosjes om tegenliggers de ruimte te geven - dat moest twee keer, omdat iemand met honden liep en die bleef gewoon midden op het pad lopen.

Ik ben bang om ziek te worden maar vooral om iemand anders aan te steken, bijvoorbeeld mijn oude schoonmoedertje.

Boodschappen doet mijn man vanuit zijn werk, twee keer per week. Hij haalt ook boodschappen voor z'n moeder. Spulletjes waar ik normaal gesproken de stad voor in zou gaan, bestel ik nu online (boeken bijvoorbeeld).

Vanmiddag voor het eerst een borrel met houseparty, ik ben benieuwd!
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Hier werken we beiden thuis ( allebei werken we 32 uur), om elkaar te kunnen ontlasten mbt de verzorging van onze jonge dochters ( 8 maanden en 2,5 jaar). Ik vind het zwaar, overdag waar kan een uurtje werken, 's avonds en in het weekend ( eerst de een, dan de ander) de verloren werkuren inhalen en tussendoor dochters zo goed als mogelijk proberen te vermaken. Als dit nog wat maanden doorgaat denk ik dat je ons op kunt vegen ;-)

Verder laten we onze boodschappen zoveel mogelijk bezorgen en anders gaat alleen man even de winkel in. Ik heb last van hooikoorts en snotter daardoor wat ( in combinatie met jeukogen/neus/keel, dus echt hooikoortsklachten zoals ieder jaar). Geen zin in rare blikken of me 'schuldig'te voelen als ik mijn neus op moet halen.

We maken iedere avond, rond 17.45-18.00 een korte wandeling met beide meiden, om even een frisse neus te halen. Even naar de speeltuin ( 300m verderop) en weer terug. Zien we daar andere ouders, dan houd iedereen keurig afstand. Gebeurd eigenlijk nooit, want we gaan met opzet rond etenstijd op pad. En komen we onderweg iemand tegen, dan gaan of wij of zij standaard aan de andere kant van de straat lopen. Ik heb nog niet meegemaakt dat iemand dat niet deed sinds de maatregelen zijn afgekondigd.

Het enige wat wel doorgaat is de vaste oppasdag van mijn moeder op donderdag. Ze is halverwege de 50, goed gezond ( net zoals mijn vader, want anders was het een ander verhaal geweest), geen risicogroep en eerlijk gezegd ben ik daar heel erg blij mee. De enige dag relatieve rust.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 27-03-2020 08:31
0.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij houden ons eraan. Ik mis vooral de 'kleine' dingetjes; even ergens lunchen, iets gaan eten / drinken met vrienden.
Maar verder is ons leven niet ingrijpend anders geworden. Ik werk nu voor de 3de week thuis, mijn man werkt nog 'gewoon' (hoewel iets minder uren omdat de opdrachten inmiddels behoorlijk teruglopen). Ik doe 2x per week boodschappen, net als anders. Laat de hond een paar keer per dag uit, en loop een keer of 3 per week hard in het bos. Af en toe een praatje met de buren als ik ze tegenkom, maar keurig op afstand. Verder zie ik buiten nauwelijks mensen, dat vind ik wel een hele vreemde ervaring. Ouders / schoonouders bezoeken we nu kort, 1x per week. Dat deden we voorheen vaker. Verder eigenlijk geen sociale afspraken. Ben blij dat ik niet alleen woon, dat had ik nu wel eenzaam gevonden.
Alle reacties Link kopieren
2020-12 schreef:
27-03-2020 01:03
Ik vind de maatregelen zelf wel duidelijk. Het enige waar ik moeite mee heb is het afzonderen vanwege verkoudheidsklachten. Ik heb dit al zeker een maand, zo niet langer (altijd in deze periode van het jaar). En ik hoest ook altijd (het hele jaar door). Ik ben niet ziek, ik voel mij ook niet ziek, maar moet ik mij nu tot minstens 1 juni gaan afzonderen?
Ik hou mij wel aan de hygiëne maatregelen. Hoest netjes in mijn elleboog, van mensen af. En was meermaals per dag mijn handen.
Nog meer mensen die hier tegenaan lopen?
ja, al hoest ik -zeker- niet het hele jaar door. Bij mij is t eerder hooikoorts dan - lichte- verkoudheid, of een combi. Ik ben gewoon aan t werk, vlgs voorschriften. Heb live contacten met kinderen, -schoon-ouders, buren. Houd me wel zoveel mogelijk aan afstand houden, hoewel dat op t werk niet mogelijk is.
Heb gisteren nog gezegd: als het kuchje en zo nu en dan 's snotteren echt iets zou betekenen, hadden de mensen in mijn omgeving zich allang niet lekker gevoeld. En dat is niet zo, iedereen voelt zich goed.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Een keer per week boodschappen en verder probeer ik elke dag een rondje te wandelen, hardlopen of fietsen. Mensen hier nemen het best serieus dus afstand houden is dan makkelijk.

Gisteren heb ik een uitzondering gemaakt en ben ik langs de kerk gegaan voor een kaarsje en bij mijn zus op bezoek in de tuin geweest (met afstand) omdat we slecht nieuws over mijn vader te verwerken hadden (ligt op de IC).
Normaal zou ik dat niet doen maar ik had het echt even nodig. Als mijn moeder uit verplichte quarantaine is dit weekend ga ik denk ik ook een wandeling maken met haar. In de huidige situatie vind ik dit wel onder noodzakelijke bezoeken vallen...
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
27-03-2020 08:26
Hmmm, ik vind dit behoorlijk denigrerend eigenlijk.

De overheidsinstellingen zijn van algemeen nut of zelfs vitaal belang en draaien zoveel als kan 'gewoon' door.

En ook richting niet overheidsinstellingen maar naar die miljoenen thuiswerkers; thuiswerken betekent voor veel bedrijven niet dat ze dicht zijn.
ik betaal met liefde belasting, voor alle overheidsinstellingen

en sommige vitale processen draaien door (maar die zijn dus nu ook niet dicht), alle anderen kunnen we best even zonder tot 1 juni
en ze hebben de mazzel dat ze niet failliet gaan.
Maar als je nu een ZZP-er bent, Horeca-zaak hebt, of een bedrijf waar thuiswerken amper kan, hoop je echt op versoepeling van de maatregelen
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
27-03-2020 08:30
Mijn man moet naar zijn werk, ik werk zoals altijd
vanuit huis. We hebben alles afgezegd (zoals iedereen). Ik loop drie keer in de week een rondje hard, ik ga om zeven uur 's ochtends naar buiten en dan kom ik bijna niemand tegen - ja, aan de overkant van de weg zie ik dan iemand lopen en daar zwaai ik heel blij naar, omdat ik gewoon überhaupt vrolijk ben van het lopen en omdat ik iemand zie. Als het moet, ga ik door de prut en de bosjes om tegenliggers de ruimte te geven - dat moest twee keer, omdat iemand met honden liep en die bleef gewoon midden op het pad lopen.

Ik ben bang om ziek te worden maar vooral om iemand anders aan te steken, bijvoorbeeld mijn oude schoonmoedertje.

Boodschappen doet mijn man vanuit zijn werk, twee keer per week. Hij haalt ook boodschappen voor z'n moeder. Spulletjes waar ik normaal gesproken de stad voor in zou gaan, bestel ik nu online (boeken bijvoorbeeld).

Vanmiddag voor het eerst een borrel met houseparty, ik ben benieuwd!
Dat kan ik niet zo goed plaatsen. Je weet wel dat dit niet mag en je een boete riskeert?
Sterkte met je vader an apple a day! :hug:
Alle reacties Link kopieren
Die boete is één ding... maar hoe houd je een groep mensen minimaal 1,5 meter uit elkaar? Ik snap dit soort dingen gewoon niet zo goed. Lekker borrelen en feesten komt echt wel weer maar niet nu.
Sjulia schreef:
27-03-2020 08:37
Dat kan ik niet zo goed plaatsen. Je weet wel dat dit niet mag en je een boete riskeert?
Ik neem aan dat 99% niet komt of dat het een heel klein iets is met max 3 gasten en afstand.
Alle reacties Link kopieren
Peponi schreef:
27-03-2020 08:26
Geen kinderen maar alleen naar buiten in nood (boodschapje). Ik zou me doodvervelen tot de zomer maar welk een wonder, ik heb gisteren te horen gekregen dat ik een nieuwe opdracht (ZZP-er) heb tot einde jaar waarvan tot zeker de zomer volledig thuis. Normaal altijd op lokatie van de opdrachtgever. Ik had eind februari net mijn laatste afgerond, dus ik ben superblij.
Het enige waar we ons niet aan houden is de zorg voor de moeder van mijn man. Die is oudere en dementerend. Heel heel erg bang en alleen. Ze heeft op ons na geen sociaal netwerk. En de dagbesteding is weggevallen.

We gaan NIET met haar naar de supermarkt maar doen dan een spelletje thuis of kijken wat fotoboeken. Afstand weet ze niet te houden, dat snapt ze niet en juist dementerende mensen hebben behoefte aan lichamelijk contact. We zijn gelukkig (weer) gezond. Dus op de rest na doen we bij ma niet aan die anderhalve meter. Ze snapt het gewoon echt niet. Denkt echt dat we allemaal dood gaan en ziet dingen op TV en is gewoon doodsbang. Echt doodsangst. Dus elke dag twee keer heen en terug 30 km enkele reis. En tussendoor belt ze heel heel veel. Denk aan een keer of 15/20 per dag. Soms huilend en bang, soms gewoon om niks. Normaal belt ze vriend want ze snapt niet dat hij thuis is maar gewoon moet werken. Dan is ze boos dat we haar in haar eentje laten.
Wat ontzettend sneu, van je schoonmoeder... Ik denk ook dat afstand houden echt niet kan. Haar welzijn op dit moment zou er te veel onder lijden. Zelfs met alles dat jullie doen lijkt me dit een heel zware situatie voor jullie allemaal.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
27-03-2020 08:37
Dat kan ik niet zo goed plaatsen. Je weet wel dat dit niet mag en je een boete riskeert?
Houseparty is een app
Alle reacties Link kopieren
Mensen reageren nu eenmaal geschokt als er geen plaats is op de spoedhulp en er dus maar mensen liggen te sterven.

Normaal sterven er tal van mensen op een onplezierige manier aan tal van aandoeningen waar de Pers nooit over bericht en ik denk dat een landsregering alleen reageert op de behoefte van de bevolking om dat te willen voorkómen.

Daar zitten ze voor.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een houseparty borrel vandaag :proud:
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-03-2020 08:40
Houseparty is een app
Ik wist dit niet! En aan de reacties hier te zien wisten meer mensen dit niet. :biggrin:
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Pauwenveer schreef:
27-03-2020 08:42
Ik wist dit niet! En aan de reacties hier te zien wisten meer mensen dit niet. :biggrin:
Je kunt er mee videobellen in een groep en allemaal spelletjes doen.
Alle reacties Link kopieren
Pauwenveer schreef:
27-03-2020 08:42
Ik wist dit niet! En aan de reacties hier te zien wisten meer mensen dit niet. :biggrin:
Met pubers in huis blijf ik aardig bij :)

Gisteren lag jongste met vriendinnen samen Netflix te kijken en te chatten met de Netflix-party
zo blijft ze binnen, heel handig
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-03-2020 08:40
Houseparty is een app
Ooh. Ik loop weer achter zie ik wel.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
27-03-2020 07:43
Ik vermoed dat 80+ mensen heel goed weten dat ze dood gaan aan iets en daar minder panisch over zijn.
Dit.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
AnApple... wat een zorgen om je vader. Heb er geen woorden voor... sterkte.
Pauwenveer schreef:
27-03-2020 08:39
Wat ontzettend sneu, van je schoonmoeder... Ik denk ook dat afstand houden echt niet kan. Haar welzijn op dit moment zou er te veel onder lijden. Zelfs met alles dat jullie doen lijkt me dit een heel zware situatie voor jullie allemaal.
Het is ‘schipperen’ inderdaad. Helaas is schoonzus (ook geen kinderen) ziek, geen corona maar al 2 weken snotverkouden dus kunnen we even niet wisselen om de dag.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
27-03-2020 08:45
AnApple... wat een zorgen om je vader. Heb er geen woorden voor... sterkte.
:heart:
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-03-2020 08:06
Mijn bejaarde ouders willen graag En nog even mee En niet heel akelig doodgaan (corona is nogal een hufter) die houden zich keurig aan de regels (en vervelen zich dood, mijn pubers vermaken ze met appjes etc)
Maar dat is dus vooral voor de omgeving naar, want je bent zelf in slaap.

Mijn moeder overleed uiteindelijk (wrsch) aan een longontsteking en dan zorgen ze gewoon dat je zo comfortabel mogelijk bent.
Het was voor mij naar om te zien, zij merkte er niks van.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven