Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Keelpijn bij slikken

16-09-2020 06:18 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel zegt ben ik net wakker geworden met keelpijn bij het slikken. Het valt nog wel mee, maar twijfel of ik mij af moet melden op het werk en mij te laten testen.

De pijn zakt nu iets af tijdens het drinken en ben totaal niet verkouden of koortsig. Kan keelpijn bij covid horen?
Vorige week ook een paar ochtenden gehad, en ik ben gewoon gaan werken. Ik heb vaak last van een droge keel, dus ik weet dat het niets is als de pijn na een kopje thee weg is.

Als ik een niet-vitaal beroep had waarbij thuiswerken een optie was, of waarbij een weekje ziek hier en daar niet zo'n probleem was, was ik misschien wel thuisgebleven en had ik getest. Maar je wacht dus inderdaad zeker een week dan (gemiddeld vijf dagen voor je kan testen, twee dagen op de uitslag). Dan moet ik wel minstens echt verkouden zijn.
Alle reacties Link kopieren
binkie schreef:
16-09-2020 06:20
Volgens mij is keelpijn toch juist een symptoom van corona?
Even je werk bellen en overleggen. Ik neem aan dat je dan dus thuisblijft.
Ik heb hier een schema/tabel voor mn neus, stond tijdje terug in diverse kranten. Daarin staat dat keelpijn SOMS bij corona hoort en VAAK bij verkoudheid. Als ik keelpijn heb weet ik dat ik verkouden wordt. Dag 2 ben ik dan verkouden en wordt de keelpijn minder.

Maar goed, on topic, geloof wel dat je met keelpijn thuis moet blijven idd.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
16-09-2020 07:55
Wat valt er nou niet te begrijpen?
Ik snap niet zo goed dat ze zegt dat binnenkort haar reuk en smaak verdwijnt? Hoezo? Omdat ze corona zou hebben? Kans lijkt me erg klein. Ik ben onlangs zelf snotverkouden geweest maar toen had ik ook gewoon nog reuk en smaak hoor.
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
16-09-2020 09:25
Ik snap niet zo goed dat ze zegt dat binnenkort haar reuk en smaak verdwijnt? Hoezo? Omdat ze corona zou hebben? Kans lijkt me erg klein. Ik ben onlangs zelf snotverkouden geweest maar toen had ik ook gewoon nog reuk en smaak hoor.
De kans is groot dat je het op een gegeven moment krijgt. Al leek dat stukje tekst me wel een tekst met een knipoog.
Meteen testen bij keelpijn? Geen wonder dat er nergens plek is bij de teststraten.
Ik heb er even over nagedacht en denk ook dat als je 1) hele milde klachten hebt (beetje keelpijn, verstopte neus, kriebel) en 2) makkelijk in zelf-isolatie kan (thuis werken etc), je nu eigenlijk beter niet kan testen tot de capaciteit weer op orde is, maar gewoon uit eigen beweging thuisblijven tot de klachten voorbij zijn (of erger worden).

En als dan inderdaad na 1 kopje thee de klachten voorbij zijn, kun je dus meteen weer de deur uit mocht dat nodig zijn. Ik lees dat er heel veel mensen testen terwijl ze geen klachten hebben of de klachten al voorbij zijn. Dat is echt zonde, terwijl bijvoorbeeld pedagogisch medewerkers een week uitvallen bij elke verkoudheid omdat er geen testen beschikbaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Vroeg ik me ook af. Aan de ene kant weet ik dat er gezegd wordt dat je bij milde klachten al moet laten testen. Maar toch vraag ik me ook wel een beetje af wat je er nou mee op schiet. Het duurt een paar dagen voor je getest kan worden, want mega druk. Vervolgens nog 1 of 2 dagen wachten op de uitslag. In de tussentijd kan je niet werken, want je hebt klachten en nog geen uitslag. Dus je zit dan zo'n 5 dagen thuis.
Wat maakt dat dan voor verschil met wanneer je niet gaat testen? Ook dan kan je niet werken, want klachten. Maar je kan wel wachten tot je klachtenvrij bent. Er is best kans dat je na paar dagen weer klachtenvrij bent. Dan mag je toch ook weer aan het werk, als je 24 uur geen klachten hebt?
Ik zelf was verkouden, heb het een dag aangezien. Dag later was het al minder. Dus dan weet je dat een nog een dag later nog beter zal gaan. Dus ik heb 3 dagen klachten gehad en ben thuis gebleven, dag 4 klachtenvrij, dag erna weer aan het werk. Snap dat als je langdurig klachten hebt je het wel fijn vindt om een negatieve uitslag te kunnen laten zien, zodat je weer naar school mag (mag niet eens overal begreep ik) of aan het werk kunt. Maar uit bed stappen met keelpijn en direct laten testen zou ik zelf niet direct doen.
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
16-09-2020 06:54
Ook met dit soort lichte corona gerelateerde klachten is het belangrijk om toch thuis te blijven en te laten testen.

Stel dat je het virus wel blijkt te hebben, vandaag en morgen nog vrolijk naar je werk gaat en boodschappen gaat doen etc, dan heb je zo weer 10 andere mensen besmet.

Overdrijven is ook een vak, zo besmettelijk is dit virus over het algemeen niet. Dan hadden we allang groepsimmuniteit gehad.

Maar beter wel thuisblijven bij klachten.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Liara schreef:
16-09-2020 10:13
Meteen testen bij keelpijn? Geen wonder dat er nergens plek is bij de teststraten.
Geen wonder dat het aantal besmettingen nog steeds oploopt als er nog mensen dit soort dingen roepen. Keelpijn is een mogelijk symptoom van Corona, en als je Corona hebt, is het zaak zo snel mogelijk te testen. (Dat laatste is natuurlijk wel een dingetje...)
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
16-09-2020 10:42
Geen wonder dat het aantal besmettingen nog steeds oploopt als er nog mensen dit soort dingen roepen. Keelpijn is een mogelijk symptoom van Corona, en als je Corona hebt, is het zaak zo snel mogelijk te testen. (Dat laatste is natuurlijk wel een dingetje...)
Maar, oprechte vraag, wat voegt dat dan precies toe? Als je met keelpijn thuis blijft, niet gaat werken, geen boodschappen doet etc, en wacht tot je 24 uur klachtenvrij bent.. dan kan er niets gebeuren toch? Dan gebeurt er hetzelfde als wanneer je je na 2 of 3 dagen wel laat testen (in de tussentijd zit je ook thuis) en daarna thuis afwacht tot je de uitslag krijgt.
Ik vind het wat anders wanneer je met klachten niet laat testen en gewoon gaat werken etc. Maar als je wel netjes thuisblijft en dus niemand anders kan besmetten, dan is dat ook prima toch? Testen is leuk wanneer het snel kan en je binnen 2 dagen ofzo (zoals het in de zomervakantie was, man 's avonds afspraak gemaakt, volgende ochtend al plaats en die avond de uitslag, super snel allemaal) duidelijkheid hebt. Maar dat is nu niet zo, gaat gerust 5 dagen overheen. Ik heb er voor mn werk veel mee te maken en hoor van zoveel mensen dat ze er niet doorheen komen om een afspraak te maken. Dan snap ik heel goed dat je je niet laat testen en thuis afwacht tot je klachtenvrij bent.
Zowel het RIVM als de ggd adviseren om ook te testen als de klachten al voorbij zijn, omdat ook bij lichte, kortdurende klachten is gebleken dat het Corona kan zijn.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... t-klachten

Ik snap dat het verleidelijk is om zelf een inschatting te maken en gewoon je ding te blijven doen, maar of het verstandig is weten we gewoonweg nog niet.
Alle reacties Link kopieren
In overleg met leidinggevende besloten om thuis te blijven. Ik probeer inmiddels al de hele ochtend een afspraak te maken voor een test, testen is nodig om geoorloofd thuis te blijven.

Helaas doe ik een beroep waarbij thuiswerken geen optie is.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook keelpijn en de GGD telefoonlijn is compleet onbereikbaar. Probeer het al de hele ochtend.
Alle reacties Link kopieren
Keelpijn kan ook komen door met een open mond te slapen. Dat is vaak weer weg nadat je gegeten en gedronken hebt.

Als de keelpijn na een paar uur nog steeds er is, dan zou ik testen, anders niet.
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
16-09-2020 06:54
Ook met dit soort lichte corona gerelateerde klachten is het belangrijk om toch thuis te blijven en te laten testen.

Stel dat je het virus wel blijkt te hebben, vandaag en morgen nog vrolijk naar je werk gaat en boodschappen gaat doen etc, dan heb je zo weer 10 andere mensen besmet.
Maar als het goed is blijf je daar 1,5 meter bij uit de buurt, toch?
Eames6 schreef:
16-09-2020 08:18
Tja, als iemand suggereert dat thuisblijven en testen een feestje is waar je vooral van moet genieten en iets lekkers moet eten, dan ligt dat gewoon ver van mijn belevingswereld af. Als het nog cynisch bedoeld was, dan kon ik het beter plaatsen, maar blijkbaar is het serieus bedoeld.

Maar weer terug in topic: heb zojuist in heel Nederland postcodes in zitten vullen, maar inmiddels lijken er nergens mee plekjes te zijn. Telefonisch is de ggd niet te bereiken. Ben benieuwd...
Hier ook een kind thuis ivm verkoudheidsklachten, maar ze voelt zich verder niet ziek, dus die ligt inderdaad op de bank te chillen met films en chips ;-)
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
16-09-2020 11:58
Keelpijn kan ook komen door met een open mond te slapen. Dat is vaak weer weg nadat je gegeten en gedronken hebt.

Als de keelpijn na een paar uur nog steeds er is, dan zou ik testen, anders niet.
ik ben inderdaad al even wakker ;-) ik ga uiteraard niet gelijk bellen.
lilly1980 schreef:
16-09-2020 11:42
Hier ook keelpijn en de GGD telefoonlijn is compleet onbereikbaar. Probeer het al de hele ochtend.
Dan heb ik geluk gehad. Om 8:30 had ik al een afspraak. Bij meerdere testlocatie in de buurt was nog plek. We pas vrijdag, maar het viel me toch mee.
Alle reacties Link kopieren
lilly1980 schreef:
16-09-2020 12:11
ik ben inderdaad al even wakker ;-) ik ga uiteraard niet gelijk bellen.

Ik had het tegen de TO, waarbij de klachten na het ontbijt alweer verdwenen waren.
Alle reacties Link kopieren
Klachten zijn niet verdwenen, wel milder geworden. Drinken haalt de scherpe randjes ervanaf en de keel is ook goed rood. Helaas is de ggd niet bereikbaar en online op meerdere postcodes is er ook geen datum beschikbaar.
Idioot dat je je gewoon nergens kunt laten testen nu! Blijkbaar dus echt enorm overbelast maar ja, wat wil je als we zo de herfst in gaan. Echt half Nederland heeft dan altijd last van klachtjes.
Eze schreef:
16-09-2020 10:42
Geen wonder dat het aantal besmettingen nog steeds oploopt als er nog mensen dit soort dingen roepen. Keelpijn is een mogelijk symptoom van Corona, en als je Corona hebt, is het zaak zo snel mogelijk te testen. (Dat laatste is natuurlijk wel een dingetje...)

Het loopt compleet vast, je moet al uren proberen de GGD aan de lijn te krijgen, laat staan ergens nog een test kunnen afspreken. Laat dan wat ruimte voor vitale beroepen en ga niet voor elke snottebel of keelpijntje meteen naar die teststraat.

Besmettingen doen er ook niet zoveel toe zolang er in de ziekenhuizen niks aan de hand is. Dat was altijd het criterium.
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
16-09-2020 10:33
Vroeg ik me ook af. Aan de ene kant weet ik dat er gezegd wordt dat je bij milde klachten al moet laten testen. Maar toch vraag ik me ook wel een beetje af wat je er nou mee op schiet. Het duurt een paar dagen voor je getest kan worden, want mega druk. Vervolgens nog 1 of 2 dagen wachten op de uitslag. In de tussentijd kan je niet werken, want je hebt klachten en nog geen uitslag. Dus je zit dan zo'n 5 dagen thuis.
Wat maakt dat dan voor verschil met wanneer je niet gaat testen? Ook dan kan je niet werken, want klachten. Maar je kan wel wachten tot je klachtenvrij bent. Er is best kans dat je na paar dagen weer klachtenvrij bent. Dan mag je toch ook weer aan het werk, als je 24 uur geen klachten hebt?
Ik zelf was verkouden, heb het een dag aangezien. Dag later was het al minder. Dus dan weet je dat een nog een dag later nog beter zal gaan. Dus ik heb 3 dagen klachten gehad en ben thuis gebleven, dag 4 klachtenvrij, dag erna weer aan het werk. Snap dat als je langdurig klachten hebt je het wel fijn vindt om een negatieve uitslag te kunnen laten zien, zodat je weer naar school mag (mag niet eens overal begreep ik) of aan het werk kunt. Maar uit bed stappen met keelpijn en direct laten testen zou ik zelf niet direct doen.
Het gaat er ook om dat de mensen waar je mee in contact geweest bent op de hoogte gesteld worden als je corona blijkt te hebben.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
16-09-2020 10:48
Maar, oprechte vraag, wat voegt dat dan precies toe? Als je met keelpijn thuis blijft, niet gaat werken, geen boodschappen doet etc, en wacht tot je 24 uur klachtenvrij bent.. dan kan er niets gebeuren toch? Dan gebeurt er hetzelfde als wanneer je je na 2 of 3 dagen wel laat testen (in de tussentijd zit je ook thuis) en daarna thuis afwacht tot je de uitslag krijgt.
Ik vind het wat anders wanneer je met klachten niet laat testen en gewoon gaat werken etc. Maar als je wel netjes thuisblijft en dus niemand anders kan besmetten, dan is dat ook prima toch? Testen is leuk wanneer het snel kan en je binnen 2 dagen ofzo (zoals het in de zomervakantie was, man 's avonds afspraak gemaakt, volgende ochtend al plaats en die avond de uitslag, super snel allemaal) duidelijkheid hebt. Maar dat is nu niet zo, gaat gerust 5 dagen overheen. Ik heb er voor mn werk veel mee te maken en hoor van zoveel mensen dat ze er niet doorheen komen om een afspraak te maken. Dan snap ik heel goed dat je je niet laat testen en thuis afwacht tot je klachtenvrij bent.
Als je positief bent, mag je idd na 24 uur klachtenvrij weer naar buiten, maar wél met een minimum van 7 dagen in isolatie. Dus 7+1 dagen.
Daarnaast rekenen ze dat je 2 dagen voor je eerste klachten al besmettelijk bent, dus de mensen met wie je toen bent geweest, moeten ingelicht worden. Daarnaast heeft het ook invloed op partners, huisgenoten, kinderen.
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
16-09-2020 10:33
Vroeg ik me ook af. Aan de ene kant weet ik dat er gezegd wordt dat je bij milde klachten al moet laten testen.
ja maar niet met een klacht die gelijk over is na een kopje thee toch? Ik laat me ook niet testen omdat ik 1 keer moet niezen als ik kriebel in mijn neus heb

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven