Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Kerst en Corona

20-12-2020 21:07 219 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het nieuws van vandaag, over de besmettelijkere mutatie van het Corona virus, zou het mij niet verbazen als we in een van de komende dagen te horen krijgen dat we met Kerst niemand mogen ontvangen. Maar dat iedereen de Kerst in eigen huis zonder bezoek doorbrengt.

Wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
21-12-2020 14:34
Wat haal je er toch allemaal bij wat ik niet zeg en niet van toepassing is?

Voor nu met de huidige regels geldt tijdens kerst:
-degene met 2 gezinnen in ‘een bubbel’ mag gewoon samenkomen.
-ik mag bij mijn ouders komen en broer met gezin ook gelijktijdig. Dit doe ik met tegenzin, maar het mag en ik maak hun blij.

Als er deze week aanscherpingen komen (die ik niet zo verwacht) zou ik persoonlijk die 2 gezinnen niet zo erg vinden. In mijn eigen situatie blijf ik dan wel thuis.

En met mijn moreel besef is niets mis, dank je wel.
Niet in Nederland. Daar spelen bubbels helemaal geen rol. Alleen als het bezoekende gezin uit 3 of minder 13+ers bestaat (buiten kerst nu 2) mag het, maar dat staat los van bubbels.
Quincy2 schreef:
21-12-2020 13:51
Wij ook.

We (1 van ons :-) ) gaan op de 23e de kerstboodschappen halen, maar dat is gewoon twee dagen eten voor ons gezin, dus niet heel veel, maar ik denk dat op 24 of 25 wel weer rbood bijgehaald moet worden. Dus hopelijk kan dat gewoon. Verder maakt het me niet uit.
De supermarkten blijven open, daar twijfel ik niet aan. Gisteren las ik dat er zelfs verruiming van de openingstijden zijn. Er is zelfs een Jumbo die 24 uur per dag gaat openen. Kun je in de nacht boodschappen gaan doen. Mij niet gezien overigens.
lila01 schreef:
21-12-2020 19:51
Ik snap niet waarom mensen wachten of er nieuwe maatregelen komen. Je kunt toch zelf ook nadenken?
Nu de besmettingen zo ontzettend oplopen en met die mutatie van het virus is elk contact risicovol.
Een ieder moet zelf een keuze maken of je dat risico voor lief neemt.
Maar.......daar heb je hem weer. Ieder moet zelf bepalen.............zijn/haar risico. Daar blijft het niet bij. De een zijn risico mond zo uit in het risico van vele anderen.
Eze schreef:
22-12-2020 00:28
Niet in Nederland. Daar spelen bubbels helemaal geen rol. Alleen als het bezoekende gezin uit 3 of minder 13+ers bestaat (buiten kerst nu 2) mag het, maar dat staat los van bubbels.
Precies, dat is wat ik ook probeer uit te leggen, maar de reacties zijn buitenproportioneel boos en verontwaardigd.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
22-12-2020 00:28
Niet in Nederland. Daar spelen bubbels helemaal geen rol. Alleen als het bezoekende gezin uit 3 of minder 13+ers bestaat (buiten kerst nu 2) mag het, maar dat staat los van bubbels.
Ik had het specifiek over iemand die zelf aangaf met hun 2 gezinnen binnen de regels te vallen. Dus ik ga er van uit dat zij niet meerdere oudere kinderen heeft.

Met een bubbel wordt niet meer en niet minder bedoeld dan dat je een ‘vast’ clubje mensen om je heen hebt die je tegelmatig ziet ipv ‘iedere dag iemand anders’. Wat overigens ook zou mogen. Het heeft verdet niets te maken met knuffelen of anderszinds bewust regels aanpassen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Is in België al.... zogezegd 1 persoon, maar dan 1 van je ouders?
Wij vieren dus met het gezin thuis. Gaan dat heus wel overleven hoor.

Gaan dan overdag in de tuin bij de grootouders, met de nodige afstand. We zijn echt voorzichtig en leven de maatregelen hier echt na, ook al is het tegen onze zin en zijn de het écht beu.
Alle reacties Link kopieren
HawaZon schreef:
22-12-2020 07:57
Precies, dat is wat ik ook probeer uit te leggen, maar de reacties zijn buitenproportioneel boos en verontwaardigd.
Hoe ga jij je kerst vieren? En wat probeer je uit te leggen? Ik zie niemand in dit topic vooralsnog ‘regels overtreden’, maar vooral een hoop aannames en miscommunicatie over het woord ‘bubbel’.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
HawaZon schreef:
21-12-2020 14:28
Het valt me tegen hoe weinig moreel besef de meeste mensen hebben. En hoe zij zichzelf massaal als de uitzondering zien, die zich niet aan de regels hoeft te houden. Het is heel begrijpelijk dat de besmettingen maar blijven stijgen. Triest om te zien hoe mensen zich momenteel gedragen.

En maar excuses zoeken, want wij zitten in elkaars bubbel en wij mogen het wel, want ... iedereen heeft bijzondere omstandigheden waarom ze toch echt met 10 mensen rond de gourmet moeten zitten met kerst. 'Bijzonder' is het inderdaad en ook erg 'privé'.

Gordijnen dicht en dan maar kijken hoe de cijfers gaan stijgen 7-10 dagen na kerst, dan worden er vast opnieuw bijzondere maatregelen verwacht voor deze gepriviligeerde groep mensen, dit keer in de ziekenhuizen.
Nee. Ik reageer hier op. Je mag met kerst 3 mensen op bezoek. En dan kom jij met dit. Of je bent dom of je zit opzettelijk te zieken. En ik ga van het tweede uit. Daar ben ik boos over. Maar jou kennende zie ik het allemaal verkeerd en heb jij gelijk.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Chienandalou schreef:
22-12-2020 08:02
Hoe ga jij je kerst vieren? En wat probeer je uit te leggen? Ik zie niemand in dit topic vooralsnog ‘regels overtreden’, maar vooral een hoop aannames en miscommunicatie over het woord ‘bubbel’.
Exact. Je reageert op diegenen die zich nou precies keurig aan de regels houden (heb ook nog niets anders gelezen in dit topic trouwens). Vervolgens probeer je de boel kracht bij te zetten door te beginnen over knuffelen, gourmetten met 10 man en weet ik wat meer. Je slaat volledig de plank mis hier (met die wijzende vinger).
Chienandalou schreef:
22-12-2020 08:02
Hoe ga jij je kerst vieren? En wat probeer je uit te leggen? Ik zie niemand in dit topic vooralsnog ‘regels overtreden’, maar vooral een hoop aannames en miscommunicatie over het woord ‘bubbel’.
Wij houden het klein dit jaar, dus niet met verschillende 'bubbels' bij elkaar. Gewoon volgens de regels die nu gelden.
Alle reacties Link kopieren
HawaZon schreef:
22-12-2020 08:25
Wij houden het klein dit jaar, dus niet met verschillende 'bubbels' bij elkaar. Gewoon volgens de regels die nu gelden.
Wat een raar antwoord. Wat bedoel je met ‘klein’? En je insinueert nu weer dat anderen in dit topic zich niet aan de geldende regels houden. Dat lees ik hier helemaal niet.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Ik schreef het net al in een ander topic.
Ik vind het bizar hoeveel mensen steen en been klagen over de versobering van hun familiekerstfeest. Andere jaren klagen ze steen en been over alle verplichtingen en het tegenstaan van al die familietoestanden. Dit jaar zou prima gebruikt kunnen worden om je te bezinnen wat je nou eigenlijk echt zelf wil, om van daaruit volgend jaar de plannen daarop aan te passen. Misschien gaan mensen nu eens luisteren naar hun eigen behoeften. En ja, dat kan ook de behoefte zijn dat ze juist wel willen vieren met familie. Maar het kan net zo goed anders blijken.
HawaZon schreef:
22-12-2020 07:57
Precies, dat is wat ik ook probeer uit te leggen, maar de reacties zijn buitenproportioneel boos en verontwaardigd.
Wat een nare instelling heb jij zeg. Er vallen hier meerdere mensen over jouw manier van schrijven maar nee hoor. Het ligt allemaal aan die mensen.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen netjes volgens de regels. Mijn ouders ontvangen twee volwassenen (mijn partner en mij dus) en op de andere kerstdag zijn we met drie volwassenen (partner, ik en zwager) en een kind onder de 13 te gast bij mijn schoonouders.

Mochten de regels aangescherpt worden, dan wil ik me daaraan houden, mijn partner niet, dus dan verwacht ik nog wel wat ruzie.
Alle reacties Link kopieren
HawaZon schreef:
22-12-2020 08:25
Wij houden het klein dit jaar, dus niet met verschillende 'bubbels' bij elkaar. Gewoon volgens de regels die nu gelden.
Wie hebben er dan 'verschillende bubbels' bij elkaar? En doen het niet volgens de regels die nu gelden? Wat probeer je nou te zeggen? Wat is nu eigenlijk je probleem? En lees je eigenlijk wel wat iedereen zegt?
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
HawaZon schreef:
22-12-2020 08:25
Wij houden het klein dit jaar, dus niet met verschillende 'bubbels' bij elkaar. Gewoon volgens de regels die nu gelden.

Leg uit?
Wat bedoel je met klein?
Ik vier het namelijk ook klein (net als de rest hier) Dus wat doe jij dan goed, beter of anders waar anderen in verzaken volgens jou??
Je weet steeds 'prikjes' te geven met je reacties, maar echt een duidelijke uitleg lees ik niet van je.
Alle reacties Link kopieren
PatatasBravas schreef:
22-12-2020 08:20
Exact. Je reageert op diegenen die zich nou precies keurig aan de regels houden (heb ook nog niets anders gelezen in dit topic trouwens). Vervolgens probeer je de boel kracht bij te zetten door te beginnen over knuffelen, gourmetten met 10 man en weet ik wat meer. Je slaat volledig de plank mis hier (met die wijzende vinger).
Ik ben Hawazon niet en ben het ook niet met haar eens, maar dit klopt dan weer niet. Tenminste één bubbelaar heeft in andere topics al herhaald aangegeven dat ze binnen haar zelfverzonnen bubbel geen afstand houdt. Staat niet in dit topic, dus niet gek als je dat niet weet, maar die bubbel wordt toch echt gebruikt als excuus om zich niet aan de maatregelen te houden.
Eze schreef:
22-12-2020 09:53
Ik ben Hawazon niet en ben het ook niet met haar eens, maar dit klopt dan weer niet. Tenminste één bubbelaar heeft in andere topics al herhaald aangegeven dat ze binnen haar zelfverzonnen bubbel geen afstand houdt. Staat niet in dit topic, dus niet gek als je dat niet weet, maar die bubbel wordt toch echt gebruikt als excuus om zich niet aan de maatregelen te houden.
Precies. Je kunt niet zelf bepalen dat mensen van een ander huishouden bij jouw bubbel horen en dat daarvoor andere regels gelden, dan de algemeen geldende regels.

Dat is wat veel mensen doen. En dat is nu juist waar het zo mis is gegaan in Italië.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
22-12-2020 09:53
Ik ben Hawazon niet en ben het ook niet met haar eens, maar dit klopt dan weer niet. Tenminste één bubbelaar heeft in andere topics al herhaald aangegeven dat ze binnen haar zelfverzonnen bubbel geen afstand houdt. Staat niet in dit topic, dus niet gek als je dat niet weet, maar die bubbel wordt toch echt gebruikt als excuus om zich niet aan de maatregelen te houden.
Precies. Heel leuk dat je het een bubbel wil noemen, maar dat betekent niet dat er ineens andere regels gelden. Geen afstand houden is nog steeds niet volgens de regels, ook al geef je het de term 'bubbel'. Een bubbel heeft hier dus geen betekenis
Alle reacties Link kopieren
Liv8 schreef:
22-12-2020 10:09
Precies. Heel leuk dat je het een bubbel wil noemen, maar dat betekent niet dat er ineens andere regels gelden. Geen afstand houden is nog steeds niet volgens de regels, ook al geef je het de term 'bubbel'. Een bubbel heeft hier dus geen betekenis
Maat dat geldt ook niet voor meesten in dit topic. Ik gebruik zelf eigenlijk nooit het woord bubbel, maar dat kwam ter sprake in dit topic en ging ineens een heel eigen leven leiden met allerlei aannames die niet ter zake doen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
22-12-2020 09:05
Ik schreef het net al in een ander topic.
Ik vind het bizar hoeveel mensen steen en been klagen over de versobering van hun familiekerstfeest. Andere jaren klagen ze steen en been over alle verplichtingen en het tegenstaan van al die familietoestanden. Dit jaar zou prima gebruikt kunnen worden om je te bezinnen wat je nou eigenlijk echt zelf wil, om van daaruit volgend jaar de plannen daarop aan te passen. Misschien gaan mensen nu eens luisteren naar hun eigen behoeften. En ja, dat kan ook de behoefte zijn dat ze juist wel willen vieren met familie. Maar het kan net zo goed anders blijken.
Mensen hebben altijd wat te klagen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
22-12-2020 09:05
Ik schreef het net al in een ander topic.
Ik vind het bizar hoeveel mensen steen en been klagen over de versobering van hun familiekerstfeest. Andere jaren klagen ze steen en been over alle verplichtingen en het tegenstaan van al die familietoestanden. Dit jaar zou prima gebruikt kunnen worden om je te bezinnen wat je nou eigenlijk echt zelf wil, om van daaruit volgend jaar de plannen daarop aan te passen. Misschien gaan mensen nu eens luisteren naar hun eigen behoeften. En ja, dat kan ook de behoefte zijn dat ze juist wel willen vieren met familie. Maar het kan net zo goed anders blijken.
Voor mezelf geldt dit nu andersom. Ik vier al jaren met tegenzin kerst met mijn familie. Dit jaar heb ik juist geen zin in gedoe en ruzies rondom dit thema. Ik kom gewoon opdraven, het is maar 1 dag en ik doe mijn ouders er een groot plezier mee. Het huis is groot genoeg, de eetkamer is ingericht op een groot gezelschap, dus met onze kleine familie genoeg ruimte om afstand te houden. En als de regels worden aangescherp (wat ik niet verwacht), dan blijf ik thuis.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
HawaZon schreef:
22-12-2020 09:56
Precies. Je kunt niet zelf bepalen dat mensen van een ander huishouden bij jouw bubbel horen en dat daarvoor andere regels gelden, dan de algemeen geldende regels.

Dat is wat veel mensen doen. En dat is nu juist waar het zo mis is gegaan in Italië.
Jezus mens! Je mág 2 mensen per dag op bezoek. Je mág met kerst 3 mensen op bezoek. Wat wil je nou toch? Val je nou gewoonI over het woord bubbel? Wees eens duidelijk als je graag gelijk wil hebben.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Eze schreef:
22-12-2020 09:53
Ik ben Hawazon niet en ben het ook niet met haar eens, maar dit klopt dan weer niet. Tenminste één bubbelaar heeft in andere topics al herhaald aangegeven dat ze binnen haar zelfverzonnen bubbel geen afstand houdt. Staat niet in dit topic, dus niet gek als je dat niet weet, maar die bubbel wordt toch echt gebruikt als excuus om zich niet aan de maatregelen te houden.

Wat er in andere topics geschreven wordt weet ik niet inderdaad.
Dus wat je zegt zou zomaar kunnen kloppen, maar dat is mijn punt niet.
Op basis van wat hier geschreven werd hield niemand zich niet aan de regels. Of je het aantal mensen over de vloer nu je bubbel, gasten, bezoek of visite noemt doet er dan niet toe; het maximale aantal werd keurig in acht genomen.
En geloof me, ik ben zelf bijzonder op de regels. Mijn moeder is recent overleden aan de gevolgen van corona en ik kan me ongelooflijk boos maken als mensen denken overal schijt aan te kunnen hebben. Maar die mensen zag ik (iig voor mijn laatste post) niet voorbij komen.
Alle reacties Link kopieren
Liv8 schreef:
22-12-2020 10:09
Precies. Heel leuk dat je het een bubbel wil noemen, maar dat betekent niet dat er ineens andere regels gelden. Geen afstand houden is nog steeds niet volgens de regels, ook al geef je het de term 'bubbel'. Een bubbel heeft hier dus geen betekenis
En wie zijn dat dan in dit topic? Ik heb mijn ouders met kerst op bezoek, op afstand. Dat mag. En ik noem ze mijn bubbel omdat wij elkaar alleen zien. Dat iemand zich dan compleet belachelijk maakt door over dat woord te vallen en allerlei domme insinuaties maakt is heel irritant. Maar het dringt niet door. Sterker nog, ze gaat niet eens in op vragen. Maar goed, same old.....
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven