Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Kerst in Coronatijd

16-10-2020 10:18 236 berichten
Wie heeft er al nagedacht hoe kerst gevierd gaat worden dit jaar?
Man en ik zijn al een tijdje na aan het denken hoe we kerst op een veilige manier kunnen vieren. We gunnen zeker onze oudere familieleden een kerst met hun kleinkinderen. We hadden eerst het idee van een restaurant maar de kans is groot dat dit niet gaat.
Wat belangrijk is dat het veilig moet zijn. Maar toch een kerst gevoel
Susan schreef:
16-10-2020 10:42
Die blaastest zal er dan wel zijn, want die zou vanaf eind volgende maand in gebruik worden genomen, maar ik denk tegen die tijd alleen nog in teststraten, om het daar makkelijker en sneller te laten verlopen. Sneltesten die bij het Kruidvat liggen zijn er dan denk ik echt nog niet, daar is voor zover ik weet nog helemaal geen zicht op en het is al vrij snel Kerst.

Dat denk ik inderdaad ook. En als ze er al zijn (wat ik niet denk tegen Kerst) zullen ze in recordtempo uitverkocht zijn vrees ik.
Lekker thuis samen met m'n moeder. Normaal gaat ze ook nog 'n halve dag naar familie sinds m'n vader overleden is, maar zo het nu gaat, zie ik dat ook niet snel gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
ibbeltje12 schreef:
16-10-2020 10:41
hopen dat de ‘blokjeskerst’ tegen die tijd weer mag!
Het hoeft geen blokjeskerst te zijn aangezien we 2 kerstdagen hebben en niet veel broers en zussen.
Wij kunnen bijvoorbeeld eerste kerstdag bij mijn ouders eten terwijl zwager+partner en schoonzusje zonder partner bij schoonouders eten.
Dan eten wij tweede kersdag bij schoonouders terwijl mijn zus+partner bij mijn ouders eten.

Op deze manier zou het zelfs nu al mogen maar ik denk dat ik me er nu niet fijn bij zou voelen.
Naar de supermarkt ga ik dan tijdig van de voren voor de producten die lang(er) houdbaar zijn, of ik zorg dat ik al om 7 uur bij de supermarkt ben.
En ik ga eens nadenken over een traiteur dit jaar.

Ik wil in elk geval de dagen voor Kerst de supermarkt vermijden.
Alle reacties Link kopieren
Oh en qua boodschappen ga ik altijd naar de Sligro dus ik hoop dat die dan niet nog steeds open is voor niet-kaarthouders :proud:
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
16-10-2020 10:43

De sneltesten komen vooralsnog niet in het Kruidvat te liggen. Als je alcohol hebt gedronken werkt de test niet. En een positieve uitslag moet meteen gemeld worden aan GGD en daar moet direct opvolging aangegeven worden. Ook dien je de test op de juiste wijze te gebruiken.
Ik hoop dat ze ooit wel beschikbaar komen. Al die dingen die je noemt (het werkt niet als je alcohol drinkt, je moet het op de juiste wijze gebruiken, uitslag melden bij de GGD) zouden daar geen belemmering bij moeten zijn, voor een deel zul je toch moeten vertrouwen op de bereidheid van mensen om het goed te doen. Dat moet nu bij de GGD-testen ook, want mensen kunnen daar ook gewoon níét naartoe gaan als ze wel klachten hebben, en de test bij de GGD is een stuk vervelender dan wanneer je het thuis kan doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Bij een goede traiteur zou ik dan ook ruim van te voren moeten zijn denk ik.
Ik ga eens googelen....
Met kerst mag alles weer en ga ik feesten met mijn hele familie :cheer2:




(was 't maar waar, ik sla kerst maar helemaal over deze keer)
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft Kerst: dan zien we alleen mijn ouders. Tenzij dat tegen die tijd ook al niet meer mag, maar daar ga ik nu nog maar even niet vanuit.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
16-10-2020 10:48
Ik hoop dat ze ooit wel beschikbaar komen. Al die dingen die je noemt (het werkt niet als je alcohol drinkt, je moet het op de juiste wijze gebruiken, uitslag melden bij de GGD) zouden daar geen belemmering bij moeten zijn, voor een deel zul je toch moeten vertrouwen op de bereidheid van mensen om het goed te doen. Dat moet nu bij de GGD-testen ook, want mensen kunnen daar ook gewoon níét naartoe gaan als ze wel klachten hebben, en de test bij de GGD is een stuk vervelender dan wanneer je het thuis kan doen.
Tja, dat beetje vertrouwen wat ik nog had is de laaste weken wel teniet gedaan.
Alleen met ons gezin. Lekker rustig. :heart:
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-10-2020 10:29
Maar vooral voor schoonouders zal het een grote teleurstelling zijn niet alle kleinkinderen samen te zien
Vinden zij dat of denk jij dat ze dat gaan vinden?

Ze zetten zich er maar overheen hoor; als ze pech hebben mag er helemaal niemand gezien worden.

Ik hoop zelf dat we geen kerst hoeven doen. Lijkt me heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind overigens oud-en nieuw nog een groter ding. Ik heb geen idee hoe je dat in goede banen kunt leiden. Lijkt inmiddels een feest om lekker te kunnen rellen, gezien de jaarlijkse miljoenenschades.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
16-10-2020 10:53
Tja, dat beetje vertrouwen wat ik nog had is de laaste weken wel teniet gedaan.
Tja, maar ja, ook voor het láten testen door de GGD moet je op de goede wil van de mensen vertrouwen, en datzelfde geldt voor daadwerkelijk thuisblijven bij een positieve testuitslag, dus dat is niet echt een argument om die thuistesten niet te verkopen.

Ik denk dat zelf thuis kunnen testen en snel de uitslag hebben laagdrempeliger en minder vervelend is, dus wellicht zijn mensen dan juist tot meer medewerking bereid.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
16-10-2020 10:55
Ik vind overigens oud-en nieuw nog een groter ding. Ik heb geen idee hoe je dat in goede banen kunt leiden. Lijkt inmiddels een feest om lekker te kunnen rellen, gezien de jaarlijkse miljoenenschades.
Ja oud en nieuw wordt echt een drama.
Ik vind er sowieso niks aan dus wij zitten altijd gewoon thuis, soms met een bevriend stel maar vaak ook met z'n tweeën, dus dat kan gewoon doorgaan. Alleen al dat gerel zal alleen maar erger worden.
Ik ben normaal niet zo voor een vuurwerkverbod maar dit jaar zou het geen slecht idee zijn.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
16-10-2020 10:58
Ja oud en nieuw wordt echt een drama.
Ik vind er sowieso niks aan dus wij zitten altijd gewoon thuis, soms met een bevriend stel maar vaak ook met z'n tweeën, dus dat kan gewoon doorgaan. Alleen al dat gerel zal alleen maar erger worden.
Ik ben normaal niet zo voor een vuurwerkverbod maar dit jaar zou het geen slecht idee zijn.
Ik ben wel voor een vuurwerkverbod, maar vrees dat dat tot nog grotere rellen en agressiviteit richting hulpverleners leidt dit jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk er enorm naar uit. Lekker vrije dagen in ons eigen cocon, gordijnen dicht en deuren op slot. Klein avondwandelingetje voor de frisse lucht.

We hebben kerstpyjama's besteld en kijken één dag alleen maar kerstfilms, bakken koekjes, kruipen heerlijk op de bank met een middag wijntje.
Alle afgelopen jaren hebben we van Hello Fresh de kerstbox gemaakt. Super lekker. Als het fertiliteitstraject waar ik in zit niet gelukt is nemen we de wijnbox ook.

Misschien kies ik nog wel een andere kerstbox erbij. Een op een kerstdag en een op kerstavond. Huis mooi maken, tafel mooi dekken.

En de rest van de familie sturen we de lieve groetjes en zien we weer wanneer het veilig en goed kan.
Of dat nu met kerst is of met Pasen of een gewone normale dag maakt me geen sier uit. Als het maar weer normaler wordt :-)
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
16-10-2020 10:56
Tja, maar ja, ook voor het láten testen door de GGD moet je op de goede wil van de mensen vertrouwen, en datzelfde geldt voor daadwerkelijk thuisblijven bij een positieve testuitslag, dus dat is niet echt een argument om die thuistesten niet te verkopen.

Ik denk dat zelf thuis kunnen testen en snel de uitslag hebben laagdrempeliger en minder vervelend is, dus wellicht zijn mensen dan juist tot meer medewerking bereid.
Ik heb dat vertrouwen niet. Als je een positieve utislag hebt, wil dat niet zeggen dat je Corona hebt. Dus mensen zonder vesrchijnselen gaan alsnog een feestje vieren. Ik ben blij met de test, maar zie het voor nu nog niet bij het Kruidvat liggen.
Alle reacties Link kopieren
Oud & Nieuw is al jaren een drama, ik ben ook bang dat het dit jaar echt één grote ontlading wordt. Terwijl mensen eigenlijk gewoon helemaal niet de straat op zouden moeten gaan, want dat lukt nooit met inachtneming van de maatregelen, zeker niet met een hoop drank achter de kiezen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Wij gaan met mijn ouders in een vakantiehuisje zitten. Dit jaar niet uiteten of in een hotel zoals normaal gesproken. We koken dit jaar ook zelf. Nu al zin in, lekker spelletjes spelen, goed eten en vlakbij het strand.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
16-10-2020 11:01
Ik heb dat vertrouwen niet. Als je een positieve utislag hebt, wil dat niet zeggen dat je Corona hebt. Dus mensen zonder vesrchijnselen gaan alsnog een feestje vieren. Ik ben blij met de test, maar zie het voor nu nog niet bij het Kruidvat liggen.
Nee, maar jij hebt blijkbaar sowieso geen vertrouwen in de mensen, dus dan maakt het ook weinig uit of ze zich bij de GGD kunnen laten testen of thuis. Voor de mensen die wel ter goeder trouw zijn hoop ik in elk geval wel op een thuistest.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
16-10-2020 10:55
Ik vind overigens oud-en nieuw nog een groter ding. Ik heb geen idee hoe je dat in goede banen kunt leiden. Lijkt inmiddels een feest om lekker te kunnen rellen, gezien de jaarlijkse miljoenenschades.
Nou daar zeg je wat indd! Vorig jaar woonde ik aan een wijk die half opgeblazen werd omdat een zeker vreugdevuur niet door mocht gaan.. ;) dat was al niet zo mooi dus als dit jaar nog minder mag vraag ik me ook af hoe ze dat gaan regelen.

Wij verhuizen rond de kerst naar ons nieuwe koophuis en zullen dan gewoon met z’n 2en gaan klussen en verven en in de avond pyjama en kerstfilm (of voor de 300e x de LoTR oid) kijken! Kerst is normaliter nogal groots omdat we allebei grote families hebben die van alles willen waardoor we 3 volle dagen bezig zijn, dus dit is eigenlijk best fijn.
Met oud en nieuw zouden we eigenlijk op vakantie zijn in Tromsø noord-Noorwegen.
Maar daar gaan we nu uiteraard niet naar toe tussen Kerst en oud en nieuw.

Met oud en nieuw zullen we gewoon thuis zijn met alleen ons gezin denk ik.

Gewoon alles simpel en klein dit jaar, ook dan kan je het bijzonder maken.
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik nog niet weet met hoeveel mensen je dan samen mag zijn- ik verwacht nog steeds rond de drie- heb ik nog niks gepland.

We hebben een restaurantreservering staan maar dat zal waarschijnlijk niet door gaan.
Dat doen we ieder jaar maar daar heb ik ook geen zin in eigenlijk.

Dus zal het thuis zijn met mijn gezin onder de kerstboom, met veel kaarsjes aan, cadeautjes en films kijken.
En een lange wandeling maken daar waar het rustig is.
Alle reacties Link kopieren
Even een vraag, in de huidige maatregelen:

Mijn gezin bestaat uit 4 personen, waarvan 2 puberkinderen boven de 13+.
Mijn zus haar gezin bestaat ook uit 4 personen, waarvan 2 kinderen onder de 12.

De regel is dus nu dat wij niet met zijn vieren bij haar thuis mogen komen (want max 3 pers) maar zij wél bij ons mogen komen (want kids onder de 12 tellen niet mee).
Hoe krom dus. De locatie is dus bepalend waar we elkaar zien.
Mogen we dan wel met zijn allen in een bungalowhuisje met kerst ?
mamaonbekend wijzigde dit bericht op 16-10-2020 11:09
0.10% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven