Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Kerst in Coronatijd

16-10-2020 10:18 236 berichten
Wie heeft er al nagedacht hoe kerst gevierd gaat worden dit jaar?
Man en ik zijn al een tijdje na aan het denken hoe we kerst op een veilige manier kunnen vieren. We gunnen zeker onze oudere familieleden een kerst met hun kleinkinderen. We hadden eerst het idee van een restaurant maar de kans is groot dat dit niet gaat.
Wat belangrijk is dat het veilig moet zijn. Maar toch een kerst gevoel
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
16-10-2020 13:24
https://www.rivm.nl/gedragsonderzoek/ma ... ragsregels
even scrollen naar dat blokje Thuisquarantaine.

En dit zijn nog de mensen die meewerken aan zo'n onderzoek. Ik heb zomaar een vermoeden dat dat een vertekend beeld geeft omdat de virusontkenners niet eens de moeite nemen om mee te doen aan zulke onderzoeken, dus dat er eigenlijk nog veel meer mensen besmettelijk buiten blijven rondlopen en lekker gaan winkelen.
virusontkenners laten zich vast niet testen
boodschappen doen en de hond uitlaten dus vooral als redenen. Toch beter dan gezellige bezoekjes.
Je zal inderdaad maar niet veel sociale contacten hebben en niemand hebben die je kan helpen. Dan is quarantaine wel verrekte lastig lijkt me
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-10-2020 13:36
virusontkenners laten zich vast niet testen
boodschappen doen en de hond uitlaten dus vooral als redenen. Toch beter dan gezellige bezoekjes.
Je zal inderdaad maar niet veel sociale contacten hebben en niemand hebben die je kan helpen. Dan is quarantaine wel verrekte lastig lijkt me
Ik laat al sinds maart vrijwel al mijn boodschappen bezorgen. Is echt niet zo moeilijk.

Ik schrok vooral van het volgende blok, dat 3,1% van de mensen met een positieve test, dan toch nog thuis mensen op bezoek laat komen. Dat zijn dus honderden mensen die dat hebben gedaan. Hoe debiel ben je dan?
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd hebben we nu al zoveel verjaardagsfeestjes en andere familiebijeenkomsten overgeslagen dat we niet echt treuren om het niet samen vieren van kerst. Gezondheid van opa en oma gaat voor, daar zijn we het allemaal over eens. Gelukkig zijn ze ondanks hun hoge leeftijd nog erg hip en modern, dus gaan we waarschijnlijk gewoon met z'n allen in MS teams of Google meet proosten.
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
16-10-2020 13:40
Ik laat al sinds maart vrijwel al mijn boodschappen bezorgen. Is echt niet zo moeilijk.

Ik schrok vooral van het volgende blok, dat 3,1% van de mensen met een positieve test, dan toch nog thuis mensen op bezoek laat komen. Dat zijn dus honderden mensen die dat hebben gedaan. Hoe debiel ben je dan?
ik denk dat ze denken 'gewoon afstand houden' of 'het is maar een griepje' of 'ik voel me al weer best okee'.

Er zijn nou eenmaal best veel virusontkenners en als je dat ontkent word je alleen maar kwader en teleurgestelder.

Qua Kerst mijn droom zou zijn om de hele familie 2 weken in quarantaine te doen en dan gezellig met zn allen een logeerweekend.

Maar ik vermoed dat het zoom wordt. 'Mam, je staat nog op mute'
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
16-10-2020 13:54
Maar ik vermoed dat het zoom wordt. 'Mam, je staat nog op mute'
:rofl:

net zoals mijn moeder me af en toe een onverklaarbare foto van de vloer stuurt via whatsapp
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
16-10-2020 12:41
Ik ben meer van de andersom instelling. Uitgaan van de realiteit, en als het dan toch meevalt, dat is dat mooi meegenomen. Dat vind ik veel fijner dan hopen op iets onrealistisch, en dan opnieuw teleurgesteld raken. Elke keer al die tegenslagen, ik zou het niet kunnen. Doe mij maar meevallers!

Ik reken er absoluut niet op dat je al in december weer met grotere gezelschappen binnen kunt afspreken. En ook niet dat we de boel snel onder controle krijgen, daarvoor is het al te hard uit de bocht gevlogen en daarvoor zijn Nederlanders veel te stronteigenwijs (regels gelden alleen voor anderen, niet voor hen) en egoïstisch (who cares als we anderen in gevaar brengen?). Dus ook al lukt het om de curve naar beneden af te buigen, dan gaat 'ie binnen de kortste keren weer omhoog. Omdat je in de winter niet buiten in een park kan picknicken. En mensen dat dus allemaal binnen gaan doen, met veel te veel mensen, en zonder controle erop.
Ik vind het zo zonde van mijn tijd om geen voorpret te hebben en om niet te dromen over hoe het zou kunnen zijn. Tegelijkertijd kan ik me erg gemakkelijk over teleurstellingen heen en kan ik me goed aanpassen aan de omstandigheden. Mijn realiteit is altijd dat het in de toekomst beter kan gaan en ik neem graag een voorschotje op betere tijden, zonder me te laten teleurstellen door de realiteit.
Maar goed, dat moet je kunnen, en heeft te maken met je instelling. Ik snap het ook als mensen daar heel anders in staan.

Ik ben ook niet boos op mensen die zich niet aan de regels hebben gehouden. Dat is een beetje nutteloos. Net zo goed als je je niet kunt wapenen tegen een verkoudheid, of dat je geen verkeersongeluk krijgt als je je maar hard genoeg aan de regels houdt, denk ik eerlijk gezegd dat het gewoon botte pech is als je corona krijgt. Ik vind die hele blaming the victim cultus waar het corona betreft heel naar.
We hadden het niet tegen kunnen houden. Mensen zoeken andere mensen op, contact is nodig.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Ik ga me echt nog niet druk maken vanwege kerst. Duurt nog 2 mnd. Eerst maar eens afwachten welke maatregelen er dan gelden. Wie weet zitten we in een lockdown of voor hetzelfde geld mag alles weer.
Normaal gesproken vieren we kerst met 5 volwassenen en enkele kinderen. Dus dat is de vraag of dat kan. Bij schoonfamilie is de groep groter. Zou me echt niks uitmaken als schoonouders het bijv bij mn schoonzus vieren met zn 4en, en dat wij dan niet kunnen komen. Prima toch. Lijkt me ook wel eens fijn, kerst gewoon met het eigen gezin. Zie dat niet gelijk als probleem :)
ninanoname schreef:
16-10-2020 10:29
Nou, ik hoef niet te wedden hoor. En de meerderheid hier zal wel denken dat ik gek ben, maar ik heb er goeie hoop op. En hoop verloren is al verloren, toch? Ik heb groot vertrouwen in de medische wetenschap.
Dat heeft niks te maken met het gedrag van je landgenoten.

On topic: met broer bij ouders, maar dat zal gezien de groepsgrootte niet kunnen vrees ik.
Alle reacties Link kopieren
PikkuMyy schreef:
16-10-2020 14:31
Dat heeft niks te maken met het gedrag van je landgenoten.

On topic: met broer bij ouders, maar dat zal gezien de groepsgrootte niet kunnen vrees ik.
Nee, maar ik denk dan ook dat de oplossing komt van de wetenschap en niet van het gedrag van mensen. Die lockdowntruc heeft in het voorjaar gewerkt, en ik vrees dat dat ook samenhing met de tijd van het jaar. Het gaat nu niet genoeg helpen denk ik. Er blijven contactmomenten tussen mensen onderling, en er blijven mensen die zich niet aan de regels houden.
Ik denk dat we moeten rekenen op de wetenschap en dat we groepsimmuniteit hebben voor er een vaccin is. Ondertussen moeten we maar gewoon doorleven en ons niet uit het veld laten slaan. Ik hou me aan de regels en heb niet de illusie dat iedereen dat zal doen. Dat bestaat gewoon niet. Zolang er regels zijn, zijn er mensen die het niet zo nauw nemen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Kerst lijkt mij heerlijk rustig en ontspannen .

Sinterklaas daarentegen...
Geen idee hoe ik het ga uitleggen, wij kijken nooit naar de intocht op TV.
Dat wil ik eigenlijk zo houden.
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
16-10-2020 14:39
Kerst lijkt mij heerlijk rustig en ontspannen .

Sinterklaas daarentegen...
Geen idee hoe ik het ga uitleggen, wij kijken nooit naar de intocht op TV.
Dat wil ik eigenlijk zo houden.
Ik geloof niet dat je dit jaar echt naar een intocht toe kunt gaan, dus het is of toch op tv kijken, of gewoon geen intocht.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Voel me eindelijk een keer niet verplicht om met kerst te gaan brunchen bij schoonouders. Val zelf in een risicogroep en schoonvader ook, dus wij spreken daar zeker niet af. Ik verwacht niet dat het dan al zoveel gebeterd is.

Mijn ouders vinden het nooit zo belangrijk, dus dat ene jaar overslaan is niet zo erg.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga in elk geval het huis en tuin vroeg in kerstsfeer brengen. Dit is tot nu toe een afschuwelijk jaar, en dat heeft niet alleen te maken met corona. Ik mantelzorg me een slag in het rond, het is allemaal kanker, ziekte en andere ellende. En daar komt ook nog wat materiele ellende bij. Al met al wil ik toch iets van gezelligheid, dus probeer ik het hier wat op te leuken in deze shit tijd. Die borrel die ik eigenlijk niet hoef neem ik nu een keer wel(met mate natuurlijk), en ik denk dat we de kerstdagen gewoon lekker hier thuis blijven. Eventueel een brunch met mijn moeder. Verder maar geen vrienden over de vloer dit jaar, maar misschien ook wel. Je weet nog niet hoe het gaat. We gebruiken wel ons verstand in elk geval.
Eigenlijk zou ik het liefst net als een dikke beer in winterslaap gaan en ergens in mei in een corona/kankervrije wereld wakker worden.
Alle reacties Link kopieren
Naniene schreef:
16-10-2020 14:49

Mijn ouders vinden het nooit zo belangrijk, dus dat ene jaar overslaan is niet zo erg.
mijn ouders zijn oud en gammel, mijn schoonouders. Ik ben steeds zo bang, dat vorig jaar de laatste keer kerst "met zijn allen" was.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-10-2020 15:47
mijn ouders zijn oud en gammel, mijn schoonouders. Ik ben steeds zo bang, dat vorig jaar de laatste keer kerst "met zijn allen" was.
Vorig jaar was de laatste kerst met de ene opa. het jaar daarvoor met de andere oma. Beide waren ze tijdens hun laatste keer al niet meer echt leuk aanwezig (als in: achteraf al doodziek).
Beter een laatste kerst met een gezonde en gezellige opa/oma, dan eentje waarbij de persoon in kwestie alleen maar op de bank lag te slapen/rusten/alles af te wijzen.
Maar ik hang dan ook geen sentimentele waarde aan een (laatste) kerst. Als je je niet goed genoeg voelt om te eten of te praten, moet je niet komen.

Als ze allemaal gammel zijn zou ik nu sowieso geen grote diners houden, of zelfs maar om de beurt langs gaan. Dat lijkt me dan toch erg riskant.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
16-10-2020 12:29
Iemand leuke ideeën om een Kerst in gezinsverband extra leuk en speciaal te maken met kinderen? Onze kinderen zijn 11, 8 en 5 jaar oud.
Ik wil het voor hun toch onvergetelijk en speciaal maken thuis.
Geen idee of ze dit leuk vinden, maar je zou voor ieder kind een mooie Kerstdoos kunnen maken voor op Kerstavond met daarin een lekkere (Kerst)pyjama/sloffen, iets om te knutselen (of lezen; iets wat ze leuk vinden) en iets lekkers. Een gouden muntje in huis verstoppen en als ze die vinden mogen ze die inruilen tegen een autoritje in pyjama onder een dekentje; samen naar alle versierde huizen en Kerstlichtjes kijken.
Of matrassen beneden en samen slapen bij de Kerstboom.
Samen een chocolademelk en snacks bar inrichten met slagroom, marshmellows, etc.
Alle reacties Link kopieren
Al jaren erger ik me aan de kerst verplichtingen en gaan het dus eindelijk met een heel goed excuus thuis vieren. Lekker knus, in pyjama, kinderen spelen bij de kerstboom met de cadeaus en zonder verplichting om weg te moeten.
We bestellen een gevulde kip en houden een eigen kerstdiner en op de andere dag een filmavond met warme chocolademelk en popcorn :high5:
''DEN HAAG - Terwijl het kabinet oproept om zoveel mogelijk thuis te blijven, is het regeringsvliegtuig vrijdagmiddag vertrokken naar het zonnige Griekenland. De koning bezit daar een vakantiehuis.''

Misschien wijzig ik mijn kerstplannen wel en pak ik ook het regeringstoestel naar Griekenland. Kerst in de zon, lijkt mij ook wel wat. :proud:
Dat wordt nog een lastig dilemma. Ons gezin is te groot om over 2 dagen te verdelen. We hebben teveel volwassen kinderen en pubers met aanhang. Wie dan wel en wie niet? Ze zijn mij allemaal even lief en ze hebben het er nu al over dat ze sowieso willen komen. Wie dan leeft wie dan zorgt zeg ik maar. Eerst de komende weken maar doorkomen.
Alle reacties Link kopieren
PietjeBello schreef:
16-10-2020 17:11
''DEN HAAG - Terwijl het kabinet oproept om zoveel mogelijk thuis te blijven, is het regeringsvliegtuig vrijdagmiddag vertrokken naar het zonnige Griekenland. De koning bezit daar een vakantiehuis.''

Misschien wijzig ik mijn kerstplannen wel en pak ik ook het regeringstoestel naar Griekenland. Kerst in de zon, lijkt mij ook wel wat. :proud:
Gedeelte van Griekenland heeft kleurcode geel dus het "mag". Of het handig is in zijn functie?
Alle reacties Link kopieren
Alexia-123 schreef:
16-10-2020 17:16
Dat wordt nog een lastig dilemma. Ons gezin is te groot om over 2 dagen te verdelen. We hebben teveel volwassen kinderen en pubers met aanhang. Wie dan wel en wie niet? Ze zijn mij allemaal even lief en ze hebben het er nu al over dat ze sowieso willen komen. Wie dan leeft wie dan zorgt zeg ik maar. Eerst de komende weken maar doorkomen.
Dit jaar zijn er soort van 3 kerstdagen.... vrijdag t/m zondag.
Dahlia74 schreef:
16-10-2020 17:17
Gedeelte van Griekenland heeft kleurcode geel dus het "mag". Of het handig is in zijn functie?
Ja, daarom, hij brengt mij op goede ideeën. Ik ga dus ook op zoek naar een geel gedeelte in het buitenland tijdens kerst. :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
16-10-2020 16:39
Vorig jaar was de laatste kerst met de ene opa. het jaar daarvoor met de andere oma. Beide waren ze tijdens hun laatste keer al niet meer echt leuk aanwezig (als in: achteraf al doodziek).
Beter een laatste kerst met een gezonde en gezellige opa/oma, dan eentje waarbij de persoon in kwestie alleen maar op de bank lag te slapen/rusten/alles af te wijzen.
Maar ik hang dan ook geen sentimentele waarde aan een (laatste) kerst. Als je je niet goed genoeg voelt om te eten of te praten, moet je niet komen.

Als ze allemaal gammel zijn zou ik nu sowieso geen grote diners houden, of zelfs maar om de beurt langs gaan. Dat lijkt me dan toch erg riskant.
Als het dan weer mag, en het zijn mensen van alledag dan zou ik het juist maar wel doen dan. Maar goed, zo staat iedereen daar echt anders in. En als het nog niet zo mogen zou ik met de hele familie wel een week in quarantaine gaan om veilig bij gammele pa en ma kerst te vieren voor misschien wel de laatste keer met zijn allen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Quincy2 schreef:
16-10-2020 16:39
Vorig jaar was de laatste kerst met de ene opa. het jaar daarvoor met de andere oma. Beide waren ze tijdens hun laatste keer al niet meer echt leuk aanwezig (als in: achteraf al doodziek).
Beter een laatste kerst met een gezonde en gezellige opa/oma, dan eentje waarbij de persoon in kwestie alleen maar op de bank lag te slapen/rusten/alles af te wijzen.
Maar ik hang dan ook geen sentimentele waarde aan een (laatste) kerst. Als je je niet goed genoeg voelt om te eten of te praten, moet je niet komen.
Mijn vader is terminaal ziek, maar nog niet gammel. Juist dit jaar is waarschijnlijk het laatste jaar waarin hij nog wel gezond en gezellig mee kan genieten.

Daarom zou ik het wel ontzettend jammer vinden om de kerst dit jaar over te moeten slaan.

Wat niet kan, dat kan niet uiteraard. Ook met zijn tweetjes komen man en ik de kerst wel door. Maar ik baal wel.

En dan zijn er ook nog mensen die het maar ‘verwend gezeur’ vinden dat een kerst met de familie er dit jaar waarschijnlijk niet in zit.
anoniem_63613ca6e2601 wijzigde dit bericht op 16-10-2020 18:05
7.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vier het altijd met mijn zussen dan zijn we met 8 mensen die als volwassene tellen en 1 kind. Ik ga ervan uit dat dit tegen die tijd niet mag.
We zijn aan het nadenken. Misschien ouderwets loodjes trekken online en cadeaus versturen, met kerst gezamenlijk via zoom uitpakken wellicht met een kerstgedicht ofzo erbij.
Had ook bedacht dat ieder een gang/recept door stuurt en dat ieder huishouden dat voor zich maakt en dat je foto's kan sturen hoe het bij ieder geworden is. Als je dan dezelfde tijd aan tafel gaat "eet je alsnog met elkaar".
Misschien een online spel dat hebben we met pasen ook gedaan, dat vieren we ook normaal gesproken samen.

Nee de kerst komt wel goed hoe jammer ik het ook vind ze zo lang niet te zien.
Ga wel in November altijd naar mijn schoonmoeder, de moeder van mijn overleden echtgenoot. Gezamenlijk tuigen we een kerstboompje op bij haar thuis, proosten en kletsen uitgebreid bij, zoeken kerstspulletjes bij elkaar om het graf van mijn man/haar zoon in kerstsfeer te brengen.
Helaas woont ze in een omgeving waar echt een coronahaard gaande is dus moet ff goed nadenken wat wijsheid is.
Het is dit jaar 10 jaar geleden dat hij is overleden en eigenlijk wil ik wel echt graag gaan. Maar ja 120 km verderop, reizen wordt afgeraden, ik weet het even niet. We doen dit altijd begin November omdat mijn man kerstgek was en zo vroeg mogelijk het huis wilde versieren. Nu willen we dat hij de eerste van de begraafplaats is.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven