Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Kind heeft corona, regels voor huisgenoten

15-11-2021 18:31 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie helpt me even, want ik ben het spoor even bijster.
Afgelopen vrijdag hoorde ik Hugo op tv vertellen dat als er iemand in je huishouden positief testte, dat iedereen dan in quarantaine moest. Gevaccineerd of niet gevaccineerd, dat maakte niet uit.
Nou, vandaag was het dus raak. Één van mijn kinderen is positief getest. Dus als ik het goed begrijp moeten we allemaal in quarantaine. Prima, kan ik inkomen. Maar de website van het rivm schrijft nog dat gevaccineerden niet in quarantaine moeten :huh: ?
Ik neem dus maar het zekere voor het onzekere, en we blijven allemaal thuis. Maar voor hoelang moet dat? Wanneer kan de rest het beste getest worden. Eigenlijk hoop ik nu dat iedereen het krijgt, en dat we dan het snelst weer uit quarantaine mogen. Want als we allemaal achter elkaar aan besmet raken, dan kan het nog wel even duren....

Wie heeft hier ervaring mee? Of wie snapt wat er nu precies de bedoeling is. Ik wil het graag goed doen.
Alle reacties Link kopieren
Zie je wel, dat heb ik dus ook begrepen van de persco. Maar vandaag zag ik op de site ook dat gevaccineerde huisgenoten niet in quarantaine hoeven. Ik dacht even dat ik het niet goed gehoord had, maar wel dus.
Verder heb je niets aan mij, heel veel sterkte met de situatie!
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
leslie knobe wijzigde dit bericht op 15-11-2021 18:35
98.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Op de site van de overheid wordt al aangegeven dat de regel dat ook gevaccineerden weer in isolatie moeten bij besmetting van een huisgenoot, later deze week wordt uitgerold omdat daar nog beleid over geschreven moet worden. Het kan dus zomaar zijn dat het aantal dagen isolatie varieert wanneer je wel of niet gevaccineerd bent.

Ik zou gewoon kijken hoe de regels nu zijn, en die aanhouden. Tenzij je zelf ook klachten hebt.
Alle reacties Link kopieren
.
la_galette wijzigde dit bericht op 15-11-2021 18:36
99.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
GGD gaat je bellen als het goed is en dan vertellen ze het precies
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Je zou de GGD even kunnen bellen. Vriendin van mij kreeg het advies na 5 dagen zelf te testen en wanneer ze negatief was ze weer naar buiten mocht.
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/artikel/2405723-verwarri ... nmaal-tijd

Je moet in quarantaine, maar het is maar de vraag of jouw GGD dat al weet. Oftewel ze maken er weer eens een potje van.
Als de zieke niet gesoleerd wordt van de rest dan quarantaine vanaf nu tot vijf dagen nadat de zieke uit quarantaine mag.

Tenzij de rest ook positief test, dan tellen de quarantaine regels voor zieken (en dan mag je waarschijnlijk eerder weer uit huis).
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Oke...dus na 5 dagen zelf testen.
Ik weet niet of de ggd nu nog te bereiken is. Anders morgen maar even bellen.
Dank jullie wel voor de adviezen in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig op het journaal ook. De site is nog niet volledig up to date. Dat duurt een paar dagen.

Desondanks wel in quarantaine gaan dus.
Alle reacties Link kopieren
Nou, fijn om te horen dat we het goed hadden. Ik vind het de laatste tijd best wel een beetje onduidelijk allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Nanouk schreef:
15-11-2021 18:37
Je zou de GGD even kunnen bellen. Vriendin van mij kreeg het advies na 5 dagen zelf te testen en wanneer ze negatief was ze weer naar buiten mocht.
Dit advies kregen wij ook kind testte gisteren positief.
Alle reacties Link kopieren
Ggd zei hier vanmiddag dat huisgenoten niet in quarantaine hoeven, maar dat komt dus door die onduidelijkheid.
Wij hebben besproken dat we idd allemaal in quarantaine gaan en ik, de besmette, in isolatie. Vriend is vandaag gaan testen en gaat daags voor ik er mogelijk uit mag nog eens.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ook een kind dat vanmorgen positief getest is. Medewerker van GGD zei dat per vandaag de nieuwe regels zijn in gegaan. Voor ons betekent dat dat dochter vanaf zaterdagochtend (dus na 5 dagen) uit quarantaine mag, mits geen klachten. Daarná, jawel, mag ik nog 5 dagen in quarantaine en pas daarna mag ik testen, ook mits geen klachten. Dus vanaf vandaag voor mij dus minimaal 10 dagen in quarantaine, terwijl ik negatief getest ben... Echt heftig vind ik het.
Blablachocoladevla schreef:
15-11-2021 19:26
Vandaag ook een kind dat vanmorgen positief getest is. Medewerker van GGD zei dat per vandaag de nieuwe regels zijn in gegaan. Voor ons betekent dat dat dochter vanaf zaterdagochtend (dus na 5 dagen) uit quarantaine mag, mits geen klachten. Daarná, jawel, mag ik nog 5 dagen in quarantaine en pas daarna mag ik testen, ook mits geen klachten. Dus vanaf vandaag voor mij dus minimaal 10 dagen in quarantaine, terwijl ik negatief getest ben... Echt heftig vind ik het.

Als je vanaf nú al afstand van dochter kunt houden, dus zij of jij apart in een ruimte, kun je vijf dagen vanaf nu al testen. Maar als het een baby of klein kind is, zal dat niet meevallen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik ga ervan uit dat we het allemaal krijgen. Kind is nog jong en heeft het waarschijnlijk op de bso opgelopen. Ik ga dan echt niet tegen een zielig klein hoopje zeggen; Ga maar apart zitten. Wij als ouders zijn trouwens wel gevaccineerd. Maar ik denk niet dat we overslaan.
Alle reacties Link kopieren
Blablachocoladevla schreef:
15-11-2021 19:26
Vandaag ook een kind dat vanmorgen positief getest is. Medewerker van GGD zei dat per vandaag de nieuwe regels zijn in gegaan. Voor ons betekent dat dat dochter vanaf zaterdagochtend (dus na 5 dagen) uit quarantaine mag, mits geen klachten. Daarná, jawel, mag ik nog 5 dagen in quarantaine en pas daarna mag ik testen, ook mits geen klachten. Dus vanaf vandaag voor mij dus minimaal 10 dagen in quarantaine, terwijl ik negatief getest ben... Echt heftig vind ik het.

Behalve als je dochter in isolatie gaat.
(Ik snap best dat je dat niet doet.)
Alle reacties Link kopieren
Dit laatste is dan weer nieuw voor mij.
Zoon testte afgelopen donderdag positief. Zaterdag de uitslag dus met zijn allen binnen blijven.
Zoon is niet in isolatie en heeft geen klachten.
Ik dacht dus dat wij indien negatief getest na vijf dagen uit quarantaine mogen. Is dit niet zo dan? Gaan daarna pas die 5 dagen in?

Waar lees ik dit terug?
Alle reacties Link kopieren
sasve schreef:
15-11-2021 19:46
Dit laatste is dan weer nieuw voor mij.
Zoon testte afgelopen donderdag positief. Zaterdag de uitslag dus met zijn allen binnen blijven.
Zoon is niet in isolatie en heeft geen klachten.
Ik dacht dus dat wij indien negatief getest na vijf dagen uit quarantaine mogen. Is dit niet zo dan? Gaan daarna pas die 5 dagen in?

Waar lees ik dit terug?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... oor-corona
Alle reacties Link kopieren
sasve schreef:
15-11-2021 19:46
Dit laatste is dan weer nieuw voor mij.
Zoon testte afgelopen donderdag positief. Zaterdag de uitslag dus met zijn allen binnen blijven.
Zoon is niet in isolatie en heeft geen klachten.
Ik dacht dus dat wij indien negatief getest na vijf dagen uit quarantaine mogen. Is dit niet zo dan? Gaan daarna pas die 5 dagen in?

Waar lees ik dit terug?
Als de testuitslag negatief is, dan is het coronavirus (nog) niet aangetroffen. U blijft dan wel in quarantaine, omdat u toch besmet kunt zijn en ziek kunt worden. Daarom laat u zich 5 dagen na het laatste contact met uw huisgenoot die corona heeft opnieuw testen bij de GGD. Dit is om te kijken of u uit quarantaine mag. Als de testuitslag negatief is, dan mag u stoppen met de quarantaine.
Alle reacties Link kopieren
Just to be sure: dit geldt ook voor mensen in de essentiële beroepen toch? Ik hou echt m'n hart vast voor als een van mijn kinderen positief test (en t gaat rond als een malle op hun school) en het gedoe dat dat verder gaat opleveren, want vanuit huis werken is geen optie hier.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
lievemona wijzigde dit bericht op 15-11-2021 22:15
Reden: Dubbel
97.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook even in verwarring. Zit al een aantal dagen in quarantaine (half gezin besmet, andere helft niet) en vorige week gold nog dat de gevaccineerde gewoon boodschappen mocht doen. Nou ja, zijn quarantaine zit er nu bijna op, alleen nog testen.
Maar wat een toestanden. Inderdaad ook dat isoleren in een eengezinswoning. Bijna niet te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven