Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Kind in huis in quarantaine tijdens wachten op uitslag?

25-09-2020 14:12 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben even benieuwd hoe jullie hier mee omgaan.
Eén van mijn kinderen heeft keelpijn, een snotneus en is wat moeier dan anders. Gisteravond gebeld en pas zondag een test.

Wat doe ik in de tussentijd? Ze blijft uiteraard thuis en we ontvangen geen bezoek. Maar laat ik haar tot en met de uitslag (die met een beetje pech pas dinsdag komt) alleen in haar kamer zitten, op afstand van alles en iedereen. Of zijn we daar wat losser in?

Ik vind dit een lastige. Ze is 13 en 5 dagen alleen op haar kamer vind ik echt sneu. En ik ben niet helemaal overtuigd dat ik daarmee een besmetting van de andere huisgenoten voorkom. Dus misschien gewoon lekker laten rondlopen en alleen de keuken verboden terrein maken?

Wat doen jullie in dit soort gevallen? Milde klachten en wachtend op de test/uitslag?

Apart blijven?

Totaal aantal stemmen: 179

apart houden in kamer en in isolatie tot uitslag bekend is (8%)
gewoon rondlopen en beetje je best doen tot afstand houden thuis (83%)
anders (9%)
Merys schreef:
25-09-2020 14:57
De folder die je bij de test krijgt.
Daar staat het ook niet in:

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... ine+NL.pdf
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
25-09-2020 14:35
Op het moment dat er iemand getest wordt blijft het hele gezin thuis.
Staat in je folder.
Alleen als er koorts is. Werd hier gisteren nog gezegd.
Heeft iemand in uw huishouden naast milde corona klachten ook last van koorts of benauwdheid? Dan blijven alle huisgenoten thuis, ook als zij geen klachten hebben. Zodra iemand klachten krijgt die lijken op corona laat deze persoon zich testen. Alle huisgenoten blijven thuis totdat de uitslag bekend is.

Rijksoverheid.nl
doornroosje9 schreef:
25-09-2020 14:57
Ook niet als je werkelijk contact gehad hebt met iemand die positief test?

Bij klachten, dat snap ik dan nog, maar bij contact met iemand die positief was, niet.

België hier trouwens, vergeet ik altijd te vermelden.
Nee. Er wordt geadviseerd: anderhalve meter afstand van huisgenoten en geen bezoek. Bij milde klachten mogen huisgenoten gewoon naar buiten. Bij benauwdheid of koorts of bij een positieve test niet.

Maar in geen geval wordt geadviseerd de patiënt in een aparte kamer te isoleren.
Merys schreef:
25-09-2020 15:01
Heeft iemand in uw huishouden naast milde corona klachten ook last van koorts of benauwdheid? Dan blijven alle huisgenoten thuis, ook als zij geen klachten hebben. Zodra iemand klachten krijgt die lijken op corona laat deze persoon zich testen. Alle huisgenoten blijven thuis totdat de uitslag bekend is.

Rijksoverheid.nl
Post de link even. Want in beide links die ik hier postte staat iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
25-09-2020 15:01
Heeft iemand in uw huishouden naast milde corona klachten ook last van koorts of benauwdheid? Dan blijven alle huisgenoten thuis, ook als zij geen klachten hebben. Zodra iemand klachten krijgt die lijken op corona laat deze persoon zich testen. Alle huisgenoten blijven thuis totdat de uitslag bekend is.

Rijksoverheid.nl
Mijn dochter heeft geen koorts en is niet benauwd, dus wij hoeven als huisgenoten niet thuis te blijven. Zoals je ziet in de dikgedrukte zin in je post.
Mijn hemel, is het zo moeilijk om te lezen?
Alle reacties Link kopieren
Meerderheid zegt dus 'laat maar rondlopen'.
Maakt het voor jullie nog wat uit dat twee van de vier mensen hier in huis in een risicogroep vallen? Zouden jullie dan wel kind vragen op de kamer te blijven? Want daar zit dus ook een deel van mijn twijfel.

Vooralsnog zit dochter al de hele dag op haar kamer en brengen wij eten en drinken. Maar of we dit tot en met de uitslag (of nog langer als het wel covid blijkt) gaan volhouden, vraag ik me af. Ik vind het echt heel sneu namelijk en vrees voor een hele winter af en aan dagen op je kamer. Hopelijk komt die sneltest er echt, zou veel schelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de twee mensen die in de risicogroep vallen dan afstand laten houden en misschien even wat vaker alles afnemen met een doekje.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
25-09-2020 15:52
Ik zou de twee mensen die in de risicogroep vallen dan afstand laten houden en misschien even wat vaker alles afnemen met een doekje.
Ja dat. Kijk of je elkaar een beetje kan ontlopen in huis. Dus bijvoorbeeld jij met kind avondeten op de bank en de twee risicogroepers aan tafel. Meubilair een beetje verschuiven zodat je uit elkaar kan zitten met tv kijken (ik noem maar wat) en elkaar niet steeds hoeft te passeren. Niet tegelijk tandenpoetsen in de badkamer, veel luchten, dat soort dingen.

Je zou van die hygiënische doekjes in huis kunnen neerzetten en kind vragen of ie de kraan/wc/handgrepen even wil afnemen als hij iets gepakt heeft.
Alle reacties Link kopieren
Niet alle risicogroepen lopen evenveel risico, toch? En de kans is ook niet zo groot dat je dochter daadwerkelijk besmet is. Dus ik zou dat allemaal afwegen.

Kan ze niet buiten een rondje gaan lopen? (En dan netjes afstand houden.) Hele dagen stilzitten lijkt me ook niet gezond.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er zo erg om met een laptop / computer / ipad / e-reader / hoop boeken / spelconsole / telefoon / tv ... zo veel mogelijk op je kamer te blijven als puber?

Ik zou haar dus wel zo veel mogelijk op haar kamer houden, zeker als er risico-patiënten in huis zijn.

Tuurlijk mag ze eraf voor douchen, naar toilet en eventueel om - aan de andere kant van de tafel - te eten. Maar geef ze wat devices en veel kans dat je kind nauwelijks hoort.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
25-09-2020 15:01
Heeft iemand in uw huishouden naast milde corona klachten ook last van koorts of benauwdheid? Dan blijven alle huisgenoten thuis, ook als zij geen klachten hebben. Zodra iemand klachten krijgt die lijken op corona laat deze persoon zich testen. Alle huisgenoten blijven thuis totdat de uitslag bekend is.

Rijksoverheid.nl

Dit kan niet kloppen. Wat is je bron precies?
Wissewis schreef:
25-09-2020 16:05
Wat is er zo erg om met een laptop / computer / ipad / e-reader / hoop boeken / spelconsole / telefoon / tv ... zo veel mogelijk op je kamer te blijven als puber?

Ik zou haar dus wel zo veel mogelijk op haar kamer houden, zeker als er risico-patiënten in huis zijn.

Tuurlijk mag ze eraf voor douchen, naar toilet en eventueel om - aan de andere kant van de tafel - te eten. Maar geef ze wat devices en veel kans dat je kind nauwelijks hoort.
Ja hoor, tot halverwege volgende week?
En nogmaals: het is niet wat het rivm adviseert.
Alle reacties Link kopieren
Joelle1980 schreef:
25-09-2020 14:45
Dit inderdaad. Zijn er serieus mensen die hun kind in zijn/haar kamer opsluiten?
Ik mag toch hopen van niet.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
S-Groot schreef:
25-09-2020 16:07
Dit kan niet kloppen. Wat is je bron precies?
Even googlen van de tekst en dan kom je hier:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... oor-corona
(Ongeveer halverwege de pagina, onder het kopje Uw huisgenoot heeft zware klachten)
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
25-09-2020 15:59
Ja dat. Kijk of je elkaar een beetje kan ontlopen in huis. Dus bijvoorbeeld jij met kind avondeten op de bank en de twee risicogroepers aan tafel. Meubilair een beetje verschuiven zodat je uit elkaar kan zitten met tv kijken (ik noem maar wat) en elkaar niet steeds hoeft te passeren. Niet tegelijk tandenpoetsen in de badkamer, veel luchten, dat soort dingen.

Je zou van die hygiënische doekjes in huis kunnen neerzetten en kind vragen of ie de kraan/wc/handgrepen even wil afnemen als hij iets gepakt heeft.
Ja precies, zo moet het prima lukken denk ik.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
snownow schreef:
25-09-2020 16:49
Even googlen van de tekst en dan kom je hier:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... oor-corona
(Ongeveer halverwege de pagina, onder het kopje Uw huisgenoot heeft zware klachten)
Maar dat gaat dus over zware klachten, dus koorts en benauwdheid. Dan moeten huisgenoten inderdaad thuisblijven, of je nu test of niet.
Bij milde klachten hoeft het niet - ook niet als je test.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren gebeld voor een test omdat ik verkouden ben, waarschijnlijk gewoon een verkoudheid en verder niks aan de hand.
Aan de vrouw die ik aan de telefoon had gevraagd of iedereen in het gezin nu thuis moest blijven.
Dit hoefde niet zei zij. Pas op het moment dat ik koorts krijg en benauwd word moet iedereen thuisblijven.
De enige die thuis moet blijven dat ben ik, omdat ik de enige ben met verkoudheidsklachten.

Ik hou wel afstand van mijn man en maak extra schoon in huis, dus alles wat ik aanraak word gelijk schoon gemaakt en ik was constant mijn handen.
Echt afzonderen apart in een kamer doe ik niet, je houd rekening met de afstand, dat is het belangrijkste lijkt mij.
S-Groot schreef:
25-09-2020 16:07
Dit kan niet kloppen. Wat is je bron precies?

Onder het bericht zet ik notabene Rijksoverheid.nl :proud:

En ik zal zo even, als ik uitgewerkt ben, de testfolder zoeken.
Merys schreef:
25-09-2020 15:01
Heeft iemand in uw huishouden naast milde corona klachten ook last van koorts of benauwdheid? Dan blijven alle huisgenoten thuis, ook als zij geen klachten hebben. Zodra iemand klachten krijgt die lijken op corona laat deze persoon zich testen. Alle huisgenoten blijven thuis totdat de uitslag bekend is.

Rijksoverheid.nl

En deze lijkt mij toch vrij helder?
Alle reacties Link kopieren
Als ik die tekst copy-paste op Google staat er onder de bovenste link dit:

"Huisgenoten blijven ook thuis

Heeft u huisgenoten? Zij blijven ook thuis als zij naast milde corona klachten ook last hebben van koorts of benauwdheid. Zodra uw huisgenoten klachten krijgen moeten zij zich ook laten testen op corona. Iedereen die zich laat testen blijft thuis totdat de uitslag bekend is. Als iedereen in een huishouden thuis blijft, dan heet dit gezinsquarantaine."

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... oor-corona
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Die eerste vetgedrukte zin is trouwens een beetje raar, dat moet volgens mij zijn: Zij blijven ook thuis als u naast milde coronaklachten ook last heeft van koorts of benauwdheid. Als zijzelf milde coronaklachten hebben moeten ze sowieso al thuisblijven natuurlijk.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik kus, knuffel en stoei elke dag meerdere keren met mijn kinderen.
Mocht er eentje klachten krijgen dan stop ik daar niet mee hoor. Laat staan dat ik haar opsluit in haar kamer. Echt niet.
Geen prima, prima is geen goed.
Alle reacties Link kopieren
OldWood schreef:
25-09-2020 16:52
Gisteren gebeld voor een test omdat ik verkouden ben, waarschijnlijk gewoon een verkoudheid en verder niks aan de hand.
Aan de vrouw die ik aan de telefoon had gevraagd of iedereen in het gezin nu thuis moest blijven.
Dit hoefde niet zei zij. Pas op het moment dat ik koorts krijg en benauwd word moet iedereen thuisblijven.
De enige die thuis moet blijven dat ben ik, omdat ik de enige ben met verkoudheidsklachten.

Ik hou wel afstand van mijn man en maak extra schoon in huis, dus alles wat ik aanraak word gelijk schoon gemaakt en ik was constant mijn handen.
Echt afzonderen apart in een kamer doe ik niet, je houd rekening met de afstand, dat is het belangrijkste lijkt mij.
Dit is ook tegen mij gezegd toen mijn zoontje verkouden was en getest werd . Alleen als er koorts of benauwdheid kwam moest iedereen thuisblijven. Stond ook in de brief die we meekregen.
Alle reacties Link kopieren
VakantieNL15 schreef:
25-09-2020 17:03
Ik kus, knuffel en stoei elke dag meerdere keren met mijn kinderen.
Mocht er eentje klachten krijgen dan stop ik daar niet mee hoor. Laat staan dat ik haar opsluit in haar kamer. Echt niet.
Nee precies. Ik denk de meeste ouders niet, hoor.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven