Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Kinderopvangvergoeding overheid

20-06-2020 14:31 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, wat een domper weer. Weken lang word je lekker gemaakt met het feit dat de overheid de eigen bijdrage kinderopvang vergoed zodat je zogenaamd niks zou betalen voor kinderopvang tijdens de lockdown. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik kreeg net de brief van de SVB, nou, dat dekt bij lange na mijn kosten niet, hoor. Het is zelfs niet eens de helft van mijn eigen bijdrage.

Echt, wat een dooie mus weer van Rutte & co.

Hoe is dat bij jullie?
fashionvictim wijzigde dit bericht op 20-06-2020 14:34
2.67% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik volg dit even want dit viel mij ook op. We krijgen 600 euro terug in totaal terwijl onze kosten ruim 500 euro per maand zijn. Ik snap niet waar dat verschil dan in zit.
Alle reacties Link kopieren
Huh, hoe kan dat nou? Bij mij klopte het precies: ik kreeg al die tijd gewoon kinderopvangtoeslag (dus dat deel had ik al gehad), ik krijg nu een groot deel terug van het SVB én ik heb van de BSO zelf al een bedrag teruggehad. De BSO vergoedde het bedrag boven het uurtarief waarvoor ik toeslag mocht aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
Betaal je meer per uur dan het wettelijke maximum?
Alle reacties Link kopieren
pingpang schreef:
20-06-2020 14:34
Ik volg dit even want dit viel mij ook op. We krijgen 600 euro terug in totaal terwijl onze kosten ruim 500 euro per maand zijn. Ik snap niet waar dat verschil dan in zit.
Je hebt toch al die tijd wel gewoon kinderopvangtoeslag gehad? Het gaat alleen om de nétto kosten die je nu terugkrijgt.
Alle reacties Link kopieren
pingpang schreef:
20-06-2020 14:34
Ik volg dit even want dit viel mij ook op. We krijgen 600 euro terug in totaal terwijl onze kosten ruim 500 euro per maand zijn. Ik snap niet waar dat verschil dan in zit.
Ja, bij mij is het ook ongeveer zo'n verhouding. Ik betaal 275 p/m en krijg nu 310 terug voor ruim 2,5 maand.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
In bezwaar gaan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwn schreef:
20-06-2020 14:36
Betaal je meer per uur dan het wettelijke maximum?
Ja, ik heb al gezien waar het hem in zit, maar dat zei Rutte er niet bij he, toen die ons opriep om vooral niet op te zeggen. Ik wilde eigenlijk opzeggen omdat ik ook mijn baan kwijtraakte door Corona, maar de organisatie haalde me over om dat nog niet te doen, want we kregen toch de eigen bijdrage terug.

Ja, toedeledokie, nu heb ik alsnog zelf 1,5 maand betaald terwijl ik er geen opvang voor gekregen heb.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
En hoeveel kinderopvangtoeslag heb je gekregen in die 3 maanden?
fashionvictim schreef:
20-06-2020 14:40
Ja, ik heb al gezien waar het hem in zit, maar dat zei Rutte er niet bij he, toen die ons opriep om vooral niet op te zeggen. Ik wilde eigenlijk opzeggen omdat ik ook mijn baan kwijtraakte door Corona, maar de organisatie haalde me over om dat nog niet te doen, want we kregen toch de eigen bijdrage terug.

Ja, toedeledokie, nu heb ik alsnog zelf 1,5 maand betaald terwijl ik er geen opvang voor gekregen heb.
Je had dan ook nog een opzegtermijn gehad.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
20-06-2020 14:40
Ja, ik heb al gezien waar het hem in zit, maar dat zei Rutte er niet bij he, toen die ons opriep om vooral niet op te zeggen. Ik wilde eigenlijk opzeggen omdat ik ook mijn baan kwijtraakte door Corona, maar de organisatie haalde me over om dat nog niet te doen, want we kregen toch de eigen bijdrage terug.

Ja, toedeledokie, nu heb ik alsnog zelf 1,5 maand betaald terwijl ik er geen opvang voor gekregen heb.
Dan zou ik bij de organisatie aankloppen voor het deel boven de wettelijke norm. Zij hebben namelijk ook minder kosten gemaakt. Is onze organisatie uniek in het terugbetalen hiervan? (Ik dacht eindelijk dat dat een soort van afgesproken was, zo was het geformuleerd in de mailing van onze BSO).
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
20-06-2020 14:43
Dan zou ik bij de organisatie aankloppen voor het deel boven de wettelijke norm. Zij hebben namelijk ook minder kosten gemaakt. Is onze organisatie uniek in het terugbetalen hiervan? (Ik dacht eindelijk dat dat een soort van afgesproken was, zo was het geformuleerd in de mailing van onze BSO).
Ja, dat dacht ik eigenlijk ook. Ik krijg het tarief boven het maximum voor de toeslag terug van de organisatie zelf. Had inderdaad ook begrepen dat de meeste grote organisaties dat deden, alleen kleine particuliere opvangen niet en gastouders.
Alle reacties Link kopieren
Weten jullie heel zeker dat het bedrag anders is dan je netto bijdrage? Dan in bezwaar gaan. Maar hier klopt het bedrag, gelijk aan netto eigen bijdrage, en de toeslag was al binnen.

Wel vervelend idd als je die door baanverlies misloopt, zoals fashionvictim...

Hier betaalt kdv inderdaad de kosten boven maximaal uurtarief terug. Dus ik kom op 0 € voor de weken dat er geen opvang was, gelukkig!
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
20-06-2020 14:46
Ja, dat dacht ik eigenlijk ook. Ik krijg het tarief boven het maximum voor de toeslag terug van de organisatie zelf. Had inderdaad ook begrepen dat de meeste grote organisaties dat deden, alleen kleine particuliere opvangen niet en gastouders.
Onze organisatie heeft daar nog niks over bekend gemaakt en ik heb ook nog niks gekregen.
Am Yisrael Chai!
Hier nog geen bericht gehad, ben benieuwd. Wel al het bedrag van de kinderopvang teruggekregen wat boven het maximale uurtarief zit.
Alle reacties Link kopieren
Tunamelt schreef:
20-06-2020 14:51
Weten jullie heel zeker dat het bedrag anders is dan je netto bijdrage? Dan in bezwaar gaan. Maar hier klopt het bedrag, gelijk aan netto eigen bijdrage, en de toeslag was al binnen.

Wel vervelend idd als je die door baanverlies misloopt, zoals fashionvictim...

Hier betaalt kdv inderdaad de kosten boven maximaal uurtarief terug. Dus ik kom op 0 € voor de weken dat er geen opvang was, gelukkig!
Nee, ik heb wel KOT gehad natuurlijk, en ik begin binnenkort ook alweer aan een nieuwe baan, maar ik had op een veel grotere teruggave eigen bijdrage gerekend, ik zak natuurlijk ook al in inkomen nu en die teruggave zou dat enigszins compenseren, dacht ik. Dus dat is nogal een domper.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Dat de vergoeding zou gelden voor het maximum tarief werd er eigenlijk meteen al bij gezegd.
Ik heb het voor mezelf even opgezocht, en ik krijg 85% van de kosten terug. De resterende 15% is inderdaad wat het boven het maximum tarief zit, en krijg ik van de organisatie terug.
Als het niet eens de helft van je eigen bijdrage is, zou je opvang dus ruim meer dan 10 euro per uur moeten zijn. Dat is ook wel echt heel erg duur. Weet je zeker dat de berekening dan wel klopt?
Alle reacties Link kopieren
Tasmin schreef:
20-06-2020 14:56
Hier nog geen bericht gehad, ben benieuwd. Wel al het bedrag van de kinderopvang teruggekregen wat boven het maximale uurtarief zit.
Je kunt inloggen op svb en dan kun je het zien.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog zuurder, wij krijgen mogelijk helemaal niks terug omdat we geen recht op kot hebben en wel opvang afnemen.

Er werd gezegd alle ouders krijgen de eigen bijdrage terug maar dat blijkt achteraf helemaal niet zo te zijn.

Ik wilde ook opzeggen maar door het verzoek dat niet te doen en bovengenoemde uitspraak heb ik me laten overhalen. Dat is nu een hele zure appel met 2 kinderen onder de 4 die normaal 2 dagen naar het kdv gaan en dus al die weken niet konden.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons klopt het volgens mij ook, wij krijgen ruim 1600 terug. Voor de jongste maken we de meeste kosten, de prijs van het kdv ligt iets boven de max uurprijs.
De BSO van onze oudste daar krijgen we niet veel voor terug, die uurprijs ligt wat meer boven het maximum.
Wij hebben van zowel kdv als bso het bedrag boven dat max uurtarief al teruggehad, maar dat was tot 11 mei geloof ik.
Toch bizar dat de vergoeding loopt tot begin juni...de jongste is vanaf 11 mei alweer naar de opvang. Ik zie deze vergoeding dus echt als een mooi mazzeltje
Bij ons klopt het aardig. Ik heb het als volgt berekend.

Wij betalen standaard €725,- en krijgen €475,- terug. Per saldo is dat dus €250,- eigen bijdrage. Van 16 maart t/m 7 juni is ongeveer 2,75 maand. We hebben dus ongeveer €690,- betaald.

Wij hebben bericht gehad dat we €599,- terug gaan krijgen van de overheid. Onze organisatie heeft het hogere uurtarief inmiddels al teruggestort, dat was €93,-

In totaal hebben we dus ongeveer 690,- betaald en krijgen €692,- terug.
sparoodislekker schreef:
20-06-2020 15:05
Hier nog zuurder, wij krijgen mogelijk helemaal niks terug omdat we geen recht op kot hebben en wel opvang afnemen.

Er werd gezegd alle ouders krijgen de eigen bijdrage terug maar dat blijkt achteraf helemaal niet zo te zijn.

Ik wilde ook opzeggen maar door het verzoek dat niet te doen en bovengenoemde uitspraak heb ik me laten overhalen. Dat is nu een hele zure appel met 2 kinderen onder de 4 die normaal 2 dagen naar het kdv gaan en dus al die weken niet konden.
Naar mijn weten is dit wel altijd gecommuniceerd bij Rijksoverheid site

Wel gaan ze kijken of ouders welke geen KOt krijgen als nog iets terug krijgen.

Maar iedereen bij een erkend kdv of opvang krijgt KOT dus dan moet je je sws afvragen of je wel bij een niet erkende wilt zitten?

Alles wat voor wettelijk uurbedrag zit wordt als goed is door organisatie terug betaald? Tenminste dat staat op site svb ?
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
20-06-2020 14:59
Dat de vergoeding zou gelden voor het maximum tarief werd er eigenlijk meteen al bij gezegd.
Ik heb het voor mezelf even opgezocht, en ik krijg 85% van de kosten terug. De resterende 15% is inderdaad wat het boven het maximum tarief zit, en krijg ik van de organisatie terug.
Als het niet eens de helft van je eigen bijdrage is, zou je opvang dus ruim meer dan 10 euro per uur moeten zijn. Dat is ook wel echt heel erg duur. Weet je zeker dat de berekening dan wel klopt?
De BSO van mijn dochter heeft een tarief boven de 10 euro. Bizar, maar een enorm leuke BSO dus we vinden het waard
Alle reacties Link kopieren
XSummer schreef:
20-06-2020 15:09
Naar mijn weten is dit wel altijd gecommuniceerd bij Rijksoverheid site

Wel gaan ze kijken of ouders welke geen KOt krijgen als nog iets terug krijgen.

Maar iedereen bij een erkend kdv of opvang krijgt KOT dus dan moet je je sws afvragen of je wel bij een niet erkende wilt zitten?

Alles wat voor wettelijk uurbedrag zit wordt als goed is door organisatie terug betaald? Tenminste dat staat op site svb ?
Is dit op voorhand gecommuniceerd? Ik herinner me nog levendig de speeches waarin gemeld werd dat alle ouders gecompenseerd zouden worden voor hun eigen bijdrage. Daarin werd geen voorbehoud gemaakt voor ouders die geen kot ontvangen.
Waarom heb je dan geen recht op KOT, is dat omdat je niet allebei werkt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven