Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Kinderopvangvergoeding overheid

20-06-2020 14:31 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, wat een domper weer. Weken lang word je lekker gemaakt met het feit dat de overheid de eigen bijdrage kinderopvang vergoed zodat je zogenaamd niks zou betalen voor kinderopvang tijdens de lockdown. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik kreeg net de brief van de SVB, nou, dat dekt bij lange na mijn kosten niet, hoor. Het is zelfs niet eens de helft van mijn eigen bijdrage.

Echt, wat een dooie mus weer van Rutte & co.

Hoe is dat bij jullie?
fashionvictim wijzigde dit bericht op 20-06-2020 14:34
2.67% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Naniene schreef:
20-06-2020 20:00
Bij ons is het ook niet precies wat we hebben betaald verwacht ik. Wij geven altijd wat minder uren op dat we ze brengen gemiddeld. Zodat we niet terug hoeven te betalen. En sowieso had april 5 weken. Met de opvang overeen gekomen dat we de eigen bijdrage niet van haar terugverwachten.

Maar heb nog niks gehoord..
Hier ook, KDV heeft per 1 Jan alle contracten aangepast van 10 naar 11 uur per dag. Hadden wij nog niet verwerkt zodat we niet terug hoefde te betalen. Daarnaast hadden we het maandelijkse teruggavebedrag iets omlaag gezet om diezelfde reden. Ze rekenen echter met het volledige bedrag. We hebben dus te weinig teruggekregen maar daar mag je kennelijk geen bezwaar tegen aantekenen :(
Alle reacties Link kopieren
Jagersvrouw schreef:
20-06-2020 20:32
Klopt. Omdat het niet te doen is alle verschillende tarieven te berekenen gaat de overheid uit van het maximale uurtarief. Dit kan dus in je voordeel werken als je een 'goedkoop' kinderdagverblijf hebt.
Ja en onze kinderen gaan gemiddeld 151 uur per maand dus voordeel van 400 euro voor ons. We krijgen 1100 euro terug O_O
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
20-06-2020 20:42
Hebben jullie dit per post gekregen of per email?
Ik heb nav dit topic ingelogd op site van svb
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg 77 euro :cheer2:
Ik heb 2 flexcontracten lopen en heb een laag gemiddelde opgegeven (8uur en 25uur) bij de belasting om te voorkomen dat ik teveel KOT krijg.
Op basis hiervan krijg ik nu dit bedrag. Al heb ik in werkelijkheid iets meer uren betaald.
Been there, done that, got the T-shirt.
Lieveling schreef:
20-06-2020 23:05
Hier ook, KDV heeft per 1 Jan alle contracten aangepast van 10 naar 11 uur per dag. Hadden wij nog niet verwerkt zodat we niet terug hoefde te betalen. Daarnaast hadden we het maandelijkse teruggavebedrag iets omlaag gezet om diezelfde reden. Ze rekenen echter met het volledige bedrag. We hebben dus te weinig teruggekregen maar daar mag je kennelijk geen bezwaar tegen aantekenen :(
Voor mij is het geen probleem, zit daar persoonlijk ook niet zo mee. Bij ons gaat het ook niet om heel veel geld. Maar kan me voorstellen dat dat voor sommige mensen anders is. Vind t alleen niet oke dat niet wordt nagekomen wat beloofd is. Ook gastouderbureaus die alles terug moeten betalen terwijl ze gewoon hebben gewerkt, ik heb het hun gewoon laten houden.
Alle reacties Link kopieren
Lieveling schreef:
20-06-2020 23:05
Hier ook, KDV heeft per 1 Jan alle contracten aangepast van 10 naar 11 uur per dag. Hadden wij nog niet verwerkt zodat we niet terug hoefde te betalen. Daarnaast hadden we het maandelijkse teruggavebedrag iets omlaag gezet om diezelfde reden. Ze rekenen echter met het volledige bedrag. We hebben dus te weinig teruggekregen maar daar mag je kennelijk geen bezwaar tegen aantekenen :(
Jullie hebben dus minder toeslag ontvangen dan waar je eigenlijk recht op had? Dan wordt dat toch weer gecorrigeerd bij de definitieve berekening van de toeslag? Ik vind het niet zo raar dat ze dat niet nu al mee gerekend hebben. Dat is toch niet te doen? Dan moeten ze volgend jaar bij de eindafrekening toeslagen eerst gaan kijken waar je recht op had, wat je al gekregen hebt, en dan nog eens of je het verschil niet al als compensatie gekregen hebt. Terwijl dat administratief een heel ander potje is.
sparoodislekker schreef:
20-06-2020 15:12
Is dit op voorhand gecommuniceerd? Ik herinner me nog levendig de speeches waarin gemeld werd dat alle ouders gecompenseerd zouden worden voor hun eigen bijdrage. Daarin werd geen voorbehoud gemaakt voor ouders die geen kot ontvangen.
Ja en daarna op alle Social media kanalen en nieuws kanalen kwam , zoals telkens na een persco, gedetailleerde informatie.
Alle reacties Link kopieren
sparoodislekker schreef:
20-06-2020 22:12
Dan nog is er gezegd dat alle ouders het geld terug zouden krijgen.
20 maart, AD. Al heel snel dus was het duidelijkk dat het om de eigen bijdrage ging.

Een deel van de kosten van de ouders wordt nu al vergoed via de kinderopvangtoeslag. Het bedrag wat resteert (de inkomensafhankelijke eigen bijdrage) wordt bij iedereen teruggestort. Het is wel de bedoeling dat ouders de rekeningen gewoon blijven betalen. De kinderopvangorganisaties storten dan de eigen bijdrage terug.

https://www.ad.nl/politiek/ouders-krijg ... ~a75d7e63/
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
21-06-2020 09:46
20 maart, AD. Al heel snel dus was het duidelijkk dat het om de eigen bijdrage ging.

Een deel van de kosten van de ouders wordt nu al vergoed via de kinderopvangtoeslag. Het bedrag wat resteert (de inkomensafhankelijke eigen bijdrage) wordt bij iedereen teruggestort. Het is wel de bedoeling dat ouders de rekeningen gewoon blijven betalen. De kinderopvangorganisaties storten dan de eigen bijdrage terug.

https://www.ad.nl/politiek/ouders-krijg ... ~a75d7e63/
Ik snap wat je bedoelt maar ik lees het toch anders. Er wordt niet uitgesloten dat mensen die geen kot ontvangen hun geld niet terug krijgen. Er wordt ook in dit artikel weer benoemd dat alle ouders hun geld terug krijgen.

Maar let’s agree to disagree :-)
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
21-06-2020 09:46
20 maart, AD. Al heel snel dus was het duidelijkk dat het om de eigen bijdrage ging.

Een deel van de kosten van de ouders wordt nu al vergoed via de kinderopvangtoeslag. Het bedrag wat resteert (de inkomensafhankelijke eigen bijdrage) wordt bij iedereen teruggestort. Het is wel de bedoeling dat ouders de rekeningen gewoon blijven betalen. De kinderopvangorganisaties storten dan de eigen bijdrage terug.

https://www.ad.nl/politiek/ouders-krijg ... ~a75d7e63/

Ik kan me dan wel weer voorstellen dat als je altijd al alles zelf betaalde, je denkt: het hele bedrag is mijn eigen bijdrage.
Ik had voor dit hele gebeuren oprecht nog nooit van het concept ‘eigen bijdrage’ gehoord. Ik kreeg gewoon een factuur van de opvang, en vervolgens een bepaald bedrag als toeslag van de overheid. De term eigen bijdrage kwam niet voorbij.
(En ik moet zeggen dat ik hem ook wat vreemd vind. Dat is persoonlijk natuurlijk, maar het voelt voor mij alsof ik ‘ook nog leuk een beetje bijdraag’ terwijl ik honderden euro’s per maand zelf betaal. Dat is prima en terecht, ik kan het ook betalen, ik ben al lang blij dat ik überhaupt toeslag krijg. Maar ‘eigen bijdrage’ klinkt een beetje alsof ik 20 euro per maand over maak of zo. Maar goed, dat is een gevoel wat ik er bij krijg, ligt wellicht gewoon aan mij).
Lieveling schreef:
20-06-2020 23:05
Hier ook, KDV heeft per 1 Jan alle contracten aangepast van 10 naar 11 uur per dag. Hadden wij nog niet verwerkt zodat we niet terug hoefde te betalen. Daarnaast hadden we het maandelijkse teruggavebedrag iets omlaag gezet om diezelfde reden. Ze rekenen echter met het volledige bedrag. We hebben dus te weinig teruggekregen maar daar mag je kennelijk geen bezwaar tegen aantekenen :(

Van de uren is jammer, maar als je minder kot krijgt maandelijks is je eigen bijdrage nu dus feitelijk hoger dan hij zou moeten zijn (want: factuur - kot, en die kot zou eigenlijk hoger moeten zijn). Dus op dat punt krijg je dus eigenlijk iets meer terug dan waar je recht op zou hebben.
Alle reacties Link kopieren
Het terug te ontvangen bedrag van de naschoolse opvang is hier ook nog wel een ding trouwens.
In eerste instantie kregen we bericht dat we dit terug zouden krijgen.

Maar pas kregen we een lange email, dat ze de hulp van de ouders nodig hadden: het bleek dat het niet wettelijk verplicht is dit terug te betalen...
Ze waren te voorbarig waren geweest in het eerdere bericht. Maar omdat ze dit toegezegd hadden, zouden ze dit wel betalen als we het zelf hard nodig hebben(?)
Verder een heel verhaal dat veel mensen hadden aangegeven het bedrag niet terug te vragen, en hoe geweldig dit is.

Ik vind het niet zo netjes dat je het idee krijgt dat je erop aan gekeken wordt als je het geld terugvraagt en je dan schuldig zou moeten voelen.

Ik twijfelde zelf ook, dus heb even een rondje google gedaan. Dan blijkt dat de kinderopvangorganisaties met het ministerie hebben afgesproken het wel te vergoeden.

Dus ik heb besloten het wel terug te vragen. Heb nog geen reactie gehad.
En nu lees ik hier dat een aantal van jullie dit al teruggehad hebben, zonder te vragen zelfs.
"De meeste mensen deugen"
Even los van de terminologie. Het doel van deze compensatie zou toch moeten zijn dat alle ouders schadeloos worden gesteld en dat de kinderopvang niet failliet zou gaan. Ik snap echt niet waarom in dit geval er dan onderscheid gemaakt is tussen ouders die wel of geen KOT ontvangen. Dat heeft toch niets met het doel te maken?
Alle reacties Link kopieren
Eames6 schreef:
21-06-2020 12:00
Even los van de terminologie. Het doel van deze compensatie zou toch moeten zijn dat alle ouders schadeloos worden gesteld en dat de kinderopvang niet failliet zou gaan. Ik snap echt niet waarom in dit geval er dan onderscheid gemaakt is tussen ouders die wel of geen KOT ontvangen. Dat heeft toch niets met het doel te maken?
Ik denk dat het vooral te maken heeft met de administratie/systemen binnen de belastingdienst. Dat ze op deze manier met 1 druk op de knop kunnen berekenen wat je terugkrijgt, deze ouders met KOT staan namelijk allemaal in hun systeem.
Ouders zonder KOT niet en dat moet dus handmatig uitgezocht worden. Ditzelfde gebeurt met de NOW regeling in deze coronatijd, er wordt puur gekeken wat administratief het simpelst is.

Ik zou zeker bezwaar maken. Het klopt niet dat ouders zonder KOT betalen voor opvang waar ze geen gebruik van konden maken.
nausicaa schreef:
21-06-2020 09:09
Jullie hebben dus minder toeslag ontvangen dan waar je eigenlijk recht op had? Dan wordt dat toch weer gecorrigeerd bij de definitieve berekening van de toeslag? Ik vind het niet zo raar dat ze dat niet nu al mee gerekend hebben. Dat is toch niet te doen? Dan moeten ze volgend jaar bij de eindafrekening toeslagen eerst gaan kijken waar je recht op had, wat je al gekregen hebt, en dan nog eens of je het verschil niet al als compensatie gekregen hebt. Terwijl dat administratief een heel ander potje is.
Ja dat deel wordt normaal verrekend met de definitieve toeslag. Maar ik vermoed niet de eigen bijdrage dus. Nouja het zou om een paar uur extra eigen bijdrage gaan, bij ons valt dat wel mee in ieder geval.
nausicaa schreef:
21-06-2020 10:42
Ik kan me dan wel weer voorstellen dat als je altijd al alles zelf betaalde, je denkt: het hele bedrag is mijn eigen bijdrage.
Ik had voor dit hele gebeuren oprecht nog nooit van het concept ‘eigen bijdrage’ gehoord. Ik kreeg gewoon een factuur van de opvang, en vervolgens een bepaald bedrag als toeslag van de overheid. De term eigen bijdrage kwam niet voorbij.
(En ik moet zeggen dat ik hem ook wat vreemd vind. Dat is persoonlijk natuurlijk, maar het voelt voor mij alsof ik ‘ook nog leuk een beetje bijdraag’ terwijl ik honderden euro’s per maand zelf betaal. Dat is prima en terecht, ik kan het ook betalen, ik ben al lang blij dat ik überhaupt toeslag krijg. Maar ‘eigen bijdrage’ klinkt een beetje alsof ik 20 euro per maand over maak of zo. Maar goed, dat is een gevoel wat ik er bij krijg, ligt wellicht gewoon aan mij).
Heb ik ook hoor, wij betalen ongeveer de helft zelf, de helft is toeslag. Noem ik ook geen eigen bijdrage.
Alle reacties Link kopieren
Mariamoon schreef:
21-06-2020 11:31
Het terug te ontvangen bedrag van de naschoolse opvang is hier ook nog wel een ding trouwens.
In eerste instantie kregen we bericht dat we dit terug zouden krijgen.

Maar pas kregen we een lange email, dat ze de hulp van de ouders nodig hadden: het bleek dat het niet wettelijk verplicht is dit terug te betalen...
Ze waren te voorbarig waren geweest in het eerdere bericht. Maar omdat ze dit toegezegd hadden, zouden ze dit wel betalen als we het zelf hard nodig hebben(?)
Verder een heel verhaal dat veel mensen hadden aangegeven het bedrag niet terug te vragen, en hoe geweldig dit is.

Ik vind het niet zo netjes dat je het idee krijgt dat je erop aan gekeken wordt als je het geld terugvraagt en je dan schuldig zou moeten voelen.

Ik twijfelde zelf ook, dus heb even een rondje google gedaan. Dan blijkt dat de kinderopvangorganisaties met het ministerie hebben afgesproken het wel te vergoeden.

Dus ik heb besloten het wel terug te vragen. Heb nog geen reactie gehad.
En nu lees ik hier dat een aantal van jullie dit al teruggehad hebben, zonder te vragen zelfs.
Weet je wat het is? Sommige kdv en gastouders hebben overuren moeten draaien en een ander beslist dan maar even dat alle mensen de uren vergoed krijgen.
Ik als gastouder bv. heb weken lang extra uren gedraaid, veel meer dan ik normaal gesproken zou doen.
Toen de scholen open gingen voor halve tijden heb ik alle schoolkinderen gratis extra opvang moeten bieden.
Ik heb dagen gemaakt van 7 uur in de ochtend tot 19 uur in de avond, 5 dagen per week en als bedankje moet ik nu 800 euro terugbetalen aan de ouders. Ik ben het hier dus niet mee eens want ik heb echt veel en veel meer gewerkt en deze beslissing is voor mij genomen niet door mij.
Natuurlijk had ik al die extra uren kunnen weigeren maar een beetje menselijk mens doet dat niet.
Godzijdank willen geen van mijn vraagouders mijn bijdrage terug dus ik heb niks te klagen.
De bijdrage van de overheid krijgen ze al terug en daar zijn ze gelukkig al blij genoeg mee.
Alle reacties Link kopieren
Draakje2018 schreef:
21-06-2020 14:17
Weet je wat het is? Sommige kdv en gastouders hebben overuren moeten draaien en een ander beslist dan maar even dat alle mensen de uren vergoed krijgen.
Ik als gastouder bv. heb weken lang extra uren gedraaid, veel meer dan ik normaal gesproken zou doen.
Toen de scholen open gingen voor halve tijden heb ik alle schoolkinderen gratis extra opvang moeten bieden.
Ik heb dagen gemaakt van 7 uur in de ochtend tot 19 uur in de avond, 5 dagen per week en als bedankje moet ik nu 800 euro terugbetalen aan de ouders. Ik ben het hier dus niet mee eens want ik heb echt veel en veel meer gewerkt en deze beslissing is voor mij genomen niet door mij.
Natuurlijk had ik al die extra uren kunnen weigeren maar een beetje menselijk mens doet dat niet.
Godzijdank willen geen van mijn vraagouders mijn bijdrage terug dus ik heb niks te klagen.
De bijdrage van de overheid krijgen ze al terug en daar zijn ze gelukkig al blij genoeg mee.
Maar dat vind ik dan ook raar, waarom krijgen de kinderen dan gratis opvang?
"De meeste mensen deugen"
Mariamoon schreef:
21-06-2020 16:45
Maar dat vind ik dan ook raar, waarom krijgen de kinderen dan gratis opvang?
Ik dacht dat de overheid dat zou betalen?
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand waarom er verschil zit tussen het bedrag wat je terug krijgt per kind?
Beide kids gaan dezelfde dagen naar de opvang, maar voor de jongste krijg ik ruim de helft minder terug dan voor de oudste.

Ik krijg in totaal 155 terug, terwijl ik ongeveer 300 heb betaald voor die periode.
Uurtarief zit 46 cent boven het maximum. Dus al zou het lcd dat verschil nog vergoeden zit ik alsnog 100 euro onder wat ik zelf heb betaald.

Snap niet dat het ene gezin quitte speelt (ondanks boven het tarief te zitten) en de ander een stuk minder krijgt. En ik ben alleenstaand, dus toetsingsinkomen zal ook over het algemeen lager liggen dan de 2oudergezinnen.
soumis wijzigde dit bericht op 21-06-2020 20:39
52.15% gewijzigd
Soumis schreef:
21-06-2020 20:31
Weet iemand waarom er verschil zit tussen het bedrag wat je terug krijgt per kind?
Beide kids gaan dezelfde dagen naar de opvang, maar voor de jongste krijg ik ruim de helft minder terug dan voor de oudste.
Omdat je voor de jongste veel meer toeslag krijgt en dus veel minder zelf betaalt?
Soumis schreef:
21-06-2020 20:31
Weet iemand waarom er verschil zit tussen het bedrag wat je terug krijgt per kind?
Beide kids gaan dezelfde dagen naar de opvang, maar voor de jongste krijg ik ruim de helft minder terug dan voor de oudste.
Wat raar, bij ons stond er 1 totaalbedrag in het bericht, ik heb geen specificatie per kind gezien.
Alle reacties Link kopieren
kylie_ schreef:
21-06-2020 20:39
Omdat je voor de jongste veel meer toeslag krijgt en dus veel minder zelf betaalt?
Volgens mij is dat niet zo. Niet bij mij bekend iig.
Alle reacties Link kopieren
kylie_ schreef:
21-06-2020 20:39
Omdat je voor de jongste veel meer toeslag krijgt en dus veel minder zelf betaalt?
Inderdaad, voor je tweede kind krijg je veel meer toeslag, dus betaal je voor hem/haar minder eigen bijdrage. Dan is er ook minder te vergoeden.
kylie_ schreef:
21-06-2020 20:39
Omdat je voor de jongste veel meer toeslag krijgt en dus veel minder zelf betaalt?
Ja het eerste kind betaal je een groter deel zelf, en krijg je dus meer over terug. Voor het tweede kind is opvang veel goedkoper. Je betaald een veel kleiner deel zelf, en krijgt nu dus ook minder terug.

Die berekening staat als je inlogt bij SVB voor degene die hiernaar vroeg ;).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven