Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Kinderopvangvergoeding overheid

20-06-2020 14:31 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, wat een domper weer. Weken lang word je lekker gemaakt met het feit dat de overheid de eigen bijdrage kinderopvang vergoed zodat je zogenaamd niks zou betalen voor kinderopvang tijdens de lockdown. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik kreeg net de brief van de SVB, nou, dat dekt bij lange na mijn kosten niet, hoor. Het is zelfs niet eens de helft van mijn eigen bijdrage.

Echt, wat een dooie mus weer van Rutte & co.

Hoe is dat bij jullie?
fashionvictim wijzigde dit bericht op 20-06-2020 14:34
2.67% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een bericht op mijnoverheid.nl. En als ik inlog bij het svb zie ik het ook. Dagtekening staat op 8 juli, dus over iets meer dan week moet het binnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vandaag bericht gekregen en het klopt geheel.
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen.

Ik vind die hele regeling onzin. Onzin in die zin dat er beter naar de persoonlijke situatie gekeken had kunnen worden.

Het kost de overheid klauwen met geld terwijl dat lang niet altijd nodig zou zijn.

Ik kijk dan uitdrukkelijk naar mijn eigen situatie. Ook ik had geen opvang voor de kinderen. Maar: mijn salaris bleef gewoon komen, de toeslag kreeg ik gewoon plus ik heb geen vervangende opvang hoeven te regelen door thuiswerk. Dus het heeft mij niks gekost. Sterker, ik heb meer tijd kunnen doorbrengen met mijn kinderen!

Wat ik persoonlijk beter had gevonden: ouders die aantoonbaar vervangende oppas hadden moeten regelen of ouders waar het salaris kelderde of wegviel (te bewijzen door factuur / salarisstrook oid) dié hadden 100 procent gecompenseerd mogen worden wat mij betreft.

Consequentie van de handelwijze nu is dat er volgend jaar flink bezuinigd wordt...

Dit is mijn mening
Alle reacties Link kopieren
Mina81 schreef:
29-06-2020 15:32
Niet alles gelezen.

Ik vind die hele regeling onzin. Onzin in die zin dat er beter naar de persoonlijke situatie gekeken had kunnen worden.

Het kost de overheid klauwen met geld terwijl dat lang niet altijd nodig zou zijn.

Ik kijk dan uitdrukkelijk naar mijn eigen situatie. Ook ik had geen opvang voor de kinderen. Maar: mijn salaris bleef gewoon komen, de toeslag kreeg ik gewoon plus ik heb geen vervangende opvang hoeven te regelen door thuiswerk. Dus het heeft mij niks gekost. Sterker, ik heb meer tijd kunnen doorbrengen met mijn kinderen!

Wat ik persoonlijk beter had gevonden: ouders die aantoonbaar vervangende oppas hadden moeten regelen of ouders waar het salaris kelderde of wegviel (te bewijzen door factuur / salarisstrook oid) dié hadden 100 procent gecompenseerd mogen worden wat mij betreft.

Consequentie van de handelwijze nu is dat er volgend jaar flink bezuinigd wordt...

Dit is mijn mening
Hoezo heeft het je niks gekost? Dat begrijp ik niet. Je kinderopvangtoeslag dekt nooit de volledige factuur. Er is altijd een restbedrag wat je zelf moet betalen, de zogenaamde eigenbijdrage.
Dat stukje krijg je dus terug, tot aan het maximaal vergoede uurtarief, het stukje uurtarief wat daarboven zit zou de kinderopvangorganisatie terug betalen.

Dus het heeft je hoe dan ook eigen geld gekost terwijl je kinderen niet naar de opvang gingen.

Daarnaast geef je aan dat het goedkoper zou zijn om naar elke persoonlijke situatie te kijken? 570.000 huishoudens per stuk persoonlijk bekijken is goedkoper? De uitvoeringskosten liggen dan echt veel hoger dan nu.
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
29-06-2020 15:42
Hoezo heeft het je niks gekost? Dat begrijp ik niet. Je kinderopvangtoeslag dekt nooit de volledige factuur. Er is altijd een restbedrag wat je zelf moet betalen, de zogenaamde eigenbijdrage.
Dat stukje krijg je dus terug, tot aan het maximaal vergoede uurtarief, het stukje uurtarief wat daarboven zit zou de kinderopvangorganisatie terug betalen.

Dus het heeft je hoe dan ook eigen geld gekost terwijl je kinderen niet naar de opvang gingen.

Daarnaast geef je aan dat het goedkoper zou zijn om naar elke persoonlijke situatie te kijken? 570.000 huishoudens per stuk persoonlijk bekijken is goedkoper? De uitvoeringskosten liggen dan echt veel hoger dan nu.
Het heeft me niks extra's gekost, dan verwoord ik het zo. Mijn vaste lasten zij niet hoger dan andere maanden mijn inkomen niet lager. En laten we wel wezen, het gaat maar om 3 maanden. Als het nou een jaar had geduurd is het nog een ander verhaal.

Dat laatste is simpel op te lossen. Combineert dat bij de aangifte volgend jaar. Of laat ouders zelf indienen.

Kijk, ik krijg deze maand een 200 euro uitgekeerd, hartstikke lekker begrijp me niet verkeerd. Maar ik vind deze regeling niet perse nodig voor mensen in mijn situatie die dus huiswerken en geen probleem hebben met opvang van kinderen.

Maar nogmaals dat is mijn mening
summerheat schreef:
29-06-2020 15:42
Hoezo heeft het je niks gekost? Dat begrijp ik niet. Je kinderopvangtoeslag dekt nooit de volledige factuur. Er is altijd een restbedrag wat je zelf moet betalen, de zogenaamde eigenbijdrage.
Dat stukje krijg je dus terug, tot aan het maximaal vergoede uurtarief, het stukje uurtarief wat daarboven zit zou de kinderopvangorganisatie terug betalen.

Dus het heeft je hoe dan ook eigen geld gekost terwijl je kinderen niet naar de opvang gingen.
Maar die kosten betaal je elke maand, dus waren al budgettair ingecalculeerd. Het geld was al uitgegeven. En omdat alles dicht was kostte het thuis hebben van de kids hooguit wat eten drinken en extra luiers. Dus dan is het meer het principe: “ ik wil niet betalen voor een dienst die niet geleverd is”, dan :” ik kan mijn overige rekeningen nu niet betalen omdat ik het geld van de kinderopvang niet terugkrijg.

Voor ons is het ook een extraatje, maar als je idd minder inkomsten hebt gehad of extra onbetaald verlof op hebt moeten nemen om je kinderen op te vangen, voelt dat anders.
Alle reacties Link kopieren
sparoodislekker schreef:
27-06-2020 10:37
Dank je wel dat je het even “voor me opnam”.

De reden is hier idd medisch. Vanwege heftige rugklachten lukte het niet altijd om voor de kinderen te zorgen. Vandaar dat we ze op het kdv hebben gelaten toen ik mijn baan kwijt raakte en idd bang dat we geen nieuw plekje kunnen krijgen als ik weer aan het werk kan.

Mijn eigen keuze natuurlijk maar juist doordat ik nu geen inkomen heb is dit wel extra zuur.
Je mag je uren 'doorbufferen' in het lopende jaar. Maar als je recht op kot vervallen is omdat je niet voldoende gewerkte uren ertegen over kan zetten en je door rugproblemen niet kan werken, kun je eventueel proberen of je in aanmerking komt voor kot via de gemeente. De SMI indicatie. Op sociaal of medische gronden.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, ze kiezen er juist voor om níet naar persoonlijke situaties te kijken, omdat dat veel duurder is.

En het was heel simpel, als ze dit niet gedaan hadden, waren veel mensen gestopt met betalen. Omdat ze in feite betaalden voor iets dat ze niet kregen. En dan waren er talloze kinderopvangcentra failliet gegaan. En dát is pas echt een duur geintje, want dan kunnen ook de overige ouders niet meer terug aan het werk. Er is ook een behoorlijk sterke economische reden waarom de overheid kinderopvang zo meebetaald hoor.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
29-06-2020 15:58
Inderdaad, ze kiezen er juist voor om níet naar persoonlijke situaties te kijken, omdat dat veel duurder is.

En het was heel simpel, als ze dit niet gedaan hadden, waren veel mensen gestopt met betalen. Omdat ze in feite betaalden voor iets dat ze niet kregen. En dan waren er talloze kinderopvangcentra failliet gegaan. En dát is pas echt een duur geintje, want dan kunnen ook de overige ouders niet meer terug aan het werk. Er is ook een behoorlijk sterke economische reden waarom de overheid kinderopvang zo meebetaald hoor.
Precies dit!
Net zoals dat werkt om bedrijven overeind te houden met staatssteun. Als er geen staatssteun wordt gegeven vallen er bedrijven om en hebben mensen geen werk om naar terug te keren na corona.
Alle reacties Link kopieren
-Rosings- schreef:
27-06-2020 22:07
Tis dan ook nog geen 30 juni. :lampje:

Nou, op het nippertje dan toch; vandaag bericht gekregen en het klopte inderdaad... :high5:
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
is er hier trouwens een wiskundige die kan verklaren dat het bedrag bij de ene persoon wel klopt en bij de andere niet?


De formule voor eigen bijdrage lijkt me simpel

(max uurtarief* aantal uren per maand)
-
ontvangen KOT per maand

SVB hanteert een andere formule, maar waardoor klopt het dan bij de een wel en de ander niet?

hier scheelt het nl zo'n 200 euro (ik krijg 100 terug en dat is ongeveer mijn eigen bijdrage per maand)

En iemand al contact gehad met SVB hierover?
Alle reacties Link kopieren
Er kunnen een aantal duidelijke problemen zijn:
-het aantal uren dat op 6 april geregistreerd stond klopt niet met het aantal uur dat je afneemt (mensen zetten dat soms expres laag om terugbetalen te voorkomen).
-het tarief dat je betaalt is veel hoger dan het maximum tarief

Als de gegevens gewoon kloppen qua uren, en het tarief is niet hoger dan de max, zou je niet maar de helft terug moeten krijgen.
(En er zijn wat mensen die even de kot vergeten mee te rekenen, maar dat is bij jou dus niet het probleem).
Alle reacties Link kopieren
Over welke periode is de teruggave bij jullie berekend?
De svb heeft de teruggave berekend van 16 maart t/m 7 juni, en van de kinderopvang heb ik in mei een teruggave ontvangen over de periode 16 maart - 10 mei.
Alle reacties Link kopieren
Mrs_williams schreef:
02-07-2020 12:05
Over welke periode is de teruggave bij jullie berekend?
De svb heeft de teruggave berekend van 16 maart t/m 7 juni, en van de kinderopvang heb ik in mei een teruggave ontvangen over de periode 16 maart - 10 mei.
Dat klopt. Vanaf 11 mei ging de kinderopvang namelijk weer normaal open en KDV's hoeven de periode daarna niet terug te betalen.
De SVB rekent met 7 juni omdat toen de noodopvang stopte. Om niet uit te hoeven zoeken wie waar recht op heeft is dat gelijk getrokken.
Dus in dat geval heb je bijna een maand 'gratis' opvang gehad (11 mei tot en met 7 juni).
Alle reacties Link kopieren
Hier niet. Tot 8 juni hadden de kinderen hier maar 2 dagen in de week school, en konden ze ook maar 2 dagen bij de opvang terecht. Terwijl ik voor 4 dagen betaal. De terugggave van de kinderopvang is ook hoger dan die van het svb, ondanks de kortere termijn die ze berekenen, dat komt door het hogere uurtarief. Ik verwacht ook niets meer terug te krijgen hoor, maar ik vond het verschil in de berekening raar. Ik heb in mei dus zeker niet een maand gratis opvang gehad, ze konden er niet terecht, en ik heb alleen het gedeelte van het svb terug gehad.
mrs_williams wijzigde dit bericht op 02-07-2020 13:27
Reden: Aanvulling
35.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mrs_williams schreef:
02-07-2020 13:23
Hier niet. Tot 8 juni hadden de kinderen hier maar 2 dagen in de week school, en konden ze ook maar 2 dagen bij de opvang terecht. Terwijl ik voor 4 dagen betaal. Ik verwacht ook niets meer terug te krijgen hoor, maar ik vond het verschil in de berekening raar.
Het gaat dus om BSO of VSO? Ik dacht KDV 0-4 jaar omdat je het opvang noemde, sorry.

Maar het bedrag van de SVB moet wel kloppen.
Je nam 2 dagen opvang af, moest 4 dagen opvang betalen, dan krijg je KOT en de eigen bijdrage (SVB) terug over die 4 dagen.
Als de gegevens die bekend zijn bij de SVB kloppen.

Ik durf eigenlijk niet te zeggen waarom een BSO opvang het deel boven het maximum tarief niet (gedeeltelijk) terug betaald over dagen dat er geen opvang plaats kon vinden. Ik dacht echt aan een KDV 0-4 jaar in eerste instantie.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees net toevallig dit op EEN website van een branche vereniging van opvang (dus niet op de Rijksoverheid of SVB);

Compensatie boven het maximum uurtarief (boven-fiscaal deel)

Kdv en gastouderopvang
De compensatie van de eigen bijdrage van ouders boven het maximaal uurtarief voor kinderdagopvang en gastouderopvang vervalt. De opvang gaat immers in zijn geheel weer open.

Bso
In principe vervalt deze boven-fiscale compensatie ook voor ouders met kinderen in de bso.
Voor de bso geldt echter dat de maatregelen van de overheid ertoe leiden dat ouders mogelijk minder gebruik kunnen maken van de opvang. In die gevallen waar de ouder geen passend aanbod kan worden gedaan kan de ondernemer -op verzoek van de ouder- de eigen bijdrage van ouders boven het maximale uurtarief terug betalen.
Alle reacties Link kopieren
Gaat om BSO, dat had ik ook niet duidelijk vermeld.
Dankjewel voor je bericht, ik wacht het nog even af, en anders ga ik een mailtje sturen.
Alle reacties Link kopieren
Hier klopt het ook niet helemaal. Ik krijg van de BSO + de SVB samen zo'n 120 euro terug, terwijl mijn eigen bijdrage iets meer dan 100 euro per maand is.
De BSO betaalt dus wel iets, maar blijkbaar niet alles terug. Staat verder niks over uitgelegd op de site.
Alle reacties Link kopieren
Maar al die mensen die denken dat het veel te weinig is, je kunt bij mijnSVB toch zien waar de mee gerekend hebben?
Max tarief, uren per maand, inkomen en percentage toeslag staan allemaal vermeld.


Maximum uurtarief x aantal uur per maand x 2,74 maanden = totale kosten voor de betreffende periode.

Dan staat er ergens een tabel waarde, dat is wat je als toeslag krijgt, dus 100%-tabel waarde is het percentage dat je als compensatie krijgt.

Als je dat percentage van de totale kosten berekend, moet dat zijn wat je terugkrijgt. Als dat niet klopt met wat je betaalt, moet je kijken wat er dan niet klopt. Staan er te weinig uren, is de toeslag niet goed ingeschaald?
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie ook rekening gehouden met de vakantieopbouw?
Wij krijgen ook niet 100% van onze eigen bijdrage terug omdat een deel daarvan de opbouw van de vakantiedagen is die nog gaan komen. Die dagen zullen we wel gewoon afnemen dus we hebben daar ook geen recht op teruggaaf.

Tenzij jullie je vakanties apart op een factuur berekend krijgen. Dan gaat bovenstaand niet op.

Maar wij betalen 12 gelijke facturen terwijl er niet 12 maanden lang gelijke uren worden afgenomen.
Alle reacties Link kopieren
*PESJ* schreef:
02-07-2020 15:38
Hebben jullie ook rekening gehouden met de vakantieopbouw?
Wij krijgen ook niet 100% van onze eigen bijdrage terug omdat een deel daarvan de opbouw van de vakantiedagen is die nog gaan komen. Die dagen zullen we wel gewoon afnemen dus we hebben daar ook geen recht op teruggaaf.

Tenzij jullie je vakanties apart op een factuur berekend krijgen. Dan gaat bovenstaand niet op.

Maar wij betalen 12 gelijke facturen terwijl er niet 12 maanden lang gelijke uren worden afgenomen.
Wij betalen 12 gelijke facturen en elke maand ook dezelfde uren afname. Als ik minder afneem betaal ik wel gewoon de contracturen. Meer uren worden extra in rekening gebracht
Alle reacties Link kopieren
We betalen 604 per maand, krijgen 304 kot. Betaal per maand dus 300 zelf.
300x2,74= 822 eigen bijdrage in coronaperiode.
We krijgen 639 terug van de svb en hebben 23 gehad van de opvang zelf. Dan mist er dus ergens nog 160 euro.

Maar we zijn al heel blij met alles wat we terugkrijgen. Voor mij had het niet gehoeven. Deze kosten hadden we anders ook gehad dus dit is gewoon een meevaller voor de spaarrekening.
Alle reacties Link kopieren
Wij krijgen 150 euro te weinig terug, namelijk 'maar' 1400 euro. Omdat de belastingdienst steeds ons inkomen omlaag gooit. Daar kwam ik toevallig op 8 april achter, maar dat was dus 2 dagen te laat.

Te laag inkomen = meer toeslag = minder eigen bijdrage = minder vergoeding nu.

Bezwaar maken heeft geen zin, doen ze niet aan, en in ons geval vind ik dat terecht. Ik ben al lang blij met die teruggave, ook omdat we geen gebruik konden maken van de BSO tot de scholen weer volledig open gingen. Die 150 euro is peanuts vergeleken bij wat er bij ons doorheen gaat aan kinderopvang :mrgreen:

Nu nog even kijken of we het bedrag boven het maximumtarief nog terugkrijgen van het kdv, maar dat is ook maar rond de 100 euro.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
02-07-2020 15:30
Maar al die mensen die denken dat het veel te weinig is, je kunt bij mijnSVB toch zien waar de mee gerekend hebben?
Max tarief, uren per maand, inkomen en percentage toeslag staan allemaal vermeld.


Maximum uurtarief x aantal uur per maand x 2,74 maanden = totale kosten voor de betreffende periode.

Dan staat er ergens een tabel waarde, dat is wat je als toeslag krijgt, dus 100%-tabel waarde is het percentage dat je als compensatie krijgt.

Als je dat percentage van de totale kosten berekend, moet dat zijn wat je terugkrijgt. Als dat niet klopt met wat je betaalt, moet je kijken wat er dan niet klopt. Staan er te weinig uren, is de toeslag niet goed ingeschaald?
nou hier kloppen de gegevens dus wel, maar toch klopt het eindbedrag niet.

2 kinderen op BSO.

ik krijg 94 euro terug van het SVB.

mijn KOT is 253 per maand
als ik reken met het max uurtarief betaal ik per maand 340 euro (1 opvang heeft het max tarief, andere is iets duurder, maar dat heb ik al gecompenseerd gekregen)
Dus dan zou ik per maand rond de 90 terug moeten krijgen en niet in totaal.

Maar goed, ik ga morgen of overmorgen maar eens bellen en dan mag SVB het me uitleggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven