Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Klasgenoot Corona

24-11-2020 10:20 139 berichten
Ik wil even peilen hoe het bij andere scholen gaat.
Klasgenoot van kind heeft corona. Dit heeft klasgenoot gisterochtend aangegeven in de groepsapp van de klas. We hebben het hier over 14 -15 jarige. Klasgenoot zit vaak samen met ons kind. Dus ook vorige week. We horen niks van school.
Wat gebeurt er op andere scholen in zo’n geval?
dannas schreef:
24-11-2020 11:59
Hier stuurt school de hele klas onmiddelijk naar huis bij één besmet kind en gaat over op online lessen. Is tevens een school die al sinds de zomervakantie werkt met mondkapjes, gespreide pauzes en open tenten op het plein met verwarming om zo de kinderen uit elkaar te houden.

Super strak geregeld en dat vind ik erg prettig. Besmettingen zijn ook echt heel laag op school, lager dan het andere ziekteverzuim (school stuurt wekelijks updates).

En ik vind, en ik weet dat het RIVM het anders definieert, dat een hele lesdag samen in één lokaal zitten, ook al zijn ramen en deuren open, valt onder nauw contact. Ook als besmette Pietje links achterin zat en Marietje rechts voorin en er dus ruim anderhalve meter tussen zit.

Dat vind school dus ook, vandaar het strak naar huis sturen.
Die school heeft het dus allemaal goed op orde en handelt zelfs wat strenger dan het advies is. Daar zouden meer scholen een voorbeeld aan moeten nemen.
lisbeth schreef:
24-11-2020 12:31
Besmetting is waar. Testen alleen bij klachten en quarantaine bij intensief contact. Of die quarantaine nodig is mag jezelf beoordelen.
Nee hoor, ik heb net de leerplicht aan de lijn gehad. Mijn kind mag niet in quarantaine en moet dus naar school.
Echt op geregeld in dit land...

Hoe zou het toch komen dat de besmettingen niet hard genoeg dalen.
dannas schreef:
24-11-2020 11:59
Hier stuurt school de hele klas onmiddelijk naar huis bij één besmet kind en gaat over op online lessen. Is tevens een school die al sinds de zomervakantie werkt met mondkapjes, gespreide pauzes en open tenten op het plein met verwarming om zo de kinderen uit elkaar te houden.

Super strak geregeld en dat vind ik erg prettig. Besmettingen zijn ook echt heel laag op school, lager dan het andere ziekteverzuim (school stuurt wekelijks updates).

En ik vind, en ik weet dat het RIVM het anders definieert, dat een hele lesdag samen in één lokaal zitten, ook al zijn ramen en deuren open, valt onder nauw contact. Ook als besmette Pietje links achterin zat en Marietje rechts voorin en er dus ruim anderhalve meter tussen zit.

Dat vind school dus ook, vandaar het strak naar huis sturen.
Wat een top school.
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
24-11-2020 12:44
Nee hoor, ik heb net de leerplicht aan de lijn gehad. Mijn kind mag niet in quarantaine en moet dus naar school.
Echt op geregeld in dit land...

Hoe zou het toch komen dat de besmettingen niet hard genoeg dalen.
Wij hebben met de school van onze jongste hele duidelijke afspraken dat bij ieder moment van twijfel hij thuis blijft.

Dit is verband met onze oudste die heel erg kwetsbaar is en die we dan niet kunnen zien. (hij woont elders).
Ik vraag me af of de leerplicht wel zo strak handhaaft tijdens deze periode.
Stressed is just desserts spelled backwards
Nicco88 schreef:
24-11-2020 12:44
Nee hoor, ik heb net de leerplicht aan de lijn gehad. Mijn kind mag niet in quarantaine en moet dus naar school.
Echt op geregeld in dit land...

Hoe zou het toch komen dat de besmettingen niet hard genoeg dalen.
Gewoon ziek melden.
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
24-11-2020 12:44
Nee hoor, ik heb net de leerplicht aan de lijn gehad. Mijn kind mag niet in quarantaine en moet dus naar school.
Echt op geregeld in dit land...

Hoe zou het toch komen dat de besmettingen niet hard genoeg dalen.
Dan meld je je kind ziek en zegt dat hij/zij klachten aan het ontwikkelen is.

Dat zou ik doen.
Ik heb ook het idee dat we als enige hiernaar informeren. Ik hou kind nu zeker even bij grootouders weg. De jeugd krijgt maar nauwelijks klachten en ik wil geen extra risico lopen
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
24-11-2020 12:44
Nee hoor, ik heb net de leerplicht aan de lijn gehad. Mijn kind mag niet in quarantaine en moet dus naar school.
Echt op geregeld in dit land...

Hoe zou het toch komen dat de besmettingen niet hard genoeg dalen.
Neee O_O
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Maleficent schreef:
24-11-2020 12:48
Wij hebben met de school van onze jongste hele duidelijke afspraken dat bij ieder moment van twijfel hij thuis blijft.

Dit is verband met onze oudste die heel erg kwetsbaar is en die we dan niet kunnen zien. (hij woont elders).
Ik vraag me af of de leerplicht wel zo strak handhaaft tijdens deze periode.
Ik heb een tijdje geleden gelezen dat i.v.m. corona de leerplicht nu wat soepeler is. En wat wil de leerplicht doen dan? Je houd je gewoon aan de richtlijnen van de GGD/RIVM dus het lijkt me sterk dat als ze een boete geven je die moet betalen.
dannas schreef:
24-11-2020 13:02
Dan meld je je kind ziek en zegt dat hij/zij klachten aan het ontwikkelen is.

Dat zou ik doen.
Dat ga ik zeker doen de volgende keer.
anoniem_400941 wijzigde dit bericht op 24-11-2020 14:07
39.22% gewijzigd
Volgende keer meld ik hem gewoon meteen ziek in elk geval. Eerlijk zijn zorgt voor problemen en gezeur.
En je hebt nog nooit eerder met de leerplichtambtenaar te maken gehad?
Merys schreef:
24-11-2020 14:04
En je hebt nog nooit eerder met de leerplichtambtenaar te maken gehad?
Nog nooit!!!!

Dit was mijn eerste gesprek. Naar mijn idee is het een gegronde reden dat ik mijn kind thuis laat.

Ik heb een klacht ingediend bij de leidinggevende. Ik ben benieuwd wat hieruit komt.
Nou ik heb even een belronde gedaan en de regels zijn:

Maakt niet uit dat je kind contact heeft gehad met iemand die corona heeft. Hij gaat naar school of nee hij MOET naar school, tot dat hij zelf klachten krijgt...

Dus als er meerdere uitbraken in zijn klas plaatsvinden, MOET hij naar school tenzij hij zelf klachten heeft.

Nee zo krijgen we de besmettingen er echt wel onder hoor..
Dat ik mantelzorger bent is ook allemaal niet relevant. Niemand in ons gezin heeft een medische indicatie.
Alle reacties Link kopieren
Wie heb je gesproken tijdens die belronde dan?
Dat jij een mantelzorger bent maakt jou een uitzondering.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
24-11-2020 15:41
Wie heb je gesproken tijdens die belronde dan?
Dat jij een mantelzorger bent maakt jou een uitzondering.
Nee hoor, ik moet gewoon iemand anders inschakelen.

Ik heb 4 leerplicht ambtenaren gesproken
De Corona advieslijn ( al kwam daar niets uit)
En twee ggd artsen.
Alle reacties Link kopieren
Wat zeiden de GGD artsen? De leerplicht ambtenaren bepalen het beleid niet.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
24-11-2020 15:50
Wat zeiden de GGD artsen? De leerplicht ambtenaren bepalen het beleid niet.
Nee die volgen het beleid. En de rivm zegt dus dat mijn kind naar school MOET. Nou als vier leerplicht ambtenaren dat zeggen zal het wel zo zijn.

Het voelt een beetje alsof ik mijn leven voor niets zo voorzichtig heb inricht om Corona te krijgen...
O de ggd zei dat hij ook gewoon naar school kan. Dat is het advies.
Alle reacties Link kopieren
Waar ben je nu precies bang voor Nicco? Dat kind alsnog besmet raakt? Of dat hij al besmet is en door naar school te blijven gaan, anderen daar besmet?
dannas schreef:
24-11-2020 15:56
Waar ben je nu precies bang voor Nicco? Dat kind alsnog besmet raakt? Of dat hij al besmet is en door naar school te blijven gaan, anderen daar besmet?
Dat hij alsnog besmet raakt en de rest van het gezin daarna ook.
Wat een vreemd verhaal.
Merys schreef:
24-11-2020 16:45
Wat een vreemd verhaal.
Het is helaas echt zo. Ik snap er ook niets van. De school beaamt het ook. Die heb ik net ook nog even gebeld.
Nicco88 schreef:
24-11-2020 16:51
Het is helaas echt zo. Ik snap er ook niets van. De school beaamt het ook. Die heb ik net ook nog even gebeld.

Ik bedoel, dat die leerplicht er zo bovenop duikt. Ik werk op een school en dat gebeurd eigenlijk nooit zomaar.
Alle reacties Link kopieren
De GGD gaat er dus van uit dat de juf niemand in de klas besmet kan hebben, anders zouden alle kinderen thuis moeten blijven. Best raar inderdaad. Aan de andere kant, de middelbare school stuurt wel de klas naar huis als er een klasgenoot besmet is, maar niet als één van de docenten besmet is. Ook zij gaan er dan van uit dat de docent voldoende afstand heeft gehouden en de klas niet besmet heeft.

Grote verschil is hier natuurlijk dat de docent waarschijnlijk ook wel echt afstand houdt, in tegenstelling tot een juf op de basisschool.

Lastig hoor Nicco. Als hij besmet is geraakt door de juf, is het al gebeurd, dus daar kun je nu niks meer aan doen. Maar je zou toch denken dat iedereen uit voorzorg in quarantaine zou moeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven