Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Krijgen gevaccineerden privileges?

21-11-2020 14:40 1103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het was onderwerp van gesprek aan de talkshowtafels, in de kranten, op de radio en - uiteraard - op de sociale media.

Mogen mensen die zich laten vaccineren tegen corona binnenkort meer dan mensen die zo'n prik weigeren.

Minister de Jonge had er er over in de Tweede Kamer
https://www.ad.nl/politiek/de-jonge-gee ... ~a0de8b86/

Volgens zorgminister Hugo de Jonge komt er geen ‘indirecte vaccinatieplicht’ in de strijd tegen het coronavirus. Wel zou het kunnen dat gevaccineerden meer vrijheden krijgen dan mensen die nog niet zijn ingeënt. Regeringspartij VVD sluit ‘indirecte dwang’ niet uit: wie zich niet laat vaccineren, mag dan bijvoorbeeld niet naar binnen in overheidsgebouwen of naar evenementen.

Wat vinden jullie hier van?
Mag een organisator van een festival eisen dat een bezoeker gevaccineerd is?
Maar als een organisator van een festival dat mag vinden jullie dat een werkgever of school dat mag eisen?



Afbeelding
Een beetje dezelfde discussie als de mazelen prik bij de dagopvang.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -raemakers


Uiteraard ga ik er vanuit dat er binnenkort voldoende vaccins voorhanden zijn.

TO trap af:

Ik vind dat bijvoorbeeld een festival zo'n voorwaarde mag stellen, het is aan de persoon de keus of hij daar wel of niet in meegaat.
Een festival is ook geen eerste levensbehoefte

Als werkgevers, scholen, gemeentehuizen etc. dat soort eisen gaan stellen wordt het al discutabel, ik kan nergens anders een paspoort halen, er is leerplicht en werk heb ik nodig voor een dak boven mijn hoofd en brood in de kast.
Ik word dan min of meer gedwongen mezelf te vaccineren.


Tijd voor een stevig debat :lol:

Gevaccineerden privileges geven vind ik

Totaal aantal stemmen: 368

Een goed idee (48%)
Schandalig (35%)
Mwah ben er nog niet helemaal uit (16%)
Anders, zie mijn toelichting in de draad (1%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Prachtig. En ik snap het principe van vaccineren, ben niet echt tegen.

Maar:

1) Ik heb het al gehad. Die vaccinatie heeft weinig nut.

2) Hoe ga je dit in vredesnaam controleren?? Komt er een bewijsje in mijn paspoort ofzo? Een tattoo op mijn pols? Een kruisje op mijn voorhoofd?

3) Wat doe je met die geen-idee-hoeveel toeristen? Gaan we de grenzen dan maar weer dichtdoen?

Ik denk niet dat ze dit er in een paar dagen doorheen kunnen jagen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
pingpang schreef:
21-11-2020 15:17
Mijn kind is tot nu toe met tegenzin gevaccineerd.
Ik neem de risico’s dat hij ziek wordt door de vaccinaties omdat ik polio en hersenvliesontsteking gevaarlijker vind.

Corona is heel wat anders.
Bof , mazelen en rode hond dan ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je vraagstelling niet kloppen. Het gaat niet om privileges maar om het indammen van een virus. Er zijn nu allerlei beperkingen om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Als je ingeënt bent draag je niet meer bij aan de verspreiding van het virus dus hoeven die beperkingen niet meer voor jou te gelden.

Gelukkig maar, want als we nog lang zo door blijven gaan blijft er niets meer van de economie over, en van de culturele en entertainmentsector in het bijzonder. Dan kunnen we met zijn allen nergens meer naartoe.

Uiteraard moeten overheidgebouwen e.d. wel voor iedereen toegankelijk blijven, zolang nodig met inachtneming van de coronaregels. Maar in het belang van de economie mogen wat mij betreft concertzalen e.d. zo snel mogelijk weer open voor mensen die zijn ingeënt. En voor mijn part ook voor mensen die een recente negatieve coronatest kunnen overleggen.

Niemand wordt gedwongen zich te laten vaccineren. Maar aan niet-vaccineren zitten nu eenmaal consequenties omdat je door je niet te vaccineren een potentieel gevaar bent voor de gezondheid en het leven van anderen.
Ik was erg tegen vaccinatie en vooral als het gedwongen wordt (wat hoogstwaarschijnlijk gaat gebeuren gezien de luide geluiden om het oude leven weer snel op te kunnen pakken) maar ik ben niet zo zelfstandig en financieel onafhankelijk dat ik me zonder vaccinatie kan terugtrekken op mijn privé eiland. Zal er als het zover is aan moeten geloven. Misschien ook niet als ik morgen doodval.

Gevaccineerden gaan inderdaad een leven met meer bewegingsvrijheid leiden dan de niet gevaccineerden. Dat wordt letterlijk zo gebracht. Waar moet dan nog over gediscussieerd worden?
Alle reacties Link kopieren
Lellebel81 schreef:
21-11-2020 15:04
Vertrouwt iedereen zomaar het vaccin? Ik heb daar toch wel een beetje twijfels bij...
De kortdurende werking van dit vaccin zullen ze wel testen, als in de eerste uren/dagen. Maar hoe is de werking over 1 jaar, 5 jaar en 10 jaar??

Er komt hoe dan ook dwang zoals het nu gesteld word in de media...

Wat denk je dat er in een vaccin zit dat over 10 jaar schadelijk blijkt te zijn?
Honey, you should see me in a crown
*2020* schreef:
21-11-2020 15:20
Ik kom om te eten en mijn medische gegevens heeft hij niets aan. dat jij dat graag laat zien aan de barman of restauranthouder moet je zelf weten.

Als dat de eis is die wordt gesteld kun je zelf kiezen. Of je gaat uit eten/naar festival en laat je bewijs zien. Of je blijft thuis.
Niemand verplicht jou te gaan.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
21-11-2020 15:20
Het gaat er om dat in al die gevallen ( voetballers, rokers etc ) meer - kunnen - betalen.
Het ging over de zorgverzekering.
Die is verplicht , het basis pakket, en kent geen uitsluitingen op basis van gedrag.

Jij stelde voor die zorgverzekering een uitsluiting te geven bij mensen die ongevaccineerd ziek worden.
Dat is een discussie op zich want er zijn veel meer groepen die meer risico lopen.

Een overlijdensrisico verzekering is niet verplicht en niet noodzakelijk.




Ik reageerde hier op:

blijfgewoonbianca schreef:
21-11-2020 14:54
Als straks er voor iedereen vaccinaties beschikbaar zijn en je weigert sluit dat dan maar uit bij de zorgverzekering en laat het je maar vakantiedagen kosten als je ziek wordt. .
Als het mensen geld kost vliegen de principes vaak de deur uit.
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 21-11-2020 15:25
29.69% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
madamecannibale schreef:
21-11-2020 15:20
Niet bij alle aanvullende pakketten.

Gaat over de basisverzekering uiteraard. Niet over optionele pakketten.
PoezzinBoots schreef:
21-11-2020 15:22
Als dat de eis is die wordt gesteld kun je zelf kiezen. Of je gaat uit eten/naar festival en laat je bewijs zien. Of je blijft thuis.
Niemand verplicht jou te gaan.
Maar blijkbaar gaat dat het nieuwe normaal worden?
Ik vind het eng klinken.
Laat je kaart zien anders krijg je geen patatje oorlog op je bord.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
21-11-2020 15:22
Het ging over de zorgverzekering.
Die is verplicht , het basis pakket, en kent geen uitsluitingen op basis van gedrag.

Jij stelde voor die zorgverzekering met 25 euro te verhogen.


Nee. Ik zei “ sluit Covid maar uit bij de vergoedingen “


Dat is een discussie op zich want er zijn veel meer groepen die meer risico lopen.

Een overlijdensrisico verzekering is niet verplicht en niet noodzakelijk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
21-11-2020 15:18
Nou ja, stel dat ze dat over 50 jaar weten. En jij bent dan misschien wel 90. Geen problemen mee als er een ongevaccineerde groep verpleegkundigen aan je bed staan ?
Vind je dan bijv dat ongevaccineerd zorgpersoneel, leraren, kappers etc altijd mondkapjes, spatschermen etc moeten gebruiken en ben je zelf ook van plan dat te doen zolang je niet gevaccineerd bent ?



Vanaf hoe oud zouden kinderen zelf mogen bepalen ? Misschien wil jullie kind straks wel het vaccin.
We denken hier anders over denk ik.
Als ik 90 ben vind ik het prima om te gaan als corona. Dat is het leven. Ik kan ook sterven aan griep.

Mijn kind mag zelf beslissen als hij daar toe in staat is. Ik kan me best voorstellen dat hij (als de wereld nog zo gek is) een vaccinatie wil als hij 16 is. Ik zou hem wijzen op waarom wij ervoor hebben gekozen om het niet te doen en dan de keuze aan hem. Het is niet mijn bezit. Hij is vrij om zijn eigen beslissingen te nemen.
MollyMalone schreef:
21-11-2020 15:21
Ik vind je vraagstelling niet kloppen. Het gaat niet om privileges maar om het indammen van een virus. Er zijn nu allerlei beperkingen om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Als je ingeënt bent draag je niet meer bij aan de verspreiding van het virus dus hoeven die beperkingen niet meer voor jou te gelden.

Gelukkig maar, want als we nog lang zo door blijven gaan blijft er niets meer van de economie over, en van de culturele en entertainmentsector in het bijzonder. Dan kunnen we met zijn allen nergens meer naartoe.

Uiteraard moeten overheidgebouwen e.d. wel voor iedereen toegankelijk blijven, zolang nodig met inachtneming van de coronaregels. Maar in het belang van de economie mogen wat mij betreft concertzalen e.d. zo snel mogelijk weer open voor mensen die zijn ingeënt. En voor mijn part ook voor mensen die een recente negatieve coronatest kunnen overleggen.

Niemand wordt gedwongen zich te laten vaccineren. Maar aan niet-vaccineren zitten nu eenmaal consequenties omdat je door je niet te vaccineren een potentieel gevaar bent voor de gezondheid en het leven van anderen.
Mooie post!
*2020* schreef:
21-11-2020 15:24
Maar blijkbaar gaat dat het nieuwe normaal worden?
Ik vind het eng klinken.
Laat je kaart zien anders krijg je geen patatje oorlog op je bord.

Het is een mogelijkheid.
En de wereld is sowieso eng. Ik laat persoonlijk liever mijn vaccinatiebewijs zien dan dat ik nergens meer heen kan.
Ceylon schreef:
21-11-2020 15:20
Prachtig. En ik snap het principe van vaccineren, ben niet echt tegen.

Maar:

1) Ik heb het al gehad. Die vaccinatie heeft weinig nut.

2) Hoe ga je dit in vredesnaam controleren?? Komt er een bewijsje in mijn paspoort ofzo? Een tattoo op mijn pols? Een kruisje op mijn voorhoofd?

3) Wat doe je met die geen-idee-hoeveel toeristen? Gaan we de grenzen dan maar weer dichtdoen?

Ik denk niet dat ze dit er in een paar dagen doorheen kunnen jagen.

Het is al verplicht om met een ID op zak te lopen. Een kleine stap naar het verplicht bij je moeten hebben van een vaccinatie paspoort. Je hele persoonlijke geschiedenis inclusief medische gegevens kan op één pasje geladen worden. Zo moeilijk is dat niet.
Alle reacties Link kopieren
pingpang schreef:
21-11-2020 15:20
Wij hebben corona gehad. Een dierbaar familielid van ons (die waarschijnlijk de bron van onze besmetting was) heeft in het ziekenhuis gelegen.
Tegen ons is gezegd dat ze verwachten dat we 3-6 maanden beschermd zijn.
Maar ze gaven ook aan dat ze het gewoon niet weten.

Waarom zou de vaccinatie langer beschermen dan mijn eigen lijf dat kan?
Misschien moet je eens gaan lezen hoe een vaccin precies werkt, dan hoef je niet dit soort onzin uit te kramen.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
PoezzinBoots schreef:
21-11-2020 15:26
Het is een mogelijkheid.
En de wereld is sowieso eng. Ik laat persoonlijk liever mijn vaccinatiebewijs zien dan dat ik nergens meer heen kan.
Eens.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
21-11-2020 15:21
Bof , mazelen en rode hond dan ?
Heeft hij ook gehad tot nu toe? Wat is je punt?
MollyMalone schreef:
21-11-2020 15:21

Niemand wordt gedwongen zich te laten vaccineren. Maar aan niet-vaccineren zitten nu eenmaal consequenties omdat je door je niet te vaccineren een potentieel gevaar bent voor de gezondheid en het leven van anderen.

:kneel:
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
21-11-2020 15:24


Klopt die 25 euro kwam van iemand anders.

Jij schreef dit

blijfgewoonbianca schreef:
21-11-2020 14:54
Als straks er voor iedereen vaccinaties beschikbaar zijn en je weigert sluit dat dan maar uit bij de zorgverzekering en laat het je maar vakantiedagen kosten als je ziek wordt. .
Als het mensen geld kost vliegen de principes vaak de deur uit.




Je sluit ook geen rokers uit, mensen met suikerziekte door overgewicht, mensen die in het ziekenhuis belanden en gewond zijn omdat ze zonder helm op hun scooter zaten of zonder gordel achter het stuur.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
21-11-2020 15:24
Maar blijkbaar gaat dat het nieuwe normaal worden?
Ik vind het eng klinken.
Laat je kaart zien anders krijg je geen patatje oorlog op je bord.
Dan haal je af en eet je het thuis op.
Honey, you should see me in a crown
Kroonprinses schreef:
21-11-2020 15:26
Het is al verplicht om met een ID op zak te lopen. Een kleine stap naar het verplicht bij je moeten hebben van een vaccinatie paspoort. Je hele persoonlijke geschiedenis inclusief medische gegevens kan op één pasje geladen worden. Zo moeilijk is dat niet.
En wie krijgt er inzage in? Strooi jij graag met je medische gegevens?
En trouwens mijn id kaart is net vernieuwd moet ik hem dan weer op nieuw laten vernieuwen?
Wie gaat dat betalen?
Vragen vragen vragen.
Ik zie het ook allemaal nooit gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
pingpang schreef:
21-11-2020 15:24

Als ik 90 ben vind ik het prima om te gaan als corona.
Dat denk je in ieder geval nu.
Maar bepalen die ongevaccineerde verpleegkundigen dat straks voor onze (groot) ouders ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
pingpang schreef:
21-11-2020 15:27
Heeft hij ook gehad tot nu toe? Wat is je punt?
Het was geen punt het was een vraag.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Eurus schreef:
21-11-2020 15:28
Dan haal je af en eet je het thuis op.
Dus je mag alleen op het terras met een geldig id kaart met vaccinatie code er op.
Ik hoop nooit dat dat zo ver gaat komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in de meeste gevallen pro vaccinatie maar ik vertrouw de farmaceutische industrie echt voor geen meter. Dat maakt wel dat ik er soms wat sceptisch in sta. Dat komt door bijvoorbeeld dat gedoe rondom de vaccinatie van de Mexicaanse griep. Maar ook door veel ernstigere zaken zoals bijvoorbeeld Bayer die in de jaren 80 met hiv besmette medicijnen moedwillig verkocht. En zo zijn er heel veel schandalen rondom medicijnen en vaccinaties waarbij het alleen maar om geld draaide.

Mijn zus en ik hebben zelf waarschijnlijk een medische aandoening doordat mijn moeder tijdens haar zwangerschap een bepaald medicijn slikte (geen DES). Toen zij het slikte was kennelijk in andere landen al bekend dat het middel niet veilig was voor zwangere vrouwen. Toch is het haar gewoon voorgeschreven. Vandaar mijn niet al te grote vertrouwen in medicijn en vaccin fabrikanten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven