Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Kunnen we deze zomer vliegen binnen Europa? Wat denk jij?

23-01-2021 20:48 166 berichten
Update: Ben benieuwd hoe iedereen er nu instaat? Ik ben positief en begin echt te geloven dat het na bijna 2 jaar gaat lukken! :)

Laat ik om te beginnen zeggen dat ik besef dat het een luxeprobleem is.

Wij hadden , voor het eerst in 14 jaar een vliegvakantie geboekt. Normaal blijven we altijd in Nederland of gaan een uurtje de grens over richting Duitsland.

Nu zouden we dus voor het eerst vliegen met de kinderen. In augustus 2019 al geboekt voor de meivakantie in 2020. We hebben er maanden naar uit gekeken. We gaan voor het prachtige natuur- en wandeleiland Madeira. ( 1 keer eerder geweest 20 jaar geleden)

Uiteraard kon de reis in de meivakantie niet doorgaan en ook de omboeking naar de kerst is in het water gevallen. Gelukkig hebben we een voucher van de vliegmaatschappij gekregen die geldig is tot april 2022. Dit klinkt nog lang maar in de praktijk komt het er op neer dat we dan wel deze zomer, of in het uiterste geval dit jaar kerst moeten gaan. De kinderen moeten namelijk wel minimaal 2 weken vakantie hebben. Ik hoop vurig dat het nu eindelijk eens door kan gaan.

Wat denken jullie? Kunnen we in juli weer vliegen binnen Europa?
anoniem_64ebc3de118fc wijzigde dit bericht op 04-05-2021 21:55
Reden: update
6.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik denk het niet.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor....we leven nu in Nederland met flinke maatregelen maar op dit moment zitten er een groep nederlanders vast op de Canarische eilanden die niet terug kunnen komen van vakantie omdat ze de extra aangescherpte test niet uit hadden laten voeren. Als je in deze tijd kan en mag vliegen, mag dat van de zomer vast ook. Of het verstandig is......dat denk ik niet.
nanouk wijzigde dit bericht op 23-01-2021 21:00
0.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geen idee, hangt er vanaf hoe de situatie tegen die tijd is.
Nee. Ik reken er niet op. Ik reken nog nergens op in 2021, dan kan het alleen maar meevallen.
Alle reacties Link kopieren
Als de gevallen in de zomer weer zo afnemen en grote gedeeltes van de bevolking van Europa zijn ingeënt, dan is het misschien wel mogelijk.
Ik heb een ticket geboekt voor eind juni, maar wel met de gedachte dat het misschien niet door kan gaan.
Ja, ik denk het wel, er wordt al weer tijden gevlogen. En ik denk dat het in de zomer weer beter zal zijn, net als vorig jaar.
Maar ik zou niet boeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk het wel. Vorig jaar zomer kon het ook en toen hadden we nog geen zicht op het einde. Nu met de vaccinaties hebben we dat wel. Enige kink in de kabel zou zijn als er nieuwe mutaties komen waar het vaccin niet werkzaam voor is. Maar dat gebeurt heus niet, want dan word ik gek 😇
Op Madeira, waar we naartoe gaan, is alles heel goed geregeld. Je doet of van tevoren een covid test of je krijgt er gratis één op het vliegveld. Vervolgens laat je je gegevens achter en moet je in je hotelkamer blijven totdat je de uitslag hebt. Dit is binnen 12 uur. Als je aantoonbaar gevaccineerd bent hoef je straks die test niet meer te doen. Dus wat het eiland betreft zijn er geen problemen. Corona is daar ook prima onder controle.

Het probleem zit hem in het oranje reisadvies waardoor je dus niet verzekerd bent, mocht er wat gebeuren. Onze overheid zal tegen die tijd dus de reisadviezen aangepast moeten hebben naar geel.
Alle reacties Link kopieren
nee.. ik denk het niet.
Ik denk het wel. Afgelopen zomer was het ook mogelijk (en ben ik zelf ook geweest). Toen was er nog helemaal niks van vaccinaties oid.
Alle reacties Link kopieren
Nee.
Simpelweg omdat een veel te groot deel van de mensen zich niet of nauwelijks iets aantrekt van de adviezen en maatregelen.
Tegen die tijd mag je niet eens meer de grens met Duitsland of België over om onbemand te tanken. Misschien gooit het leger tegen die tijd een doos eten voor een week voor je deur.

Die vaccins waar iedereen maat op hoopt en waarna de wereld weer normaal wordt.. dit virus muteert sneller dan griep. En daar hebben ze het net zo vaak mis als goed als het erop aankomt wat er in die vaccins moet. Daarnaast verspreidt dit virus makkelijker..
Alle reacties Link kopieren
Vliegen zal het probleem niet zijn, maar het is de vraag hoe de horeca en andere faciliteiten zijn rond die tijd. Dat is voor ons wel essentieel tijdens de vakantie.
KamilleT schreef:
23-01-2021 21:23
Vliegen zal het probleem niet zijn, maar het is de vraag hoe de horeca en andere faciliteiten zijn rond die tijd. Dat is voor ons wel essentieel tijdens de vakantie.
Dit is voor ons niet zo van belang. Wij verblijven in een vakantiehuis iets hogerop in de bergen en komen om te wandelen. Ik hoef niet zo nodig op een terras te zitten of uit eten te gaan. Ik kook eigenlijk liever zelf :)
Alle reacties Link kopieren
Welja, tuurlijk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
petra123456 schreef:
23-01-2021 21:18
Nee.
Simpelweg omdat een veel te groot deel van de mensen zich niet of nauwelijks iets aantrekt van de adviezen en maatregelen.
Tegen die tijd mag je niet eens meer de grens met Duitsland of België over om onbemand te tanken. Misschien gooit het leger tegen die tijd een doos eten voor een week voor je deur.

Die vaccins waar iedereen maat op hoopt en waarna de wereld weer normaal wordt.. dit virus muteert sneller dan griep. En daar hebben ze het net zo vaak mis als goed als het erop aankomt wat er in die vaccins moet. Daarnaast verspreidt dit virus makkelijker..
Dit virus muteert helemaal niet sneller dan de griep. Influenza muteert 4 tot 6 keer sneller volgens trouw.

6. Verandert het coronavirus vaak?
Ja en nee. Er zijn nu 3470 varianten bekend. Maar voor een virus is dat niet veel. Het influenzavirus muteert twee tot zes keer zo snel.

Ik denk dat het zo'n vaart nou ook weer niet zal lopen. Ik hoop op een vroeg seizoenseffect dit jaar :)
Alle reacties Link kopieren
Vliegen zal niet zo 't probleem zijn.
Al zal je waarschijnlijk door 20 hoepels moeten springen om 't vliegtuig in te raken.

Het probleem zal zich eerder ter plekke stellen.
Wat is er nog open?
Kan je aan eten raken als alle restaurants dicht zijn?
Vallen er uitstappen te doen of ben je gewoon 14 dagen aan je hotelkamer gebonden?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Mamasinds2008 schreef:
23-01-2021 21:09
Op Madeira, waar we naartoe gaan, is alles heel goed geregeld. Je doet of van tevoren een covid test of je krijgt er gratis één op het vliegveld. Vervolgens laat je je gegevens achter en moet je in je hotelkamer blijven totdat je de uitslag hebt. Dit is binnen 12 uur. Als je aantoonbaar gevaccineerd bent hoef je straks die test niet meer te doen. Dus wat het eiland betreft zijn er geen problemen. Corona is daar ook prima onder controle.

Het probleem zit hem in het oranje reisadvies waardoor je dus niet verzekerd bent, mocht er wat gebeuren. Onze overheid zal tegen die tijd dus de reisadviezen aangepast moeten hebben naar geel.
Onze verzekering loopt gewoon door in oranje gebied. Laatst nog extra gecontroleerd ivm ouders in het buitenland die we hebben bezocht. Was gewoon gedekt, dus als dat je enige bezwaar is dan kan je ook op zoek naar een andere verzekering :)
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, afgelopen jaar ging het virus ook liggen in de zomer. In australie/NZ is het nu zomer en daar zijn ze massaal weer aan het gewone leven begonnen. We zijn dan ook al verder met inenten, daarnaast gaat de complete wereldeconomie zo kapot en hebben niet het geduld om de rest van het jaar ook nog een niks te doen. Ik denk zelf dat we een redelijk normale zomer kunnen verwachten. T zal wel met negatieve testen enzo worden.
Irregular_Choice schreef:
23-01-2021 21:39
Onze verzekering loopt gewoon door in oranje gebied. Laatst nog extra gecontroleerd ivm ouders in het buitenland die we hebben bezocht. Was gewoon gedekt, dus als dat je enige bezwaar is dan kan je ook op zoek naar een andere verzekering :)
Waar heb jij je verzekering lopen? :D
Ja. Nu kan het ook.
Alle reacties Link kopieren
Mamasinds2008 schreef:
23-01-2021 21:42
Waar heb jij je verzekering lopen? :D
Echt geen idee :facepalm: mijn man regelt dat allemaal.
Alle reacties Link kopieren
In principe kan het gewoon. Nu ook. Ondanks de "dringende adviezen" kun je nog steeds een vliegtuig boeken. Dus als je daar puur komt om lekker te wandelen en in je huisje wil koken... why not. Ergste wat er kan gebeuren is dat opeens toch alle vliegtuigen aan de grond blijven maar ik denk dat Rutte daar economisch gezien helemaal geen zin in heeft. En de andere landen ook niet.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren
Als ik zie hoe lang het duurde voordat het vliegverkeer naar landen met de gemuteerde versie pas werd beperkt, denk ik wel dat je dan kan vliegen. Zeker met VVD aan het roer, zullen er niet snel beperkingen komen op het vliegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven