Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Leerkrachten voldoende beschermd tegen het coronavirus?

02-01-2021 11:01 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 14 december 2020 heeft de regering onderstaande beslissing genomen (screenshot uit het voorlopige VO-protocol d.d. 15 december).

Afbeelding

Het ministerie stelt dat het voor alle scholen een verplichting is om voor alle eindexamenleerlingen alle onderwijsactiviteiten fysiek op school plaats te laten vinden. OCW stelt dat scholen alleen voor deze leerlingen de scholen kan sluiten wanneer opvolging wordt gegeven aan de gezondheidsadviezen van de GGD of wanneer het door organisatorische maatregelen niet lukt om een school open te houden, doordat veel leraren ziek zijn en er geen vervanging beschikbaar is. Leraren in actie is het daar echter niet mee eens.

Het ministerie kan echter volgens Leraren in actie slechts alleen de wens uitspreken dat scholen dit beleid voeren, eisen kan het ministerie dit niet. Het ministerie is namelijk geen werkgever. Schoolbesturen zijn dat wel en hebben daarin een zorgplicht jegens personeel. Deze zorgplicht komt voort uit de Arbowet. Tevens dient een werkgever te voldoen aan een zog. Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) waarvoor in deze crisis misschien een nieuw plan van aanpak moet worden opgesteld en nadere maatregelen moeten worden getroffen om gezondheidsrisico’s zoveel mogelijk te vermijden, met instemming van de MR. Ministerie en GGD staan daarbuiten. Het kan dus heel goed zijn dat scholen vanuit hun zorgplicht als werkgever besluiten om geen fysiek onderwijs te verzorgen. Veiligheid en arbo dienen te worden nageleefd.

Door de huidige hoge besmettingscijfers ook bij de kinderen en tieners, en de onduidelijkheid over de verhoogde besmettelijkheid van de nieuwe Britse variant, vindt Leraren in actie het een te groot risico om fysiek les te geven aan de eindexamenleerlingen.

De vakbond Leraren in actie roept het ministerie van onderwijs daarom de regie te nemen en vanaf 4 januari 2021 alleen de volgende dwingende maatregelen op te leggen aan scholen:

Alleen kwetsbare zorgleerlingen en kinderen van ouders in de vitale beroepen moeten op school opgevangen worden. De rest van het onderwijs krijgt thuis onderwijs online. Dit geldt voor alle leerlingen, dus zowel voor leerlingen in het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs. Alleen de schoolexamens kunnen doorgaan mits hiervoor wordt voldaan aan de coronavoorschriften en de anderhalve meter afstand kan worden gehouden tussen leraren, onderwijsondersteuners en leerlingen onderling.

De uitgebreide versie van het document van Leraren in actie vind je hier:
https://twitter.com/lerareninactie/stat ... 79331?s=12

Het protocol mbt het onderwijs aan eindexamenleerlingen vind je hier:

https://www.lesopafstand.nl/app/uploads ... uiting.pdf

Ik heb de stukken bestudeerd en het venijn zit hem volgens mij daarin dat ook in het nieuwe protocol niet wordt gevraagd dat (eind-examen)leerlingen onderling afstand van elkaar moeten houden.

(Dit schreef ik zaterdag. Intussen heeft de realiteit ons al weer ingehaald en heeft Nieuwsuur de afstandskwestie onderzocht, en blijkt de onderlinge afstand tussen leerlingen wel degelijk van belang volgens OMT-leden:

https://amp.nos.nl/artikel/2363556-reco ... ssion=true

Uitzending Nieuwsuur 11 januari 2021:

https://twitter.com/nieuwsuur/status/13 ... 44064?s=21

Kabinetsmaatregel 12 januari 2021, nu wel 1,5 m afstand houden op VO-scholen:

https://www.google.nl/amp/s/www.nu.nl/c ... houden.amp)

Daarom heb ik de volgende peilingvragen opgesteld:

Hoe zou het beleid mbt fysiek onderwijs op school moeten zijn:

Totaal aantal stemmen: 90

Het belang van de eindexamenleerling gaat voor op dat van de leerkracht, fysiek onderwijs kan gewoon doorgaan zonder extra maatregelen (29%)
Het recht van de leerkracht op veilige arbeidsomstandigheden gaat voor op dat van de eindexamenleerling, het onderwijs moet online plaatsvinden (18%)
Het onderwijs aan eindexamenleerlingen mag wel fysiek plaatsvinden, maar alleen als de leerlingen onderling 1,5 afstand houden en onderwijs wordt gegeven in kleinere klassen (53%)
soliver wijzigde dit bericht op 13-01-2021 07:24
11.27% gewijzigd
Alleen de negatieve leraren krijgen een podium. Ik ken voldoende leraren die maandag weer voor de klas willen staan.

Ik neem die leraren in actie met een korreltje zout. De meeste leraren hoor je niet. Die zijn met hun werk bezig. Hoe komt het toch dat de grote schreeuwers iedereen een podium krijgt en dat dit ten koste gaat van de leren die keihard bezig zijn voor hun leerlingen.
Gatsamme, zitten er hier nu weer een paar sneuneuzen docenten naar beneden te halen?
Ik ben voor fysiek onderwijs, maar dan voor kleine groepen. Ik geloof er bovendien in dat een leerling beter een half uur fysiek les kan krijgen dan een heel uur online.
Dit heb ik op mijn scholen ook aangegeven, en ik wil me hier graag voor inzetten: meer uren fysiek lesgeven aan kleine groepen dus. Zonder extra loon, dat spreekt voor zich, het is immers een tijdelijke oplossing.
Polsjef schreef:
02-01-2021 12:40
Alleen de negatieve leraren krijgen een podium. Ik ken voldoende leraren die maandag weer voor de klas willen staan.

Ik neem die leraren in actie met een korreltje zout. De meeste leraren hoor je niet. Die zijn met hun werk bezig. Hoe komt het toch dat de grote schreeuwers iedereen een podium krijgt en dat dit ten koste gaat van de leren die keihard bezig zijn voor hun leerlingen.


Precies. En dan zijn er altijd weer van die zeiksnorren die daar gebruik van maken door de hele beroepsgroep naar beneden te halen. zo irritant en dom.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
02-01-2021 11:46
.
Dat ik weggezet word als zeikerd weet ik zo ondertussen wel, als leraar ( hoe goed je het ook probeert te doen) ben ik sowieso een boksbal. Er zijn altijd wel mensen die vinden dat je het niet goed genoeg doet..
Vergeet niet dat de boksers maar een klein groepje zijn, die meestal ook tegengestelde dingen schreeuwen onder het mom van “dat is toch lógisch! Dat vindt íédereen!”

De meeste mensen hoor je niet. En de meeste mensen hebben vast wel eens een puntje van kritiek, maar zijn over het algemeen tevreden.
Echt.

Als je het mij vraagt is dat inmiddels ongeveer de belangrijkste les voor volgende generaties: vergeet niet te luisteren naar degenen die niet schreeuwen, die niet beledigen, die niet hun standpunt met een bokshandschoen brengen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Susan schreef:
02-01-2021 12:33
Ja maar veel mensen redeneren blijkbaar in de trant van 'na de vakantie zitten ze ook weer met zijn allen in een lokaal, dus dan kan dat feestje ook wel', in plaats van dat je blij bent dat fysiek onderwijs voor die leerlingen nog wel doorgaat en er alles aan doet om dat veilig te houden.

Dat inderdaad, er wordt moord en brand geschreeuwd over het onderwijs aan die examenkandidaten maar vervolgens laten diezelfde ouders hun kinderen wel naar feestjes gaan. Waarom?
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
02-01-2021 12:43


Als je het mij vraagt is dat inmiddels ongeveer de belangrijkste les voor volgende generaties: vergeet niet te luisteren naar degenen die niet schreeuwen, die niet beledigen, die niet hun standpunt met een bokshandschoen brengen.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
02-01-2021 12:06
Wat doe jij van werk?
Ik werk in het Regiotaxi vervoer. Ik heb gisteren gewoon op kantoor gewerkt om mevr. Jansen te woord te staan die naar het verpleeghuis, waar meneer Jansen woont, wil met de Regiotaxi. Mevr. Jansen reist met een rollator. Ze heeft dus ondersteuning nodig bij het in- en uitstappen, die de chauffeur onmogelijk op anderhalve meter kan geven. Maar we moeten het gewoon doen, het (vervangend) openbaar vervoer is niet stil gelegd. In het voorjaar mochten we alleen strikt noodzakelijk vervoer doen naar medische afspraken en de supermarkt. Nu mogen we ze naar alles rijden wat ze willen. Het busje zit dus ook gewoon vol en dan is er geen anderhalve meter afstand. Onze chauffeurs dragen medische mondkapjes, hebben desinfectie bij maar een regiotaxi na elke rit poetsen gaat niet. De buschauffeur sopt ook niet de bus na elke passagier. Iedere chauffeur loopt risico. Toch hoor ik ze amper klagen. Al zijn er agressieve klanten die weigeren een mondkapje te gebruiken voor vage medische redenen, maar het vertikken om bij de gemeente solo vervoer aan te vragen (omdat ze er toch niet voor in aanmerking komen).

Ook boeken mensen ritten naar de coronateststraten en als ze er achter komen dat we dat niet rijden, beginnen ze te schelden. Ze bellen vervolgens een half uur later terug, spreken een andere collega, liegen over de corona vragen en boeken een taxi op het ov-nummer ipv hun eigen klantnummer voor een adres om de hoek... Soms belt een klant netjes dat er positief getest is. Met als gevolg dat de chauffeur huisarrest krijgt, getest moet worden voor deze weer mag werken. De mensen, die ook in dat busje zaten, moeten we bellen en vragen hetzelfde te doen. Tot zover mijn bijdrage over het vervoer van de risicogroepen. Vervoer wat gewoon doorgaat. Waar zorgen en vragen zijn, maar die niet uitgebreid de media zoeken.
Kinderen hebben recht op goed onderwijs en leraren hebben recht op een veilige werkplek.
Daar in het midden zou er iets goeds moeten ontstaan.
Alle reacties Link kopieren
Rilena schreef:
02-01-2021 12:14
Hier gaan de eindexamenleerlingen naar school.
Ze zitten naast elkaar in de klas.
Geen 1,5 meter.

Dat hoeft niet van de regering, dus doen we dat niet zei de schoolleiding...

En in welke klassen hadden we ook al weer het hoogst aantal besmettingen :whip:
Dit inderdaad... :-(
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
02-01-2021 12:37
Meestal zijn er per vak toch meerdere docenten op een school?
Klopt maar de lessen van die personen gaan ook gewoon door, online weliswaar maar alles loopt gewoon door.
Andersom schreef:
02-01-2021 12:45
Dat inderdaad, er wordt moord en brand geschreeuwd over het onderwijs aan die examenkandidaten maar vervolgens laten diezelfde ouders hun kinderen wel naar feestjes gaan. Waarom?

Dat vraag ik me ook af. Ondertussen zitten andere kinderen voor onbepaalde tijd thuis omdat zij (om begrijpelijke redenen) worden opgeofferd voor de eindexamenklassen.
Fee_tje schreef:
02-01-2021 13:00
Klopt maar de lessen van die personen gaan ook gewoon door, online weliswaar maar alles loopt gewoon door.
Maar als het online is hoeven er toch geen 5 leraren dezelfde online les te geven?
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me niet alleen voor leraren, maar ook voor (groot)ouders fijn als de school een veilige plek is wat betreft Corona. Als de scholen weer opengaan zonder maatregelen (zoals 1,5 m. afstand, in het lokaal pauzeren, halve klassen), lopen leerlingen het virus makkelijker op op school, en geven het vervolgens thuis door.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
02-01-2021 12:45
Dat inderdaad, er wordt moord en brand geschreeuwd over het onderwijs aan die examenkandidaten maar vervolgens laten diezelfde ouders hun kinderen wel naar feestjes gaan. Waarom?
Nou ik vraag me af of dat wel 'diezelfde ouders' zijn. Lijkt me logischer dat sommige ouders moord en brand schreeuwen, en dat anderen hun schouders ophalen en hun kinderen naar feestjes laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Misschien het onderwijs alleen open voor brave kinderen die niet naar feestjes zijn gegaan?

Iedereen loopt kans op corona, waarom zouden leraren (die zelf vast ook een sociaal leven hebben) op hun werk gevrijwaard moeten zijn van besmettingskansen waar personeel in de zorg niet moet zeuren? Voor de leraren lijkt fysiek contact met leerlingen me niet nodig.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
ibbeltje12 schreef:
02-01-2021 13:03
Het lijkt me niet alleen voor leraren, maar ook voor (groot)ouders fijn als de school een veilige plek is wat betreft Corona. Als de scholen weer opengaan zonder maatregelen (zoals 1,5 m. afstand, in het lokaal pauzeren, halve klassen), lopen leerlingen het virus makkelijker op op school, en geven het vervolgens thuis door.

Het idee zou juist moeten zijn dat je bij je grootouders vandaan blijft als je naar school gaat. Maar goed, dat is een gepasseerd station, want ik zie de scholen voorlopig helaas nog niet opengaan.
Alle reacties Link kopieren
Perlala_Gadeon schreef:
02-01-2021 13:13
Het idee zou juist moeten zijn dat je bij je grootouders vandaan blijft als je naar school gaat. Maar goed, dat is een gepasseerd station, want ik zie de scholen voorlopig helaas nog niet opengaan.
Daar ben ik inmiddels ook bang voor, dat de scholen voorlopig helemaal niet open gaan.
Snoesje666 schreef:
02-01-2021 13:10
Misschien het onderwijs alleen open voor brave kinderen die niet naar feestjes zijn gegaan?

Iedereen loopt kans op corona, waarom zouden leraren (die zelf vast ook een sociaal leven hebben) op hun werk gevrijwaard moeten zijn van besmettingskansen waar personeel in de zorg niet moet zeuren? Voor de leraren lijkt fysiek contact met leerlingen me niet nodig.

Om het onderwijs overeind te houden?

Fysiek contact is er niet veel maar ook anderhalve meter is in het basisonderwijs bijna niet te doen omdat kleine kinderen nogal moeilijk kunnen schatten wat anderhalve meter is.

De streep op de vloer bij mijn bureau werkt aardig maar in de rest van het lokaal niet.

Mondkapje mag ik niet op voor de groep. En al laten we de kleuters tien keer handen wassen ze zitten net zo makkelijk weer in hun neus of mond met hun net gewassen vingers.
ibbeltje12 schreef:
02-01-2021 13:15
Daar ben ik inmiddels ook bang voor, dat de scholen voorlopig helemaal niet open gaan.

Ik ook!
Alle reacties Link kopieren
NoPepsiPlease schreef:
02-01-2021 11:27
Nee hoor. Leraren lezen hier op het viva-forum dat er blijkbaar een actiegroep is 🤣🤣🤣. En dan ben ik doorgaans aardig geïnformeerd wat er gaande is in onderwijsland.
LIA is een (kleine) vakbond voor leerkrachten, geen actiegroep die nu in het leven is geroepen.
Een baksteen is nooit alleen
Alle reacties Link kopieren
Grappig om te lezen hoe sommige mensen denken dat er voldoende gymlokalen zijn om gelijktijdig 18 examenklassen in te proppen.

OT: ik ben docent en heb vanaf maandag alleen maar eindexamenklassen. Ik ben voor fysiek onderwijs. De lichting van vorig jaar had de SE’s zo goed als afgerond, de huidige lichting heeft te weinig SE’s afgerond om op grond van die cijfers een ‘Corona-diploma’ te geven.
Ik neem een examenklas over van een collega wiens man tot de zeer kwetsbare mensen behoort. Zij neemt een middenbouwklas over die online les gaat krijgen. Wij hebben in deze vakantie met elkaar onderling geruild zodat de roostermakers de bezetting rondkrijgen. Niet-kwetsbare docenten voor de klas, kwetsbare docenten voor de cam (klinkt een beetje fout, dat laatste :-)). Er zijn te weinig docenten om de examengroepen op te delen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
02-01-2021 13:02
Maar als het online is hoeven er toch geen 5 leraren dezelfde online les te geven?
Je geeft toch les aan een klas, niet aan 100 leerlingen tegelijk. Lesgeven is niet alleen het uitstorten van informatie over 100 leerlingen die op hetzelfde moment online zijn hè. Je hebt interactie met leerlingen, je geeft feedback, je hebt gesprekken. Leerlingen doen mee in een les, geven antwoorden op vragen die je stelt, zijn ondertussen aan het werk met opdrachten die je herschreven hebt zodat ze geschikt zijn voor online onderwijs. Hoe zie je dat voor je als je 100 leerlingen (4 klassen) tegelijk online hebt?

De lessen lopen allemaal gewoon door. In plaats van de les op school, draai je ze nu online.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trouwens zo'n docent die heel blij is dat we weer naar online onderwijs zijn gegaan. Ik vind de situatie met jongeren wel zorgelijk. De leerlingen uit mijn klas houden zich op school en in de privésituatie niet aan de coronaregels. Ik zie regelmatig filmpjes en foto's van feestjes met veel gasten voorbij komen, ik zie hoe ze elkaar om de hals vliegen als ze elkaar op school zien en lak hebben aan alle coronaregels. De besmettingscijfers onder de leeftijdsgroep 12-19 jaar is opvallend hoog, ik vind het inderdaad wel een risico om daar tussen te lopen.

En dat mensen in de zorg ook risico lopen is natuurlijk geen argument voor de mensen in het onderwijs. Online lesgeven is een alternatief en kwalitatief kun je echt wel goede lessen geven. Dat kost veel tijd en creativiteit, maar het alternatief van fysieke lessen vind ik minder dan extra investeren in het schrijven van lessen die je online kunt geven.
Alle reacties Link kopieren
Ananee schreef:
02-01-2021 13:22
LIA is een (kleine) vakbond voor leerkrachten, geen actiegroep die nu in het leven is geroepen.
Sorry, ik had ook eerst vakbond staan, maar had het weer veranderd omdat ze niet hadden meegewerkt aan het protocol. AOB, CNV, PO-raad, VO-raad en SIVON wel.
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
02-01-2021 13:02
Maar als het online is hoeven er toch geen 5 leraren dezelfde online les te geven?

Nee, maar roostertechnisch kan het niet altijd zo gemakkelijk opgelost worden. Stel dat ik een havo 3 klas heb het eerste uur. Als ik fysiek op school les moet gaan geven aan examenkandidaten ipv mijn eigen klassen zal mijn havo 3 dus bij iemand anders ondergebracht moeten worden. Maar wat als al mijn collega's op dat eerste uur al een andere klas hebben staan en er geen enkele andere havo 3-klas is die op dat uur mijn vak heeft? Dan moet je met roosters gaan schuiven en dat is bijna niet te doen. Bovendien krijgen leerlingen dan bij elke les een andere docent waardoor ze lesstof dubbel krijgen en/of overslaan, want niet iedereen loopt synchroon, want veel uitval dit jaar.

In de praktijk zitten er nogal wat haken en ogen aan.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven