Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Leerkrachten voldoende beschermd tegen het coronavirus?

02-01-2021 11:01 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 14 december 2020 heeft de regering onderstaande beslissing genomen (screenshot uit het voorlopige VO-protocol d.d. 15 december).

Afbeelding

Het ministerie stelt dat het voor alle scholen een verplichting is om voor alle eindexamenleerlingen alle onderwijsactiviteiten fysiek op school plaats te laten vinden. OCW stelt dat scholen alleen voor deze leerlingen de scholen kan sluiten wanneer opvolging wordt gegeven aan de gezondheidsadviezen van de GGD of wanneer het door organisatorische maatregelen niet lukt om een school open te houden, doordat veel leraren ziek zijn en er geen vervanging beschikbaar is. Leraren in actie is het daar echter niet mee eens.

Het ministerie kan echter volgens Leraren in actie slechts alleen de wens uitspreken dat scholen dit beleid voeren, eisen kan het ministerie dit niet. Het ministerie is namelijk geen werkgever. Schoolbesturen zijn dat wel en hebben daarin een zorgplicht jegens personeel. Deze zorgplicht komt voort uit de Arbowet. Tevens dient een werkgever te voldoen aan een zog. Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) waarvoor in deze crisis misschien een nieuw plan van aanpak moet worden opgesteld en nadere maatregelen moeten worden getroffen om gezondheidsrisico’s zoveel mogelijk te vermijden, met instemming van de MR. Ministerie en GGD staan daarbuiten. Het kan dus heel goed zijn dat scholen vanuit hun zorgplicht als werkgever besluiten om geen fysiek onderwijs te verzorgen. Veiligheid en arbo dienen te worden nageleefd.

Door de huidige hoge besmettingscijfers ook bij de kinderen en tieners, en de onduidelijkheid over de verhoogde besmettelijkheid van de nieuwe Britse variant, vindt Leraren in actie het een te groot risico om fysiek les te geven aan de eindexamenleerlingen.

De vakbond Leraren in actie roept het ministerie van onderwijs daarom de regie te nemen en vanaf 4 januari 2021 alleen de volgende dwingende maatregelen op te leggen aan scholen:

Alleen kwetsbare zorgleerlingen en kinderen van ouders in de vitale beroepen moeten op school opgevangen worden. De rest van het onderwijs krijgt thuis onderwijs online. Dit geldt voor alle leerlingen, dus zowel voor leerlingen in het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs. Alleen de schoolexamens kunnen doorgaan mits hiervoor wordt voldaan aan de coronavoorschriften en de anderhalve meter afstand kan worden gehouden tussen leraren, onderwijsondersteuners en leerlingen onderling.

De uitgebreide versie van het document van Leraren in actie vind je hier:
https://twitter.com/lerareninactie/stat ... 79331?s=12

Het protocol mbt het onderwijs aan eindexamenleerlingen vind je hier:

https://www.lesopafstand.nl/app/uploads ... uiting.pdf

Ik heb de stukken bestudeerd en het venijn zit hem volgens mij daarin dat ook in het nieuwe protocol niet wordt gevraagd dat (eind-examen)leerlingen onderling afstand van elkaar moeten houden.

(Dit schreef ik zaterdag. Intussen heeft de realiteit ons al weer ingehaald en heeft Nieuwsuur de afstandskwestie onderzocht, en blijkt de onderlinge afstand tussen leerlingen wel degelijk van belang volgens OMT-leden:

https://amp.nos.nl/artikel/2363556-reco ... ssion=true

Uitzending Nieuwsuur 11 januari 2021:

https://twitter.com/nieuwsuur/status/13 ... 44064?s=21

Kabinetsmaatregel 12 januari 2021, nu wel 1,5 m afstand houden op VO-scholen:

https://www.google.nl/amp/s/www.nu.nl/c ... houden.amp)

Daarom heb ik de volgende peilingvragen opgesteld:

Hoe zou het beleid mbt fysiek onderwijs op school moeten zijn:

Totaal aantal stemmen: 90

Het belang van de eindexamenleerling gaat voor op dat van de leerkracht, fysiek onderwijs kan gewoon doorgaan zonder extra maatregelen (29%)
Het recht van de leerkracht op veilige arbeidsomstandigheden gaat voor op dat van de eindexamenleerling, het onderwijs moet online plaatsvinden (18%)
Het onderwijs aan eindexamenleerlingen mag wel fysiek plaatsvinden, maar alleen als de leerlingen onderling 1,5 afstand houden en onderwijs wordt gegeven in kleinere klassen (53%)
soliver wijzigde dit bericht op 13-01-2021 07:24
11.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Chachacha schreef:
04-01-2021 02:00
Dit gaat al vanaf het begin van dit topic door mijn hoofd. Het is denk ik een kwestie van tijd dat het hele onderwijs digitaliseert. Zeker voor het voortgezet en hogeronderwijs is voor vele vakken geen fysieke aanwezigheid nodig. Online lessen gecombineerd met goede software om te oefenen en weg is het lerarentekort, werkdruk en stakingen etc.
Les geven is niet een voorbereide instructie afdraaien als een filmpje. Je start je instructie en speelt in op de reacties van de leerlingen. Snappen ze het al, dan kan je er sneller doorheen. Snappen ze het niet, dan moet je een stap terug of het uitleggen op een andere manier. En dat verschilt per leerling.
Hiermee ga je ineens 70 jaar terug, iedereen dezelfde instructie, de tweede keer dat je het uitlegt praat je een beetje harder.
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
02-01-2021 13:02
Maar als het online is hoeven er toch geen 5 leraren dezelfde online les te geven?
Haha, serieus? Online les is niet het afdraaien van een hoorcollege. Bij online les stel ik vragen aan leerlingen, vooral aan diegenen waarvan ik weet dat ze moeilijk bij de les te houden zijn, of waarvan ik weet dat ze een bepaald onderwerp vorige keer lastig vonden. Hoe moet ik dat doen als er allemaal leerlingen in mijn onlineles zitten die ik niet ken? Ik laat opdrachten inleveren via Teams; kleine opdrachtjes die ik snel kan nakijken en in de les nog op terugkom; met 5 klassen lukt me dat niet hoor. Daarnaast stellen leerlingen vragen aan mij als docent; zou wat zijn als ze dan achteraan de rij mogen aansluiten omdat er 20 leerlingen hun digitale hand hebben opgestoken.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
02-01-2021 13:29
Grappig om te lezen hoe sommige mensen denken dat er voldoende gymlokalen zijn om gelijktijdig 18 examenklassen in te proppen.

OT: ik ben docent en heb vanaf maandag alleen maar eindexamenklassen. Ik ben voor fysiek onderwijs. De lichting van vorig jaar had de SE’s zo goed als afgerond, de huidige lichting heeft te weinig SE’s afgerond om op grond van die cijfers een ‘Corona-diploma’ te geven.
Ik neem een examenklas over van een collega wiens man tot de zeer kwetsbare mensen behoort. Zij neemt een middenbouwklas over die online les gaat krijgen. Wij hebben in deze vakantie met elkaar onderling geruild zodat de roostermakers de bezetting rondkrijgen. Niet-kwetsbare docenten voor de klas, kwetsbare docenten voor de cam (klinkt een beetje fout, dat laatste :-)). Er zijn te weinig docenten om de examengroepen op te delen.
Zo doen wij het ook inderdaad
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
09-01-2021 08:56
Haha, serieus? Online les is niet het afdraaien van een hoorcollege. Bij online les stel ik vragen aan leerlingen, vooral aan diegenen waarvan ik weet dat ze moeilijk bij de les te houden zijn, of waarvan ik weet dat ze een bepaald onderwerp vorige keer lastig vonden. Hoe moet ik dat doen als er allemaal leerlingen in mijn onlineles zitten die ik niet ken? Ik laat opdrachten inleveren via Teams; kleine opdrachtjes die ik snel kan nakijken en in de les nog op terugkom; met 5 klassen lukt me dat niet hoor. Daarnaast stellen leerlingen vragen aan mij als docent; zou wat zijn als ze dan achteraan de rij mogen aansluiten omdat er 20 leerlingen hun digitale hand hebben opgestoken.
Eens. Bij alles maar zeker bij online onderwijs geldt; hoe kleiner de groep, hoe meer interactie. Als ik straks alle tweede klassen in één keer les zou moeten geven zou ik hoorcollege moeten geven aan 100 veertienjarigen die allemaal de microfoon en webcam uit zouden moeten zetten (anders loopt het systeem vast/verstaan ze me niet meer) en dus in de tussentijd gaan zitten appen, gamen, met de kat spelen. Want saaaaaaaaaaai. Als ze weten dat ze een vraag kunnen krijgen letten ze beter op.

Maar zoals gewoonlijk, de beste stuurlui staan aan wal.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Algemeen beeld van de eerste week in de klas van mijn man, vrijwel iedere leerling had feestje na feestje afgelopen in de kerstvakantie. Echt een enorm fijn idee....

Daar sta je dan met je eigen goede gedrag.
Wezt7 schreef:
10-01-2021 18:33
Algemeen beeld van de eerste week in de klas van mijn man, vrijwel iedere leerling had feestje na feestje afgelopen in de kerstvakantie. Echt een enorm fijn idee....

Daar sta je dan met je eigen goede gedrag.
Waar zijn de ouders dan vraag mij af :@@:
Alle reacties Link kopieren
Het verbaast me dat er mensen zijn die nu roepen dat online onderwijs de toekomst is en dit het lerarentekort kan oplossen. Als iets laat zien dat fysiek onderwijs wenselijk is, dan is het de schoolsluiting wel.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Ik hoor mijn man altijd zeggen, bij een tien minuten gesprek valt alles op zijn plaats. Geldt in dit voorbeeld niet anders.
Alle reacties Link kopieren
NoPepsiPlease schreef:
10-01-2021 18:40
Het verbaast me dat er mensen zijn die nu roepen dat online onderwijs de toekomst is en dit het lerarentekort kan oplossen. Als iets laat zien dat fysiek onderwijs wenselijk is, dan is het de schoolsluiting wel.

Het enige voordeel wat ik kan bedenken is dat we noodgedwongen allemaal beter zijn geworden in online communicatie.

Ik neem steeds vaker instructie op; één druk op de knop en het loopt, ik mik het op Classroom en leerlingen kunnen het afluisteren als ze er behoefte aan hebben. Dat is geen vervanging voor echt lesgeven maar het geeft leerlingen wel iets om op terug te vallen. En oudergesprekken gaan steeds meer digitaal, ook toen school nog open was; voor iedereen handig, want de school sloot om half zes, ik moest dan een uur wachten na m'n laatste les en ouders moesten eerder weg van hun werk. Nu zet ik om half acht de laptop aan en klaar.

Maar echt online lesgeven, permanent? Ik denk niet dat dat iets oplevert. Die leerlingen worden stapelgek.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
NoPepsiPlease schreef:
10-01-2021 18:40
Het verbaast me dat er mensen zijn die nu roepen dat online onderwijs de toekomst is en dit het lerarentekort kan oplossen. Als iets laat zien dat fysiek onderwijs wenselijk is, dan is het de schoolsluiting wel.
Ik denk dat je naar een hybride situatie zou moeten gaan. Naar adaptief onderwijs voor feitenkennis, toepassen van theorieën e.d. Dat kan landelijk ontwikkeld worden. En dan klassikaal onderwijs voor leerlingen die het adaptieve niet kunnen, voor discussievakken en voor de algehele check op ontwikkeling.

Je hoeft online onderwijs ook niet per se thuis te doen hè.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
10-01-2021 19:25
Ik denk dat je naar een hybride situatie zou moeten gaan. Naar adaptief onderwijs voor feitenkennis, toepassen van theorieën e.d. Dat kan landelijk ontwikkeld worden. En dan klassikaal onderwijs voor leerlingen die het adaptieve niet kunnen, voor discussievakken en voor de algehele check op ontwikkeling.

Je hoeft online onderwijs ook niet per se thuis te doen hè.

Op de lange termijn is dat de overgrote meerderheid. Ik denk dat je daarnaast de behoefte aan sociaal contact en daarmee de sociale ontwikkeling van leerlingen onderschat. Daar zijn ze op de middelbare school in elk geval nog volop mee bezig.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven