Coronavirus COVID-19 alle pijlers

MBO / HBO / universiteit in coronatijd

25-08-2020 17:16 307 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic over de zielige jongeren die de mooiste introweek van hun leven moeten missen, vraag ik graag jullie mening naar het daadwerkelijk probleem met het onderwijs in deze tijden.

Vinden jullie het ook niet gek dat de meest frivole zaken als restaurants, zwembaden en zelfs bordelen weer open mogen, terwijl studenten aan een vervolgopleiding dit jaar met geluk een paar uur per week naar de les mogen? Middelbare scholen zijn wel weer geopend, maar een studie waar voor betaald wordt en vaker dan niet een lening voor uitgetrokken wordt, is puur verplaatst naar online onderwijs.

Nu zijn sommige dingen nog redelijkerwijs te leren door thuis in de boeken te zitten, maar voor praktijkgerichte opleidingen als geneeskunde, kappersschool, horeca of leraar valt toch niet te ontkennen dat het onderwijs niet aan de verwachtte kwaliteitseisen kan voldoen?

Het is een ding om dit als tijdelijke oplossing in te zetten, maar vooralsnog is er geen enkele duidelijkheid over wanneer er weer mag worden lesgegeven op locatie. In ieder geval tot februari is alles gegarandeerd online, wat neerkomt op al een heel jaar minder goed onderwijs voor zij die vorig jaar ook al aan het studeren waren.

Waarom is het belangrijker dat mensen op vakantie mogen en uitjes kunnen plannen dan dat de jongere generatie goed opgeleid wordt?
Als ik kijk naar mijn collega's is de werkbelasting zo'n beetje verdrievoudigd qua onderwijs. Vind het dan ook onterecht als gesuggereerd wordt dat er niks gebeurt of dat we studenten laten vallen, maar dat is gebaseerd op wat ik om me heen zie
Murrmurr schreef:
16-09-2020 14:05
Als ik kijk naar mijn collega's is de werkbelasting zo'n beetje verdrievoudigd qua onderwijs. Vind het dan ook onterecht als gesuggereerd wordt dat er niks gebeurt of dat we studenten laten vallen, maar dat is gebaseerd op wat ik om me heen zie
Nou er gebeurt zeker niet niks. Ik vind het goed georganiseerd en zie hoeveel moeite docenten erin stoppen. Maar hoe goed je ook je best doet, het haalt het niet bij fysiek onderwijs. Inhoudelijk, maar vooral ook sociaal en mentaal. Ik vind het wel raar dat er maar zo weinig fysiek kan plaatsvinden.
Snoesje666 schreef:
16-09-2020 14:03
Geen studeerervaring aan de universiteit van Groningen, maar wel werkervaring.

Waar ik op de ene faculteit nog net niet huilend afscheid nam van de vakgroepen (de secretaresses kwamen terug van zwangerschapsverlof), ben ik op een andere faculteit weggelopen. Ik zou daar een vast contract schaal 6 krijgen, maar ben ergens anders naartoe gegaan voor minimumloon. Zo'n opluchting dat ik daar weg was.
ik denk ook dat het enorm verschilt per faculteit.
Paling schreef:
16-09-2020 16:15
Nou er gebeurt zeker niet niks. Ik vind het goed georganiseerd en zie hoeveel moeite docenten erin stoppen. Maar hoe goed je ook je best doet, het haalt het niet bij fysiek onderwijs. Inhoudelijk, maar vooral ook sociaal en mentaal. Ik vind het wel raar dat er maar zo weinig fysiek kan plaatsvinden.
Wij zijn toch wel fysiek gestart. Maar ik werk echt met een doelgroep die niet snapt dat school geld moet kosten, dus een laptop of iets anders lijkt echt teveel gevraagd. Laat staan een bepaalde handigheid ermee.
Ik mag dit jaar les geven in ict en het is echt dramatisch. Ook sneu, de weinige mensen die wel iets van een device hebben, hebben een oude en dat is inderdaad heel frustrerend werken.
Je begint echt met stap - 40.
En dan de organisatie die maar niet snapt dat je dan je leenlaptops of huurapparatuur op orde moet hebben en alle computers vanwege corona hebben opgeborgen.
Nee, ik moet de student 'opvoeden' wordt er dan gezegd. Want het kind van de directeur is ook net begonnen op het VWO en daar heeft de hele klas gewoon een laptop.
Paling schreef:
16-09-2020 16:15
Nou er gebeurt zeker niet niks. Ik vind het goed georganiseerd en zie hoeveel moeite docenten erin stoppen. Maar hoe goed je ook je best doet, het haalt het niet bij fysiek onderwijs. Inhoudelijk, maar vooral ook sociaal en mentaal. Ik vind het wel raar dat er maar zo weinig fysiek kan plaatsvinden.
Dat er zo weinig fysiek kan plaatsvinden komt door de capaciteit. Waar ik eerst een werkgroep van 50 man gaf, geef ik er nu vier. Niemand kan dat overnemen omdat er beperkte capaciteit is. Dat kan ik niet doen voor de groepen waar ik aan 120 studenten college gaf. Dat moet dus online. En docenten op de universiteit hebben ook iets anders te doen dan onderwijs geven, namelijk onderzoek doen. Daarnaast mag er maar een heel beperkt aantal personen het gebouw in, moet er rekening worden gehouden met dat studenten van de universiteit en van het hbo niet tegelijk de trein in gaan, etc. Nog daargelaten dat sommige docenten helemaal niet willen komen, omdat er onder studenten nu veel brandhaarden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dit jaar begonnen aan een masteropleiding aan een nieuwe universiteit. Ik mag 1x per week naar de campus komen en dan krijgen we presentaties om je voor te bereiden op stages, een goed CV, werk na je studie, dat soort dingen. Op zich heel belangrijk, maar vervolgens mogen we het zwaarste vak, wat veel begeleiding vereist lekker thuis doen. Ik word er langzaam een beetje verdrietig van dat het zo loopt, ik mis het contact met docenten, kunnen netwerken met docenten en studenten. Ik ben bang dat de stage die ik (hopelijk) ga lopen vanaf november ook weer volledig thuis is, wat het meer een soort scriptie zou maken dan een stage.

Dit is natuurlijk niet het grootste probleem wat de coronacrisis met zich meebrengt, maar ik vind het wel heel erg rot en soms moet je daar gewoon even over klagen. Ik mis contact en goede begeleiding, dat gaat online gewoon echt veel minder goed.
CriticalProblem schreef:
17-09-2020 11:18
Ik ben dit jaar begonnen aan een masteropleiding aan een nieuwe universiteit. Ik mag 1x per week naar de campus komen en dan krijgen we presentaties om je voor te bereiden op stages, een goed CV, werk na je studie, dat soort dingen. Op zich heel belangrijk, maar vervolgens mogen we het zwaarste vak, wat veel begeleiding vereist lekker thuis doen. Ik word er langzaam een beetje verdrietig van dat het zo loopt, ik mis het contact met docenten, kunnen netwerken met docenten en studenten. Ik ben bang dat de stage die ik (hopelijk) ga lopen vanaf november ook weer volledig thuis is, wat het meer een soort scriptie zou maken dan een stage.

Dit is natuurlijk niet het grootste probleem wat de coronacrisis met zich meebrengt, maar ik vind het wel heel erg rot en soms moet je daar gewoon even over klagen. Ik mis contact en goede begeleiding, dat gaat online gewoon echt veel minder goed.
Exact!
Alle reacties Link kopieren
De regelmaat van een school doet mijn zoon in elk geval goed.

Hij staat vóór 7 uur op, ook als hij pas om 10 uur de eerste internetles heeft. Doucht en ontbijt rustig, gaat daarna even relaxen met boek of fimpjes.

Er komt weer meer praat aan.

:)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Dit klinkt hoopvol.


https://www.dvhn.nl/groningen/Groningen ... 30497.html

RUG en Hanze zoeken ruimte waar studenten veilig samen kunnen werken
Het overleg met de verenigingen maakte vrijdag wel duidelijk dat onder studenten grote behoefte is om weer samen te studeren na maanden thuis achter de laptop. De Rijksuniversiteit en Hanzehogeschool zoeken daarom gezamenlijk naar locaties waar dat veilig kan. Ze kijken daarvoor onder meer naar muziekcentrum De Oosterpoort en leegstaande bedrijfsgebouwen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
18-09-2020 20:01
Dit klinkt hoopvol.


https://www.dvhn.nl/groningen/Groningen ... 30497.html

RUG en Hanze zoeken ruimte waar studenten veilig samen kunnen werken
Het overleg met de verenigingen maakte vrijdag wel duidelijk dat onder studenten grote behoefte is om weer samen te studeren na maanden thuis achter de laptop. De Rijksuniversiteit en Hanzehogeschool zoeken daarom gezamenlijk naar locaties waar dat veilig kan. Ze kijken daarvoor onder meer naar muziekcentrum De Oosterpoort en leegstaande bedrijfsgebouwen.
Netjes, weer Groningen hé!
https://nos.nl/op3/artikel/2348892-zo-k ... egels.html
Online les, geen introductie met alles erop en eraan, niet tot drie uur stappen. Toen ik studeerde kreeg iedereen pfeiffer en dan lag je er soms ook maanden uit. Hoe schadelijk is deze situatie voor studenten, denkt u?
,,Jongeren hebben al een half jaar te maken met beperkingen. Al die tijd kunnen ze niet in alle vrijheid hun sociale contacten onderhouden. Terwijl deze groep het daar nou juist van moet hebben. Dat is belangrijk voor hun ontwikkeling en dat wij ze afgenomen. Terwijl het een groep is die nauwelijks, fysiek althans, last heeft van dat virus. Ik noem het woord ‘schadelijk’ niet. Ik heb gewoon ontzettend met ze te doen.”
Kinderarts Illy van het OMT in het AD
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een stuk gelezen over de impact van de 'lockdown' en onderwijs op afstand op de mbo-student. Denk dat het wel redelijk klopt. Behalve dat ik me niet voor kan stellen dat 43% van de docenten daadwerkelijk bekwaam is voor online lesgeven. Alle didactische hulpmiddelen die wij vanuit school hebben gekregen gaan uit van de 'zendende docent', dus dat je een soort hoorcollege aan het geven bent. Onze leerlingen geven aan dat ze daar dus helemaal niks van leren.

Meer informatie via https://onderwijsengezondheidszorg.nl/j ... udent.html
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het stuk niet lezen, helaas. Geen abonnement.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Even kort wat cijfers dan:
- Er hebben 329 studenten gereageerd.
- 43% zegt net zoveel te hebben geleerd, de rest minder/veel minder
- 69,3 procent van de studenten geeft aan dat ze vergelijkbare kennis hebben opgedaan als toen de scholen open waren
- Maar 30,7 procent van de studenten geeft aan dat ze tijdens de intelligente lockdown vergelijkbare vaardigheden of vergelijkbaar gedrag (29,2 procent) hebben geleerd
- Van de docenten geeft 47,9 procent aan dat studenten wellicht niet dezelfde kennis/vaardigheden/gedrag hebben geleerd in deze periode, maar juist andere kennis, vaardigheden en ander gedrag hebben ontwikkeld
- maar 12,5 procent van de studenten denkt andere kennis, vaardigheden en gedrag te hebben geleerd sinds de sluiting van de scholen. Waarbij ze dus o.a. hebben aangegeven dat niet naar school kunnen best vervelend is
- 51% van de studenten geeft aan nu op momenten te studeren die qua planning beter paste

Mocht je het hele stuk willen lezen kan ik daar wel voor zorgen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je een pb gestuurd.

Mijn zoon is eerstejaars, hij kan dus niet vergelijken hoe lesgeven eerder ging op het MBO.

Op de Havo was het in elk geval kwalitatief uitermate teleurstellend.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
V1k1ng schreef:
26-09-2020 17:51
Vandaag een stuk gelezen over de impact van de 'lockdown' en onderwijs op afstand op de mbo-student. Denk dat het wel redelijk klopt. Behalve dat ik me niet voor kan stellen dat 43% van de docenten daadwerkelijk bekwaam is voor online lesgeven. Alle didactische hulpmiddelen die wij vanuit school hebben gekregen gaan uit van de 'zendende docent', dus dat je een soort hoorcollege aan het geven bent. Onze leerlingen geven aan dat ze daar dus helemaal niks van leren.

Meer informatie via https://onderwijsengezondheidszorg.nl/j ... udent.html
Mag ik vragen hoe je dat bedoeld dat alle didactische hulpmiddelen uitgaan van de zendende docent? Wij gebruiken vooral teams en zoom en in beide versies is de basis juist interactie. Ik ben heel benieuwd wat jullie dan gebruiken?
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Selune schreef:
27-09-2020 08:22
Mag ik vragen hoe je dat bedoeld dat alle didactische hulpmiddelen uitgaan van de zendende docent? Wij gebruiken vooral teams en zoom en in beide versies is de basis juist interactie. Ik ben heel benieuwd wat jullie dan gebruiken?
In de basis is dit bij ons inderdaad ook de bedoeling. Echter, dit wordt door leerlingen niet zo ervaren. Omdat je ze op postzegelformaat ziet kun je niet of nauwelijks reageren om een verbaasde gezichtsuitdrukking zoals je dit in de klas wel doet. Daarbij moet ik bij al mijn lessen mijn scherm delen zodat ik kan laten zien wat de bedoeling is (technische mbo opleiding). Hierdoor missen ze toch ook weer een deel van de nonverbale communicatie.
Daarnaast duren onze lessen nu 2x1 uur i.p.v. 2x2 uur en moet ik dus al mijn instructie dus in max 25 minuten proppen. Dan ben je dus vooral aan het zenden en is de interactie dus niet meer zo aanwezig zoals deze in de normale les is.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Zooms en Teams lijk misschien aardig voor de docent in kwestie maar de achterkant kan er vaak helemaal niks mee.

Zo goedemorgen, zijn er nog vragen? Nee? Goed dan gaan we beginnen..

En vervolgens wordt er aan 1 stuk door volstrekt oninteressant en niet te volgen geleuterd. Geen persoonlijk contact, geen oogcontact, geen grapje of grolletje geen napraten of filosoferen over de stof, geen kletspraatje, niemand zien want niemand heeft zijn camera aan and if so dan zie je ze op postzegeltjes op je beeldschermpje terwijl je in je nest ligt (en dat gebeurt toch wel)
Vragen stellen? Joh je kan wel je 'vinger' opsteken maar je weet dat er tig leerlingen meeluisteren en zitten te wachten en dat het irritant is en bovendien het moment van: zijn er nog vragen? Nee? Is echt in tien tellen voorbij. Alle vragen die je gemaakt hebt van te voren worden volledig ondergesneeuwd. Mijn kind heeft die lijstjes ook naar de mentor/studiebegeleider gestuurd. Reactie: ik weet het ook niet vraag maar aan een studiegenootje. Nou dat heeft ook niet gewerkt want of er wordt niet gereageerd of men snapt het zelf niet. En dus loopt iedereen al vanaf dag 1 achter en heeft echt bijna niemand er nog zin in. Het is droog. Saai. Oninteressant. Langdradig. Onpersoonlijk. Vermoeiend zo via je beeldscherm. En gewoon geen bal aan.

Leuk hoor die cijfers van V1k1ing maar ik geloof er eigenlijk geen fluit van. Ik heb 3 kinderen die in deze situatie zitten en ik herken vanuit hen en hun omgeving niks van die cijfers. Iedereen die wij spreken direct of indirect heeft de schurft aan deze hele situatie en vindt scholing/studie op deze manier tien keer ruk. En er is aan de achterkant iig zichtbaar nauwelijks iets fatsoenlijk geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil schreef:
27-09-2020 10:40
Zooms en Teams lijk misschien aardig voor de docent in kwestie maar de achterkant kan er vaak helemaal niks mee.

Zo goedemorgen, zijn er nog vragen? Nee? Goed dan gaan we beginnen..

En vervolgens wordt er aan 1 stuk door volstrekt oninteressant en niet te volgen geleuterd. Geen persoonlijk contact, geen oogcontact, geen grapje of grolletje geen napraten of filosoferen over de stof, geen kletspraatje, niemand zien want niemand heeft zijn camera aan and if so dan zie je ze op postzegeltjes op je beeldschermpje terwijl je in je nest ligt (en dat gebeurt toch wel)
Vragen stellen? Joh je kan wel je 'vinger' opsteken maar je weet dat er tig leerlingen meeluisteren en zitten te wachten en dat het irritant is en bovendien het moment van: zijn er nog vragen? Nee? Is echt in tien tellen voorbij. Alle vragen die je gemaakt hebt van te voren worden volledig ondergesneeuwd. Mijn kind heeft die lijstjes ook naar de mentor/studiebegeleider gestuurd. Reactie: ik weet het ook niet vraag maar aan een studiegenootje. Nou dat heeft ook niet gewerkt want of er wordt niet gereageerd of men snapt het zelf niet. En dus loopt iedereen al vanaf dag 1 achter en heeft echt bijna niemand er nog zin in. Het is droog. Saai. Oninteressant. Langdradig. Onpersoonlijk. Vermoeiend zo via je beeldscherm. En gewoon geen bal aan.

Leuk hoor die cijfers van V1k1ing maar ik geloof er eigenlijk geen fluit van. Ik heb 3 kinderen die in deze situatie zitten en ik herken vanuit hen en hun omgeving niks van die cijfers. Iedereen die wij spreken direct of indirect heeft de schurft aan deze hele situatie en vindt scholing/studie op deze manier tien keer ruk. En er is aan de achterkant iig zichtbaar nauwelijks iets fatsoenlijk geregeld.
Nou nee, hoor. Zoom en Teams lijkt helemaal niet leuk voor de docent in kwestie.
Alle reacties Link kopieren
Btw, ik kwam deze net tegen:

https://www.bbc.com/news/uk-54294707
Alle reacties Link kopieren
De Havo-docente van zoon opende op deze manier:

"Als er binnen vijf minuten geen vragen zijn, dan sluit ik de vergadering".

WTF?
Ga je les geven, of zit je er even als informatiebalie en zoek het verder lekker zelf uit?
Doos...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Yggdrasil schreef:
27-09-2020 10:40
Zooms en Teams lijk misschien aardig voor de docent in kwestie maar de achterkant kan er vaak helemaal niks mee.

Zo goedemorgen, zijn er nog vragen? Nee? Goed dan gaan we beginnen..

En vervolgens wordt er aan 1 stuk door volstrekt oninteressant en niet te volgen geleuterd. Geen persoonlijk contact, geen oogcontact, geen grapje of grolletje geen napraten of filosoferen over de stof, geen kletspraatje, niemand zien want niemand heeft zijn camera aan and if so dan zie je ze op postzegeltjes op je beeldschermpje terwijl je in je nest ligt (en dat gebeurt toch wel)
Vragen stellen? Joh je kan wel je 'vinger' opsteken maar je weet dat er tig leerlingen meeluisteren en zitten te wachten en dat het irritant is en bovendien het moment van: zijn er nog vragen? Nee? Is echt in tien tellen voorbij. Alle vragen die je gemaakt hebt van te voren worden volledig ondergesneeuwd. Mijn kind heeft die lijstjes ook naar de mentor/studiebegeleider gestuurd. Reactie: ik weet het ook niet vraag maar aan een studiegenootje. Nou dat heeft ook niet gewerkt want of er wordt niet gereageerd of men snapt het zelf niet. En dus loopt iedereen al vanaf dag 1 achter en heeft echt bijna niemand er nog zin in. Het is droog. Saai. Oninteressant. Langdradig. Onpersoonlijk. Vermoeiend zo via je beeldscherm. En gewoon geen bal aan.

Leuk hoor die cijfers van V1k1ing maar ik geloof er eigenlijk geen fluit van. Ik heb 3 kinderen die in deze situatie zitten en ik herken vanuit hen en hun omgeving niks van die cijfers. Iedereen die wij spreken direct of indirect heeft de schurft aan deze hele situatie en vindt scholing/studie op deze manier tien keer ruk. En er is aan de achterkant iig zichtbaar nauwelijks iets fatsoenlijk geregeld.
Ik denk dat je verkeerde verwachtingen hebt van een universiteit. De lesstof op een universiteit is theoretisch en dat kun je saai vinden, maar dat maakt het niet slecht. In een fysiek college met 100 studenten of meer is ook geen persoonlijk contact. Van studenten wordt zelfstandigheid verwacht. Zoals dat ze zelf uitzoeken hoe zaken werken (bv. Door de studiehandleiding te lezen die ze zelf moeten kunnen vinden in de digitale leeromgeving, dat wordt niet aan iedere student persoonlijk uitgelegd). Dat kunnen ze vervelend vinden maar is niet slecht onderwijs. In 10 tellen kun je toch aangeven dat je een vraag hebt? Waarom doet zij dat niet als ze weet dat ze dit kan verwachten in de volgende les? Hoe lang moet de docent dan wachten, een minuut? Ik denk dat studenten die er zo over denken wat meer zelf verantwoordelijkheid moeten nemen en gaan kijken hoe zij de situatie beter kunnen maken. Dan doen ze misschien zelfs nog wat extra vaardigheden op.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn universiteit is alles goed geregeld, ik hoop dat we nog een tijd online les krijgen. Dit scheelt mij ook heel veel reistijd en geld.

We krijgen les via Teams en dat is precies hetzelfde als in een collegezaal: de docent geeft college met behulp van een PowerPoint en als student kun je vragen stellen door je 'hand' op te steken (en daarna je microfoon aan te zetten) of je vraag in de chat te zetten.

Bij elk college moeten we ook meerdere keren in kleine groepjes in de kanalen overleggen (groepjes van 3 of 4 studenten).

Tijdens het hele college kun je dus gewoon vragen stellen en overleggen met anderen.

Voor mij is er dus niet veel verschil met een fysiek college, behalve dan dat het me heel veel geld en tijd bespaart. Dus alleen maar voordelen eigenlijk.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil schreef:
27-09-2020 10:40
Leuk hoor die cijfers van V1k1ing maar ik geloof er eigenlijk geen fluit van. Ik heb 3 kinderen die in deze situatie zitten en ik herken vanuit hen en hun omgeving niks van die cijfers. Iedereen die wij spreken direct of indirect heeft de schurft aan deze hele situatie en vindt scholing/studie op deze manier tien keer ruk. En er is aan de achterkant iig zichtbaar nauwelijks iets fatsoenlijk geregeld.
Ik geloof er ook niks van. Het zijn 300+ leerlingen die hebben gereageerd en ik gok dat dit leerlingen zijn die sowieso al wat gemakkelijker om hulp vragen of dingen oppikken. Ik heb vorige week een gesprek gehad met 1 van mijn klassen en die gaven aan dat de online lessen nutteloos zijn. Zeker omdat ze vakken hebben waarbij de de docent nog nooit in het echt hebben gezien omdat dit vak alleen online gegeven wordt. Het is duidelijk dat wij verkeerde keuzes hebben gemaakt bij het bepalen welke vakken online en welke vakken fysiek gegeven moeten worden. Alleen wordt er nu vanuit het bestuur niks mee gedaan (behalve dingen die bij ons voor nog meer werkdruk zorgen), want het rooster omgooien is 'onmogelijk'

Ons team vindt deze situatie ook ruk. Natuurlijk hebben we allemaal onze bevoegdheid, maar niemand heeft ons opgeleid voor online lesgeven en je kan de didactische kennis die je hebt over fysiek lesgeven niet 1-op-1 toepassen op online lesgeven.
Je mist idd het grapje wat je kan maken bij een fysieke les (want je weet dat het nu niet overkomt), je kan niet praten over wat ze in het weekend hebben gedaan en je kan niet reageren op dingen die spelen bij leerlingen. Zo heb ik afgelopen week nog een les een andere invulling gegeven omdat ik zag dat de door mij bedachte les niet door kon gaan (gelukkig paste het alsnog in het programma), bij een online les mis je deze signalen.
Ik 'leef' voor de lessen waar ik leerlingen fysiek zie, de online lessen 'zit ik uit', en daarna voel ik me schuldig omdat ik die leerlingen niet de aandacht geef waar ze recht op hebben, maar ik kan het gewoon niet. Ik heb niet de kennis/hulpmiddelen/ruimte/tijd om ze die leuke les ook online te geven.

CleopatraVII: ik snap dat het voor hbo/uni wel beter werkt, omdat je daar natuurlijk sowieso al hoorcollege's hebt, op het mbo geven wij in principe werkcollege's en dat gaat gewoon niet online. Ik ben blij dat het voor jou wel werkt.
v1k1ng wijzigde dit bericht op 27-09-2020 11:00
5.13% gewijzigd
Valhalla! Where the brave may live Forever!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven