Coronavirus COVID-19 alle pijlers

MBO / HBO / universiteit in coronatijd

25-08-2020 17:16 307 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic over de zielige jongeren die de mooiste introweek van hun leven moeten missen, vraag ik graag jullie mening naar het daadwerkelijk probleem met het onderwijs in deze tijden.

Vinden jullie het ook niet gek dat de meest frivole zaken als restaurants, zwembaden en zelfs bordelen weer open mogen, terwijl studenten aan een vervolgopleiding dit jaar met geluk een paar uur per week naar de les mogen? Middelbare scholen zijn wel weer geopend, maar een studie waar voor betaald wordt en vaker dan niet een lening voor uitgetrokken wordt, is puur verplaatst naar online onderwijs.

Nu zijn sommige dingen nog redelijkerwijs te leren door thuis in de boeken te zitten, maar voor praktijkgerichte opleidingen als geneeskunde, kappersschool, horeca of leraar valt toch niet te ontkennen dat het onderwijs niet aan de verwachtte kwaliteitseisen kan voldoen?

Het is een ding om dit als tijdelijke oplossing in te zetten, maar vooralsnog is er geen enkele duidelijkheid over wanneer er weer mag worden lesgegeven op locatie. In ieder geval tot februari is alles gegarandeerd online, wat neerkomt op al een heel jaar minder goed onderwijs voor zij die vorig jaar ook al aan het studeren waren.

Waarom is het belangrijker dat mensen op vakantie mogen en uitjes kunnen plannen dan dat de jongere generatie goed opgeleid wordt?
Ik snap ook niet zo goed wat een tussenjaar er mee te maken heeft. Zo'n jaar waarin een jongere gaat reizen, gaat appels plukken in Australie, als au pair naar Amerika gaat, een taalcursus gaat doen in Spanje? En dan tussendoor geld verdienen achter de bar?

Bovendien is studeren duur. Daar mag je kwaliteit voor verwachten.
Alle reacties Link kopieren
Ik studeer zelf, ga nu naar het tweede jaar van een voltijd hbo-opleiding.
Wij hebben vanuit de Hogeschool nog geen enkele informatie gehad over het komende studiejaar, terwijl wij komende maandag wel moeten starten.
Voor zover ik weet, krijgen de eerstejaars studenten en de afstuderende studenten bij ons voorrang op fysiek onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
Voor MBO's / HBO's en universiteiten is het ook allemaal nieuw. De algemene inzet is om en online en om ook weer klassikaal les te gaan geven. Dit hangt ook van welke opleiding je doet - wel of niet veel praktijklessen - , van het onderwijsgebouw af, van het beleid etc.. De situatie verandert snel. Eerst zou klassikaal onderwijs weer gaan starten maar bij de laatste persconferentie gaf Rutten toch aan dat thuiswerken de norm blijft dus ook voor docenten. Hier is geen draaiboek voor.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zou de beschikbare ruimte worden uitgebreid per 1 september, maar dat staat nu on hold ivm huidige situatie. Dus komt er geen uitbreiding van het aantal beschikbare studieplekken bijv.

Qua personeel is de capaciteit ook beperkt. Collegas die direct contact hebben met studenten/ onderwijs verzorgen hebben voorrang. Ondersteunend personeel blijft vanuit huis werken zoveel mogelijk.
Mugske schreef:
26-08-2020 08:42
Bij ons zou de beschikbare ruimte worden uitgebreid per 1 september, maar dat staat nu on hold ivm huidige situatie. Dus komt er geen uitbreiding van het aantal beschikbare studieplekken bijv.

Qua personeel is de capaciteit ook beperkt. Collegas die direct contact hebben met studenten/ onderwijs verzorgen hebben voorrang. Ondersteunend personeel blijft vanuit huis werken zoveel mogelijk.
Maar je zou de ruimte toch juist moeten uitbreiden nu? En ik snap dat er te weinig capaciteit is, maar zo weinig dat eerstejaars 2 uur mogen komen ipv 14? Dat is eenzevende, terwijl nu de ruimte ook s avonds beschikbaar is. En de ouderejaars komen al bijna helemaal niet.
hartjeJynx schreef:
25-08-2020 23:10
Ik studeer zelf, ga nu naar het tweede jaar van een voltijd hbo-opleiding.
Wij hebben vanuit de Hogeschool nog geen enkele informatie gehad over het komende studiejaar, terwijl wij komende maandag wel moeten starten.
Voor zover ik weet, krijgen de eerstejaars studenten en de afstuderende studenten bij ons voorrang op fysiek onderwijs.
Wat slecht zeg, dat je nog niks hebt gehoord.
Boogschutter10 schreef:
25-08-2020 23:40
Voor MBO's / HBO's en universiteiten is het ook allemaal nieuw. De algemene inzet is om en online en om ook weer klassikaal les te gaan geven. Dit hangt ook van welke opleiding je doet - wel of niet veel praktijklessen - , van het onderwijsgebouw af, van het beleid etc.. De situatie verandert snel. Eerst zou klassikaal onderwijs weer gaan starten maar bij de laatste persconferentie gaf Rutten toch aan dat thuiswerken de norm blijft dus ook voor docenten. Hier is geen draaiboek voor.
Toch is er een half jaar de tijd geweest om dit vorm te geven.

Ik denk dat we de anderhalve meter bij studenten zsm moeten loslaten en de docenten beschermen. Zoals op het VO al gebeurt. Jongeren worden m niet of nauwelijks ziek, docenten zitten op afstand of met spatscherm oid. En het onderwijs kan dan min of meer normaal doorgaan, met de ruimere lestijden en de extra ruimtes die veel opleidingen al hebben geregeld.
-Livia- schreef:
25-08-2020 19:22
Hier in huis 2 eerstejaars en een tweedejaars. Alledrie krijgen ze voorlopig alleen online les. Ook de eerstejaars. Ook bij geneeskunde :-(

Ik had begrepen dat universiteiten en hogescholen inderdaad prioriteit zouden geven aan fysiek onderwijs voor de eerstejaars. Maar blijkbaar is dat niet overal zo. Ze hebben alleen 1 introductiedag op locatie.
Dubbel herkenbaar en zitten hier in precies dezelfde situatie (incl studie)
Het is niks aan :-(
Paling schreef:
26-08-2020 09:09
Toch is er een half jaar de tijd geweest om dit vorm te geven.

Ik denk dat we de anderhalve meter bij studenten zsm moeten loslaten en de docenten beschermen. Zoals op het VO al gebeurt. Jongeren worden m niet of nauwelijks ziek, docenten zitten op afstand of met spatscherm oid. En het onderwijs kan dan min of meer normaal doorgaan, met de ruimere lestijden en de extra ruimtes die veel opleidingen al hebben geregeld.

Docenten beschermen snap ik, maar hoe zit het dan met de ouders? Het grootste deel van de mbo-scholieren en hbo-studenten woont thuis, en tegenwoordig ook best veel vo-studenten.
Alle reacties Link kopieren
Paling schreef:
26-08-2020 09:03
Maar je zou de ruimte toch juist moeten uitbreiden nu? En ik snap dat er te weinig capaciteit is, maar zo weinig dat eerstejaars 2 uur mogen komen ipv 14? Dat is eenzevende, terwijl nu de ruimte ook s avonds beschikbaar is. En de ouderejaars komen al bijna helemaal niet.
Er was verzoek vanuit de overheid om onderwijs tussen 10.00 en 15.00 te hebben. Dit om ov capaciteit niet te belasting in de spitst (maar daar was sprake van voor de zomer, weet niet of dat nog actueel is).

Inderdaad wat iemand anders ook al zei, slecht dat sommige studenten nog niks weten vanuit hun opleiding.
Alle reacties Link kopieren
Zoon begint aan MBO Techniek.

Er is ons verteld dat er één dag praktijk komt en verder onlinelessen.

Nog geen inloggegevens, rooster of wat dan ook gezien. 28 augustus de laatste vakantiedag.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
zo te lezen zijn wij een van de weinige MBO's die aangepast les gaan geven. Bij ons zijn voor niveau 2 de klassen gehalveerd deze kunnen buiten de spits tijden gewoon les volgen. Iets ingekort maar wel gewoon in real life.

Niveau 3 en 4 komt de ene helft van de klas de ene week en de andere week de andere helft. En als ze thuis zitten krijgen ze online opdrachten die tijdens de lessen besproken worden.

Zo zien we ze toch in de klas, toch contact en niet onbelangrijk kunnen we nog enige structuur bieden die ze zo hard nodig hebben.
Mugske schreef:
26-08-2020 11:59
Er was verzoek vanuit de overheid om onderwijs tussen 10.00 en 15.00 te hebben. Dit om ov capaciteit niet te belasting in de spitst (maar daar was sprake van voor de zomer, weet niet of dat nog actueel is).
Dat is weken geleden al weer ingetrokken. Lessen op locatie mogen weer gewoon de hele dag, zolang de 1.5m maar gewaarborgd is.
Poppy_del_Rio schreef:
26-08-2020 11:47
Docenten beschermen snap ik, maar hoe zit het dan met de ouders? Het grootste deel van de mbo-scholieren en hbo-studenten woont thuis, en tegenwoordig ook best veel vo-studenten.
De meeste ouders van studenten zijn nog niet boven de zestig. Maar er zijn natuurlijk wel ouders en studenten in risicogroepen. Net als op het vo en bo. Die moeten zichzelf kunnen beschermen, dus kiezen voor online, of afstand houden van ouders. De meesten hebben veel sociale contacten, dus doen dat nu ook al wel. Er verandert dus niet zoveel voor de risicogroepen denk ik.

Denk wel dat we dan speciale winkeluren oid moeten instellen. En afstand houden natuurlijk.
Celmat schreef:
26-08-2020 12:42
zo te lezen zijn wij een van de weinige MBO's die aangepast les gaan geven. Bij ons zijn voor niveau 2 de klassen gehalveerd deze kunnen buiten de spits tijden gewoon les volgen. Iets ingekort maar wel gewoon in real life.

Niveau 3 en 4 komt de ene helft van de klas de ene week en de andere week de andere helft. En als ze thuis zitten krijgen ze online opdrachten die tijdens de lessen besproken worden.

Zo zien we ze toch in de klas, toch contact en niet onbelangrijk kunnen we nog enige structuur bieden die ze zo hard nodig hebben.
Dat is fijn om te lezen, zo kan het dus ook best wel!
Alle reacties Link kopieren
Paling schreef:
26-08-2020 09:09
Toch is er een half jaar de tijd geweest om dit vorm te geven.

Ik denk dat we de anderhalve meter bij studenten zsm moeten loslaten en de docenten beschermen. Zoals op het VO al gebeurt. Jongeren worden m niet of nauwelijks ziek, docenten zitten op afstand of met spatscherm oid. En het onderwijs kan dan min of meer normaal doorgaan, met de ruimere lestijden en de extra ruimtes die veel opleidingen al hebben geregeld.
Dat was toch vrij minimaal. Iedereen werkte overuren om het digitale onderwijs zo goed als het kon vorm te geven. De werkdruk was al hoog, dus er waren niet ineens uren over om onderwijs te ontwikkelen.

Het is niet zo eenvoudig. Waar er voor bepaalde vakken eerst 5 werkgroepen waren, zijn dat er nu 15 als deze fysiek worden gegeven. Dat is drie keer zoveel ruimte en het zijn drie keer zoveel docenten die nodig zijn.
nina-simone schreef:
26-08-2020 13:09
Dat was toch vrij minimaal. Iedereen werkte voor de overuren om het digitale onderwijs zo goed als het kon vorm te geven. De werkdruk was al hoog, dus er waren niet ineens uren over om onderwijs te ontwikkelen.

Het is niet zo eenvoudig. Waar er voor bepaalde vakken eerst 5 werkgroepen waren, zijn dat er nu 15 als deze fysiek worden gegeven. Dat is drie keer zoveel ruimte en het zijn drie keer zoveel docenten die nodig zijn.
Ik snap ook best dat het nu heel lastig is. Daarom denk ik ook dat de enige echte oplossing het loslaten van de 1,5 meter is. Tussen studenten.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
25-08-2020 17:22
Die zuipende AIO's lopen op 'n gegeven moment ook allemaal stage in ziekenhuizen. Best 'n eng idee dat de meest besmettende groep tussen de meest kwetsbare mensen moet werken.
Studente geneeskunde hier, als er 1 groep is die de ernst beseft zijn wij het wel. Wij hebben namelijk contact met artsen en verpleegkundigen in de ziekenhuizen en weten wat er zich daar afspeelt.

We zullen onze praktijklessen in vaste kleine groepen krijgen en de hoorcolleges online. Niet leuk, maar het is niet anders.
Ik studeer ook aan het HBO, deeltijd lerarenopleiding wiskunde. Het online onderwijs voor de vakantie was redelijk goed geregeld. Nu weer online verder, met 2 dagen per periode de mogelijkheid om naar school te komen. Deze dagen mag je kiezen, dus je kunt ook gewoon online de les volgen. Ik vind het heerlijk en hoop dat dit het hele schooljaar zo blijft. Het scheelt me reizen, onnodig geld uitgeven en ik studeer sowieso het liefste alleen.
redbulletje schreef:
25-08-2020 17:24
Meer mensen de techniek in. Denk dat er veel meer behoefte komt aan mensen die een vak uitoefenen. Je merkt nu dat mensen minder op vakantie gaan er meer geld wordt gestoken in huis/tuinonderhoud bijvoorbeeld.
Ik volg dus als volwassene een technische opleiding, maar heb minimaal contact en ik merk dat ik het erg moeilijk vind daardoor. Het is juist fysiek onderwijs waarom ik heb gekozen voor de opleiding, omdat ik het alles zelf uitzoeken zat was. Ik vind het nl. heerlijk om altijd tussendoor even aan het jasje van een docent te kunnen trekken of net die extra uitleg te krijgen. Nu is het veel meer zelf uitzoeken en worstel ik weer met dezelfde dingen als voordat ik begon (scheelt trouwens ook dat ik 2 vakken heb waar de boeken echt waardeloos zijn en bijna niet doorheen te komen zonder uitleg). En ongeveer de helft vd docenten doet het minimale. Dus blijf je zelf puzzelen.
Ik vind het wel erg kortzichtig om te stellen dat de jonge generatie niet goed wordt opgeleid. Ik werk zelf op een universiteit en wij doen er alles aan om de studenten zo veel mogelijk fysiek onderwijs te geven. Het onderwijs op masterniveau (waar ik zelf veel onderwijs voor verzorg) gaat deels fysiek en deels online door, en in het onderwijs dat online wordt verzorgd is ontzettend veel extra werk gestopt. Door de maatregelen waar we ons aan moeten houden, lukt het alleen niet om de normale 8 uur fysiek onderwijs te verzorgen, maar moeten de studenten (en wij) het doen met 2 uur. Dat begint om 8 uur in de ochtend en loopt door tot 9 uur in de avond om studenten zo goed mogelijk te spreiden, we moeten immers (in overleg met andere onderwijsinstellingen in de stad) het aantal studenten in het ov beperkt houden. We kunnen immers niet opeens het driedubbele aantal werkgroepen verzorgen met hetzelfde aantal docenten.

Dat het voor studenten lastig is, dat snap ik. Maar voor universitaire studenten die bij ons een master volgen zie ik echt geen achteruitgang. Normaal gesproken kwam maar maximaal 1/4 van alle studenten naar colleges, de rest keek de colleges lekker thuis in bed terug. Nu zijn er meer filmpjes en toch nog de mogelijkheid om in (eindelijk hele kleine) werkgroepen fysiek onderwijs te krijgen. Daarnaast hoor ik verhalen dat hier in de stad dagelijks huisfeesten zijn. De anderhalve meter maatregel loslaten lijkt me dus geen slimme zet en ook niet verdiend, hoe groot ook de groep studenten is die zich er wel aan houdt. Ik houd mijn hart vast.
|Koosnaampje- schreef:
25-08-2020 17:39
Ook ik moet online de colleges volgen. Gelukkig is het maar voor een dag in de week (ik volg een deeltijd studie). Ik vind het geen probleem, tenzij de docenten digibeten zijn. Voor sommige vakken hebben ik de afgelopen periode geen één college gehad, omdat de docent zich niet kon/wilde aanpassen. En dan praat ik niet over dat het geluid eventjes niet werkt...
Wordt iedereen eigenlijk niet héél moe van online college volgen. Ik ben veel vermoeider dan dat ik in de les zou zitten. Ik heb moeite met verstaan, ik heb moeite met lezen en even vragen “wat staat daar” kan niet. Ik zit soms met mijn koptelefoon op max bijna te liplezen en zeer geconcentreerd te luisteren en ben dan bekaf.
-Esmeralda- schreef:
25-08-2020 17:46
Mijn dochter heeft gisteren te horen gekregen dat ze geen enkele dag op school (mbo) mogen komen. Degenen met praktijklessen in beperkte mate wel, maar die heeft zij niet.

Online lessen heeft ze ook al die tijd niet gehad, ze moet alles zelf maar uitzoeken. Bij vragen kun je de leraar/mentor mailen en als je mazzel hebt krijg je antwoord.

En zo moet ze dit jaar examen gaan doen. Knap waardeloos geregeld :bonk:
Ik hoor mijn oudste (hbo) ook klagen over gebrek aan lessen, geen lessen, slechte lessen, slechte instructies. Hij gaat naar het tweede jaar, maar heb in mijn achterhoofd om hem te adviseren om misschien toch een tussenjaar te nemen als dit niet snel verbeterd. Mijn dochter idem. Die gaat volgend jaar studeren en op deze manier zie ik de bui al hangen.
Alle reacties Link kopieren
Paling schreef:
26-08-2020 13:12
Ik snap ook best dat het nu heel lastig is. Daarom denk ik ook dat de enige echte oplossing het loslaten van de 1,5 meter is. Tussen studenten.
Waarom? Juist onder studenten is er op dit moment een grote stijging. Veel studenten/jongeren zien ook nog steeds veel vrienden, houden feestjes. Lijkt mij dus evident dat die 1.5 meter in acht moet worden genomen om het niet erger uit de hand te laten lopen. Ook om ouders te beschermen, want vrij veel eerstejaars wonen gewoon nog thuis.
Van nu.nl

Kuipers: 'Nederland kan meer experimenteren met regels'
Nederland zou meer kunnen experimenteren met de coronaregels, zei Ernst Kuipers, Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ), gisteravond bij Jinek.

"Als we met zijn allen willen dat dingen weer opengaan, dan zul je moeten experimenteren. Dan moet je bepaalde dingen durven, afhankelijk van het moment en de plaats", zei Kuipers.

"In maart en april was gemiddeld een op de zestig personen geïnfecteerd. In Brabant was dat zelfs een op twintig. Dan is de kans dat je iemand bij een concert of in de trein tegenkomt heel groot. In juli was een op de zesduizend mensen besmet. Dan kun je je wat meer veroorloven."

Nou, meneer Kuipers, ik heb nog wel een suggestie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven