Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Meivakantie

04-04-2020 15:04 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
De meivakantie gaat voor iedereen een beetje anders lopen dan eerder gedacht.
Geen koningsdag, geen bevrijdingsdag, geen logeerpartij, geen uitstapjes die sommigen normaal altijd doen tijdens een schoolvakantie

Mijn dochters zijn nu 12 en 9 jaar oud. We zitten nu best goed in het ritme van school en vrije tijd, maar in de meivakantie valt dit weer een beetje weg.
Ik ben nu op zoek naar ideeën wat we eens kunnen doen die 2,5 week

Ik zat zelf te denken aan bijv de kinderen zelf vragenkaartjes te laten maken zoals bij een en kletspotje, een samen lekkere high tea maken en dan tijdens de high tea (hopelijk buiten in de zon) de vragenkaartjes te bespreken.
Verder een keer de kasten in hun kamer opruimen, bij een regenachtige dag een keer een lekkere luie film dag houden.

Ik ben benieuwd waarmee jullie de meivakantie gaan vullen als de kinderen vrij zijn en te voorkomen dat ze hele dagen op hun tablet zitten.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk hetzelfde als waar we nu ook de avonden en weekenden mee vullen: spelletjes (binnen en buiten) doen, filmavonden, in de tuin werken. Hopelijk tegen die tijd onze nieuwe trampoline. Volgende week steken we de bbq al aan. Elke dag ook een rondje lopen of een stukje fietsen.
Hier is vanmorgen al een topic over geopend. ;)
Alle reacties Link kopieren
In de tuin kamperen?
coronavirus-covid-19/corona-mooi-weer-k ... #p31196201
Met de kinderen lekker bakken. Zelf gemaakte bordspelletjes spelen en verzinnen.

Dansjes verzinnen. Gek doen. Zelf een tv programma maken en presenteren.

Verhalen schrijven. Toneelstukjes opvoeren.
Alle reacties Link kopieren
CharLatan schreef:
04-04-2020 15:31
Met de kinderen lekker bakken. Zelf gemaakte bordspelletjes spelen en verzinnen.

Dansjes verzinnen. Gek doen. Zelf een tv programma maken en presenteren.

Verhalen schrijven. Toneelstukjes opvoeren.
En jij denkt dat dat over 6 weken nog steeds leuk is?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-04-2020 15:44
En jij denkt dat dat over 6 weken nog steeds leuk is?
Dan hebben ze allang weer schoolwerk.

Wij gaan nooit in de meivakantie weg, dus ze vermaken zich hier wel. Ze gaan hooguit teveel achter een scherm.
Alle reacties Link kopieren
tik tok
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
04-04-2020 15:47
Dan hebben ze allang weer schoolwerk.

Wij gaan nooit in de meivakantie weg, dus ze vermaken zich hier wel. Ze gaan hooguit teveel achter een scherm.
Scholen blijven dicht tot de meivakantie. Dus verheug je niet te veel op schoolwerk. En dansjes doen en verkleedpartijtjes en toneelstukjes zijn leuk voor één weekend, en misschien zomaar twee, maar niet voor 6 weekenden achter elkaar. En op de TV en de schermpjes zijn ze zomaar ook een keer uitgekeken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-04-2020 15:51
En op de TV en de schermpjes zijn ze zomaar ook een keer uitgekeken.
Die van mij niet, hoor! (En hun ouders ook niet echt, tot onze schande.)
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-04-2020 15:51
Scholen blijven dicht tot de meivakantie. Dus verheug je niet te veel op schoolwerk. En dansjes doen en verkleedpartijtjes en toneelstukjes zijn leuk voor één weekend, en misschien zomaar twee, maar niet voor 6 weekenden achter elkaar. En op de TV en de schermpjes zijn ze zomaar ook een keer uitgekeken.
Tot aan de meivakantie hebben de kinderen van TO (en die van mij) gewoon schoolwerk. Dan 2 weken niet. Daar vraagt ze naar. 2 tot 2,5 week. Daarna krijgen ze weer schoolwerk.

En uitgekeken op filmpjes? Nee hoor! Helaas produceert het YouTubervolk steeds nieuwe.
Alle reacties Link kopieren
Maar on topic, ik denk dat we hier niet gaan ontkomen aan veel schermtijd. Ik kan ze wel opdragen een Engelstalig review van een game te kijken natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
04-04-2020 15:58
Tot aan de meivakantie hebben de kinderen van TO (en die van mij) gewoon schoolwerk. Dan 2 weken niet. Daar vraagt ze naar. 2 tot 2,5 week. Daarna krijgen ze weer schoolwerk.

En uitgekeken op filmpjes? Nee hoor! Helaas produceert het YouTubervolk steeds nieuwe.
Tuurlijk zijn er elke dag nieuwe filmpjes op YouTube en andere kanalen. Maar na 6 weken niks anders te doen te hebben dan YouTube filmpjes kijken, ben je dat ook wel een keer beu, of niet? Zeker als het buiten lekker weer is. Zon schijnt, voorjaar is eindelijk gekomen, en all you can do is watching another f*cking YouTube-thingy. Want naar buiten kan je niet of mag je niet, er zijn geen terrasjes of leuke dingen te doen, dus zucht, wéér een filmpje en dan ook nog moeten doen alsof je het nog steeds leuk vindt, na weken en weken...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-04-2020 16:04
Tuurlijk zijn er elke dag nieuwe filmpjes op YouTube en andere kanalen. Maar na 6 weken niks anders te doen te hebben dan YouTube filmpjes kijken, ben je dat ook wel een keer beu, of niet? Zeker als het buiten lekker weer is. Zon schijnt, voorjaar is eindelijk gekomen, en all you can do is watching another f*cking YouTube-thingy. Want naar buiten kan je niet of mag je niet, er zijn geen terrasjes of leuke dingen te doen, dus zucht, wéér een filmpje en dan ook nog moeten doen alsof je het nog steeds leuk vindt, na weken en weken...
Waarom lees je erover heen dat de meivakantie geen 6 weken duurt?


En nee, dat is de gemiddelde 9-13 jarige echt niet beu. Wij waren vorige zomer thuis. De enige die het gepuid van YouTube beu was, was ik. De kinders ab-so-luut niet.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
04-04-2020 16:09
Waarom lees je erover heen dat de meivakantie geen 6 weken duurt?


En nee, dat is de gemiddelde 9-13 jarige echt niet beu. Wij waren vorige zomer thuis. De enige die het gepuid van YouTube beu was, was ik. De kinders ab-so-luut niet.
De scholen zijn dicht tot de meivakantie. Dus dan zijn de kinderen thuis. En dan zullen ze heus wel een keer wat sommetjes doen of een schrijfoefening, maar je kan mij niet wijsmaken dat ze dan thuis net zo veel doen als tijdens een normale schooldag. Bovendien kunnen ze niet buiten spelen en niet een keer weg, dus moeten ze zich binnenshuis vermaken. 6 weken lang. Nou, dan ben je wel een keer uitgekeken op YouTube, en ben je wel een keer klaar met dansjes en verkleedpartijtjes, lijkt me, zeker als je dat niet samen met vriendjes of vriendinnetjes mag doen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Quincy2 schreef:
04-04-2020 16:09
Waarom lees je erover heen dat de meivakantie geen 6 weken duurt?


En nee, dat is de gemiddelde 9-13 jarige echt niet beu. Wij waren vorige zomer thuis. De enige die het gepuid van YouTube beu was, was ik. De kinders ab-so-luut niet.

Precies.
Je kunt wel merken dat Pejeka niet echt op de hoogte is van de hedendaagse jeugd.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-04-2020 16:20
De scholen zijn dicht tot de meivakantie. Dus dan zijn de kinderen thuis. En dan zullen ze heus wel een keer wat sommetjes doen of een schrijfoefening, maar je kan mij niet wijsmaken dat ze dan thuis net zo veel doen als tijdens een normale schooldag. Bovendien kunnen ze niet buiten spelen en niet een keer weg, dus moeten ze zich binnenshuis vermaken. 6 weken lang. Nou, dan ben je wel een keer uitgekeken op YouTube, en ben je wel een keer klaar met dansjes en verkleedpartijtjes, lijkt me, zeker als je dat niet samen met vriendjes of vriendinnetjes mag doen.
Mijn brugklasser is nu iedere dag van 9 tot 15/16 uur bezig met schoolwerk. Mijn groep 7'er van 9 tot 14.00/14.30.

En ze kunnen gewoon naar buiten hoor. We gaan iedere dag 1 tot 1,5 uur wandelen en nog een keer of 2 daarnaast hardlopen of basketballen. Zonder mij mag ook, maar daar hebben ze geen zin in.

We zitten echt niet opgesloten zonder iets te doen hier.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een keer met zijn allen in de huiskamer logeren. Ook pappa en mamma.

Online shoppen met de kinderen voor zomer kleding

Laten helpen met ramen zemen enzo

Allemaal een mooi boek kado doen

Moestuintjes aanleggen
( plantjes online bestellen)

Drie gangen diner koken met de kinderen en uit eten in eigen huis
Zelf pizza’s maken
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
In New York is de vakantie al geschrapt. Dat lijkt mij ook een goed idee om hier te gaan doen. Maak de vakantie in ieder geval een stuk korter, dan kan iedereen in het ritme blijven en hebben de kinderen wat te doen.
De afgelopen weken moest het online lesgeven nog op gang komen, het is een mooie gelegenheid om achterstanden in het onderwijs in te lopen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-04-2020 16:20
De scholen zijn dicht tot de meivakantie. Dus dan zijn de kinderen thuis. En dan zullen ze heus wel een keer wat sommetjes doen of een schrijfoefening, maar je kan mij niet wijsmaken dat ze dan thuis net zo veel doen als tijdens een normale schooldag. Bovendien kunnen ze niet buiten spelen en niet een keer weg, dus moeten ze zich binnenshuis vermaken. 6 weken lang. Nou, dan ben je wel een keer uitgekeken op YouTube, en ben je wel een keer klaar met dansjes en verkleedpartijtjes, lijkt me, zeker als je dat niet samen met vriendjes of vriendinnetjes mag doen.
Kinderen hebben gewoon schoolwerk hoor. Denk maar niet dat ze de hele dag YouTube filmpjes kunnen kijken.
En wat is jouw bijdrage in dit topic dan wel? Wamt wat er geopperd wordt, schiet je af. Kom met verrassende ideeën (misschien iets wat je vroeger zelf leuk vond als kind) en het voegt wat toe.

Hier zijn de gekkere dingen favoriet, kind van 10 en 4. Nu pepernoten bakken. Dat soort dingen. Op de trampoline slapen (is nu nog fris, maar de mannen hier vinden dat leuk, wellicht dat t in de meivakantie warmer is).
Zet een verrekijker op je neus en wandel een route zonder m af te zetten (let wel op t verkeer natuurlijk).
Ga een leuke fietstocht maken door t eigen dorp en stop bij elk speeltuintje.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-04-2020 16:20
De scholen zijn dicht tot de meivakantie. Dus dan zijn de kinderen thuis. En dan zullen ze heus wel een keer wat sommetjes doen of een schrijfoefening, maar je kan mij niet wijsmaken dat ze dan thuis net zo veel doen als tijdens een normale schooldag. Bovendien kunnen ze niet buiten spelen en niet een keer weg, dus moeten ze zich binnenshuis vermaken. 6 weken lang. Nou, dan ben je wel een keer uitgekeken op YouTube, en ben je wel een keer klaar met dansjes en verkleedpartijtjes, lijkt me, zeker als je dat niet samen met vriendjes of vriendinnetjes mag doen.
Die van mij zijn zo snel klaar nu er geen afleiding is, dat ze het weekwerk in 2 ochtenden gedaan hebben.
Ze doen in de middag zelf nog extra werk op Squla want is nog nieuw voor ze en leuk en hebben de leerkracht ook gevraagd om extra opdrachten zoals spreekbeurt, rekenpuzzels.

Ik weet daarom zeker dat ze meer doen dan op een gewone schooldag qua werk. Ik "schrok" in het begin wel hoe vlot het ging namelijk en geloofde bijna niet dat ze al helemaal klaar waren.

Maar, wat je mist zo thuis, zijn de sociale cobtacten en die zijn misschien nog wel belangrijker als mens in ontwikkeling.

Die van mij kunnen ook heel goed filmpjes kijken, en veel langer dan ik.
Ik lees dus graag mee in dit topic.
Logeren in de tuin gaf ik ook al bedacht :)
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-04-2020 16:04
Tuurlijk zijn er elke dag nieuwe filmpjes op YouTube en andere kanalen. Maar na 6 weken niks anders te doen te hebben dan YouTube filmpjes kijken, ben je dat ook wel een keer beu, of niet? Zeker als het buiten lekker weer is. Zon schijnt, voorjaar is eindelijk gekomen, en all you can do is watching another f*cking YouTube-thingy. Want naar buiten kan je niet of mag je niet, er zijn geen terrasjes of leuke dingen te doen, dus zucht, wéér een filmpje en dan ook nog moeten doen alsof je het nog steeds leuk vindt, na weken en weken...
Naar buiten kan je niet? Ik ben de hele dag buiten geweest en de kinderen ook. We hebben gewoon een tuin en een garageplein waar nooit iemand is. Lijkt of jij zegt dat je geen stap buiten mag zetten. Ook nog een eind Hard gelopen vanmiddag. Amper iemand tegen gekomen. Blij dat ik in een rustige omgeving woon.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-04-2020 16:20
De scholen zijn dicht tot de meivakantie. Dus dan zijn de kinderen thuis. En dan zullen ze heus wel een keer wat sommetjes doen of een schrijfoefening, maar je kan mij niet wijsmaken dat ze dan thuis net zo veel doen als tijdens een normale schooldag. Bovendien kunnen ze niet buiten spelen en niet een keer weg, dus moeten ze zich binnenshuis vermaken. 6 weken lang. Nou, dan ben je wel een keer uitgekeken op YouTube, en ben je wel een keer klaar met dansjes en verkleedpartijtjes, lijkt me, zeker als je dat niet samen met vriendjes of vriendinnetjes mag doen.
Wij zijn ook al enkele weken thuis en we gebruiken de iPad amper. Gewoon, huiswerk maken. Binnen spelen. Buiten spelen (zonder vriendjes, maar heb 2 kinderen en ze kunnen het goed vinden samen). We gaan ook gerust een ommetje maken.
We zitten niet alleen maar achter de geraniums. Je klinkt erg negatief vind ik.
pejeka schreef:
04-04-2020 16:04
Tuurlijk zijn er elke dag nieuwe filmpjes op YouTube en andere kanalen. Maar na 6 weken niks anders te doen te hebben dan YouTube filmpjes kijken, ben je dat ook wel een keer beu, of niet? Zeker als het buiten lekker weer is. Zon schijnt, voorjaar is eindelijk gekomen, en all you can do is watching another f*cking YouTube-thingy. Want naar buiten kan je niet of mag je niet, er zijn geen terrasjes of leuke dingen te doen, dus zucht, wéér een filmpje en dan ook nog moeten doen alsof je het nog steeds leuk vindt, na weken en weken...
Euhm, als ik die van mij zou laten doen wat zelf wil dan is YouTube, gamen en via iPad creatieve uitspattingen hebben de enige optie.
En......wij namen ons voor in de vakantie door te blijven pakken met lesstof. Herhaling blijkt wonderwel belangrijk en noodzakelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven