Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Mensen thuis ontvangen - hoe dan?

18-05-2020 09:30 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ons vanaf het begin - zelfs al voor de lockdown half maart - thuis opgesloten. Man en ik werken fulltime vanuit huis en ons zoontje was ook thuis vanuit school. Vooral in het begin waren we bang vanwege hem omdat hij nogal wat heftige diagnoses heeft. Maar dat inzicht is wel veranderd. Kinderartsen zien dat kinderen bijna nooit ernstig ziek worden van het virus en ook zijn artsen waren daar niet bang voor. Uiteraard vinden wij het nog wel een beetje spannend maar realiseren we ons ook dat we hem niet voor de rest van zijn leven in een glazen doosje kunnen doen.

Dus hij is sinds vorige week weer naar school (SO). En nu de maatregelen worden versoepeld proberen wij ook weer wat meer dingen op te pakken. Ik ben vorige week 2x met een vriendin op 1,5 meter gaan wandelen. En van het weekend stond een bevriend koppel onverwachts voor de deur. Man en ik hadden al afgesproken dat we bezoek achterom zouden laten komen en in de tuin zouden ontvangen. Dus we hebben even een borreltje gedronken en toen wilden ze weer gaan maar wel even van ons toilet gebruiken maken. Daar hadden we helemaal niet bij stil gestaan. Hoe doen jullie dat? Of ontvangen jullie nog geen mensen?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-05-2020 12:15
Tsja, bij mij thuis gelden mijn regels en is er dus 0,0 beperking geweest. Ik beperk mij alleen in contacten met anderen die daar behoefte aan hebben. In de openbare ruimte beweeg ik dus mee (hoe zeer ik de maatregelen ook idioot en onnodig vind), zelfs ruimhartig: als ik in een lift moet stappen en er is al iemand in de lift vraag ik of die daar bezwaar tegen heeft (is mij eigenlijk nog niet overkomen dat iemand daar bezwaar tegen had) bijvoorbeeld, maar in mijn eigen huis doe ik normaal.

Ik zou het alleen maar fijn vinden als het mij eindelijk lukt om ook besmet te geraken, dan is dat ook weer gebeurd.
Ik vind het ook een vrij egoïstische houding. Los van het risico dat je zelf loopt om echt erg ziek te worden heb je ook nog andere mensen die het beter niet kunnen krijgen vanwege verhoogd risico. En dat zijn er niet een paar maar dat is een kwart van de bevolking.

Hoe lakser jij dus bent met maatregelen, hoe meer virus er rondwaart en hoe minder ruimte die kwetsbare personen nog hebben om ook een stukje te lopen, naar de supermarkt te gaan, enz. Bij jou thuis is namelijk geen afgesloten gebied, maar alle mensen die bij jou thuis komen gaan daarna weer de openbare ruimte in, waar ze besmettelijk kunnen zijn voor anderen.

Groepsimmuniteit kun je niet bereiken door alleen niet kwetsbare mensen bloot te stellen. Daar vallen veel te veel slachtoffers bij uit die andere groep.
Ik vind het dus ieders plicht t.o. de samenleving om verspreiding van het virus zoveel mogelijk tegen te gaan tot we een vaccin of in ieder geval een geneesmiddel hebben dat iets doet.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
18-05-2020 12:52
Eens!

Ik had ze niet binnen gelaten. Ik doe sowieso niet aan onverwacht bezoek, maar nu in coronatijd zou ik het gedrag helemaal verwerpelijk vinden, want dan zijn het gewoon coronahoeren wat mij betreft die overal en nergens op bezoek gaan.
Wat overdreven, verwerpelijk nog wel... denk niet dat er überhaupt ooit bezoek voor jou op de stoep staat. En coronahoeren zijn het ook nog, hoe verzin je het.
Alle reacties Link kopieren
Geen chips en hapjes uit dezelfde bakjes.

Wc schoonmaken.
Klinken afnemen
Alle reacties Link kopieren
Na de schrik van de eerste paar weken zijn we toch al vrij snel weer begonnen met bezoek ontvangen. Vooral omdat dat steeds makkelijk in de tuin kon, vanwege het mooie weer. Anders had ik het misschien wat enger gevonden. Moet zeggen dat ik er langzamerhand wel wat losser in word. We hebben nu ook al binnen gezeten (wel met max 2 bezoekers). En inmiddels is hier een flinke keukenverbouwing gaande met komen en gaan van werklui dus dan is het helemaal onhoudbaar soms. Ik begrijp de angst voor het toiletbezoek niet zo. Gewoon even schoonmaken en klaar.
O, en onverwacht bezoek is wat mij betreft ook welkom. Maakt qua risico toch niet uit?
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
18-05-2020 12:52
Eens!

Ik had ze niet binnen gelaten. Ik doe sowieso niet aan onverwacht bezoek, maar nu in coronatijd zou ik het gedrag helemaal verwerpelijk vinden, want dan zijn het gewoon coronahoeren wat mij betreft die overal en nergens op bezoek gaan.
Zo hallo hey... ga je lekker?
Nothing happens for a reason
Coronahoeren :mrgreen:

Redbulletje, je gezelligewoordenfilter is stuk.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-05-2020 09:40
ach nee joh
ik gooit echt niet alles in de was hoor, ga mijn stoelen niet afnemen

Na mijn bezoek dit weekend, heb ik alles afgewassen en een lapje over tafel/wc

Zelfs dat doe ik niet meer. Hier in het Noorden is het nauwelijks nog aanwezig. Je moet echt je best doen om het hier op te lopen.

Natuurlijk hou ik me wel aan de voorschriften buitenhuis.
I wanna live my life with the volume full!
Ik heb sowieso de pest in bezoek, laat staan als het onverwachts is maar nu met dat corona gedoe vind ik het zelf een beetje not done om onaangekondigd bij mensen aan de deur te staan. Zeker als je niet weet hoe hun er in staan.

Ik heb tot nu toe 3x mijn broer op visite gehad maar wel telkens in de tuin. Ik ben niet meer zo 'panisch' als in het begin maar nog wel steeds erg voorzichtig.
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
18-05-2020 13:01
Ik vind het ook een vrij egoïstische houding. Los van het risico dat je zelf loopt om echt erg ziek te worden heb je ook nog andere mensen die het beter niet kunnen krijgen vanwege verhoogd risico. En dat zijn er niet een paar maar dat is een kwart van de bevolking.

Hoe lakser jij dus bent met maatregelen, hoe meer virus er rondwaart en hoe minder ruimte die kwetsbare personen nog hebben om ook een stukje te lopen, naar de supermarkt te gaan, enz. Bij jou thuis is namelijk geen afgesloten gebied, maar alle mensen die bij jou thuis komen gaan daarna weer de openbare ruimte in, waar ze besmettelijk kunnen zijn voor anderen.

Groepsimmuniteit kun je niet bereiken door alleen niet kwetsbare mensen bloot te stellen. Daar vallen veel te veel slachtoffers bij uit die andere groep.
Ik vind het dus ieders plicht t.o. de samenleving om verspreiding van het virus zoveel mogelijk tegen te gaan tot we een vaccin of in ieder geval een geneesmiddel hebben dat iets doet.
Dan moeten men niet bij mij komen. Mijn huis is geen gebied. Mijn huis is mijn thuis. En een ieder die daar, uit vrije wil, wil komen neemt zelf de verantwoordelijkheid.

Andersom geldt dat ook.
I wanna live my life with the volume full!
Het virus is er. We kunnen dat niet tot het einde der tijden ontwijken. We doen deze quarantaine om geen piekbelasting op de ICs te krijgen, niet om voor altijd te voorkomen dat mensen besmet raken. Dat is onmogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Dat mensen de pest hebben aan onverwachts bezoek (of zelfs sowieso aan bezoek o_o ) heeft toch niks met Corona te maken?
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
juliet64 schreef:
18-05-2020 13:37
Dat mensen de pest hebben aan onverwachts bezoek (of zelfs sowieso aan bezoek o_o ) heeft toch niks met Corona te maken?
Nee, maar in deze tijd vind ik helemaal 'not done' om onaangekondigd aan te komen kakken.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
18-05-2020 13:40
Nee, maar in deze tijd vind ik helemaal 'not done' om onaangekondigd aan te komen kakken.
Dat hangt er volgens mij maar helemaal vanaf hoe je überhaupt tegenover onverwacht bezoek staat.
De risico's worden er in elk geval niet groter van, of het bezoek nou verwacht is of niet. Vind ik dan.
Nothing happens for a reason
MarvelousMrsMaisel schreef:
18-05-2020 12:23
Hahahahahaha. Jij denkt dat je zelf de regels mag bepalen? Als jij een feestje geeft, komt de politie dat echt wel opbreken en boetes uitdelen.

Wat een tokkie-houding heb jij. Ik zou je zeker wel uit mijn lift sturen.

Maar goed, je wilt graag snel besmet raken. Je snapt dat je niets te zeggen hebt over het ziekteverloop? Genoeg verder compleet gezonde mensen op de IC, hoor. Maar veel plezier met het besmet willen raken.
Waarom maak je er nu meteen weer een feestje van? Dat heb ik niet gezegd.

Daarnaast bepaal ik echt zelf wat achter mijn voordeur gebeurt. Zo is de wet nu eenmaal.

Ik vind het ook wel bijzonder dat je het meteen op een Tokkie-houding gooit, terwijl ik mijzelf aan de regels houd, in het openbaar zelfs ruimhartig. En dat terwijl meer en meer duidelijk wordt dat we onszelf alleen maar in de voet geschoten hebben met de doorgeschoten maatregelen die alleen maar hebben gezorgd voor een verlenging van de periode waarin dit virus overlast zal geven.
merano schreef:
18-05-2020 13:01
Ik vind het ook een vrij egoïstische houding. Los van het risico dat je zelf loopt om echt erg ziek te worden heb je ook nog andere mensen die het beter niet kunnen krijgen vanwege verhoogd risico. En dat zijn er niet een paar maar dat is een kwart van de bevolking.

Hoe lakser jij dus bent met maatregelen, hoe meer virus er rondwaart en hoe minder ruimte die kwetsbare personen nog hebben om ook een stukje te lopen, naar de supermarkt te gaan, enz. Bij jou thuis is namelijk geen afgesloten gebied, maar alle mensen die bij jou thuis komen gaan daarna weer de openbare ruimte in, waar ze besmettelijk kunnen zijn voor anderen.

Groepsimmuniteit kun je niet bereiken door alleen niet kwetsbare mensen bloot te stellen. Daar vallen veel te veel slachtoffers bij uit die andere groep.
Ik vind het dus ieders plicht t.o. de samenleving om verspreiding van het virus zoveel mogelijk tegen te gaan tot we een vaccin of in ieder geval een geneesmiddel hebben dat iets doet.
Kijk, met dat laatste ga je al de fout in. Je kan prima groepsimmuniteit krijgen door alleen kwetsbare mensen bloot te stellen. En zelfs als er geen groepsimmuniteit is, dan nog bereik je in een situatie waarin meer mensen immuun zijn dat de ziekte veel minder gevaarlijk is geworden.

Het heeft verder niets met egoïsme te maken. Sterker nog, het is heel egoïstisch dat we de economie opgeblazen hebben. Hierdoor wordt nu verwacht dat er straks 300.000 mensen wereldwijd per dag! komen te overlijden aan honger. Dat is dus wat we tot nu toe aan coronadoden hebben gehad maar dan per dag.

O ja, ik hou mij dus aan de maatregelen. Alleen niet aan ieder advies.
Alle reacties Link kopieren
Onverwachts bezoek die verwachten binnen te mogen komen, of die verongelijkt zijn als je aangeeft nog geen bezoek te willen ontvangen, kunnen zomaar mensen zijn die net langs zijn geweest bij anderen zoals Sinjoren, DS1971 of anderen die het nu wel klaar vinden met de maatregelen.

Wij zijn hier erg voorzichtig mee als gezin. Onze tuin is ook niet toegankelijk van buitenaf, dus dan moet bezoek alsnog eerst binnenkomen. We moeten ons voor werk al tussen de mensen begeven, en dat vinden we voor nu wel even voldoende risico. Het scheelt voor ons ook al in de behoefte aan het zien van anderen. Ik kan mij voorstellen dat die behoefte groter is als je al een paar weken alleen binnen zit.
anoniem_396797 wijzigde dit bericht op 18-05-2020 14:20
8.75% gewijzigd
juliet64 schreef:
18-05-2020 13:48
Dat hangt er volgens mij maar helemaal vanaf hoe je überhaupt tegenover onverwacht bezoek staat.
De risico's worden er in elk geval niet groter van, of het bezoek nou verwacht is of niet. Vind ik dan.
Het zullen geen voorzichtige mensen zijn in elk geval. Ze zullen niet alleen op jouw adres onaangekondigd voor de deur staan.
Mensen die het niet zo nauw nemen wat betreft de coronamaatregelen hoef ik de eerstkomende tijd uberhaupt niet op bezoek.
Meprim schreef:
18-05-2020 13:58
Onverwachts bezoek die verwachten binnen te mogen komen, of die verongelijkt zijn als je aangeeft nog geen bezoek te willen ontvangen, kunnen zomaar zijn dat die mensen net langs zijn geweest bij anderen zoals Sinjoren, DS1971 of anderen die het nu wel klaar vinden met de maatregelen.

Wij zijn hier erg voorzichtig mee als gezin. Onze tuin is ook niet toegankelijk van buitenaf, dus dan moet bezoek alsnog eerst binnenkomen. We moeten ons voor werk al tussen de mensen begeven, en dat vinden we voor nu wel even voldoende risico. Het scheelt voor ons ook al in de behoefte aan het zien van anderen. Ik kan mij voorstellen dat die behoefte groter is als je al een paar weken alleen binnen zit.
Toch wel grappig dat ik aangeef dat ik geen beperkingen heb achter mijn voordeur en dat je dat al uitlegt als loop er met een grote boog omheen, terwijl je zelf voor je werk ook je tussen de mensen begeeft.

Maar het illustreert heel mooi hoe het schaapjesgedrag werkt. Zonder nadenken vinkt men de maatregelen af en als je je daar strikt aan hebt gehouden ben je veilig en anders onveilig. Heel zwart/wit, lekker makkelijk. En vooral niet kijken naar wat dat in de praktijk inhoudt.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
18-05-2020 14:16
Het zullen geen voorzichtige mensen zijn in elk geval. Ze zullen niet alleen op jouw adres onaangekondigd voor de deur staan.
Mensen die het niet zo nauw nemen wat betreft de coronamaatregelen hoef ik de eerstkomende tijd uberhaupt niet op bezoek.

Daar heb ik ook helemaal geen zin in.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
18-05-2020 14:16
Het zullen geen voorzichtige mensen zijn in elk geval. Ze zullen niet alleen op jouw adres onaangekondigd voor de deur staan.
Mensen die het niet zo nauw nemen wat betreft de coronamaatregelen hoef ik de eerstkomende tijd uberhaupt niet op bezoek.
Dus als mensen onverwacht aanbellen, nemen ze het meteen weer niet zo nauw met de Coronamaatregelen? Wat een aannames weer. Dat heb ik nergens in de RIVM richtlijnen gelezen, dat zelfs onverwacht aanbellen al niet meer mag.

Dat je het zelf niet prettig vindt allemaal prima, maar zullen we er verder niet meteen conclusies aan verbinden?
Meprim schreef:
18-05-2020 13:58
Onverwachts bezoek die verwachten binnen te mogen komen, of die verongelijkt zijn als je aangeeft nog geen bezoek te willen ontvangen, kunnen zomaar mensen zijn die net langs zijn geweest bij anderen zoals Sinjoren, DS1971 of anderen die het nu wel klaar vinden met de maatregelen.

Wij zijn hier erg voorzichtig mee als gezin. Onze tuin is ook niet toegankelijk van buitenaf, dus dan moet bezoek alsnog eerst binnenkomen. We moeten ons voor werk al tussen de mensen begeven, en dat vinden we voor nu wel even voldoende risico. Het scheelt voor ons ook al in de behoefte aan het zien van anderen. Ik kan mij voorstellen dat die behoefte groter is als je al een paar weken alleen binnen zit.
Want als ze hier zijn langs gekomen, moeten ze per definitie wel besmet zijn? :biggrin:

Enfin, if anything is heel dit gedoe wel tekenend voor het gegeven dat de meeste mensen gewoon niet overweg kunnen met een intelligente vorm van lockdown; harde zwart-wit regeltjes die ze naar de letter kunnen volgen, is letterlijk het enige waar het gros van de mensen mee overweg kunnen, van de rest krijgen ze schrik.
Alle reacties Link kopieren
juliet64 schreef:
18-05-2020 13:08
Na de schrik van de eerste paar weken zijn we toch al vrij snel weer begonnen met bezoek ontvangen. Vooral omdat dat steeds makkelijk in de tuin kon, vanwege het mooie weer. Anders had ik het misschien wat enger gevonden. Moet zeggen dat ik er langzamerhand wel wat losser in word. We hebben nu ook al binnen gezeten (wel met max 2 bezoekers). En inmiddels is hier een flinke keukenverbouwing gaande met komen en gaan van werklui dus dan is het helemaal onhoudbaar soms. Ik begrijp de angst voor het toiletbezoek niet zo. Gewoon even schoonmaken en klaar.
O, en onverwacht bezoek is wat mij betreft ook welkom. Maakt qua risico toch niet uit?
Yavanna postte in het covid topic een goede link naar een artikel over besmettingsgevaar en waar dat het grootst is.
https://www.erinbromage.com/post/the-ri ... avoid-them

A Bathroom: Bathrooms have a lot of high touch surfaces, door handles, faucets, stall doors. So fomite transfer risk in this environment can be high. We still do not know whether a person releases infectious material in feces or just fragmented virus, but we do know that toilet flushing does aerosolize many droplets. Treat public bathrooms with extra caution (surface and air), until we know more about the risk.

Verder zit het grootste risico in ruimten waar veel mensen bijeen zijn, waar je langere tijd verblijft (want besmetting is blootstelling aan aantal virusdeeltjes x tijd) en waar je weinig luchtcirculatie hebt of automatische luchtcirculatie van dezelfde binnenlucht.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
18-05-2020 15:00
Yavanna postte in het covid topic een goede link naar een artikel over besmettingsgevaar en waar dat het grootst is.
https://www.erinbromage.com/post/the-ri ... avoid-them

A Bathroom: Bathrooms have a lot of high touch surfaces, door handles, faucets, stall doors. So fomite transfer risk in this environment can be high. We still do not know whether a person releases infectious material in feces or just fragmented virus, but we do know that toilet flushing does aerosolize many droplets. Treat public bathrooms with extra caution (surface and air), until we know more about the risk.

Verder zit het grootste risico in ruimten waar veel mensen bijeen zijn, waar je langere tijd verblijft (want besmetting is blootstelling aan aantal virusdeeltjes x tijd) en waar je weinig luchtcirculatie hebt of automatische luchtcirculatie van dezelfde binnenlucht.
Oh, dat van die wc wist ik inderdaad niet!
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
dignity schreef:
18-05-2020 14:41
Dus als mensen onverwacht aanbellen, nemen ze het meteen weer niet zo nauw met de Coronamaatregelen? Wat een aannames weer. Dat heb ik nergens in de RIVM richtlijnen gelezen, dat zelfs onverwacht aanbellen al niet meer mag.

Dat je het zelf niet prettig vindt allemaal prima, maar zullen we er verder niet meteen conclusies aan verbinden?
Nou, inderdaad :facepalm:
Ik word zo moe van dat hysterische gedoe, bah....
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
18-05-2020 15:00
Yavanna postte in het covid topic een goede link naar een artikel over besmettingsgevaar en waar dat het grootst is.
https://www.erinbromage.com/post/the-ri ... avoid-them

A Bathroom: Bathrooms have a lot of high touch surfaces, door handles, faucets, stall doors. So fomite transfer risk in this environment can be high. We still do not know whether a person releases infectious material in feces or just fragmented virus, but we do know that toilet flushing does aerosolize many droplets. Treat public bathrooms with extra caution (surface and air), until we know more about the risk.

Verder zit het grootste risico in ruimten waar veel mensen bijeen zijn, waar je langere tijd verblijft (want besmetting is blootstelling aan aantal virusdeeltjes x tijd) en waar je weinig luchtcirculatie hebt of automatische luchtcirculatie van dezelfde binnenlucht.
Dat artikel gaat heel erg voorbij aan hoe weinig we bijvoorbeeld weten over hoe gemakkelijk het virus zich in kleine druppeltjes verspreidt (die druppels kunnen zich wel goed verspreiden, maar hoe goed ‘overleven’ virussen erin?) dus ik zou niet onmiddellijk aannemen dat dit echt volledig klopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven