Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Middelbare school in coronatijd

10-06-2020 08:59 781 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn 12-jarige dochter gaat naar de zomer naar de middelbare school. Op dit moment moeten middelbare scholieren 1,5 meter afstand houden waardoor ze nog maar weinig naar school kunnen. Van vriendinnen met middelbare scholieren hoor ik dat het niet geweldig gaat met hun kinderen. Ze missen school en hun vrienden en zijn na 3 maanden nog maar moeilijk te motiveren voor het online onderwijs.

Ik heb nog helemaal niets gehoord over hoe het middelbaar onderwijs er na de zomer uitziet en ik maak me zorgen over mijn dochter: hoe kan zo'n nieuwe brugklasser nu wennen aan een nieuwe school als 80% van het onderwijs op afstand is? Hoe leer je je docenten dan kennen en je klasgenoten? Hoe maak je vrienden op 1,5 meter afstand? Ze is zo ontzettend toe aan die nieuwe stap in haar leven.. ik ben bang dat ze erg eenzaam wordt als ze voornamelijk thuis moet zitten.

Zijn er anderen die hier in hetzelfde schuitje zitten? Of moeders van middelbare scholieren? Hoe gaat het met hen?
Alle reacties Link kopieren
.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 15-06-2020 13:21
99.47% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon in de brugklas heeft er niet zo'n moeite mee. Zijn sporttrainingen zijn wel alweer begonnen, dus daar ziet hij ook zo'n 4 of 5 keer andere kinderen. Hij mag nu 4 weken lang een ochtend naar school.

Hoezo zou je geen vrienden kunnen maken op 1,5m afstand? Je hoeft ze toch niet om de nek te hangen om er mee te kunnen kletsen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn 15 jarige vind het wel best zo, ze gaat nu 3 halve dagen naar school maar vond online school volgen prima te doen, met haar vriendinnen houdt ze contact via whatsapp, fortnite en tijdens online lessen. En zij zat pas net op die school toen corona kwam
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft nog geen eigen laptop, thuisonderwijs van de basisschool was alleen maar in werkboeken. We gaan er uiteraard wel eentje voor haar kopen.

Fijn om te horen dat het MBO voorrang geeft aan eerstejaars, ik neem aan dat middelbare scholen datzelfde zullen doen.

Ik begin gewoon steeds meer moeite te krijgen met de impact van dit hele gebeuren op de jeugd. Volwassenen kunnen nog wel een tijdje thuis werken, maar die kids, die moeten toch de kans krijgen zich normaal te ontwikkelen? En daar hoort "gewoon" school wat mij betreft bij.

Wat betreft sport: mijn dochter zit op toneel en scouting, ze is geen sporter. Toneel gaat in deze tijd niet door, scouting wel maar dat is maar 1x per week, en daar moeten ze nog 1,5 meter afstand houden (gek genoeg hoeft dat bij sport schijnbaar niet?)

Ik gun haar gewoon een zorgeloos brugklasjaar, en nee, daar hoort 1,5 meter afstand houden van je nieuwe vriendinnen (die er maar weinig zullen zijn in de klasjes van 10 kinderen die ze nu maken) wat mij betreft niet bij. Daar hoort arm in arm door de gangen bij, en giebelen, en samen naar de H&M. Dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
10-06-2020 09:19
Ze heeft nog geen eigen laptop, thuisonderwijs van de basisschool was alleen maar in werkboeken. We gaan er uiteraard wel eentje voor haar kopen.

Fijn om te horen dat het MBO voorrang geeft aan eerstejaars, ik neem aan dat middelbare scholen datzelfde zullen doen.

Ik begin gewoon steeds meer moeite te krijgen met de impact van dit hele gebeuren op de jeugd. Volwassenen kunnen nog wel een tijdje thuis werken, maar die kids, die moeten toch de kans krijgen zich normaal te ontwikkelen? En daar hoort "gewoon" school wat mij betreft bij.

Wat betreft sport: mijn dochter zit op toneel en scouting, ze is geen sporter. Toneel gaat in deze tijd niet door, scouting wel maar dat is maar 1x per week, en daar moeten ze nog 1,5 meter afstand houden (gek genoeg hoeft dat bij sport schijnbaar niet?)

Ik gun haar gewoon een zorgeloos brugklasjaar, en nee, daar hoort 1,5 meter afstand houden van je nieuwe vriendinnen (die er maar weinig zullen zijn in de klasjes van 10 kinderen die ze nu maken) wat mij betreft niet bij. Daar hoort arm in arm door de gangen bij, en giebelen, en samen naar de H&M. Dat soort dingen.
Welkom in 'het nieuwe normaal'
rosadebree schreef:
10-06-2020 09:19
Ze heeft nog geen eigen laptop, thuisonderwijs van de basisschool was alleen maar in werkboeken. We gaan er uiteraard wel eentje voor haar kopen.

Fijn om te horen dat het MBO voorrang geeft aan eerstejaars, ik neem aan dat middelbare scholen datzelfde zullen doen.

Ik begin gewoon steeds meer moeite te krijgen met de impact van dit hele gebeuren op de jeugd. Volwassenen kunnen nog wel een tijdje thuis werken, maar die kids, die moeten toch de kans krijgen zich normaal te ontwikkelen? En daar hoort "gewoon" school wat mij betreft bij.

Wat betreft sport: mijn dochter zit op toneel en scouting, ze is geen sporter. Toneel gaat in deze tijd niet door, scouting wel maar dat is maar 1x per week, en daar moeten ze nog 1,5 meter afstand houden (gek genoeg hoeft dat bij sport schijnbaar niet?)

Ik gun haar gewoon een zorgeloos brugklasjaar, en nee, daar hoort 1,5 meter afstand houden van je nieuwe vriendinnen (die er maar weinig zullen zijn in de klasjes van 10 kinderen die ze nu maken) wat mij betreft niet bij. Daar hoort arm in arm door de gangen bij, en giebelen, en samen naar de H&M. Dat soort dingen.

Zeker wel. Boven de 12 anderhalve meter afstand, ook bij sport.

Dat gebeurt hier ook gewoon. Was er van de week, H&M (en het hele winkelcentrum) liep vol met pubers. Op school wel docenten die op de 1,5 letten, maar zal wel minder worden.
anoniem_397748 wijzigde dit bericht op 10-06-2020 09:27
2.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
We hebben er allemaal mee te dealen, niet alleen jouw dochter. Je dochter is geen tere ziel en zal gewoon mee gaan, met de rest, met de nieuwe ontwikkelingen. Ze zijn flexibel genoeg.

Ik heb ze op middelbaar, MBO (examenjaar), HBO (stageplek vinden...) en ze passen zich gewoon aan.

Aan jou de taak om het niet erger te mk dan het is. Koop een fatsoenlijke laptop voor haar en ik verwacht zelfs dat de toekomst gewoon zo is dat er veel meer online gedaan gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
Ja, we hebben er allemaal mee te dealen. Maar ik vind dat deze crisis een onevenredig grote wissel trekt op de jeugd, de groep die nog vol op in ontwikkeling is en waarbij de kans op erg ziek worden heel erg klein is. Ik ga met liefde nog een jaar niet naar kantoor als dat betekent dat we het onderwijs gewoon weer kunnen opstarten. Laat mij de offers maar brengen maar laat mijn kinderen gewoon leven.

Maar als ik jullie zo hoor ben ik blijkbaar de enige die het heel sneu vind voor de jeugd..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de hoop de 1,5 m voor het aankomende studiejaar voor deze leeftijdsgroep afgeschaft gaat worden de 1,5 meter! Ik houd mijn vingers gekruist... het is geen doen, en van zoon krijg ik terug dat het ook niet te handhaven is op school... en dat lijkt me meer dan logisch.
rosadebree schreef:
10-06-2020 09:32
Ja, we hebben er allemaal mee te dealen. Maar ik vind dat deze crisis een onevenredig grote wissel trekt op de jeugd, de groep die nog vol op in ontwikkeling is en waarbij de kans op erg ziek worden heel erg klein is. Ik ga met liefde nog een jaar niet naar kantoor als dat betekent dat we het onderwijs gewoon weer kunnen opstarten. Laat mij de offers maar brengen maar laat mijn kinderen gewoon leven.

Maar als ik jullie zo hoor ben ik blijkbaar de enige die het heel sneu vind voor de jeugd..

Ik vond het sneu toen ze 24/7 thuis zaten, dat is nu niet meer het geval. Ja het is wennen, maar het is (even) niet anders.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
10-06-2020 09:32
Ja, we hebben er allemaal mee te dealen. Maar ik vind dat deze crisis een onevenredig grote wissel trekt op de jeugd, de groep die nog vol op in ontwikkeling is en waarbij de kans op erg ziek worden heel erg klein is. Ik ga met liefde nog een jaar niet naar kantoor als dat betekent dat we het onderwijs gewoon weer kunnen opstarten. Laat mij de offers maar brengen maar laat mijn kinderen gewoon leven.

Maar als ik jullie zo hoor ben ik blijkbaar de enige die het heel sneu vind voor de jeugd..
In mijn dochters klas zijn er 2 gevallen geweest die beiden ook echt ernstig ziek zijn geweest en familieleden aangestoken hebben, ik denk er dus niet te licht over, en ja het is sneu maar we zitten allemaal in hetzelfde schuitje
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
10-06-2020 09:32
Ja, we hebben er allemaal mee te dealen. Maar ik vind dat deze crisis een onevenredig grote wissel trekt op de jeugd, de groep die nog vol op in ontwikkeling is en waarbij de kans op erg ziek worden heel erg klein is. Ik ga met liefde nog een jaar niet naar kantoor als dat betekent dat we het onderwijs gewoon weer kunnen opstarten. Laat mij de offers maar brengen maar laat mijn kinderen gewoon leven.

Maar als ik jullie zo hoor ben ik blijkbaar de enige die het heel sneu vind voor de jeugd..

Ik ben het met je eens.
Alle reacties Link kopieren
Zo sneu vind ik het niet voor de jeugd. Zij doen veel meer via social media contact met mensen houden. Dat kunnen zij veel beter dan een hele berg generaties hiervoor.

Uiteindelijk is gezondheid vele malen belangrijker dan samen naar de H&M.
Star3 schreef:
10-06-2020 09:26
Zeker wel. Boven de 12 anderhalve meter afstand, ook bij sport.

Dat gebeurt hier ook gewoon. Was er van de week, H&M (en het hele winkelcentrum) liep vol met pubers. Op school wel docenten die op de 1,5 letten, maar zal wel minder worden.
Nee hoor, vanaf 1 juni hoeft ook de jeugd van 12 tot 18 bij het sporten geen 1.5 m afstand meer te houden.
Alle reacties Link kopieren
Go with the flow...
Het is niet anders.
Je kan het ook als voordeel zien. Naar de middelbare school is al een overgang en alles wordt dan sowieso anders als de basisschool.
Hoe ze in september gaan beginnen is voor je dochter het nieuwe normaal.

Kinderen die gewend waren aan het lessysteem op school moeten nu meer wennen aan het systeem thuis. Voor jouw dochter wordt het gelijk normaal.

Hier is sinds een jaar of 5 een laptop op de middelbare school al verplicht. Gezien we hier al bijna volledig gedigitaliseerd werken en de overgang van op school digitaal naar thuis digitaal gelukkig wat minder heftig was.

Er zal voor de bruggers echt wel extra aandacht zijn.

Mijn dochter gaat na de zomer naar MBO en daar hadden we al een mail vann gekregen dat voor de eerstejaars extra aandacht is binnen de kaders wat kan.

Ik zou als ik jou was vooral oppassen met jouw uitspraken naar je dochter toe. Want hoe minder jij benadrukt dat het nu anders is, hoe normaler het voor je dochter is.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
10-06-2020 09:36
Zo sneu vind ik het niet voor de jeugd. Zij doen veel meer via social media contact met mensen houden. Dat kunnen zij veel beter dan een hele berg generaties hiervoor.

Uiteindelijk is gezondheid vele malen belangrijker dan samen naar de H&M.

Heb je pubers in huis?
Tijger32 schreef:
10-06-2020 09:38
Nee hoor, vanaf 1 juni hoeft ook de jeugd van 12 tot 18 bij het sporten geen 1.5 m afstand meer te houden.

Ah thanks, ik loop een maatregel achter :proud:
Alle reacties Link kopieren
mariska1974 schreef:
10-06-2020 09:40
Go with the flow...
Het is niet anders.
Dit precies.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Geen zorgen, mijn dochter val ik hier niet mee lastig, daar heb ik dit forum voor :-)

Het is inderdaad een voordeel dat het toch al een overgang is naar een ander soort onderwijs en ik heb er ook vertrouwen in dat de school het goed zal regelen. Maar ik vind het toch moeilijk uit te leggen dat ze nu alles mag, met 30 kids in de klas en bij elkaar op schoot kruipen bij wijze van spreken. En over een paar weken is dat allemaal afgelopen en moet ze 1,5 meter afstand houden als een 'mini volwassene'.
rosadebree schreef:
10-06-2020 09:32
Ja, we hebben er allemaal mee te dealen. Maar ik vind dat deze crisis een onevenredig grote wissel trekt op de jeugd, de groep die nog vol op in ontwikkeling is en waarbij de kans op erg ziek worden heel erg klein is. Ik ga met liefde nog een jaar niet naar kantoor als dat betekent dat we het onderwijs gewoon weer kunnen opstarten. Laat mij de offers maar brengen maar laat mijn kinderen gewoon leven.

Maar als ik jullie zo hoor ben ik blijkbaar de enige die het heel sneu vind voor de jeugd..
Nee hoor, ik vind het ook sneu.
Mijn dochter zit in groep 8 en mist nu alle "laatste" dingen: avondvierdaagse, toneel afsluiting, kamp, eindfeest, etc. Ze heeft mede om dit soort dingen enorm uitgekeken naar het laatste jaar omdat het een bijzonder jaar is en dan is dit best een domper.
En dan maak ik me inderdaad ook zorgen om hoe straks haar 1e jaar zal verlopen. Zij gaat als enige uit haar klas naar deze school dus kent echt niemand in haar toekomstige klas.
Op zich maakt zij wel makkelijk vriendschap maar of dat ook zo makkelijk (en leuk??) digitaal gaat?

Ik laat niet aan haar merken hoe sneu en zorgelijk ik het vind maar wel fijn om het hier even te ventileren.
Mijn dochter van 12 gaat ook naar de middelbare. Ik hoop dat in september nog meer duidelijk is dat kinderen onder de 18 een kleine rol spelen en dus ook op school geen afstand hoeven te houden.
Alle reacties Link kopieren
Tęssa44- schreef:
10-06-2020 09:42
Heb je pubers in huis?
Jazeker en die bellen bijna dagelijks via Teams met hun vrienden/klasgenoten, niet alleen voor school, ze shoppen online via die manier. Mijn zoon speelt online video games met zijn vrienden. Tuurlijk missen ze school, maar ze hebben genoeg sociaal contact.
Dubbel
anoniem_128190 wijzigde dit bericht op 10-06-2020 09:50
99.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
10-06-2020 09:43
Ah thanks, ik loop een maatregel achter :proud:
Alleen buiten hoor, mijn zoon heeft een binnen sport en mag niets. Waarschijnlijk na 1 juli op 1,5 m binnen fitness maar zijn sport mag niet, ik vind dat echt heel erg voor hem, hij ging 4 x per week en doet zijn sport een erg leuk niveau en dat zal dus niet meer mogen.

Even schakelen en op voetbal gaan is niet 123 geregeld en ook niet wat hij zou willen, nee gewoon ploef, sorry jongen wen er maar aan het ‘nieuwe normaal‘ jij mag niet meer je sport doen, het is even niet anders....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven