Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Mogelijk weer maatregelen

26-10-2021 14:54 6585 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laat ik beginnen met te stellen dat ik vind dat iedereen zijn eigen mening mag hebben of hij wel of niet gevaccineerd wil worden. Waar ik wel moeite mee heb is dat de minderheid die zich niet laat vaccineren zo luid hun mening probeert op te dringen aan mij, terwijl ze a. niet weten of ik gevaccineerd ben en b. Ik geen zin heb in discussies die geen enkele waarde hebben aangezien er niet echt geluisterd wordt naar argumenten. Maar goed, dit terzijde.

Wat me wel stoort is het volgende: vandaag wordt bekend dat er mogelijk opnieuw maatregelen ingevoerd gaan worden omdat de ziekenhuisopnames te hard stijgen. Dit zijn grotendeels ongevaccineerden die de bedden bezetten en nog dus onacceptabele druk geven op de reguliere zorg.

Ik vind het lastig te accepteren dat de minderheid nu ervoor zorgt dat de meerderheid zich weer aan maatregelen moet onderwerpen om diezelfde minderheid te beschermen tegen zichzelf.
En als ik in mijn omgeving kijk heeft een groot deel van de niet gevaccineerden zich al nooit gehouden aan de maatregelen of is daartegen in verzet gegaan. Dan denk ik hoe kunnen dan maatregelen nu nog zin hebben?

Ik ben bang dat nu weer maatregelen flinke toestanden gaan geven onder de mensen die gevaccineerd zijn en zich altijd (grotendeels) aan de maatregelen gehouden hebben.
Wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Pingu schreef:
26-10-2021 15:23
Ik ook. Dat deze shit al zo lang duurt komt door deze mensen. Ze klagen over dingen die er allang niet meer zouden zijn als ze even een prik gingen halen.
Ik vraag me af of dat zo is. Vooropgesteld dat ik pro vaccineren ben; ik ben volledig gevaccineerd.
Maar vorig jaar was 100% van de Nederlanders niet gevaccineerd en moesten er maatregelen komen om de druk op de zorg te verminderen.
Nu is 13% van de Nederlanders niet gevaccineerd en moeten er alsnog maatregelen komen om de druk op de zorg te verminderen.
De gemene deler in deze is dan toch de druk op de zorg? Daarvoor maken alle maatregelen blijkbaar geen verschil.
Alle reacties Link kopieren
Newbee2021 schreef:
26-10-2021 15:29
@rozengeur dat is balen! Beterschap
@diyer zo begin ik er ook over te denken maar ik ben bang dat dit nu juist tot escalaties zal gaan leiden.

En helaas hoor ik ook om me heen dat mensen die niet gevaccineerd zijn qr codes van gevaccineerden gebruiken om ergens binnen te komen, aangezien je bijna nergens naast je qr ook een legitimatie moet laten zien. Deze maatregel wordt dus met voeten getreden door degenen die zich niet laten vaccineren en vervolgens lak hebben aan de regels die gelden. Ik denk dat er geen ontkomen aan is aan maatregelen die voor iedereen gaan gelden.

En selectie aan de poort van het ziekenhuis kan niet, want dan kunnen we iedere vorm van risicovol gedrag (roken, drinken, overgewicht) gaan uitsluiten van acute zorg. Dát lijkt me niet de bedoeling!
Waarom verbaast dat me niets? Dat een deel van de ongevaccineerden honden waren, is al langer bekend.
saivash wijzigde dit bericht op 26-10-2021 15:33
6.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
26-10-2021 14:56
Ik denk, en hoop, dat de maatregelen vooral de ongevacineerde zullen treffen.
Ik denk en hoop van niet.
Ik ben volledig gevaccineerd, hartstikke overtuigd pro-vaccinatie en geloof dat vaccinatie onze weg eruit is.
Maar ik vind de corona-pas al best een lastig dingetje, dat voor mij 'op de rand' is. Nog verder gaan en een deel van de bevolking (waarvan een deel waarschijnlijk hele legitieme reden heeft om zich niet te laten vaccineren) buitensluiten / buiten de maatschappij plaatsen gaat mij toch te ver.
Felidaes schreef:
26-10-2021 15:28
De tweedeling is er al. Interessant dat dat een issue blijft in deze discussie.
Hele families en vriendengroepen zijn al uit elkaar gegroeid omdat de meningen over dit onderwerp zo uiteen kunnen liggen.

Daarbij heb jij het over 2 dingen.

De slechte IC capaciteit die er al was voor Corona, en het feit dat ongevacineerden daar nu wel of niet de schuld van krijgen.

Feit blijf dat 77% van de IC bezetting nu ongevaccineerd is.

Zorgpersoneel had misschien wel wat rust kunnen hebben, even opladen omdat iedereen gevaccineerd was geweest.
Want dan zou de IC minder snel vol lopen met Corona-Patienten, dat is een feit.

Dus wat is nu precies jouw punt?

Waarom denk jij dat er wel of niet maatregelen moeten komen?
Ik denk niet dat die 2,5 coronapatiënten per ziekenhuis het verschil maken tussen druk en rust. Sterker nog, van wat ik begrijp is ook als corona morgen compleet tot het verleden behoort het nog wel een jaartje of 2 extra druk vanwege uitgestelde zorg.

Wat overigens heel verontrustend is, aangezien dat tot meer uitval gaat leiden en dus weer tot meer druk.
Alle reacties Link kopieren
Duufje schreef:
26-10-2021 15:32
Ik denk en hoop van niet.
Ik ben volledig gevaccineerd, hartstikke overtuigd pro-vaccinatie en geloof dat vaccinatie onze weg eruit is.
Maar ik vind de corona-pas al best een lastig dingetje, dat voor mij 'op de rand' is. Nog verder gaan en een deel van de bevolking (waarvan een deel waarschijnlijk hele legitieme reden heeft om zich niet te laten vaccineren) buitensluiten / buiten de maatschappij plaatsen gaat mij toch te ver.
Ik vind de hele pandemie, het feit dat er mensen aan overlijden of blijvend aan lijden en daarbij de maatregelen vooral “een dingetje”. En dan niet een dingetje dat op de rand is, maar al zo ver over de rand, dat ik niet geloof hoe en waarom we hier zijn aanbeland.
Alle reacties Link kopieren
Duufje schreef:
26-10-2021 15:32
Ik denk en hoop van niet.
Ik ben volledig gevaccineerd, hartstikke overtuigd pro-vaccinatie en geloof dat vaccinatie onze weg eruit is.
Maar ik vind de corona-pas al best een lastig dingetje, dat voor mij 'op de rand' is. Nog verder gaan en een deel van de bevolking (waarvan een deel waarschijnlijk hele legitieme reden heeft om zich niet te laten vaccineren) buitensluiten / buiten de maatschappij plaatsen gaat mij toch te ver.
Waarom ? Serieuze vraag. Want iedereen heeft de kans om mee te doen. En daarbij geef ik toe dat ik liever in een ruimte ben met vooral gevaccineerde dan met ongevaccineerde. Tuurlijk kun je met vaccinatie ook Corona krijgen, maar de vaccineerde spreiden minder virus uit en hebben er mi meer aan gedaan om anderen niet te besmetten. Vind ik een fijn idee
Saivash schreef:
26-10-2021 15:37
Ik vind de hele pandemie, het feit dat er mensen aan overlijden of blijvend aan lijden en daarbij de maatregelen vooral “een dingetje”. En dan niet een dingetje dat op de rand is, maar al zo ver over de rand, dat ik niet geloof hoe en waarom we hier zijn aanbeland.
+1
deenje schreef:
26-10-2021 15:40
Waarom ? Serieuze vraag. Want iedereen heeft de kans om mee te doen. En daarbij geef ik toe dat ik liever in een ruimte ben met vooral gevaccineerde dan met ongevaccineerde. Tuurlijk kun je met vaccinatie ook Corona krijgen, maar de vaccineerde spreiden minder virus uit en hebben er mi meer aan gedaan om anderen niet te besmetten. Vind ik een fijn idee
+1
deenje schreef:
26-10-2021 15:40
Waarom ? Serieuze vraag. Want iedereen heeft de kans om mee te doen. En daarbij geef ik toe dat ik liever in een ruimte ben met vooral gevaccineerde dan met ongevaccineerde. Tuurlijk kun je met vaccinatie ook Corona krijgen, maar de vaccineerde spreiden minder virus uit en hebben er mi meer aan gedaan om anderen niet te besmetten. Vind ik een fijn idee
Bij een bepaalde groep gaat het niet om ons, maar om ik en dat laatste is het enige dat telt.


Is toch met alles zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me er persoonlijk niet zo druk om. Thuiswerken doe ik al. Ik kan in principe overal naartoe, eventueel met QR-code (ben volledig gevaccineerd). Misschien dat die straks op meer plekken gebruikt en gecontroleerd moet worden, geen probleem wat mij betreft.

Kinderen heb ik niet, wappies ken ik ook niet in mijn naaste omgeving.

Over toestanden lees ik eigenlijk alleen online maar in t dagelijks leven zie ik t niet en verwacht ik t ook niet.
Alle reacties Link kopieren
snowdogs schreef:
26-10-2021 15:31
Ik vraag me af of dat zo is. Vooropgesteld dat ik pro vaccineren ben; ik ben volledig gevaccineerd.
Maar vorig jaar was 100% van de Nederlanders niet gevaccineerd en moesten er maatregelen komen om de druk op de zorg te verminderen.
Nu is 13% van de Nederlanders niet gevaccineerd en moeten er alsnog maatregelen komen om de druk op de zorg te verminderen.
De gemene deler in deze is dan toch de druk op de zorg? Daarvoor maken alle maatregelen blijkbaar geen verschil.
Dit klopt niet helemaal. De besmettelijkheid en de ernst van de variant die nu rondgaat is groter dan eerder. Dus naar verwachting zal die 13% die niet gevaccineerd is snel een groot deel van de zorg in beslag nemen. Daarnaast is de reguliere zorg nu nog steeds niet op het juiste niveau en moet er nog heel veel “ingehaald” worden. Corona verdringt dus teveel de reguliere zorg. Maatregelen zouden dus eigenlijk moeten gelden voor de ongevaccineerden…
newbee2021 wijzigde dit bericht op 26-10-2021 15:52
Reden: Fout
2.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als er te veel ongevaccineerden rondlopen en we dientengevolge met z'n allen nog langer met allerlei beperkende maatregelen zitten en het vaccin na verloop van tijd ook nog eens minder bescherming biedt...

Plus het gegeven dat hoe langer het virus rondwaart, hoe meer kans op mutaties.

Ik (gevaccineerd) word niet vrolijk van dit vooruitzicht.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
26-10-2021 15:04
Ik denk: dat ongevaccineerden, wie dat ook moge zijn aangezien de groep diverser is dan 'wappies', ten onrechte de schuld krijgen van de problemen in de ziekenhuizen. Het tekort aan IC-bedden was er al lang voor corona, en verpleegkundigen vertrekken in grote getalen uit de zorg. Dat zorgt voor problemen.
https://nos.nl/artikel/2395093-tekort-i ... f-oplossen

Ik constateer dat Hugo de Jonge het wel zo brengt alsof 'ongevaccineerden' er persoonlijk voor verantwoordelijk zijn, zodat zoveel mogelijk mensen alsnog een vaccinatie zullen halen.

Kwalijker vind ik het dus dat zijn beleid een tweedeling in de samenleving veroorzaakt, waar jij TO, als leek, intrapt.
Vormt zijn beleid de tweedeling of de mensen die zich niet willen laten vaccineren? Of misschien, en ik zeg nu iets heel geks, zou het komen omdat er een virus is, waardoor er besluiten genomen moeten worden omdat anders iedereen die in het ziekenhuis moet zijn in de gang ligt te wachten op zijn dood?????

Ik begrijp niet zo goed dat men steeds wijst naar het beleid van onze overheid, maar nooit eens kijkt naar wat de reden voor dat beleid is. Want als je snapt dat het niet gaat om wat het kabinet wil, maar dat het gaat om het verslaan van het virus, dan snap je ook dat het kabinet en de gevaccineerden niet zorgen voor een tweedeling, maar dat de ongevaccineerden zichzelf buitenspel zetten en maar roepen dat er een tweedeling is.

Alsof de maatregelen maar zo losgelaten kunnen worden omdat de tegenstanders dat graag willen en het virus daarna ineens poef weg is. Alsof die maatregelen alleen maar verzonnen zijn om mensen te pesten, niet omdat ze er voor zorgen dat een virus niet de kans krijgt om de hele wereld plat te leggen.

Dat het lijkt alsof die maatregelen soms onzin waren, heeft ook te maken met het feit dat de ongevaccineerden zich er toch al niet aan hielden. Maar de gevaccineerden wel. De grootste groep dus. Waardoor het effect er nog steeds was en is, ondanks dat een deel zich er niet aan houdt en het virus gewoon door kon gaan. Als die tegenstanders nou eens 1 maand hadden kunnen doorzetten was het iig grotendeels klaar geweest nu. Maar helaas, dat deden ze niet. Ze gingen met valse QR codes op pad. Kochten QR codes en maakten misbruik van mensen die op plekken werkten waar ze eventueel toegang hadden tot het systeem waar vaccinaties in werden gezet.

Dus ja, wie zorgt er nu voor de tweedeling? Zij of wij?
Alle reacties Link kopieren
De coronapas is een goed instrument mits het goed gecontroleerd word. Je zou als overheid beter moeten controleren of de horeca die pas checkt. Het is toch van de zotte dat er lijsten in steden zijn van horecagelegenheden waar je zo naar binnen kunt. Als die toch bekend zijn waarom word er dan niet gehandhaafd. Mijn man ging me een collega lunchen hij had zijn pas bij zich maar collega niet (was wel ingeënt) maar ze mochten toch blijven. Zoon gaat met zijn werk uit eten meerdere niet gevaccineerden. Ze hebben contact gehad met een eetgelegenheid het was geen probleem ze konden komen er word niet gecheckt.
Ik vind het dus niet raar dat de cijfers zo oplopen.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
26-10-2021 15:22
Ik hoor anders dat er gewoon een personeelstekort is. Ook zonder corona. En dat personeelstekort loopt op, onder meer door werkdruk, dus is het ook nog een zichzelf versterkend probleem.

Dus ik deel jouw analyse niet, althans, ik begrijp dat het toch wat anders ligt dan jij zegt.
Mmmm, het is iig een zichzelf versterkend probleem, dat ben ik met je eens. Maar die werkdruk wordt veroorzaakt door de ongevaccineerden, ik kan het niet mooier maken. Onnodige werkdruk bovendien, want ze kunnen gewoon een vaccinatie halen. Juist dat onnodige aspect zorgt ervoor dat zorgmedewerkers zich steeds meer uitspreken in de media. En terecht.

Of het al een probleem was voor Corona betwijfel ik. Er is bij mijn weten nooit sprake geweest van massale uitstel van operaties en dat maandenlang. Sterker nog, ik denk dat 95% van de Nederlanders in febr 2020 geen idee had hoeveel ic-bedden Nederland had, simpelweg omdat ic-capaciteit nooit een issue is geweest.
Alle reacties Link kopieren
Blauwbloemetje schreef:
26-10-2021 15:59
De coronapas is een goed instrument mits het goed gecontroleerd word. Je zou als overheid beter moeten controleren of de horeca die pas checkt. Het is toch van de zotte dat er lijsten in steden zijn van horecagelegenheden waar je zo naar binnen kunt.
+1
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
26-10-2021 15:55
Vormt zijn beleid de tweedeling of de mensen die zich niet willen laten vaccineren? Of misschien, en ik zeg nu iets heel geks, zou het komen omdat er een virus is, waardoor er besluiten genomen moeten worden omdat anders iedereen die in het ziekenhuis moet zijn in de gang ligt te wachten op zijn dood?????

Ik begrijp niet zo goed dat men steeds wijst naar het beleid van onze overheid, maar nooit eens kijkt naar wat de reden voor dat beleid is. Want als je snapt dat het niet gaat om wat het kabinet wil, maar dat het gaat om het verslaan van het virus, dan snap je ook dat het kabinet en de gevaccineerden niet zorgen voor een tweedeling, maar dat de ongevaccineerden zichzelf buitenspel zetten en maar roepen dat er een tweedeling is.

Alsof de maatregelen maar zo losgelaten kunnen worden omdat de tegenstanders dat graag willen en het virus daarna ineens poef weg is. Alsof die maatregelen alleen maar verzonnen zijn om mensen te pesten, niet omdat ze er voor zorgen dat een virus niet de kans krijgt om de hele wereld plat te leggen.

Dat het lijkt alsof die maatregelen soms onzin waren, heeft ook te maken met het feit dat de ongevaccineerden zich er toch al niet aan hielden. Maar de gevaccineerden wel. De grootste groep dus. Waardoor het effect er nog steeds was en is, ondanks dat een deel zich er niet aan houdt en het virus gewoon door kon gaan. Als die tegenstanders nou eens 1 maand hadden kunnen doorzetten was het iig grotendeels klaar geweest nu. Maar helaas, dat deden ze niet. Ze gingen met valse QR codes op pad. Kochten QR codes en maakten misbruik van mensen die op plekken werkten waar ze eventueel toegang hadden tot het systeem waar vaccinaties in werden gezet.

Dus ja, wie zorgt er nu voor de tweedeling? Zij of wij?
Heel erg eens!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
26-10-2021 15:45
Bij een bepaalde groep gaat het niet om ons, maar om ik en dat laatste is het enige dat telt.


Is toch met alles zo.

Dat klopt. Ook de 'ik neem een prik voor de ander' is bullshit. Iedereen neemt die prik(ken) voor zichzelf. Uit alle problemen op de wereld (zoals klimaat) blijkt dat mensen van nature juist niet aan 'ons' en het grotere geheel denken.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
De werkzaamheid van vaccinaties neemt af. Mijns inziens zou iedereen dus moeten testen voor toegang. Ik ga liever ook niet in een ruimte vol gevaccineerden staan, aangezien die niet getest en dus mss wel besmettelijk zijn.
Such fun!1
MarindaH schreef:
26-10-2021 15:04
Ik denk: dat ongevaccineerden, wie dat ook moge zijn aangezien de groep diverser is dan 'wappies', ten onrechte de schuld krijgen van de problemen in de ziekenhuizen. Het tekort aan IC-bedden was er al lang voor corona, en verpleegkundigen vertrekken in grote getalen uit de zorg. Dat zorgt voor problemen.
https://nos.nl/artikel/2395093-tekort-i ... f-oplossen

Ik constateer dat Hugo de Jonge het wel zo brengt alsof 'ongevaccineerden' er persoonlijk voor verantwoordelijk zijn, zodat zoveel mogelijk mensen alsnog een vaccinatie zullen halen.

Kwalijker vind ik het dus dat zijn beleid een tweedeling in de samenleving veroorzaakt, waar jij TO, als leek, intrapt.

Die tweedeling is er gewoon en die wappies (en ik vind ze allemaal wappies) moeten gewoon een vaccin halen. Dat heeft niets met ergens intrappen te maken. Daarmee klink je zelf ook gelijk als een wappie. In mijn oren dan.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
26-10-2021 16:05
Dat klopt. Ook de 'ik neem een prik voor de ander' is bullshit. Iedereen neemt die prik(ken) voor zichzelf. Uit alle problemen op de wereld (zoals klimaat) blijkt dat mensen van nature juist niet aan 'ons' en het grotere geheel denken.
Wel degelijk zijn er mensen die een prik nemen uit verantwoordelijksgevoel voor anderen. Ik bv en veel van mijn collega’s in de zorg.
Duufje schreef:
26-10-2021 15:32
Ik denk en hoop van niet.
Ik ben volledig gevaccineerd, hartstikke overtuigd pro-vaccinatie en geloof dat vaccinatie onze weg eruit is.
Maar ik vind de corona-pas al best een lastig dingetje, dat voor mij 'op de rand' is. Nog verder gaan en een deel van de bevolking (waarvan een deel waarschijnlijk hele legitieme reden heeft om zich niet te laten vaccineren) buitensluiten / buiten de maatschappij plaatsen gaat mij toch te ver.
Hier maak je een denkfout. De meeste ongevaccineerden hebben onzin-redenen.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
26-10-2021 16:10
Die tweedeling is er gewoon en die wappies (en ik vind ze allemaal wappies) moeten gewoon een vaccin halen. Dat heeft niets met ergens intrappen te maken. Daarmee klink je zelf ook gelijk als een wappie. In mijn oren dan.
Marinda heeft wel een punt. En ik vind wat jij stelt wel eng. Ik ken genoeg mensen die gewoon om redenen geen vaccin willen. Je kan ze moeilijk dwingen toch?
Sommige mensen wachten liever af, hebben eerdere mindere ervaringen met vaccins. Die gevoelens mogen er ook zijn. En niet iedereen is gelijk een wappie.
Ik ben pro vaccineren, maar ieder zijn mening. We moeten elkaar daarin blijven respecteren, hoe frustrerend ook.

Oplopende besmettingen komen ook door een optelsom van dingen. M.i. niet alleen door ongevaccineerden.
Alle reacties Link kopieren
zusjevanLady_Day schreef:
26-10-2021 16:03
Mmmm, het is iig een zichzelf versterkend probleem, dat ben ik met je eens. Maar die werkdruk wordt veroorzaakt door de ongevaccineerden, ik kan het niet mooier maken. Onnodige werkdruk bovendien, want ze kunnen gewoon een vaccinatie halen. Juist dat onnodige aspect zorgt ervoor dat zorgmedewerkers zich steeds meer uitspreken in de media. En terecht.

Of het al een probleem was voor Corona betwijfel ik. Er is bij mijn weten nooit sprake geweest van massale uitstel van operaties en dat maandenlang. Sterker nog, ik denk dat 95% van de Nederlanders in febr 2020 geen idee had hoeveel ic-bedden Nederland had, simpelweg omdat ic-capaciteit nooit een issue is geweest.
Hier ga je toch echt de mist in. Met een aantal griepseizoenen zijn er al problemen geweest met het aantal ic bedden. Sindsdien zijn ze alleen maar verder afgenomen. Nu weet je dat je te maken hebt met een virus dat slachtoffers zal blijven maken (ook gevaccineerden, zei het die vaak al ouder zijn, danwel onderliggend lijden hebben) en dan nog vind de politiek het niet nodig daar wat aan te doen.

Het besmetten gebeurt nu ook weer onder gevaccineerden. In principe word je minder ziek, maar de werkzaamheid tegen besmettingen neemt gewoon af. Ik zie wel weer wat de maatregelen worden. Heel persoonlijk heb ik er gelukkig weinig last van een blijf ik sowieso nog zoveel mogelijk uit de buurt van mensen. Ik had ook wel verwacht dat deze tijd van het jaar het weer op zou lopen.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
26-10-2021 16:07
De werkzaamheid van vaccinaties neemt af. Mijns inziens zou iedereen dus moeten testen voor toegang. Ik ga liever ook niet in een ruimte vol gevaccineerden staan, aangezien die niet getest en dus mss wel besmettelijk zijn.
Lijkt me wel zo fair en veilig. Als gevaccineerde kan je nu met QR code ergens binnen. Maar voor hetzelfde geldt ben je besmet en steek je zo de boel aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven