Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Mogelijk weer maatregelen

26-10-2021 14:54 6585 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laat ik beginnen met te stellen dat ik vind dat iedereen zijn eigen mening mag hebben of hij wel of niet gevaccineerd wil worden. Waar ik wel moeite mee heb is dat de minderheid die zich niet laat vaccineren zo luid hun mening probeert op te dringen aan mij, terwijl ze a. niet weten of ik gevaccineerd ben en b. Ik geen zin heb in discussies die geen enkele waarde hebben aangezien er niet echt geluisterd wordt naar argumenten. Maar goed, dit terzijde.

Wat me wel stoort is het volgende: vandaag wordt bekend dat er mogelijk opnieuw maatregelen ingevoerd gaan worden omdat de ziekenhuisopnames te hard stijgen. Dit zijn grotendeels ongevaccineerden die de bedden bezetten en nog dus onacceptabele druk geven op de reguliere zorg.

Ik vind het lastig te accepteren dat de minderheid nu ervoor zorgt dat de meerderheid zich weer aan maatregelen moet onderwerpen om diezelfde minderheid te beschermen tegen zichzelf.
En als ik in mijn omgeving kijk heeft een groot deel van de niet gevaccineerden zich al nooit gehouden aan de maatregelen of is daartegen in verzet gegaan. Dan denk ik hoe kunnen dan maatregelen nu nog zin hebben?

Ik ben bang dat nu weer maatregelen flinke toestanden gaan geven onder de mensen die gevaccineerd zijn en zich altijd (grotendeels) aan de maatregelen gehouden hebben.
Wat denken jullie?
Gamechanger schreef:
26-10-2021 16:48
Dat klinkt zo inderdaad heel kwalijk maar dr. Erwin Kompanje heeft dit genuanceerd in een reactie op LinkedIn. Kompanje werkt bij Diederik Gommers op de IC. https://www.linkedin.com/feed/update/ur ... 5980800%29.
Broodnodige nuance!
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
26-10-2021 16:53
Dat is normaal gesproken in het Erasmus zo, maar bij de meeste ziekenhuizen liggen de cardiochirurgische patiënten op een algemene IC. Dus ook waar Covid-patiënten liggen. En in het Erasmus gaat het ook om het totaal aantal IC-bedden. En bij teveel Covid leggen we ook andere patiënten op de cardio-IC zodat er plek is voor de Covid-patiënten en worden er dus minder hartoperaties gedaan.
Erwin werkt wel voor de IC, maar neemt er eigenlijk nooit een kijkje.
Aha, dank voor je verduidelijking. Dat geeft ook weer wat context.
Neemt niet weg dat zijn reactie ook wel hout snijdt, zeker als het gaat over voorkoombaarheid.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
26-10-2021 16:17
Lijkt me wel zo fair en veilig. Als gevaccineerde kan je nu met QR code ergens binnen. Maar voor hetzelfde geldt ben je besmet en steek je zo de boel aan.
En dat zou niet erg hoeven zijn als daar binnen niet ook ongevaccineerden rondliepen. Want die belanden op de IC en de rest nauwelijks.
Dus laten we het dan omdraaien: De ongevaccineerden kunnen beter nergens aan deel nemen om ze te beschermen tegen ziekte en daarmee indirect het zorgsysteem te beschermen. Niet omdat ze makkelijker kunnen overdragen dus, maar om ze te beschermen tegen iets waar ze zichzelf niet tegen willen beschermen.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk, mijn bereidheid om aan dit hele feest mee te doen is zeer beperkt aan het worden dus als we weer “zoveel mogelijk” vanuit huis moeten gaan werken ga ik de 2-3 dagen die ik nu naar kantoor reis aanhouden, idem dito met een “dringend verzoek om niet te reizen”, de kerstvakantie is geboekt en tenzij er niet meer gevlogen wordt gaan we gewoon. Ik heb braaf de vaccinaties gehaald en mag toch hopen dat als er weer verscherpte maatregelen komen dat dit de niet gevaccineerden treft en niet wederom bv de scholen en de werkende (ouders).
Alle reacties Link kopieren
Gamechanger schreef:
26-10-2021 16:56
Aha, dank voor je verduidelijking. Dat geeft ook weer wat context.
Neemt niet weg dat zijn reactie ook wel hout snijdt, zeker als het gaat over voorkoombaarheid.
Dat zou inderdaad ook voorkoombaar kunnen zijn, maar er zijn ook mensen die heel vatbaar zijn voor hart- en vaatziekten door hun afkomst. En al zou je zo denken, dan nog liggen die mensen er veel korter. Als een Covid-patient maar 1 tot 2 dagen op de IC zou liggen en 5 dagen in totaal in het ziekenhuis was er geen probleem.
Dus ook die reactie snijdt geen hout.
mick87 schreef:
26-10-2021 16:17
Lijkt me wel zo fair en veilig. Als gevaccineerde kan je nu met QR code ergens binnen. Maar voor hetzelfde geldt ben je besmet en steek je zo de boel aan.
Dat is helemaal niet zo erg, al 'de boel' ook gevaccineerd is.

En die afnemende werkzaamheid van vaccins is natuurlijk vrij gemakkelijk op te lossen. In het rijksvaccinatieprogramma worden verscheidene vaccins ook vaker dan twee keer gegeven, en een flink aantal mensen moet zelfs jaarlijks een griepprik halen. Ik zie het probleem echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
26-10-2021 16:37
Laten we in een pandemie daar toch eens mee beginnen, dan kijken we daarna wel naar de verdere problemen.
Precies.
Alle reacties Link kopieren
Gamechanger schreef:
26-10-2021 16:32
Dat klinkt zo inderdaad heel kwalijk maar dr. Erwin Kompanje heeft dit genuanceerd in een reactie op LinkedIn. Kompanje werkt bij Diederik Gommers op de IC. https://www.linkedin.com/feed/update/u ... 5980800%29.
Dus omdat er nog meer mensen zijn die het bezetten van een IC bed hadden kunnen voorkomen mag men geen mening hebben over ongevaccineerden die een bed bezet houden?
Adelaar81 schreef:
26-10-2021 17:04
mag toch hopen dat als er weer verscherpte maatregelen komen dat dit de niet gevaccineerden treft en niet wederom bv de scholen en de werkende (ouders).
Dat laatste hoop ik ook. Ik heb me altijd braaf gehouden aan alle maatregelen en aanbevelingen, zelfs als ik ze lichtelijk onzinnig vond (met name de mondkapjesplicht), maar die schoolsluitingen waren me echt een doorn in het oog.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
26-10-2021 16:47
Mwah. Een heel simpel rekensommetje leert dat je met een vaccinatiegraad van 100% in ieder geval van de overbezetting van de IC's af bent. Nou is 100% natuurlijk niet haalbaar, maar 98% moet toch kunnen. Dat er dan vervolgens nog steeds problemen overblijven vind ik totaal geen argument om dan maar niet te vaccineren.
Ben ik met je eens hoor.
Maar het gaat mij een beetje te ver om alle problemen maar toe te schrijven aan de ongevaccineerden en te doen of zij de wortel van alle kwaad zijn.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
26-10-2021 16:05
Dat klopt. Ook de 'ik neem een prik voor de ander' is bullshit. Iedereen neemt die prik(ken) voor zichzelf. Uit alle problemen op de wereld (zoals klimaat) blijkt dat mensen van nature juist niet aan 'ons' en het grotere geheel denken.
Waar blijkt dat uit dan?

Want wij hebben zonnepanelen op ons dak, niet dat het nodig is want we wonen ruim boven zeespiegel, maar dat doen we niet alleen voor onszelf.

Net als de prik, die heb ik ook niet genomen voor mijzelf, maar voor iedereen. Dat een deel van de redenen ook puur individueel kunnen zijn neemt niet weg dat ik het toch echt heb genomen omdat ik zo snel mogelijk uit deze situatie wilde komen. En dat doe ik niet in mijn eentje, maar in mijn eentje draag ik daar wel aan bij.
Persoonlijk heb ik er namelijk baat bij als mensen niet gevaccineerd worden, want dat betekent dat veel mensen zich laten testen en dat betekent dat mijn werk blijft bestaan. Maar ja, ik denk niet alleen maar aan mijzelf. Ik denk liever aan het grotere geheel, zodat de kroegen gewoon open kunnen en mensen uit eten kunnen, dat mensen op vakantie kunnen, dat ze hun grootouders kunnen bezoeken. Allemaal dingen die van mij niet hoeven.

Maar dat zal er wel niet in gaan.
Alle reacties Link kopieren
Gamechanger schreef:
26-10-2021 16:56
Aha, dank voor je verduidelijking. Dat geeft ook weer wat context.
Neemt niet weg dat zijn reactie ook wel hout snijdt, zeker als het gaat over voorkoombaarheid.

Precies. Zo fijn dat hij dit ook zegt: Zo, graag wat nuance in plaats van populistisch en discriminerend roeptoeteren

Ik kan ook wel roeptoeteren dat iedereen met een te hoog bmi al jaren IC-bedden onnodig bezet houdt.
Such fun!1
Ik heb me superstreng aan alle maatregelen gehouden en dat heeft me vooral ellende en mentale problemen gebracht. Ik weet niet of ik dat allemaal nogmaals kan opbrengen, eerlijk gezegd. 😔
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
26-10-2021 15:04
Ik denk: dat ongevaccineerden, wie dat ook moge zijn aangezien de groep diverser is dan 'wappies', ten onrechte de schuld krijgen van de problemen in de ziekenhuizen. Het tekort aan IC-bedden was er al lang voor corona, en verpleegkundigen vertrekken in grote getalen uit de zorg. Dat zorgt voor problemen.
https://nos.nl/artikel/2395093-tekort-i ... f-oplossen

Ik constateer dat Hugo de Jonge het wel zo brengt alsof 'ongevaccineerden' er persoonlijk voor verantwoordelijk zijn, zodat zoveel mogelijk mensen alsnog een vaccinatie zullen halen.

Kwalijker vind ik het dus dat zijn beleid een tweedeling in de samenleving veroorzaakt, waar jij TO, als leek, intrapt.
Ik vond dit twitterdraadje erg goed. Hij legt goed uit waarom de ziekenhuisbedden en ic bedden zijn afgeschaald. Niet alleen kosten maar ook het feit dat we veel korter in het ziekenhuis liggen dan een paar jaar terug door bijvoorbeeld technische vooruitgang. Ook hebben wij mediocare bedden, waar je tussen ic en gewone verpleegafdeling verpleegd kan worden. Dit hebben veel landen niet. Kortom, erg informatief.

https://twitter.com/mdradvies/status/14 ... QsRTw&s=19
summerheat wijzigde dit bericht op 26-10-2021 17:31
2.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
26-10-2021 15:04
Ik denk: dat ongevaccineerden, wie dat ook moge zijn aangezien de groep diverser is dan 'wappies', ten onrechte de schuld krijgen van de problemen in de ziekenhuizen. Het tekort aan IC-bedden was er al lang voor corona, en verpleegkundigen vertrekken in grote getalen uit de zorg. Dat zorgt voor problemen.
https://nos.nl/artikel/2395093-tekort-i ... f-oplossen

Ik constateer dat Hugo de Jonge het wel zo brengt alsof 'ongevaccineerden' er persoonlijk voor verantwoordelijk zijn, zodat zoveel mogelijk mensen alsnog een vaccinatie zullen halen.

Kwalijker vind ik het dus dat zijn beleid een tweedeling in de samenleving veroorzaakt, waar jij TO, als leek, intrapt.
Mooi verwoord, Hier ben ik het mee eens. De zorg is al jaren overbelast. EN te weinig personeel, Zware werk druk. zelf op een SEH bijn a 25 jaar gewerkt. HEt was altijd 8 uur lang vol aan de bak met hoge werkdruk. Geen tijd eigenlijk om te eten en even snel te plassen.

En heb daarnaast nog een aantal jaren als avondhoof/coordinator gewerkt. Elk jaar hadden we tijden dat er een opname stop was. Tijdens bijv de griepgolf. Soms waren artsen op de SEH uren aan het bellen om de patienten die opgenomen moesten worden in de kliniek over te plaatsen. En ja ook wel naar Belgie bijv. Omdat er in de hele regio geen plaats meer was . Het hele probleem is dat er geen geld in de zorg wordt gestoken. In extra personeel aannemen en opleiden.

Vorig jaar hebben ongeveer 6500 oud verpleegkundigen zich aangemeld om te komen werken tijdens de corona piek.
Ik hoorde van een vpk onlangs nog. Deze had zichzelf opgegeven. Nog steeds Big registratie geldend , was op ander gebied nog werkzaan in de zorg. Maar niet meer direct aan bed. Zij wilde graag een opfiscursus /dagen voor de voorbehouden handelingen etc.. Ze heeft het ziekenhuis een aantal keren gebeld. Nooit wat mee gedaan. Ze heeft uiteindelijk1 dienst tijdens de coronapiek gedraaid. Kreeg schaal 25 uitbetaalt!!! Omdat ze als assistent vpk stond geregistreerd nu. Een gewone vpk zit op schaal 45. Hoe demotiverend is dat . En de tweede keer dat ze opstond om te komen werken. Werd ze afgebeld dat het te rustig was om te komen. Zo jammer als ik dat dan hoor. Het geld gaat naar de verkeerde kant. 5000 Boa:s opleiden etc..

En verder wordt er een eenzijdig beeld geschilderd. Vorig jaar stond er over een ziekenhuis hier in de buurt... code zwart dreigt. Werd groot uitgemeten in de kranten. Mijn vriendin werkzaam daar op de ic was perplex. Er klopte niets van het verhaal. Ze hadden nog ruimte op de ic, . aantal lege bedden. En er dreigde helemaal geen code zwart.
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
26-10-2021 17:23
Ik vond dit twitterdraadje erg goed. Hij legt goed uit waarom de ziekenhuisbedden en ic bedden zijn afgeschaald. Niet alleen kosten maar ook het feit dat we in NL veel korter in het ziekenhuis liggen dan bijvoorbeeld in Duitsland. Ook hebben wij mediocare bedden, waar je tussen ic en gewone verpleegafdeling verpleegd kan worden. Dit hebben veel landen niet. Kortom, erg informatief.

https://twitter.com/mdradvies/status/14 ... QsRTw&s=19
Ik heb in Duitsland gewerkt en mensen gingen daar ook voor veel simpelere ingrepen naar de IC. Bijvoorbeeld na een heup- of knieprothese. Of voor het krijgen van een zakje bloed. Dan heb je ook veel meer bedden nodig. Ik weet wel zeker dat niet al die IC bedden ook bedden zijn waar je patiënten kunt beademen en dus Covid-patiënten kunt opnemen.
Plus dat de ligduur in Nederland inderdaad een stuk korter is.
sun.lover wijzigde dit bericht op 26-10-2021 17:34
0.05% gewijzigd
Pippo4321 schreef:
26-10-2021 17:29
Mijn vriendin werkzaam daar op de ic was perplex. Er klopte niets van het verhaal. Ze hadden nog ruimte op de ic, . aantal lege bedden. En er dreigde helemaal geen code zwart.
Grappig dat al die verhalen over lege ziekenhuizen altijd uit de tweede, of derde, of vierde hand komen. En altijd van wappies ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor nu al mensen om me heen die twee keer zijn gevaccineerd en roepen dat ze klaar zijn met Corona en dus niet voor een derde prik gaan, mochten ze ze daarvoor een uitnodiging ontvangen, dus ik heb weinig hoop dat Corona ooit leefbaar wordt, laat staan dat het als een nachtkaarsje uit zal doven. Dus kom maar op met die maatregelen jegens vaccinweigeraars.
A question that sometimes drives me hazy: Am I or are the others crazy?
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
26-10-2021 16:05
Dat klopt. Ook de 'ik neem een prik voor de ander' is bullshit. Iedereen neemt die prik(ken) voor zichzelf. Uit alle problemen op de wereld (zoals klimaat) blijkt dat mensen van nature juist niet aan 'ons' en het grotere geheel denken.
Eh nee.....veel mensen nemen de prik voor zichzelf en zeker ook voor de ander.
Ik vind het dan weer opmerkelijk dat je dat niet kunt geloven.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
26-10-2021 15:55
Vormt zijn beleid de tweedeling of de mensen die zich niet willen laten vaccineren? Of misschien, en ik zeg nu iets heel geks, zou het komen omdat er een virus is, waardoor er besluiten genomen moeten worden omdat anders iedereen die in het ziekenhuis moet zijn in de gang ligt te wachten op zijn dood?????

Ik begrijp niet zo goed dat men steeds wijst naar het beleid van onze overheid, maar nooit eens kijkt naar wat de reden voor dat beleid is. Want als je snapt dat het niet gaat om wat het kabinet wil, maar dat het gaat om het verslaan van het virus, dan snap je ook dat het kabinet en de gevaccineerden niet zorgen voor een tweedeling, maar dat de ongevaccineerden zichzelf buitenspel zetten en maar roepen dat er een tweedeling is.

Alsof de maatregelen maar zo losgelaten kunnen worden omdat de tegenstanders dat graag willen en het virus daarna ineens poef weg is. Alsof die maatregelen alleen maar verzonnen zijn om mensen te pesten, niet omdat ze er voor zorgen dat een virus niet de kans krijgt om de hele wereld plat te leggen.

Dat het lijkt alsof die maatregelen soms onzin waren, heeft ook te maken met het feit dat de ongevaccineerden zich er toch al niet aan hielden. Maar de gevaccineerden wel. De grootste groep dus. Waardoor het effect er nog steeds was en is, ondanks dat een deel zich er niet aan houdt en het virus gewoon door kon gaan. Als die tegenstanders nou eens 1 maand hadden kunnen doorzetten was het iig grotendeels klaar geweest nu. Maar helaas, dat deden ze niet. Ze gingen met valse QR codes op pad. Kochten QR codes en maakten misbruik van mensen die op plekken werkten waar ze eventueel toegang hadden tot het systeem waar vaccinaties in werden gezet.

Dus ja, wie zorgt er nu voor de tweedeling? Zij of wij?
:worship: :cheer: :kneel: :!:
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
26-10-2021 17:34
Grappig dat al die verhalen over lege ziekenhuizen altijd uit de tweede, of derde, of vierde hand komen. En altijd van wappies ook.
Sorry. Dit slaat nergens op. Ik ben zelf nauw betrokken met het ziekenhuis daar.
En ik heb het niet over een leeg ziekenhuis. Over een aantal lege bedden.
Zelf tot voor kort ruim 25 jaar gewerkt . Dus ik ken de ins en outs van de zorg.
En weet degelijk waar ik over schrijf.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
26-10-2021 16:05
Dat klopt. Ook de 'ik neem een prik voor de ander' is bullshit. Iedereen neemt die prik(ken) voor zichzelf.
Voor zichzelf in de zin dat ze geen zin hebben om hun oude ouders te gaan begraven dan.
Dat was mijn drijfveer. Plus dat ik werk met kwetsbare mensen. Voor mezelf had ik nou niet echt het idee dat het IC werk zou worden als ik het op zou lopen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
zusjevanLady_Day schreef:
26-10-2021 15:12
Ik denk thuiswerkadvies voor iedereen en coronapas op meer plekken. En op een gegeven moment betalen voor testen.

Zou dat prima vinden.
Eens. Als voor de rest gewoon de scholen, winkels, theaters, horeca en evenementen door kunnen gaan; prima.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
26-10-2021 16:47
Mwah. Een heel simpel rekensommetje leert dat je met een vaccinatiegraad van 100% in ieder geval van de overbezetting van de IC's af bent. Nou is 100% natuurlijk niet haalbaar, maar 98% moet toch kunnen. Dat er dan vervolgens nog steeds problemen overblijven vind ik totaal geen argument om dan maar niet te vaccineren.
Precies
"Het aantal nieuwe gemelde coronagevallen is afgelopen week weer gestegen. In de afgelopen zeven dagen zijn 38.733 nieuwe positieve tests geregistreerd. Dat is 50 procent meer dan vorige week. Toen ging het nog om 25.751 nieuwe coronagevallen. Ook de ziekenhuisbezetting nam afgelopen week flink toe.

Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het RIVM en het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Ook het percentage positieve testen steeg: van 12 procent vorige week naar 15,3 procent deze week."

RTL

Dit zegt toch genoeg, me dunkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven