Coronavirus COVID-19 alle pijlers

mondkapje wassen: stomen boven kokend water?

18-10-2020 13:30 167 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik het wassen van mondkapjes nogal een gedoe vind - op de hand want ik draai eigenlijk nooit een was op 60 graden - leek het me handig om ze te stomen. Niet te grote pan, bodempje water, mondkapje om de handvatten haken en het water een tijdje laten koken.

Maar googelend kwam ik er nog niet achter of dat ook werkt. Het lijkt me meer dan heet genoeg, maar hoe lang zou je moeten stomen?
Ik kwam wel ergens tegen dat je mondkapjes zou kunnen fohnen, met de fohn op de hoogste stand en dat zou dan een minuut of 10 moeten. Niet echt praktisch, maar met zo'n pannetje kokend water heb je er geen omkijken naar. Alleen halverwege mondkapje even omdraaien.

Ik vind het superhandig, maar werkt het ook?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
PhiIae schreef:
18-10-2020 14:34
Een virus (en bacterie overigens ook) wordt niet gedood door deze 1 minuut in 30-40 graden warm water te leggen. No way.


Dan doe je het 5 minuten als dat je geruststelt.
Dreamer schreef:
18-10-2020 13:45
Aangezien het coronavirus niet eens meerdere dagen in stof overleeft, was ik m'n mondkapjes gewoon op 40 graden met de rest mee.


Ook dat. Was ik vergeten in mijn vorige post.
Renee* schreef:
18-10-2020 14:39
Dan doe je het 5 minuten als dat je geruststelt.
Ik draag geen mondkapjes want woon in een land waar ze die verplichting niet hebben en het redelijk goed gaat mbt indammen van de corona verspreiding.
PhiIae schreef:
18-10-2020 14:41
Ik draag geen mondkapjes want woon in een land waar ze die verplichting niet hebben en het redelijk goed gaat mbt indammen van de corona verspreiding.


Dat is mooi toch. Lijkt me heerlijk dat je ze niet hoeft te dragen.
PhiIae schreef:
18-10-2020 14:34
Een virus (en bacterie overigens ook) wordt niet gedood door deze 1 minuut in 30-40 graden warm water te leggen. No way.


BTW dat weet ik daarom had ik to ook de vraag gesteld of zij ondergoed en sokken ook niet op 60 graden wast :-).
Alle reacties Link kopieren
Honingbij_ schreef:
18-10-2020 14:27
Lijkt me levensgevaarlijk. Dat vliegt toch in de fik?!
Weet ik niet, niet geprobeerd. Het hangt vast van het materiaal af. YouTube toont filmpjes van kleding drogen zonder fik. Mijn mondkapjes zijn van katoen met wat plastic bolletjes. Door het plastic, en omdat ze buiten kunnen drogen zou ik het niet doen.
Ik kan eigenlijk wel een paar praktische oplossingen bedenken;

- als er geen metaal in de rand zit, zou je ze in de magnetron kunnen steriliseren net als babyspenen etc. Dus in een bakje met wat water dat gaat stomen. 3 min. vol stomen moet voor een babyspeen voldoende zijn.
Even eentje uitproberen om zeker te weten dat het materiaal niet smelt op krimpt.
- in de vaatwasser; die gaat vaker aan dan de wasmachine, en het voordeel is dat het ijzerdraad niet zo verbuigt (in de wasmachine wordt alles door elkaar gedraaid).
Mijn vaatwasser staat standaard op een ecoprogramma van 50 graden, maar ik kan hem ook op 60 tot 70 graden zetten.
- ik heb een jerrycan met 5 liter alcohol besteld (dat was relatief het voordeligst); ik verdun het van 99% tot minimaal 70%, en doe het dan in een plantenspuit. Dit gebruik ik tussendoor: ik ben een aantal mondkapjes aan het naaien zodat ze vaker in de was kunnen, en officieel mag degene die hem gaat gebruiken natuurlijk niet eens passen; dan moet hij al weer in de was. Dus de alcohol is een tussenoplossing.

Je zou de kapjes ook niet los in je jaszak mogen stoppen met het idee dat je het virus dan vanuit je jaszak weer verder verspreidt. Soms is het fijn om dan ff alcohol te sprayen in je zak als je de hele dag een loopneus hebt (allergie). Nu ik die alcohol eindelijk in huis heb, heb ik ook een klein pompje in de auto gelegd; na de boodschappen was ik normaal thuis mijn handen, maar dan heb ik natuurlijk al weer aan autostuur, pook en autosleutel (met stoffen sleutelhanger) gezeten. Dus nu kan ik die af en toe ook even schoonmaken.

Ik zeg niet dat mijn methode waterdicht is; ik doe het ook niet structureel. Maar ik denk dat iedere poging een klein beetje bijdraagt, en dat je er soms toch geluk mee kan hebben. Het is in ieder geval al een groot verschil met de vorige week toen mijn man en ik allebei maar 1 mondkapje pp hadden; ik vond het zeker belangrijk om hem toch te dragen om in ieder geval zichtbaar bij de mensen te horen die dit beleid ondersteunen. Maar ik had ook wel door dat het niet veel hielp om dan de hele week hetzelfde kapje te dragen. Dus we zijn er in aan het groeien.

Ik heb nu op onze eigen maat een aantal katoenen kapjes gemaakt. Bij de neus zit een tunneltje met ijzerdraad, en dat heb ik aan de uiteinden open gelaten zodat ik ev het draad kan vervangen als dat teveel last krijgt van het wassen. Ik moet nog ff doornaaien deze week tot we echt genoeg hebben om beter af te wisselen, maar ik geloof dat we ze nog wel een tijd nodig hebben, dus het is de moeite waard.
Alle reacties Link kopieren
Ik raak ze kwijt in de gewone was. Heb op het aanrecht bij de deur (kom meestal binnen via de keuken) een sla centrifuge staan, daar doe ik gedragen mond kapjes in (samen met het zakje waar ze onderweg in bewaard worden.) Om de dag water koken, er bovenop tot ze net onder staan, ronddraaien dat alles goed nat is. Dan laten staan tot je je handen niet meer brand, uitwringen en ophangen :)

Speciaal een tweedehands sla centrifuge voor gekocht.
-Rosings- schreef:
18-10-2020 14:49
Ik raak ze kwijt in de gewone was. Heb op het aanrecht bij de deur (kom meestal binnen via de keuken) een sla centrifuge staan, daar doe ik gedragen mond kapjes in (samen met het zakje waar ze onderweg in bewaard worden.) Om de dag water koken, er bovenop tot ze net onder staan, ronddraaien dat alles goed nat is. Dan laten staan tot je je handen niet meer brand, uitwringen en ophangen :)

Speciaal een tweedehands sla centrifuge voor gekocht.


hahah wat een creativiteit en dat voor mondkapjes.
-Rosings- schreef:
18-10-2020 14:49
Ik raak ze kwijt in de gewone was. Heb op het aanrecht bij de deur (kom meestal binnen via de keuken) een sla centrifuge staan, daar doe ik gedragen mond kapjes in (samen met het zakje waar ze onderweg in bewaard worden.) Om de dag water koken, er bovenop tot ze net onder staan, ronddraaien dat alles goed nat is. Dan laten staan tot je je handen niet meer brand, uitwringen en ophangen :)

Speciaal een tweedehands sla centrifuge voor gekocht.
Slim!
Ik denk sowieso dat het water niet hoeft te koken als je zeep gebruikt; zeep breekt het virus af. Daarom hoef je je handen ook niet met kokend water te wassen :

Dus ik zou 50 a 60 graden voldoende vinden.

Als je katoen hebt, kan je dit ook echt drogen in de magnetron. Maar dus niet met metaal er in: dat kan vonken geven.

Katoen zelf wordt niet aangetast door magnetronstraling; je kent het van een kersenpittenzak.
Dat is een katoenen zak met houten bolletjes (dat zijn kersenpitten tenslotte). De magnetronstraling brengt het beetje water dat in het hout zit in beweging, waardoor het heet wordt. Dat gaat koken en verdampt dan. Als je het goed doet, worden je kersenpitten lekker warm en fungeren als kruik. Pas als je de magnetron zo lang laat doorgaan dat er geen vocht meer kan verdampen, loopt de temperatuur op waardoor je brand zou krijgen.

Wij hebben houten broodplanken, heel soms worden die ergens vies van (van brood snijden valt dat wel mee), en dan kunnen ze gaan stinken. Ik maak dan zo’n plank schoon met water en zeep en zet hem daarna in de magnetron. Dan wordt hij heel heet, waardoor de vieze geur verdwijnt, EN hij is veel sneller droog. Wel oppassen; hij is kokend heet als hij klaar is. Ik laat hem dan op zijn zijkant uitdampen (met ovenwanten aanpakken) om zoveel mogelijk vocht kwijt te raken.

Een mondkapje kan je dus droog krijgen door het water er uit te verdampen in de magnetron. Haal hem er uit als hij nog heet een een klein beetje vochtig is; dat restje verdampt door de hitte vanzelf nog.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 18-10-2020 15:07
44.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
18-10-2020 14:53
hahah wat een creativiteit en dat voor mondkapjes.
Ik vind het supersimpel zo, minder gedoe dan een handwasje of ze in de gewone was doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ze gewoon in een emmertje heel heet kraanwater met wat zeep. Laat ze een poos staan en dan uitspoelen met heet water. Lijkt me afdoende eerlijk gezegd.
blijmetmij schreef:
18-10-2020 14:56
Slim!
Ik denk sowieso dat het water niet hoeft te koken als je zeep gebruikt; zeep breekt het virus af. Daarom hoef je je handen ook niet met kokend water te wassen :

Dus ik zou 50 a 60 graden voldoende vinden.

Als je katoen hebt, kan je dit ook echt drogen in de msgnetron


De CV staat sowieso nu toch ook aan? Ik leg ze in een stuk keukenrol op de CV. Zo droog.
Ja ik leg ze ook op de verwarming omdat ze dan eerder droog zijn. Eerst hing ik mijn kapje gewoon te drogen aan een wasrek maar toen voelde het de volgende dag nog klam. Maar het was een gevoerd mondkapje dus dat duurt wat langer dan een mondkapje met 2 of 3 lagen katoen/polyester.
Renee* schreef:
18-10-2020 15:00
De CV staat sowieso nu toch ook aan? Ik leg ze in een stuk keukenrol op de CV. Zo droog.
In mijn oude huis drogen spullen helaas maar moeizaam. Kletsnatte spullen zijn heel lang nat. Daarom vind ik die slacentrifuge heel slim; als het goed uitgeslingerd wordt, zal het sneller gaan. Ik hoop dat we die van ons nog hebben; mijn man wil hem steeds weggooien... Ik ga straks ff zoeken.

Gewone was gaat in de droger, maar dat vind ik voor mijn mondkapjes weer onhandig omdat het ijzerdraad vervormt bij het rondtuimelen. Ligt aan mijn model; het is erg goed passend rond je neus dankzij dat ijzerdraad; daardoor blijft er veel ruimte onder je ogen vrij.

Ik denk dat als ik het ijzerdraad kan vervangen voor een plastic strip die in de juiste vorm blijft (uit de 3D printer), dat het nog makkelijker zou zijn. Wel een leuk experiment. Dan zou ik een stukje ijzerdraad moeten scannen dat in vorm is gebogen.
Zo kan je per persoon de juiste pasvorm printen, en in het tunneltje schuiven..
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
18-10-2020 15:21
In mijn oude huis drogen spullen helaas maar moeizaam. Kletsnatte spullen zijn heel lang nat. Daarom vind ik die slacentrifuge heel slim; als het goed uitgeslingerd wordt, zal het sneller gaan. Ik hoop dat we die van ons nog hebben; mijn man wil hem steeds weggooien... Ik ga straks ff zoeken.

Grappig, ik gebruik de sla centrifuge juist als mini wastrommel om de boel goed nat te maken. Nooit aan gedacht dat ik ze er daarna ook droger mee kan maken. Peuter vind de mini wasmachine reuze interessant!
Alle reacties Link kopieren
Je handen was je toch ook niet op 60 graden?

Zeep maakt de mantel van het virus kapot, 40 graden is genoeg tegen virussen (zoals griep, corona) maar misschien niet tegen bacteriën. Van bacteriën kun je ook van alles oplopen, maar geen corona.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ze in een bakje met heet water.
Alle reacties Link kopieren
-Rosings- schreef:
18-10-2020 14:49
Ik raak ze kwijt in de gewone was. Heb op het aanrecht bij de deur (kom meestal binnen via de keuken) een sla centrifuge staan, daar doe ik gedragen mond kapjes in (samen met het zakje waar ze onderweg in bewaard worden.) Om de dag water koken, er bovenop tot ze net onder staan, ronddraaien dat alles goed nat is. Dan laten staan tot je je handen niet meer brand, uitwringen en ophangen :)

Speciaal een tweedehands sla centrifuge voor gekocht.

Ik vind dit zo'n slimme oplossing!

Wij doen ze in de wasmachine omdat we gelukkig wel ons ondergoed op 60 graden wassen (een keer per week met handdoeken en/of beddegoed), in zo'n bh-zakje.

Ik heb dus wel net weer een stuk of 5 nieuwe mondkapjes besteld. Dan hebben we er 17 in totaal geloof ik.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
-Rosings- schreef:
18-10-2020 15:28
Grappig, ik gebruik de sla centrifuge juist als mini wastrommel om de boel goed nat te maken. Nooit aan gedacht dat ik ze er daarna ook droger mee kan maken. Peuter vind de mini wasmachine reuze interessant!

En dat terwijl je in zo'n ding de gewassen sla droog maakt! :rofl:
Such fun!1
blijmetmij schreef:
18-10-2020 15:21
In mijn oude huis drogen spullen helaas maar moeizaam. Kletsnatte spullen zijn heel lang nat. Daarom vind ik die slacentrifuge heel slim; als het goed uitgeslingerd wordt, zal het sneller gaan. Ik hoop dat we die van ons nog hebben; mijn man wil hem steeds weggooien... Ik ga straks ff zoeken.

Gewone was gaat in de droger, maar dat vind ik voor mijn mondkapjes weer onhandig omdat het ijzerdraad vervormt bij het rondtuimelen. Ligt aan mijn model; het is erg goed passend rond je neus dankzij dat ijzerdraad; daardoor blijft er veel ruimte onder je ogen vrij.

Ik denk dat als ik het ijzerdraad kan vervangen voor een plastic strip die in de juiste vorm blijft (uit de 3D printer), dat het nog makkelijker zou zijn. Wel een leuk experiment. Dan zou ik een stukje ijzerdraad moeten scannen dat in vorm is gebogen.
Zo kan je per persoon de juiste pasvorm printen, en in het tunneltje schuiven..


Oja gadver ik heb ook heel lang geleden in een koud en vochtig huis gewoond waar hèt wasgoed gewoon niet droog werd bij koud weer. Ik deed mijn was vanuit de wasmachine ook in een losse centrifuge en dan hing ik het op maar na een paar dagen moest er alsnog een strijkbout over heen. Twee woonlagen, een gaskachel en een veel te hoge energierekening.

Ik snap jouw slacentrifuge nu wel hoor.
Snoesje666 schreef:
18-10-2020 15:29
Je handen was je toch ook niet op 60 graden?

Zeep maakt de mantel van het virus kapot, 40 graden is genoeg tegen virussen (zoals griep, corona) maar misschien niet tegen bacteriën. Van bacteriën kun je ook van alles oplopen, maar geen corona.


Over bacteriën gesproken. Ik ga zelden met het OV maar als ik met het OV ga dan gaan de kleren die ik heb aangehad gelijk in een 60 graden was. Het OV vind ik echt zo goor.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
18-10-2020 15:35
En dat terwijl je in zo'n ding de gewassen sla droog maakt! :rofl:
Ik niet, heb speciaal dat ding gekocht voor de mondkapjes hahaha (1.50 bij de kringloop :). )
Ik strijk ze op de hoogste stand.
Alle reacties Link kopieren
Ik was regelmatig handdoeken, ondergoed en sokken en beddengoed op 60 graden, dan gaan de mondkapjes mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven