Coronavirus COVID-19 alle pijlers

mondkapje wassen: stomen boven kokend water?

18-10-2020 13:30 167 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik het wassen van mondkapjes nogal een gedoe vind - op de hand want ik draai eigenlijk nooit een was op 60 graden - leek het me handig om ze te stomen. Niet te grote pan, bodempje water, mondkapje om de handvatten haken en het water een tijdje laten koken.

Maar googelend kwam ik er nog niet achter of dat ook werkt. Het lijkt me meer dan heet genoeg, maar hoe lang zou je moeten stomen?
Ik kwam wel ergens tegen dat je mondkapjes zou kunnen fohnen, met de fohn op de hoogste stand en dat zou dan een minuut of 10 moeten. Niet echt praktisch, maar met zo'n pannetje kokend water heb je er geen omkijken naar. Alleen halverwege mondkapje even omdraaien.

Ik vind het superhandig, maar werkt het ook?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
18-10-2020 14:46
BTW dat weet ik daarom had ik to ook de vraag gesteld of zij ondergoed en sokken ook niet op 60 graden wast :-).
Nee, sokken en ondergoed gaan met alle andere was mee op 40 graden. Ik woon in mijn eentje en regel nummer 1 voor mij is 'de trommel moet vol zijn'. En dat lukt mij over het algemeen alleen als ik alles bij elkaar gooi. En dan op 40 graden, want er zit dan altijd van alles tussen dat niet tegen 60 kan.

Maar ja, die mondkapjes moeten op 60 graden lees ik overal. En handwasje voor 1 of 2 mondkapjes, bleh, gedoe. (ik ben niet zo huishoudelijk aangelegd.) Vandaar mijn idee om te stomen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe kokend water in een bak met wasmiddel, leg mondkapje erin en roer en wacht een paar minuten. Droogdeppen en op een doekje op de vensterbank. Alleen als ik dat doe dan heb ik de volgende keer heel erg de geur van wasmiddel in mijn neus/longen de hele dag. Even afspoelen ga ik dus ook zeker doen!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
18-10-2020 13:45
Aangezien het coronavirus niet eens meerdere dagen in stof overleeft, was ik m'n mondkapjes gewoon op 40 graden met de rest mee.
+1
Ik was maar 1x in de week, op het moment dat de trommel vol kan, dus ik flikker ze hier gewoon (meestal) in een 40 graden was. Soms toevallig 60 of zelfs 95 graden (ja echt, niks krimpt hier op die stand).
Alle reacties Link kopieren
Ik was ze ook gewoon op 40 graden mee. Als ik meerdere wassen draai, laat ik ze wel een extra keer meedraaien zodat ze twee keer zijn gewassen, daarna gaan ze in de droger. Ik strijk ze ook nog, dus ik ga er vanuit dat het daarna echt wel dood is. Ik doe elk mondkapje ook na één keer dragen meteen in de was.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik laat ze eerst een paar dagen "uithangen" en doe ze daarna in een kussensloop bij de 60 graden was.
Ik heb daarom ook een behoorlijk stapeltje liggen, zodat ik niet vaker hoef te wassen.

Ik was ze dus wel op minstens 60 graden, maar dan met name voor de bacteriën. Zo'n mondkapje wordt toch behoorlijk klam van binnen door mijn adem. Soms moet ik 'm een paar uur op en dan heb ik het gevoel dat het al best goor is geworden.

Mocht ik toch tekort komen en nog niet genoeg 60 graden was hebben voor een volle trommel, dan doe ik ze in een sopje met heel heet water. Ik gebruik dan wel hypoallergeen wasmiddel.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
18-10-2020 13:45
Aangezien het coronavirus niet eens meerdere dagen in stof overleeft, was ik m'n mondkapjes gewoon op 40 graden met de rest mee.
Nou dit dus

Wat een overdreven gedoe maken sommigen ervan
Frankly my dear, I don"t give a damn
Jezus wat een gedoe lees ik hier. Die van mij gaat in de wasmachine mee op 30 of 40 graden in een bhzakje. Heb er maar een paar en die ga ik echt niet wassen na 1 x opzetten.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
18-10-2020 13:45
Aangezien het coronavirus niet eens meerdere dagen in stof overleeft, was ik m'n mondkapjes gewoon op 40 graden met de rest mee.
Dus eigenlijk zou je ook een flinke voorraad mondkapjes kunnen aanschaffen. Heb je er 1 gedragen dan leg je die een dag of wat weg (desnoods met een stickertje erop met de datum) en dan zou je hem daarna weer kunnen dragen, zonder uberhaupt te wassen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
18-10-2020 16:59
Dus eigenlijk zou je ook een flinke voorraad mondkapjes kunnen aanschaffen. Heb je er 1 gedragen dan leg je die een dag of wat weg (desnoods met een stickertje erop met de datum) en dan zou je hem daarna weer kunnen dragen, zonder uberhaupt te wassen.
Pffff
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
18-10-2020 17:00
Pffff

Waarom 'pfff'?

Ik denk dat wassen enzo heel goed is, maar het virus is niet als een vlo ofzo die zich dagen kan verstoppen zonder eten en dan alsnog toeslaat. Het is feitelijk niet eens een levend ding. Het is een soort eiwit en die zijn nogal kwetsbaar voor invloeden van buitenaf. Daarom blijft het ook niet lang intact als het op oppervlakten zit.
Alle reacties Link kopieren
Pfff.... vanwege stickertjes plakken met datum
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Doubletree20 schreef:
18-10-2020 16:56
Jezus wat een gedoe lees ik hier. Die van mij gaat in de wasmachine mee op 30 of 40 graden in een bhzakje. Heb er maar een paar en die ga ik echt niet wassen na 1 x opzetten.
Dit inderdaad. Ik weet niet wat ik lees. Stomen, slacentrifuge, föhnen.... serieus?
Ik heb nog wel meer te doen op een dag hoor. Vind het al heel wat dat ik er aan denk dat die dingen af en toe meegewassen moeten worden.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
18-10-2020 17:15
Pfff.... vanwege stickertjes plakken met datum
:rofl: dat is inderdaad helemaal het toppunt.
Nothing happens for a reason
juliet64 schreef:
18-10-2020 17:16
Dit inderdaad. Ik weet niet wat ik lees. Stomen, slacentrifuge, föhnen.... serieus?
Ik heb nog wel meer te doen op een dag hoor. Vind het al heel wat dat ik er aan denk dat die dingen af en toe meegewassen moeten worden.
Nou inderdaad
Alle reacties Link kopieren
@Calvijn:
Ah.
Dan nog snap ik je 'pff' niet helemaal, want in haar theorie zou dit wel een logisch gevolg zijn. Maar weet ik in elk geval waar je reactie over ging. :)
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
18-10-2020 17:15
Pfff.... vanwege stickertjes plakken met datum
Ik had er een :P bij moeten zetten.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
18-10-2020 17:18
Ik had er een :P bij moeten zetten.

Als bij jou de dagen van de week een kleur hebben (sommige mensen hebben dat), dan kan je ze ook op kleur sorteren. :P
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
18-10-2020 14:46
BTW dat weet ik daarom had ik to ook de vraag gesteld of zij ondergoed en sokken ook niet op 60 graden wast :-).
Nog niet alles gelezen, maar ik dacht ook aan schoonmaakdoeken, dweilen etc?
Die draai ik toch echt niet op 40°C hoor .
Alle reacties Link kopieren
juliet64 schreef:
18-10-2020 17:16
Dit inderdaad. Ik weet niet wat ik lees. Stomen, slacentrifuge, föhnen.... serieus?
Ik heb nog wel meer te doen op een dag hoor. Vind het al heel wat dat ik er aan denk dat die dingen af en toe meegewassen moeten worden.
Terwijl die centrifuge het voor mij juist heel makkelijk maakt. :) Ik raak niks kwijt en het wordt schoon. Gevalletje voorkeur.
Alle reacties Link kopieren
In de waterkoker... Dat is in ieder geval geen gedoe met pannen enz.
tonkje schreef:
18-10-2020 16:23
Nee, sokken en ondergoed gaan met alle andere was mee op 40 graden. Ik woon in mijn eentje en regel nummer 1 voor mij is 'de trommel moet vol zijn'. En dat lukt mij over het algemeen alleen als ik alles bij elkaar gooi. En dan op 40 graden, want er zit dan altijd van alles tussen dat niet tegen 60 kan.

Maar ja, die mondkapjes moeten op 60 graden lees ik overal. En handwasje voor 1 of 2 mondkapjes, bleh, gedoe. (ik ben niet zo huishoudelijk aangelegd.) Vandaar mijn idee om te stomen.

Het is voor je wasmachine wel goed om heel af en toe een kookwas te doen. Voorkomt vetluis.

Mondkapje doe ik in een bakje en overgiet ik met kokend water. Als ik toch thee zet..
Mondkapjes in de waterkoker? :sick: @(
Oh trouwens wel een dingetje; elastische bandjes kunnen sneller hun rek kwijtraken van kokend water. Daarvoor is het beter om niet boven de 50 a 60 graden te gaan.
Dat zou met zeep erbij dus dus ook voldoende moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
PietjeBello schreef:
18-10-2020 17:47
Mondkapjes in de waterkoker? :sick: @(
Ik kan er niks vies aan bedenken , want het water heeft gekookt tenslotte, maar toch vind ik het ook niet fris ofzo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven