Coronavirus COVID-19 alle pijlers

mondkapje wassen: stomen boven kokend water?

18-10-2020 13:30 167 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik het wassen van mondkapjes nogal een gedoe vind - op de hand want ik draai eigenlijk nooit een was op 60 graden - leek het me handig om ze te stomen. Niet te grote pan, bodempje water, mondkapje om de handvatten haken en het water een tijdje laten koken.

Maar googelend kwam ik er nog niet achter of dat ook werkt. Het lijkt me meer dan heet genoeg, maar hoe lang zou je moeten stomen?
Ik kwam wel ergens tegen dat je mondkapjes zou kunnen fohnen, met de fohn op de hoogste stand en dat zou dan een minuut of 10 moeten. Niet echt praktisch, maar met zo'n pannetje kokend water heb je er geen omkijken naar. Alleen halverwege mondkapje even omdraaien.

Ik vind het superhandig, maar werkt het ook?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
18-10-2020 17:50
Oh trouwens wel een dingetje; elastische bandjes kunnen sneller hun rek kwijtraken van kokend water. Daarvoor is het beter om niet boven de 50 a 60 graden te gaan.
Dat zou met zeep erbij dus dus ook voldoende moeten zijn.
Oh dank je!
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
18-10-2020 14:32
https://www.bol.com/nl/p/safesave-mondk ... 002642400/


Handwas: Kook 500ml water, laat het water afkoelen tot zo’n 30-40 graden. Plaats het masker in het water en laat deze liggen voor ongeveer 1 minuut. Wring het overtollige water uit het kapje en binnen ongeveer 10 minuten kan je weer gebruik maken van je bescherming.



Alleen dat binnen 10 minuten droog wat op hun website staat is mij een raadsel. Maar dat maakt verder niet uit want ik heb een paar van deze.
Deze kapjes heb ik toevallig gisteren ook besteld. Ben je tevreden over de pasvorm als ik vragen mag?
Alle reacties Link kopieren
Aragog schreef:
18-10-2020 17:59
Deze kapjes heb ik toevallig gisteren ook besteld. Ben je tevreden over de pasvorm als ik vragen mag?
De oor-lusjes/elastieken lijken een beetje '1 maat' kan je dat aanpassen als het te groot is?
Alle reacties Link kopieren
-Rosings- schreef:
18-10-2020 18:04
De oor-lusjes/elastieken lijken een beetje '1 maat' kan je dat aanpassen als het te groot is?
Geen idee. Ik heb ze gisteren besteld maar nog niet binnen dus.

Maar misschien kun je er een knoopje in leggen of een stukje omvouwen en dan vastnaaien ofzo?
koekie1980 schreef:
18-10-2020 17:45
In de waterkoker... Dat is in ieder geval geen gedoe met pannen enz.
Is dit serieus?
Overgieten met kokend water zeg ik nog ja maar echt koken in de waterkoker? :-?
Alle reacties Link kopieren
Van alleen zeep al gaan deze virussen dood.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
https://www.kijkmagazine.nl/science/dit ... s-aangaat/
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Even zeepwater sproeien en alles is morsdood.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
18-10-2020 16:23
Nee, sokken en ondergoed gaan met alle andere was mee op 40 graden. Ik woon in mijn eentje en regel nummer 1 voor mij is 'de trommel moet vol zijn'. En dat lukt mij over het algemeen alleen als ik alles bij elkaar gooi. En dan op 40 graden, want er zit dan altijd van alles tussen dat niet tegen 60 kan.

Maar ja, die mondkapjes moeten op 60 graden lees ik overal. En handwasje voor 1 of 2 mondkapjes, bleh, gedoe. (ik ben niet zo huishoudelijk aangelegd.) Vandaar mijn idee om te stomen.

Ik heb de indruk dat veel regels voor mondkapjes gebaseerd zijn op allerlei bacteriën (en virussen?) waarvoor ze over het algemeen in ziekenhuizen en andere instellingen gebruikt worden. Daar kunnen hele hardnekkige exemplaren bijzitten. Het coronavirus, waarvoor we nu in publieke ruimten het mondkapje dragen, is helemaal niet zo hardnekkig. Dus veel standaard omgang voor mondkapje is niet zozeer voor dit virus,

Zo las ik ook ergens dat je een papieren mondkapje wel kunt hergebruiken, maar dan moet je hem bewaren in een papieren zakje en een week wegleggen. En dat terwijl bekend is dat het coronavirus nog geen 24 uur overleeft op papier. Het klinkt voor mij allemaal wat als heel nuttig, voor andere ziektekiemen dan corona.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Bellyflop schreef:
18-10-2020 17:45
Het is voor je wasmachine wel goed om heel af en toe een kookwas te doen. Voorkomt vetluis.
Mijn wasmachine geeft nu en dan een seintje dat het tijd is voor een trommelreiniging. Dan kies ik dat programma, staat default ingesteld op 70%, dus dat zal dan wel goed zijn.
Mondkapje doe ik in een bakje en overgiet ik met kokend water. Als ik toch thee zet..
Dat is ook wel een idee eigenlijk. Ik ben nogal een theeleut. Al lees ik hier nu ook dat je voorzichtig moet zijn met de koordjes, want die kunnen dan weer gaan lubberen en uitrekken.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Pfff.... vanwege stickertjes plakken met datum
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Als het voor occassioneel gebruik is:
Wegwerp-spul gebruiken.

Bespaart een hoop gedoe.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
18-10-2020 18:28
Als het voor occassioneel gebruik is:
Wegwerp-spul gebruiken.

Bespaart een hoop gedoe.
Goed voor het milieu ook als iedereen zo denkt.
Alle reacties Link kopieren
Doubletree20 schreef:
18-10-2020 18:43
Goed voor het milieu ook als iedereen zo denkt.
En die tonnen zuiver water (en zeep) om de boel te wassen zijn wel goed?

Effe de boel in je wasmachine gooien en je bent weer 50 liter verder.
Om over 't waspoeder maar te zwijgen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Doubletree20 schreef:
18-10-2020 18:17
Is dit serieus?
Overgieten met kokend water zeg ik nog ja maar echt koken in de waterkoker? :-?
Binnenkort op de markt: een mondkapjeswaterkoker. :P
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren

Juist!
En daarom kan je beter de nadruk leggen op wassen (met zeep) dan op hitte.
Het idee van 'hitte' komt van het idee over bestrijden van bacteriën af, maar bacteriën zitten anders in elkaar.
Overigens warmte helpt wel weer bij het losmaken van alle viezigheid en deeltjes en heeft dus zeker een functie bij het wassen.

Dat van die waterkoker snap ik dus al helemaal niet. Geen zeep dus, en niet spoelen? Alleen koken. Mwah.
Alle reacties Link kopieren
Eerst in de rijststomer, dan met een beetje zeep in de waterkoker en vervolgens in de slacentrifuge. Zouden de bacteriën en het virus er dan helemaal uit zijn?
:mrgreen:
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Serengeti schreef:
18-10-2020 19:03
Eerst in de rijststomer, dan met een beetje zeep in de waterkoker en vervolgens in de slacentrifuge. Zouden de bacteriën en het virus er dan helemaal uit zijn?
:mrgreen:
Hahaha, beetje kruiden er bij voor de geur als je hem weer draagt, na bereiden bewaren in de koelkast?
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
18-10-2020 18:49
Binnenkort op de markt: een mondkapjeswaterkoker. :P
En dan wel van die kokers die groot genoeg zijn voor pakweg 4 mondkapjes, zodat je ineens de kapjes van 't hele gezin kan koken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
-Rosings- schreef:
18-10-2020 19:05
Hahaha, beetje kruiden er bij voor de geur als je hem weer draagt, na bereiden bewaren in de koelkast?

:HA: Lekker met speculaaskruiden in de winter.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Wissewis schreef:
18-10-2020 18:43
En die tonnen zuiver water (en zeep) om de boel te wassen zijn wel goed?

Effe de boel in je wasmachine gooien en je bent weer 50 liter verder.
Om over 't waspoeder maar te zwijgen.
Stel je niet aan. Ik was mijn mondkapjes gewoon met de handdoekenwas mee. Daar gebruik ik geen druppel extra water mee.
Alle reacties Link kopieren
Serengeti schreef:
18-10-2020 19:08
:HA: Lekker met speculaaskruiden in de winter.

Ik dacht eerder aan knoflook.
Een soort 3-in-1: tegen virussen, bacteriën én vampieren. :P

En nee, natuurlijk kost het meewassen in de was niks extra's zoals Wissewis beweert.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
18-10-2020 18:43
En die tonnen zuiver water (en zeep) om de boel te wassen zijn wel goed?

Effe de boel in je wasmachine gooien en je bent weer 50 liter verder.
Om over 't waspoeder maar te zwijgen.
Ik gok dat het maken van wegwerp ook veel water kost.
Alle reacties Link kopieren
C⨀urage schreef:
18-10-2020 19:17
Ik dacht eerder aan knoflook.
Een soort 3-in-1: tegen virussen, bacteriën én vampieren. :P

En nee, natuurlijk kost het meewassen in de was niks extra's zoals Wissewis beweert.
Ik heb hier 1 keer om de 100 jaar een machine op hoge temperatuur.

Die 2 stoffen mondmaskers van man moeten dus écht wel los in een aparte machine.
(Ik denk dat ik hier in huis iemand heb die me vermoordt als ik ze in de waterkoker dump :-D.)



Voor mij en mijn kabouterhoofd zijn die stoffen maskers standaard te groot.
De wegwerp passen wel zonder dat ik erin zwem of mijn hele hoofd erin zit.

Ik blijf ze wel doorgebruiken zolang ze niet uit elkaar vallen / de elastieken het begeven :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
C⨀urage schreef:
18-10-2020 19:17
Ik dacht eerder aan knoflook.
Een soort 3-in-1: tegen virussen, bacteriën én vampieren. :P


En nee, natuurlijk kost het meewassen in de was niks extra's zoals Wissewis beweert.

En het houdt mensen op afstand. Anderhalve meter mínstens. :idee:

En inderdaad, gewoon bij de (in mijn geval 60 graden) was ingooien kost niets extra's..
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven